Haudio Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Beste Jan, Nieuw raadsel, maar wel met info . Een Rega arm RB 250/300/600/900/1000 hebben ongeveer een eff. massa van 12 gram. Een Rega arm tube weegt 30 gram ! Dit is gemeten waar ik bij stond, ook weet ik dat de eff massa oa afhankelijk is van het element zelf . Maar goed jij bent goed in rekenen, om even terug te gaan naar een arm van 19 gram gewicht, wat is dan de eff.massa. Je had hier al atwoord op gegeven , maar niet de juiste dus ik hoop dat je nog eens wilt nadenken met deze nieuwe gegevens. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 7,5 g Effectief. Maar dan met een erg simpele rekenmethode. Ga je precieser bezig dan kost het natuurlijk meer tijd. Moet je erg gaan werken met aannames. Trouwens dat doe ik nu al natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 juli 2005 Author Report Share Posted 22 juli 2005 7,5 g Effectief. Maar dan met een erg simpele rekenmethode. Ga je precieser bezig dan kost het natuurlijk meer tijd. Moet je erg gaan werken met aannames. Trouwens dat doe ik nu al natuurlijk. Beste Jan, Dat moet er erg dicht bij komen, ook al omdat het een Titanium arm is. Jij houdt wel van lichte armen geloof ik , deze is niet super licht maar wel licht, dus de resonatie frequenties zullen behoorlijk hoog liggen, in veel gevallen boven de 10 Hz en beneden de 15 Hz dus mooi universeel dacht ik . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Hallo Jan, Haudio, ...., Wat IS het optimale gewicht van een arm en waar is dat van afhankelijk? (Is er een soort van ideale arm + element combi?) Groet, BellaVista Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 7,5 g Effectief. Maar dan met een erg simpele rekenmethode. Ga je precieser bezig dan kost het natuurlijk meer tijd. Moet je erg gaan werken met aannames. Trouwens dat doe ik nu al natuurlijk. Beste Jan, Dat moet er erg dicht bij komen, ook al omdat het een Titanium arm is. Jij houdt wel van lichte armen geloof ik , deze is niet super licht maar wel licht, dus de resonatie frequenties zullen behoorlijk hoog liggen, in veel gevallen boven de 10 Hz en beneden de 15 Hz dus mooi universeel dacht ik . MvG, Haudio Begrijp ik. Blijkt ook uit de tekst die ik hier over heb geschreven en die je bij A.freaks makkelijk kunt vinden. Maar het is niet direct zo, dat ik alleen maar een voorstander ben van lichte armen. Want die kunnen in bepaalde gevallen echt nadelen opleveren. Ook muzikaal gezien. Zoals altijd en overal is het belangrijk dat je een bepaalde parameter niet onder anderen laat lijden. Maar daar ben je zelf altijd al van overtuigd geweest. Belangrijk vind ik, dat gelet wordt op de invloed van de vorm van de frequentiekromme onder 20Hz. Die is erg belangrijk. Heeft ook te maken met wat veel gebruikers menen onder te brengen in het hoofdstuk slechte wow en flutter en slechte rumble. Zie de momenteel een elders lopende forumdiscussie hier ten lande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Hallo Jan, Haudio, ...., Wat IS het optimale gewicht van een arm en waar is dat van afhankelijk? (Is er een soort van ideale arm + element combi?) Groet, BellaVista Prima vraag. Bij het forum A.Freaks kan je hier een hopelijk duidelijke beschrijving over vinden die ik heb geschreven. Het is de tekst van de Database. Het ultieme devies is mijnsinziens: zet de RF in de luwte. Als je naar Sneek rijdt en bij die windmolens giert de wind je om de oren, dan weet je gewoon dat je bochtengedrag wat minder wordt. Dat is het hem nou net bij een arm en een element: maak de boel ongevoeliger voor verstoringen: door de Res. Frequentie in een luw gebied te plaatsen. In 1960 wisten ze al waar dat lag: boven 10 Hz. Als je er nou ook nog voor zorgt dat de hoorbare laagweergave niet op de flank vande resonatiepiek zit, dan heb je niet zo'n last van bass boost. Dus: ideaal is tussen zo'n 10 en 15 Hz. Waarbij de hogere plekken in dat gebied toch altijd weer beter zijn. Het gaat om een goeie combinatie van totale effectieve massa en dyn. compliantie. Er is dus niet een ideale armmassa. Er zijn wel ideale RF's. Maar dit besef wordt echt niet overal in deze hobby gesteund. Zeker niet door ene Fremer. En ook niet door ene Garth. Ook niet door ene Clark. De laatste is juist best een sympathiek iemand. Daar niet van. En die Garth valt de laatste tijd ook wel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 25 juli 2005 Author Report Share Posted 25 juli 2005 7,5 g Effectief. Maar dan met een erg simpele rekenmethode. Ga je precieser bezig dan kost het natuurlijk meer tijd. Moet je erg gaan werken met aannames. Trouwens dat doe ik nu al natuurlijk. Beste Jan, Yes you're right. The Bellaria actually acts like a 9gram Effctive Mass tone arm. Kind regards Maurizio Je bent dus heel dicht in de buurt. Deze Titaniumarm is nl een Bluenote Bellaria met een gewicht van 19 gram ,staat op de site van Bluenote maar dat is het gewicht van de arm tube , zonder contragewicht. Ze gaan er bij Bluenote vanuit dat de eff massa plus het gewicht van een element samen ook 19 gram zou kunnen zijn. Na wat rekenwerk heb ik mijn bevindingen naar de fabrikant gestuurd. De eff.massa is volgens Maurizio Aterini 9 gram , zie boven. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 25 juli 2005 Report Share Posted 25 juli 2005 Gelukkig is het opgelost. Leuk om te horen dat het in de buurt zit. Maar waarom specificeren ze niet direct de juiste effctieve massa incl contragewicht? "The Bellaria actually acts like a 9gram Effctive Mass tone arm."Waarom zeggen ze niet dat hij een eff. massa van 9 gr. heeft? Is het dan zo geweest dat ze ergens en 9 g- effectieve arm hebben en er dan op letten of een bepaalde eigenschap van deze arm gelijkwaardig overkomt met die 9 g- arm. Als ze een geschikte test- LP gebruiken kunnen ze daarmee de arm vergelijken met een arm met bekende effectieve massa en kunnen ze de eff. massa door omrekenen makkelijk bepalen. De berekening is net zo nauwkeurig als de test- LP en een fluitje van een cent. Want de compliantie van het element hoef je in zo'n situatie niet eens te weten. Het element verschijnt namelijk in beide armen tijdens de test. Lijkt me een prima oplossing. Dit lijkt op het Goldring- geval waarbij alleen de statische complianties worden opgegeven door de fabrikant. Ze belemmeren hier de universele toepassing van hun producten ijkt me, omdat ze niet overgaan tot specificatie volgens bruikbare grootheden. Een handelaar kan daardoor zijn klanten niet voldoende informeren. In zo'n geval helpt de kennis van de hanfdelaar slechts ten dele omdat er geen deugdelijke specificatie aan het product hangt. Liever volgens een niet- gestandaardiseerde grootheid specificeren dan iets waar je helemaal geen kant mee op kunt, zou ik dus zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 juli 2005 Report Share Posted 26 juli 2005 Haudio, nog even een vraagje. In de italiaanse catalogus vond ik bij de elementen iets merkwaardigs. Een van de elementen heeft bij de helft van de compliantie tov. de anderen een VTF die merkwaardig genoeg ook half zo groot is. Is hier een vergissing in het spel? Of komt het omdat deze fabrikanr de statische compliantie specificeert en niet de meer praktische dynamische bij 10Hz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 In 1960 wisten ze al waar dat lag: boven 10 Hz. Als je er nou ook nog voor zorgt dat de hoorbare laagweergave niet op de flank vande resonatiepiek zit, dan heb je niet zo'n last van bass boost. Dus: ideaal is tussen zo'n 10 en 15 Hz. Waarbij de hogere plekken in dat gebied toch altijd weer beter zijn. 'k heb inmiddels e.a. over jouw geliefde onderwerp gelezen, als ik het heel kort mag samenvatten komt het hier op neer; Resonanties zijn er nu eenmaal en op zich niet erg, zolang je ze maar niet aanstoot. Dit aanstoten is te voorkomen door de arm/element resonantie in te stellen in een gebied tussen 10-15 Hz. dit is een gebied waar de plaat "het stilste" is. Onder de 10Hz neemt de ongewenste informatie toe. Dit is een gevolg van het snijproces en de snijkoppen in het bijzonder. Rest mij een vraag, wat nu bij half speed mastered vinyl? De "snijruis" blijft rond/onder de 10Hz liggen, deze is kop gerelateerd en niet snelheidsgerelateerd. Daar we de LP echter bij de "dubbele" snelheid afspelen (t.o.v. de snijsnelheid) moeten we dan toch een hoop ellende krijgen in het gebied tussen de 10 en 20 Hz? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 Dit aanstoten is te voorkomen Niet te voorkomen. Hoogstens te minimaliseren, van ellendig naar gewoon heel slecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 Dit aanstoten is te voorkomen Niet te voorkomen. Hoogstens te minimaliseren, van ellendig naar gewoon heel slecht. Inderdaad, mijn woordkeus was niet accuraat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 8 augustus 2005 Report Share Posted 8 augustus 2005 In 1960 wisten ze al waar dat lag: boven 10 Hz. Als je er nou ook nog voor zorgt dat de hoorbare laagweergave niet op de flank vande resonatiepiek zit, dan heb je niet zo'n last van bass boost. Dus: ideaal is tussen zo'n 10 en 15 Hz. Waarbij de hogere plekken in dat gebied toch altijd weer beter zijn. 'k heb inmiddels e.a. over jouw geliefde onderwerp gelezen, als ik het heel kort mag samenvatten komt het hier op neer; Resonanties zijn er nu eenmaal en op zich niet erg, zolang je ze maar niet aanstoot. Dit aanstoten is te voorkomen door de arm/element resonantie in te stellen in een gebied tussen 10-15 Hz. dit is een gebied waar de plaat "het stilste" is. Onder de 10Hz neemt de ongewenste informatie toe. Dit is een gevolg van het snijproces en de snijkoppen in het bijzonder. Rest mij een vraag, wat nu bij half speed mastered vinyl? De "snijruis" blijft rond/onder de 10Hz liggen, deze is kop gerelateerd en niet snelheidsgerelateerd. Daar we de LP echter bij de "dubbele" snelheid afspelen (t.o.v. de snijsnelheid) moeten we dan toch een hoop ellende krijgen in het gebied tussen de 10 en 20 Hz? Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Je laatste uitwijkpositie verdwijnt. Gek eigenlijk. Dat er een stil gat is, waar je net terecht kunt. Een raar toeval. En ook toeval dat de 3 werkgebieden qua functie goed uitvallen. Tenminste precies goed voor zo'n raar zwevend geval: een headshell opgehangen op een scharnierend pennetje dat in 2 richtingen geknikt zit. Maar het is fijn om te horen dat de uitleg werkt. En Werner ziet het ook goed. Het blijft een erg onvolmaakte uitvinding. Die kan je "heel slecht "noemen. Blijven gewoon altijd ernstige tekortkomingen in zitten. Natuurlijk. Juist door die zaken als die 2 knikhoeken. En allerlei traagheidsproblemen. Een kluwen van tekortkomingen. Die in elkaar grijpen. Maar er zijn toch relatief grote verbeteringen doorgevoerd. Door uitgebreide research. Ik geloof dat Haudio mijn vraag over het VTF - verschil in de italiaanse catalogus niet heeft gelezen. Is geen opzet. Zo is - ie niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts