carl Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Ik zat op mijn laatste werkdag in de trein het Duitse blad LP te lezen. De test van relatief goedkope MM's interesseerde me wel. Ik heb nog een originele Thorens 160 en daar moet een keer een elementje op. De arm is nu een TP 11 en ik krijg nog een keer een SME 3009. Welke elementen uit die test zijn daar geschikt voor. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Ik heb het blad niet. Welke elementen zaten in de test? Wil je safe spelen is een Goldring 1022GX een mogelijkheid. Of een 1042, maar die is ietsje duurder. Of je belt ff naar Haagtechno. Die hebben nog ergens een Technics EPC-100C-MK4 liggen. Hij is wel erg prijzig, maar een muziek dat ie maakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juli 2005 Author Report Share Posted 21 juli 2005 Ausgabe 5 AT 440ML/OCC Clearaudio Aurum Goldring 1006 Grado Prestige Silver Ortofon Vinylmaster Red Rega Super B Shure M97xE Stanton 680 Sumiko Oyster Ik wil de draaitafel aansluiten op een Quad 33/303 en misschien later op een 34/306. Hij komt op de kamer van mijn zoontje en er zullen zeker niet de beste platen gedraaid worden (die blijven beneden), het mag een beetje vergevensgezind. Carl PS Ook een verhaal over die M drive en test van een dure Grado Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Uit dit rijtje zou mijn voorkeur uitgaan naar de Audio Technica, de Goldring en de Grado. De Clearaudio ken ik niet, maar schijnt goed te zijn. Klankkleur onbekend. De Ortofon bevalt mij minder (klinkt wat plat). De Rega ken ik ook niet. Wel een Super Elys gehoord. Leuk element, maar te duur voor deze test. Een gewone Elys is ook aardig. Shure, die heb ik ook niet gehoord. De Stanton zou ik links laten liggen. Is absoluut een afrader m.i. En de Sumiko kun je kiezen als je van een zeer helder klankbeeld houdt. BTW, wat zegt LP zelf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 juli 2005 Author Report Share Posted 21 juli 2005 Hai Sodeju, Het is een Duits blad en ze zijn over al die elementen redelijk positief. Het leuke is dat ze klankbeschrijvingen geven en daar gaat het me om mits ze compatibel zijn met een TP 11 en een SME 3009. Goldring komt op basis van prijs en kwaliteit er zeer goed uit. AT, Grado en Shure ook. Sumiko heb ik gehad en ik had dezelfde ervaring als jij. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Beste Carl, Leuk zulke raadsels : ) Mag ik ook meedoen met raden ? De eerste de AT 440 is een prima element, mooi in balans en helder klinkend, duideliojk holografisch geluidsbeeld. De tweede een echte Duitser een overhelderklinkend en dunklinkend element zal wel goed uit de bus komen het is tenslotte een Duitse test. De derde de Goldring is een rustig klinkend element die mooi in balans is. De vierde een Grado is een duidelijk en rijk (warm) klinkend element die nooit verveeld. De vijfde de Ortofon klinkt super neutraal , : ) oftewel heel rustig en zo lijkt op behang, zo plat dus. De zesde hier over kun je beter praten met Robin , want ik kan geen goede woorden vinden, maar ...................................... een Rega arm is prima . De zevende de Shure is uitstekend geschikt voot lichte armen en geeft dan een super goed geluid. De achtste de De Stanton dit wordt een element genoemd, stel het is een element tja op een schaal van 0 tot 100 zou ik een .... moeten geven maar het getal zit er niet bij. Sumiko klinkt denk ik beter dan een Stanton maar dan anders , oeps ! o ja er komt wel geluid uit , maar je moet erwel van houden. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Een TP11 vreet eigenlijk alle elementen wel. Het is een middelzware arm die niet problematisch is. Het is alleen jammer dat ie niet zo nauwkeurig is. Ik heb trouwens nog nooit een TD160 met TP11 gezien. Ik dacht dat op een TD166 de TP11 zat en op de TD160 een TP16. De SME3009 is wat moeilijker. Zeker een Series III moet een hoog compliant element hebben. Ik heb ooit eens een Benz MC Gold in een Series III geplaatst. Dat was geen pretje. Het is ook geen allerbest huwelijk tussen die 2, maar ondanks dat klonk het helemaal niet verkeerd. Die SME 3009 gedraagt zich een beetje als een ULM arm. Niets ten nadele van een ULM, maar het beperkt je zo in je elementkeuze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 denon dl-103 zou dat ook goed passen in de thorens arm??? De vijfde hier over kun je beter praten met Robin , want ik kan geen goede woorden vinden, maar ...................................... een Rega arm is prima . ja dat ben ik dus. tja 4 rega elementen gehad, 2x super elys en 2x exact en de 1e twee viel het linkerkanaal na een tijd weg en de laatste 2 een te sterke kanaalongelijkheid, rechterkanaal steeds harder en wel 3 dB of meer. tja voor mij is rega dus een kilo utrecht tango merk geworden. jammer. ze willen me nu niet meer helpen de jongens van de j..ng..... en warna......... in Den haag alsmede de importeur in belgieland. Maar ik stuur ze toch echt een brief dat ik mijn geld terug wil, wat zullen we nu krijgen anders stuur ik m'n kat op ze af!!! Henk heeft de elementen doorgemeten met als conclusie rijp voor de sloop Het vervelende is nog dat ze mij en henk verdenken van opzettelijke geweldpleging en dat wij zelf de elementje kapot maken, ja tuurlijk. gewoon een fabrieksfout en dat willen de linksrijdende rakkers uit het eilandtje in de noordzee niet toegeven. maar ik ga er op dit forum verder geen woorden aan vuil maken. Dus ik zou er niet aan beginnen een Rega element. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juli 2005 Report Share Posted 21 juli 2005 Het vijfde element in het rijtje is toch echt wel de Ortofon BTW, er zijn ook mensen die niet zo te spreken zijn over de instap Rega armen Maar dat ding kost dan in verhouding ook geen drol en is de p/k verhouding echt wel zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Het vijfde element in het rijtje is toch echt wel de Ortofon BTW, er zijn ook mensen die niet zo te spreken zijn over de instap Rega armen Maar dat ding kost dan in verhouding ook geen drol en is de p/k verhouding echt wel zeer goed. De arm alleen kan ik niks overzeggen maar ik vind de instap draaitafels (P2 en P3) toch wel tegen vallen voor dat geld heb ik wel eens wat beters gehoord. Maar of dit nu aan de arm ligt of aan de DT of aan het geheel durf ik niet te zeggen. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Het vijfde element in het rijtje is toch echt wel de Ortofon BTW, er zijn ook mensen die niet zo te spreken zijn over de instap Rega armen Maar dat ding kost dan in verhouding ook geen drol en is de p/k verhouding echt wel zeer goed. De arm alleen kan ik niks overzeggen maar ik vind de instap draaitafels (P2 en P3) toch wel tegen vallen voor dat geld heb ik wel eens wat beters gehoord. Maar of dit nu aan de arm ligt of aan de DT of aan het geheel durf ik niet te zeggen. Marcel Marcel, Wees gerust. Dat ligt niet aan de arm. De arm is nl nog het beste onderdeel van die draaitafels Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 juli 2005 Author Report Share Posted 22 juli 2005 Hai allemaal, Het valt me op dat die testresultaten toch wel vergelijkbaar zijn met de conclusies van Haudio en Sodeju. Het zal dus wel een Shure of een Goldring worden. Nu zit ik overigens te twijfelen aan die arm. Ik dacht dat het een TP11 was, maar volgens Sodeju is dat onwaarschijnlijk. Wat zit er dan op een originele Thorens 160. Hij is volgens mij uit 1972. Dat blad LP twijfel ik wat aan. De artikelen zijn toch wat langdradig. Duitse bladen laten zich wat erg aan adverteurs gelegen krijg ik de indruk. Ik heb hem eigenlijk voor die test gekocht. Carl PS ik zou dat van dat element nooit pikken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Carl, De TP11 en TP16 zijn makkelijk uit elkaar te houden. De TP11 heeft een touwtje/gewichtje om de antiskating in te stellen en de TP16 heeft een draaiknopje aan de zijkant van het lager. De TP16 is beter dan de TP11, maar beide zijn in de eerste generatie zware armen. Een laag compliant element doet het dan over het algemeen beter. Aangezien het nu weer langzaam wat beter gaat met mijn rug, heb ikde LP ook maar eens gekocht. En jawel, zoals het elk Duits blad betaamd, is het allemaal heel erg goed. De ene is wel net iets "goeder" dan de ander. Minpunten moet je zelf zoeken. Als je gewend bent dergelijke recentyies te lezen, kun je ook de juiste info eruit filteren. PS, hier nog een LINK naar een site over Thorens armen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 juli 2005 Author Report Share Posted 22 juli 2005 Hai Sodeju, Het is dus de TP 16. Alleen het schroefje op het gewicht ontbreekt. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Het vijfde element in het rijtje is toch echt wel de Ortofon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Hai Sodeju, Het is dus de TP 16. Alleen het schroefje op het gewicht ontbreekt. Carl Ik kon het me ook niet anders voorstellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Een TP11 vreet eigenlijk alle elementen wel. Het is een middelzware arm die niet problematisch is. Het is alleen jammer dat ie niet zo nauwkeurig is. Ik heb trouwens nog nooit een TD160 met TP11 gezien. Ik dacht dat op een TD166 de TP11 zat en op de TD160 een TP16. De SME3009 is wat moeilijker. Zeker een Series III moet een hoog compliant element hebben. Ik heb ooit eens een Benz MC Gold in een Series III geplaatst. Dat was geen pretje. Het is ook geen allerbest huwelijk tussen die 2, maar ondanks dat klonk het helemaal niet verkeerd. Die SME 3009 gedraagt zich een beetje als een ULM arm. Niets ten nadele van een ULM, maar het beperkt je zo in je elementkeuze. Beide armen zijn even zwaar. De 11 klinkt beter. Maar geen van beide licht en geen van beide ook middelzwaar, maar echt goed aan de looiige kant: Bijna 17 gram. Heb je op de taartschep- magnesium- headshell zitten kouwen dan wordt het anders, maar de meesten voldoen aan het hierboven geschetste signalement. Zeker geen allemansvriend, want je hebt echt een stevige kachelpook van een cantileverophaning nodig om het ding een beetje in de buurt van RF= 10Hz te krijgen. Nogmaals: gebruik je weleens een test- LP: 50 Eurie bij de mannen van Xingo. (ook dit keer geen aandelen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Ausgabe 5 AT 440ML/OCC Clearaudio Aurum Goldring 1006 Grado Prestige Silver Ortofon Vinylmaster Red Rega Super B Shure M97xE Stanton 680 Sumiko Oyster Ik wil de draaitafel aansluiten op een Quad 33/303 en misschien later op een 34/306. Hij komt op de kamer van mijn zoontje en er zullen zeker niet de beste platen gedraaid worden (die blijven beneden), het mag een beetje vergevensgezind. Carl PS Ook een verhaal over die M drive en test van een dure Grado 1 3 4 7 Afgezien van volgorde; met oren zoals ik die heb dan wordt het: 1 3 7 4 ofzoiets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 denon dl-103 zou dat ook goed passen in de thorens arm??? De vijfde hier over kun je beter praten met Robin , want ik kan geen goede woorden vinden, maar ...................................... een Rega arm is prima . ja dat ben ik dus. tja 4 rega elementen gehad, 2x super elys en 2x exact en de 1e twee viel het linkerkanaal na een tijd weg en de laatste 2 een te sterke kanaalongelijkheid, rechterkanaal steeds harder en wel 3 dB of meer. tja voor mij is rega dus een kilo utrecht tango merk geworden. jammer. ze willen me nu niet meer helpen de jongens van de j..ng..... en warna......... in Den haag alsmede de importeur in belgieland. Maar ik stuur ze toch echt een brief dat ik mijn geld terug wil, wat zullen we nu krijgen anders stuur ik m'n kat op ze af!!! Henk heeft de elementen doorgemeten met als conclusie rijp voor de sloop Het vervelende is nog dat ze mij en henk verdenken van opzettelijke geweldpleging en dat wij zelf de elementje kapot maken, ja tuurlijk. gewoon een fabrieksfout en dat willen de linksrijdende rakkers uit het eilandtje in de noordzee niet toegeven. maar ik ga er op dit forum verder geen woorden aan vuil maken. Dus ik zou er niet aan beginnen een Rega element. Robin DL103 is echt prima in die arm denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 Hai allemaal, Het valt me op dat die testresultaten toch wel vergelijkbaar zijn met de conclusies van Haudio en Sodeju. Het zal dus wel een Shure of een Goldring worden. Nu zit ik overigens te twijfelen aan die arm. Ik dacht dat het een TP11 was, maar volgens Sodeju is dat onwaarschijnlijk. Wat zit er dan op een originele Thorens 160. Hij is volgens mij uit 1972. Dat blad LP twijfel ik wat aan. De artikelen zijn toch wat langdradig. Duitse bladen laten zich wat erg aan adverteurs gelegen krijg ik de indruk. Ik heb hem eigenlijk voor die test gekocht. Carl PS ik zou dat van dat element nooit pikken. TP 16, en hij weegt effectief ook zoveel: 16,5g. Zoals gezegd: geen allemanvriend. Ter vergelijking: Technics 1200: 12gr. Ook hetzelfde getal, zeg, ik ben weer degene die er het eerst over begint. Wat is dat toch.... Blad LP: lange zinnen. Slimdoenerij , zo komt dat bij mij over. Beetje te intelligente taal allemaal. Geen hapklaar brokkengedoe, jammergenoeg. Doet denken aan de artikelen uit Auto/ Motor/ Sport. Zit je altijd zo lekker op te knagen. Moet je echt voor gaan zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 TP 16, en hij weegt effectief ook zoveel: 16,5g. Zoals gezegd: geen allemanvriend. Ter vergelijking: Technics 1200: 12gr. Ook hetzelfde getal, zeg, ik ben weer degene die er het eerst over begint. Wat is dat toch.... Dat is toch niet zo zwaar? Denk dat een Grado het daar prima in doet maar dan wel een paar trapjes hoger dan een Silver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 22 juli 2005 Report Share Posted 22 juli 2005 TP 16, en hij weegt effectief ook zoveel: 16,5g. Zoals gezegd: geen allemanvriend. Ter vergelijking: Technics 1200: 12gr. Ook hetzelfde getal, zeg, ik ben weer degene die er het eerst over begint. Wat is dat toch.... Dat is toch niet zo zwaar? Denk dat een Grado het daar prima in doet maar dan wel een paar trapjes hoger dan een Silver. Sorry hoor.. 20cu aan Grado aan de haak met iets van 17 gr arm. Bitter slecht hoor! Echt niet IN de haak... Wat is dan wel zwaar bij jou? Echt, nou weet ik het dus niet meer heeh? Is dit weer de hifi- wereld waar alle referenties zoek zijn? Waar alleen het gehoor als maatstaf geldt? Wat versta je precies onder "het daar prima in doet'? Waar let je dan op? Gebruik je dan nog een test - LP? En welke tracks dan? Of doe je maar wat? Hoe vaak hebben we het hier nou al niet over gehad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2005 Report Share Posted 23 juli 2005 Beste Jan, Toegegeven, heb er zelf nog niet mee gespeeld maar baseer dit toch wel op wat ik zo op internet over de elementen van Grado lees. Die elementen lijken erg vergevigsgezind. Denk zelf ook over een Grado voor de TD160 en denk dan aan een low output. Maar moet hier toch nog eens ernstig met Haudio over babbelen. Iig heb ik al ervaren dat een OM20 in een TP16 geen geslaagde combinatie is. Ja ik weet hoe je er over denkt Jan en ben zelf ook een voorstander van hoe lichter hoe beter, maar daar zitten ook nog steeds haken en ogen aan. Eea hangt ook sterk af van de dempning. Op grond van een simpele formule vwb RF van arm-element kun je wel een richting geven maar nog steeds geen uitspraken doen over het uiteindelijke resultaat. Tja wat is zwaar en wat is licht? Grofweg: Licht: tot 10gr. Middelzwaar: 10 - 20 gr. Zwaar: boven de 20 gr. Wat ik nu weer mis in het hele verhaal is dat de klank van een element ook erg afhangt van de afsluitweerstand en afsluitcapaciteit waarmee ie belast wordt. Met name in de hogere frequentieregionen. Die duitse test is wdb ook niet erg nauwkeurig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 23 juli 2005 Report Share Posted 23 juli 2005 7,4 Hz res freq en bovendien zijn Grado's voorzien van weinig eigen demping . Niet in orde. Geen kwestie van vergevingsgezind of niet: gewwon boven 10Hz blijven. Buiten de groefmodulaties. Simpel. Betere sporing . Stabieler tip- groefcontact. Algemene regel. Tot 20gr. middelzwaar? Ben je niet goed? Waar haal je dat vandaan? Zelf verzonnen? Dit heb je dan echt helemaal alleen van jezelf. Voor mij is het nieuw. Maarja, het moet natuurlijk eens komen, en dat is dus nu.... Eentje ter wereld moet voor het eerst met wat nieuws komen. Einstein! OM 20: gewoon 400pf parallel in totaal . Dus een 220 pf ding eroverheen. En die 10Hz- regel is universeel. Niet zomaar relatief. Over het resutaat: Hogere RF= beter resultaat. Dus wel degelijki een absolute regel. En het gaat niet over licht of zwaar. Echt niet. Het is de combo eff, gewicht/ compliantie. Punt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juli 2005 Report Share Posted 23 juli 2005 Beste Jan, Het is toch allemaal wat minder simpel dan je voor doet komen. Wat ik schreef is algemeen zo'n beetje de cocensus. Dat jij er anders over denkt tja... Als je met moderne armen/elementen boven de 10 Hz wilt blijven kunnen de meeste armen de prullebak in en komen alleen nog lichtgewichten van 7,5 gram en lager in aanmerking. Zou het allemall zo bagger zijn? En wil je de door jou zo bejubelde 15 Hz halen dat gaat dat alleen met superlichtgewichten (evt. zonder headshell). Moet je er wel een element met lage compliantie in zetten en dat jaagt weer meer energie de arm in. Overigens heeft het aanbrengen van een extra capaciteit bij een OM20 geen enkel effect op het spoorgedrag. Waarom het niet goed matcht is omdat dat element te veel zwabbert in een TP16-1 arm. Wil overigens het aluminium armbuisje van de TP16-1 eens gaan vervangen voor een koolstoffiber armje. Alleen zoek ik me kleurenblind naar een losse TP68 headshell. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts