niels007 Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Ik sta . Ik was nooit tevreden met mijn Philips HP890 koptelefoon, ookal is dit model toch geprezen om een prima kwaliteit en een nog betere prijs/kwaliteit verhouding. Teveel bas, te blikkerig ergens tussen 6 en 10khz, geen fijn geluid en altijd te vermoeiend. Ergens ben ik er wel 'blij' mee: een alom redelijk geprezen koptelefoon presteert in mijn oren onder de maat. En ik wordt toch vaak als doof bestempeld als ik cd speler 1 of interlink 1 niet van nr 2 kan onderscheiden. Ik heb nu nogsteeds dezelfde koptelefoon op mijn oren. Ik heb al drie keer gecheckt of de 'koptelefoon equalizer' toch stiekem aanstaat in FOOBAR2000 (betere computer media speler), wat altijd een 9dB verzwakking van 55hz is om maar niet om te komen in de lage tonen. De EQ staat echt uit en ik heb eigenlijk helemaal geen last van een overdaad aan lage tonen. De blikkerige hoog/midhoge tonen zijn helaas niet helemaal verdwenen, maar toch geniet ik bijna van elk stuk muziek zoals ik dat nog niet eerder met deze hoofdtelefoon gedaan heb. Hoe kan dit nu! Ik heb het ergste van een verkoudheidje achter de rug, wat ook het nodige effect op het gehoor heeft gehad. Bij de luidsprekers leek het wel of er een gebrek aan laag was waar ik anders nooit last van heb. Te voet op weg naar de supermarkt hoor je je schoenen net even beter dan normaal. Geen grote verschillen maar toch net niet je top gehoor. In ieder geval een *ander* gehoor. Ik was niet 'doof': het viel me juist op dat ik nogsteeds de wasmachine van de naast-onder buren kon horen, plus een aantal andere subtiele geluidjes. M'n oren zaten dus niet dicht, maar de karakteristiek leek wel wat anders te zijn. Ik heb er een wijntje bij en een goede gemoedstoestand omdat de gezondheid weer in zicht is. Na een week of wat niet echt 'lekker' geluisterd te hebben geniet ik nu met volle teugen van de muziek. Eerder geconstateerde problemen met de weergave zijn hierdoor in veel mindere mate van toepassing. Waar ga ik heen met deze post? Ik denk dat veel mensen die als 'doof' bestempeld worden omdat ze het maar moeilijk of onmogelijk vinden tussen componenten verschil te horen, simpelweg uitgaan van een variabel eigen gehoor. Het lijkt mij, als je denkt dat je gehoor een constante is, dat je eerder durft te beweren dat iets beter of minder klinkt als tevoren. Of het een CD speler of demper of wat dan ook is. De "Klijnsmit" type luisteraar erkent hoe variabel zowel het fysieke gehoor is (veranderlijk met gezondheid en algemene fysiologie) als het subjectieve gehoor kan zijn (na 2 weken weer genieten van de emotie in muziek, ongelijk het een wekkerradio of high end systeem betreft). Voor mij is hiet nog niet helemaal duidelijk. Als je zo'n micro luisteraar bent dat je verschillen in kabels duidelijk hoort, wordt je dan nog wel meegesleept in de muziek of is het meer een analytisch luisteren geworden? Wat als je plots nog een 'slechte eigenschap' hoort? Moet de set dan veranderen? Inmiddels is de cd afgelopen en heb je je meer geirriteerd dan dat er genoten is.. Begrijp me niet verkeerd, ik heb meer ergenis meegemaakt met deze Philips op mijn hoofd dan plezier. Niet dat ik ook maar 1 persoon zal overhalen, maar ik raak er voor mezelf steeds meer van overtuigd dat, ookal heb ik best een prima gehoor, mijn gemoedstoestand in hoofdzaak bepalend is voor het genieten van muziek. Dan pas, op een gedeelde 6e plaats komen de akkoestiek en de luidsprekers. Daar kan veel mee gedaan worden. Daarna? Misschien (op de 20ste plek) zijn er best verschillen tussen kabels of cd spelers, misschien kan ik ze ook nog wel leren horen, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Dit soort 'audiofilie' staat in de weg van het doel van de muziek: Ervan genieten! Als je een nieuw audiorack of stekkerblok nodig hebt om dit te bereiken dan begrijp ik niet meer waar je mee bezig bent... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 augustus 2005 Report Share Posted 3 augustus 2005 Hai Niels, Ik denk dat veel van de mensen hier met plezier naar hun installatie luisteren en echt niet voortdurend kijken naar wat er verbeterd kan worden. Wel is het zo dat er iets in je installatie kan hinderen. Waarom zou je dan niet proberen dat te verbeteren? Zo had ik een jaar of 6 geleden een nieuw paar luidsprekers gekocht (Monitor Audio 20 SE). Klonk veel en veel beter dan mijn oude Elipsons Orphees. Vreemd genoeg was ik wel voordurend met mijn nieuwe luidsprekers aan het schuiven. Diverse dingen geprobeerd en ook andere versterkers geleend totdat ik er een vond die werkelijk heel goed paste bij die Monitor Audio. Daarna eigenlijk nooit meer met de luidsprekers geschoven. Wat ik eigenlijk tegen mensen als Erik heb is dat ik het verhaal "het maakt allemaal niet veel uit" eerder heb gehoord. Met die idee hebben vele mensen hun kamers indertijd gemoderniseerd. De grote bruine boxen eruit en een mooi minisetje gekocht. Later hoorde je dan wel de echtgenoot (meestal) met weemoed spreken over die oude Kefs waaraan de echtgenote zich zo aan stoorde vanwege uiterlijk en omvang. Naar muziek werd echter een stuk minder geluisterd. Ik denk dat een beetje (!) freaken aan je installatie er gewoon bijhoort. Dat betekent niet dat je niet kan genieten van je muziek. Groet, Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts