Jump to content

Niveauverschillen


buizenbart
 Share

Recommended Posts

effe on topic: ja er zijn grote verschillen in opnamesterkte van Cd's; ik zal't wel weten ik speel al jaaarenmet CDR recorders en die dingen hebben volume meters!

Te luid opgenomen CD's (veel remastering stuff) klinken bij mij vaak ook korrelig in de bassen. Ik kreeg soms ook hetzelfde effect tijdens remasteren in mijn studio wanneer ik de muziek te veel oppepte en dan zeer luid op CD ging branden. Het geeft een onaangenaam geluid maar gaat w

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

 

Kelly Clarkson was al eens genoemd en idd, het lijkt n

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

 

Kelly Clarkson was al eens genoemd en idd, het lijkt n

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

 

Kelly Clarkson was al eens genoemd en idd, het lijkt n

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Okee, bedankt voor de tip. :)

Ik zou voor een kennis nog wat materiaal van de Stones op cd zetten.

Uiteraard ga ik eerst wat proefopnamen maken om te horen of eea nog wel aan te horen is. ;)

 

Dat EAC progje heb ik al een tijd op m'n andere pc staan, maar nooit begrepen wat je er precies mee kan. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

[...]

Zometeen eens wat vinyl pakken.

Wat is het niveau van de troep die aan de ingang van de PC kaart staat? Als er geen ingangssignaal aanwezig is dus.

 

Groet,

Jacco

-78dB

Netjes! Dat is een mooie geluidskaart. Daar kun je hele mooie opnamen mee maken.

 

PS Mijn cd recorder is iets beter: -84 dB.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Netjes! Dat is een mooie geluidskaart. Daar kun je hele mooie opnamen mee maken.

 

PS Mijn cd recorder is iets beter: -84 dB.

 

Groet,

Jacco

Voor zover ik weet alleen op 48 kHz en dat kun je niet op CD zetten :rolleyes:

 

Beter is dan een kaart die ook echt op 44.1 khz sampled.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Daar kun je hele mooie opnamen mee maken.

Lijkt me een ietwat voorbarige conclusie als je alleen gegevens over je SNR aan de ingang hebt. :)

Hoezo? Meer is er niet te beleven met een ADC. Een beetje anti-aliasing en filtering in het digitale domein. Maar dat is echt niet zo moeilijk meer heden ten dage.

 

Daarom zeg ik ook dat je daar hele mooie opnamen mee kunt maken, beter dan met welk cassettedeck dan ook. Ik zeg niet dat het perfect is.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies?

 

Groet,

Jacco

By the way; zou het nut hebben om signalen van vinyl op 48kHz/32bits databreedte op te nemen?

Daarna knippen/plakken tot afzonderlijke tracks.

Geen verdere bewerkingen.

Eventuele opvallende kraak/tik geluiden haal ik handmatig weg.

 

Hierna uiteraard terugsamplen naar 16/44 en branden op lage snelheid.

Link to comment
Share on other sites

Netjes! Dat is een mooie geluidskaart. Daar kun je hele mooie opnamen mee maken.

 

PS Mijn cd recorder is iets beter: -84 dB.

 

Groet,

Jacco

Voor zover ik weet alleen op 48 kHz en dat kun je niet op CD zetten :rolleyes:

 

Beter is dan een kaart die ook echt op 44.1 khz sampled.

 

;)

Dus een M-audio of terratec met een envy chip

of de X-FI van creative.

Er zijn er nog meer maar doorsnee genomen kun je naar 44khz native recording/playback fluiten.

Alle goedkope kaartjes resamplen van 48khz.

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies?

 

Groet,

Jacco

By the way; zou het nut hebben om signalen van vinyl op 48kHz/32bits databreedte op te nemen?

Daarna knippen/plakken tot afzonderlijke tracks.

Geen verdere bewerkingen.

Eventuele opvallende kraak/tik geluiden haal ik handmatig weg.

 

Hierna uiteraard terugsamplen naar 16/44 en branden op lage snelheid.

48Khz 32 bit geniet wel de voorkeur.

maar 24 is genoeg, cooledit of een andere recorder kan die 8 bits headroom zelf wel aanmaken.

Zeker bij het toepassen van filters/gain correcties is 32b data breedte wel een aanrader.

 

Weet eigenlijk niet of cooledit wel automatisch dithering toepast bij het downsampelen.

Maar dat is wel iets om mee op te passen!

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik heb vanmorgen m'n pc aan mijn Arcam geknoopt. Met dropveter weliswaar :ph34r: , maar dat mag de pret niet drukken.

De geluidskaart is een SB Audigy (geloof ik) en voor de harddisk-recording gebruik ik CoolEditPro.

Waarom zo lastig? Pleur de CD in CD-ROM speler, download EAC, en rip de CD. Gaat 10x sneller, en 10x exacter. Vergeet niet met de Audigy op 48 Khz op te nemen (als je het toch lastig wil doen, of straks met een LP), met 44.1 Khz krijg je nare resampling artifacts!

Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies?

 

Groet,

Jacco

By the way; zou het nut hebben om signalen van vinyl op 48kHz/32bits databreedte op te nemen?

Daarna knippen/plakken tot afzonderlijke tracks.

Geen verdere bewerkingen.

Eventuele opvallende kraak/tik geluiden haal ik handmatig weg.

 

Hierna uiteraard terugsamplen naar 16/44 en branden op lage snelheid.

Ik ken die kaart niet en ik weet dus ook niet wat de resolutie is waar hij het best in is. Dat is kennelijk 48 kHz en ik zou dat zo laten. Als 32 bits 1 van de formaten is die die kaart standaard uit kan spugen, is dat ook goed. Maar bedenk wel dat het een behoorlijke overkill is qua performance en 32 bits is eigenlijk the way to go als je gaat editen. 24 bits lijkt mij meer dan genoeg, maar kan CoolEdit dit aan?

 

De kans is dus groot dat je min of meer gedwongen wordt om 32b/48k te gebruiken. Nou ja, dat moet dan maar en vergeet niet juiste dither te gebruiken bij downsamplen naar 16 bits (dither diepte: 1 bit, pdf: triangular en geen noise shaping). Hoe je precies moet resamplen van 48k naar 44k1, weet ik niet zeker in CoolEdit. Ik neem aan dat je de pre/post filters wilt gebruiken op maximale kwaliteit. Misschien zijn er pakketten die dat beter kunnen zoals SSRC.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Hoezo? Meer is er niet te beleven met een ADC. Een beetje anti-aliasing en filtering in het digitale domein. Maar dat is echt niet zo moeilijk meer heden ten dage.

Dat de kwaliteit van de ADC prima is, daar hoef je me niet van te overtuigen. Mooie opnames benodigen echter soms heel wat meer dan een goede ADC of een cassetterecorder. Liever bijv. 10 sporen met 70 dB SNR dan 2 sporen met 90 dB SNR. Goede microfoon-ingangen met bijbehorende (analoog regelbare) versterking met weinig vervorming is ook gewenst.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Geerdie,

 

ik heb gisteravond speciaal voor jou een interessante CD gebakken; alles staat er bij: arm, phonopre, element samplefrequentie en AD omzetting; dat komt toevallig mooi uit.

 

Alle opnamen oorspronkelijk in 96/32 m.u.v. track 13 en 14

Soundcards RME Digi 96; RME Digi 96PST ; RME DIGI 96 PAD

Wave-editor Adobe Audition 1.0 of CoolEdit 2.1

 

 

Artiest Titel Phonotrap Arm Elememt Dig

01 Beach Boys Fun, Fun, Fun ASR mini basis M

Link to comment
Share on other sites

48Khz 32 bit geniet wel de voorkeur.

maar 24 is genoeg, cooledit of een andere recorder kan die 8 bits headroom zelf wel aanmaken.

Zeker bij het toepassen van filters/gain correcties is 32b data breedte wel een aanrader.

 

Weet eigenlijk niet of cooledit wel automatisch dithering toepast bij het downsampelen.

Maar dat is wel iets om mee op te passen!

32bit of 24 bits maakt niet uit. Het creeert alletwee 24 bits wav files. Het blijft altijd het beste om native 44.1 khz te samplen als je naar een audio CD wilt branden in dit geval.

 

24 bits geeft je wel de mogelijkheid om later in software te ditheren en om eventueel noise shaping toe te passen als je naar 16 bits converteerd.

 

Volgens mij kan dat niet met Cooledit maar is dat voorbehouden aan de duurdere studiopakketten.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ja kan ook allemaal met Cooledit en met een goede geluidskaart gaat dat ook nog in real time;

 

Voor CD neem ik vinyl altijd op in 88,2 /32 en doe daarin eventueel de bewerking; daarna converteren naar 44.1/16 met 1 bit dither en soms wel of geen noise-shaping( daarin zijn er nog allerlei keuze mogelijkheden)

Voor Dat neem ik in 96/32 op en via de wordclock laat ik het afspelen in Ad Aud op 96/32 en laat de card het in realtime converteren naar 48kHz en ditheren naar 16bit. De Datrecorder loopt dan gewoon mee. Duurt langer maar werkt beter.

Dat geeft echt heel goede resultaten

Link to comment
Share on other sites

48Khz 32 bit geniet wel de voorkeur.

maar 24 is genoeg, cooledit of een andere recorder kan die 8 bits headroom zelf wel aanmaken.

Zeker bij het toepassen van filters/gain correcties is 32b data breedte wel een aanrader.

 

Weet eigenlijk niet of cooledit wel automatisch dithering toepast bij het downsampelen.

Maar dat is wel iets om mee op te passen!

32bit of 24 bits maakt niet uit. Het creeert alletwee 24 bits wav files. Het blijft altijd het beste om native 44.1 khz te samplen als je naar een audio CD wilt branden in dit geval.

 

24 bits geeft je wel de mogelijkheid om later in software te ditheren en om eventueel noise shaping toe te passen als je naar 16 bits converteerd.

 

Volgens mij kan dat niet met Cooledit maar is dat voorbehouden aan de duurdere studiopakketten.

 

;)

Zijn soundcard is native 48khz.

Dus lijkt mij het slim om 48khz op te nemen.

 

die 32b is vooral bedoeld als werkfile opslaan en daarna afspelen is erg lastig. :rolleyes:

 

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat je met cooledit netjes kunt downsampelen naar 44khz/16b

Link to comment
Share on other sites

Is die Audigy zo een lastpak? En wat zijn die artifacts dan precies?

Waneer is een Creative kaart geen lastpak?

 

De Umu10K2 chip doet zijn werk enkel en alleen op 48 Khz. Alles andere wordt geresampled, en de hardware resampling van de Audigy is niet al te best. Dus liever opnemen op 48 Khz, en dan in software het goed laten resampelen naar 44.1 Khz als je het op CD wil branden. Dan is er niks aan de hand :)

 

Tip: wil je serieus opnemen, koop nooit Creative ;) Creative is voor spelletjes, en niet voor het serieuze werk. Emu kaarten zijn een ander verhaal (ondanks dat ze de zelfde chip hebben zijn die vreemd genoeg wel in staat om 44.1 Khz te verwerken). De Xfi mag dan misschien ook een uitzondering zijn, echter is er geen rede om zoveel geld uit te geven als je geen spelletjes doet imho :blink:

 

Merk trouwens op dat 32 bits twee verschillende dingen kan zijn: een keer het packet van 24 bits in een 32 bit words. Effectief is dat niks anders dan een 24 bit signaal met 8 nullen erachter. En een keer kan het floating point PCM data zijn, die de software in staat stelt wat exacter (en misschien sneller, afhankelijk van CPU) te rekenen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...