Jump to content

brom in versterker op pre1-out


audiofreak
 Share

Recommended Posts

Ik heb een soortgelijk probleem.

 

Als ik mijn pre en eindversterker gebalanceerd (via XLR, Kimber PBJ) aansluit dan treedt er een harde brom op (ik kan op de pre met een knopje wel de aarde verbreken (ground lift), dan is het weg). Via een single ended (rca) connectie heb ik nergens last van (ongeacht stand knopje).

De pre en eindversterker zitten samen met twee cd spelers op hetzelfde (geaarde) stekkerblok in een geaard stopcontact.

 

En ik meen ook vrij zeker te weten dat ie dit eerst niet deed (ook niet via XLR).

Er is geen tuner op de installatie aangesloten.

Kan er een ander apparaat ergens in huis de boosdoener zijn? Of kan het stekkerblok de boosdoener zijn (dat is gedeeltelijk gefilterd)?

 

En hier http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm#Aardlussen wordt ik niet veel wijzer van.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een soortgelijk probleem.

 

Als ik mijn pre en eindversterker gebalanceerd (via XLR, Kimber PBJ) aansluit dan treedt er een harde brom op (ik kan op de pre met een knopje wel de aarde verbreken (ground lift), dan is het weg). Via een single ended (rca) connectie heb ik nergens last van (ongeacht stand knopje).

De pre en eindversterker zitten samen met twee cd spelers op hetzelfde (geaarde) stekkerblok in een geaard stopcontact.

 

En ik meen ook vrij zeker te weten dat ie dit eerst niet deed (ook niet via XLR).

Er is geen tuner op de installatie aangesloten.

Kan er een ander apparaat ergens in huis de boosdoener zijn? Of kan het stekkerblok de boosdoener zijn (dat is gedeeltelijk gefilterd)?

 

En hier http://www.breem.nl/fldtechniek/pgstoring.htm#Aardlussen wordt ik niet veel wijzer van.

Je hebt meerdere apparaten geaard, krijg je een aardlus van. Je moet maar een apparaat in de keten aarden, de rest is via dit apparaat geaard (steraarde). Bij voorkeur pre of eindtrap. Geaarde stekkers van CDspelers en andere componenten plak je dus af met stukje tape oid.

Link to comment
Share on other sites

Ook is er in de mains (220V) de zekeringen tweemaal eruit geklapt.Zonde eigenlijk wel want het waren AHP zekeringen.Dus heb ik nu er weer de gewone zekeringen er tussen gezet en de e.v. aangesloten op de pre2-out van de v.v.

:o Huh, dat zie ik nu pas.... Je legt de nadruk in dit topic op de brom op je pre1, en je noemt even tussen neus en lippen door dat je zekering er twee maal is uitgeklapt....

 

Kern van het probleem is dus; wat de oorzaak is van het doorbranden van deze zekeringen.

 

Een zekering knalt niet voor niets. Met andere woorden, waarschijnlijk is in je vv iets niet meer in orde?!?! Dan kunnen we stekkers wisselen wat we willen, maar dan kom je niet bij de oplossing.

 

Medicijn: kap er af en op zoek naar zwart geblakerde componentjes oid....

Link to comment
Share on other sites

Je hebt meerdere apparaten geaard, krijg je een aardlus van. Je moet maar een apparaat in de keten aarden, de rest is via dit apparaat geaard (steraarde). Bij voorkeur pre of eindtrap. Geaarde stekkers van CDspelers en andere componenten plak je dus af met stukje tape oid.

Ook als alle apparaten via een verdeeldoos in dezelfde wandcontactdoos zitten?

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend heb ik alle cinchbussen op de voor en eindversterker opnieuw schoongemaakt en alles weer aangesloten.

De interlink tussen de v.v. en de e.v. aangesloten zoals gebruikelijk op de pre1-out en nu heb ik last van een brom bij het aanzetten en deze brom komt echt hard uit mijn luidsprekers.

Het gekke is (en wellicht snap ik het daarom niet) dat als ik de cd en de cdr en de phono aansluit op de ingangen van de v.v. ik geen brom heb(pre1-out).,maar als ik de tuner en/of de dvd erop aansluit er wel een brom ontstaat en ik ook onder stroom kom te staan als ik de interlink van de tuner en  dvd  wil aansluiten op de v.v. en daarbij met mijn arm de bovenkant van de v.v. aanraak.

 

(NB:Erbij moet gezegd worden dat de v.v. en e.v. aanstaan bij deze handeling.Ik ben me van bewust dat dat niet goed is voor je apparatuur en jezelf.)

 

Als ik de v.v. aansluit op de pre2-out heb ik geen brom en kan ik alles spelen.(cd,cdr,phono,tuner,dvd).

 

Ook is er in de mains (220V) de zekeringen tweemaal eruit geklapt.Zonde eigenlijk wel want het waren AHP zekeringen.Dus heb ik nu er weer de gewone zekeringen er tussen gezet en de e.v. aangesloten op de pre2-out van de v.v.

 

Nu speelt alles weer,maar het is natuurlijk niet goed dat ik nog steeds die brom heb op de pre1-out.

 

Wie kan mij zeggen wat er aan de hand is?

 

Het lijkt mij dat er iets is in de v.v.,maar wat dan?

 

Met groet,

Indien vroeger alles bromvrij was, sinds je alles ontkoppeld is zijn de problemen begonnen;Bij het afsluiten op je pre is er misschien een slecht kontakt ontstaan aan je printplaat. Aansluitingen zitten bij de meeste compenenten op de printplaat gesoldeerd. Ik heb dat gehad maar er was geen brom, kanaal speelde stiller.Eens nazien kan geen kwaad.

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend heb ik alle cinchbussen op de voor en eindversterker opnieuw schoongemaakt en alles weer aangesloten.

De interlink tussen de v.v. en de e.v. aangesloten zoals gebruikelijk op de pre1-out en nu heb ik last van een brom bij het aanzetten en deze brom komt echt hard uit mijn luidsprekers.

Het gekke is (en wellicht snap ik het daarom niet) dat als ik de cd en de cdr en de phono aansluit op de ingangen van de v.v. ik geen brom heb(pre1-out).,maar als ik de tuner en/of de dvd erop aansluit er wel een brom ontstaat en ik ook onder stroom kom te staan als ik de interlink van de tuner en

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend heb ik alle cinchbussen op de voor en eindversterker opnieuw schoongemaakt en alles weer aangesloten.

De interlink tussen de v.v. en de e.v. aangesloten zoals gebruikelijk op de pre1-out en nu heb ik last van een brom bij het aanzetten en deze brom komt echt hard uit mijn luidsprekers.

Het gekke is (en wellicht snap ik het daarom niet) dat als ik de cd en de cdr en de phono aansluit op de ingangen van de v.v. ik geen brom heb(pre1-out).,maar als ik de tuner en/of de dvd erop aansluit er wel een brom ontstaat en ik ook onder stroom kom te staan als ik de interlink van de tuner en

Link to comment
Share on other sites

Nou ik denk dat we er bijna zijn: wss heeft die vv een paar niet zo leuke klappen gekregen, en is er iets mis vlak bij die pre1 uitgang. Als er twee uitgangen zijn, zijn die toch wel van elkaar gebufferd, of niet? (Ik ben maar een amateur hoor), mss gewoon slecht contact aan de aarding (of een componentje) op -, of net achter de buffer? Of een soldeerrestje dat contact met kast maakt(e)? In ieder geval is het h

Link to comment
Share on other sites

Ach maar ik begrijp je wel hoor! Ik vind het ook sneu om die net lekker opgewarmde amp terug te moeten afzetten om ff een kabel te wisselen! Ken het gevoel! ;) Phil

Link to comment
Share on other sites

Vanochtend heb ik alle cinchbussen op de voor en eindversterker opnieuw schoongemaakt en alles weer aangesloten.

De interlink tussen de v.v. en de e.v. aangesloten zoals gebruikelijk op de pre1-out en nu heb ik last van een brom bij het aanzetten en deze brom komt echt hard uit mijn luidsprekers.

Het gekke is (en wellicht snap ik het daarom niet) dat als ik de cd en de cdr en de phono aansluit op de ingangen van de v.v. ik geen brom heb(pre1-out).,maar als ik de tuner en/of de dvd erop aansluit er wel een brom ontstaat en ik ook onder stroom kom te staan als ik de interlink van de tuner en

Link to comment
Share on other sites

WAARSCUWING VOOR AUDIO ANALOGUE BEZITTERS

 

Verder blijkt ook dat deze versterkers echt op een stopcontact met randaarde aangesloten MOET worden en wat overigens ook op de versterkers ZELF staat.

Dat geldt niet alleen voor audio-analogebezitters, maar voor alle apparaten waar een randaardestekker aan zit. Dat ding zit er niet voor niets op!

Overigens prettig voor je dat de schade niet groter is dan een los contactje.

Link to comment
Share on other sites

De versterkers zijn weer terug van reperatie.

 

Er was dus een gebroken contact in de pre-outingang.Een van de pootjes naar de printplaat was gebroken.

Er zijn andere en betere ingangsbussen opgezet en met een mooi ofc draadje verbonden met de print.

 

Hulde aan Bas en de 'snelle' service !! :D 

 

Nu speelt alles weer en ik weer heel  :D !!

Hartstikke top! Maaruh... waarom die zekeringen er tot twee maal uit zijn geknald zullen we nooit weten (denk ik)...

 

Of heeft Bas hier een verklaring voor?!?!?

Link to comment
Share on other sites

De versterkers zijn weer terug van reperatie.

 

Er was dus een gebroken contact in de pre-outingang.Een van de pootjes naar de printplaat was gebroken.

Er zijn andere en betere ingangsbussen opgezet en met een mooi ofc draadje verbonden met de print.

 

Hulde aan Bas en de 'snelle' service !! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...