Jump to content

Niveauverschillen


buizenbart
 Share

Recommended Posts

Zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

 

Het is werkelijk om te kotsen wat sommige mensen in het winkelschap durven te leggen :angry:

 

Als ze zo graag willen dat het in de auto of op een microsetje leuk speelt, dan moeten ze maar zorgen dat de hardware de CD leuk afspeelt, en niet andersom! Pleur in die apparaten gewoon een dynamic range schakelingentje, dan zijn we meteen van alle gezeur af.

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig doet niet iedereen mee.

 

De nieuwste van Kathy Struik, schijf 2, nummer 5:

 

. -19.6dB rms gemiddeld

. slechts 50 geclipte samples

 

Nummer 7, wat een dynamisch veel vlakker muziekje is:

 

. -16.5dB rms gemiddeld

. geen geclipte samples.

 

 

Daarnaast dan Clocks van Coldplay:

 

. -11dB rms gemiddeld

. 6000 geclipte samples

 

 

Geef mij de natuurlijke presence van Kate dan maar ...

 

 

p03440cp481.jpg

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast dan Clocks van Coldplay:

 

. -11dB rms gemiddeld

. 6000 geclipte samples

:huh:

 

Zo?

Nou weet ik waarom de meeste nummers van Coldplay zo rot klinken.

Best leuke muziek om te draaien, maar ik wordt er zo snel moei van.

Kelly Clarckson kwam ik ook tegen in dit draadje. Ook vermoeiend.

 

Jammer. :(

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast dan Clocks van Coldplay:

 

. -11dB rms gemiddeld

. 6000 geclipte samples

:huh:

 

Nou weet ik waarom de meeste nummers van Coldplay zo rot klinken. Best leuke muziek om te draaien, maar ik wordt er zo snel moei van ...

 

Jammer. :(

Dat ligt niet aan die geclipte samples maar aan de irritant zeurderige stem van de zanger :rolleyes:;)

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast dan Clocks van Coldplay:

 

. -11dB rms gemiddeld

. 6000 geclipte samples

:huh:

 

Nou weet ik waarom de meeste nummers van Coldplay zo rot klinken. Best leuke muziek om te draaien, maar ik wordt er zo snel moei van ...

 

Jammer. :(

Dat ligt niet aan die geclipte samples maar aan de irritant zeurderige stem van de zanger :rolleyes:;)

Of beide...???

 

:rolleyes::unsure::rolleyes::unsure::rolleyes::unsure::rolleyes::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Daarnaast dan Clocks van Coldplay:

 

. -11dB rms gemiddeld

. 6000 geclipte samples

:huh:

 

Nou weet ik waarom de meeste nummers van Coldplay zo rot klinken. Best leuke muziek om te draaien, maar ik wordt er zo snel moei van ...

 

Jammer. :(

Dat ligt niet aan die geclipte samples maar aan de irritant zeurderige stem van de zanger :rolleyes:;)

Of beide...???

 

:rolleyes::unsure::rolleyes::unsure::rolleyes::unsure::rolleyes::unsure:

:o

 

Nou!

Jullie worden bedankt!

.

.

.

.

.

Ik vergeef snel, maar vergeten duurt wat langer... ;):P:D

Link to comment
Share on other sites

een plaatje zegt meer dan woorden:

 

downtownlacd.jpg

 

J J Cale Downtown L A zoals op de compilatie CD "The Ultimate Collection" 2004

32bit mastering staat er als reclame bij

 

Dan de oorspronkelijke opname op vinyl uit 1981:

downtownlavinyl.jpg

 

tsja, wat moet je verder nog zeggen

Dat de cd in Audition "44100 16-bit Stereo" is en de lp "96000 32-bit Stereo"?

Of maakt dat niet uit voor dit vergelijk?

Link to comment
Share on other sites

Dat de cd in Audition "44100 16-bit Stereo" is en de lp "96000 32-bit Stereo"?

Of maakt dat niet uit voor dit vergelijk?

Dat maakt op zich niet veel uit. De CD clipt gewoon, en dat zelfs onder de 0 dB. De LP doet dat niet (nouja, een LP clipt zowiso niet echt). Als ik echter kijk naar het gemiddelde volume, dan denk ik niet dat er veel verschil tussen zit. Ik vind het nog wel meevallen. Heb veel erger gezien.

Link to comment
Share on other sites

Zie ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

 

Het is werkelijk om te kotsen wat sommige mensen in het winkelschap durven te leggen :angry:

 

Als ze zo graag willen dat het in de auto of op een microsetje leuk speelt, dan moeten ze maar zorgen dat de hardware de CD leuk afspeelt, en niet andersom! Pleur in die apparaten gewoon een dynamic range schakelingentje, dan zijn we meteen van alle gezeur af.

Wat ben ik blij dat ik de LP versie heb B)

 

http://brianstagg.co.uk/p_t_a_clipressed/

Link to comment
Share on other sites

Clippen is op zich het probleem niet, alhoewel ik altijd normaliseer tot -0.3 dBFS. Het ergste is dat de artiest het zo hard wil. Of een producer van een beginnende band die zich wil profileren. Vaak is de stereo eindmix die de artiesten verlaat nog goed en daarna gaat de marketingmachine in werking. Welke doelgroep/targets moet de cd bedienen. Ik heb een cd van Tool die een maximaal RMS niveau heeft op -9 dBFS, dat is 2 dB minder dan witte ruis (crestfactor op 11 dB)...

 

Die platen van de Red Hot Chili Peppers zijn ook al zo erg. Momenteel worden die albums uitgebracht op vinyl en zijn ze derhalve remasterd. Alleen al een blik op de signalen zegt genoeg. Op deze manier wordt er nog meer geld verdient: voor de massa een plaat die keihard is en voor de audiofielen wordt het op vinyl gezet met een audiofiele mastering. Eigenlijk heel slim van die mensen...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Dan heeft vinyl dus nog meer voordelen..!!??

Wanneer je alle factoren optelt (verliezen/vervorming bij snijden, verliezen

bij persen, aftastfouten, sleet, vuil,...) dan is vinyl sterk inferieur aan CD als

commercieel medium voor de massale distributie van muziek.

 

Waarom klinkt een LP dan zo vaak zo veel beter?

 

Omdat vinyl enerzijds een aantal moderne productietechnieken niet verdraagt of toelaat, en omdat het formaat anderzijds beperkingen stelt die alleen door een grote competentie bij mastering en snijden te minimaliseren zijn. Dit in tegenstelling tot CD wat een formaat is waar letterlijk elke idioot voor kan masteren en waarvoor (schijnbaar) geen verdere kwaliteiten en competenties nodig zijn (inclusief geld).

 

M.a.w. wie aan een LP-project begint heeft waarschijnlijk al een betere instelling m.b.t. de finale kwaliteit.

 

 

--

 

Stel je voor dat er morgen een volautomatische ge-integreerde wijnmaakmachine uitkomt. Wat is de kans dat jij of ik daar zonder moeite een Meursault Les Genevrieres uit toveren?

Link to comment
Share on other sites

voor de massa een plaat die keihard is en voor de audiofielen wordt het op vinyl gezet met een audiofiele mastering. Eigenlijk heel slim van die mensen...

 

Groet,

Jacco

Dan heeft vinyl dus nog meer voordelen..!!??

 

:)

Ja, eigenlijk wel. Je hebt met nieuw vinyl een soort "garantie" dat het beter klinkt. Niet dat het medium technisch beter is, integendeel. Maar er wordt anders omgesprongen met de inhoud. Voor een vinylmastering wordt meestal een andere engineer voor benaderd dan voor een gewone mastering.

 

Ik zou het fantasisch vinden als die vinyluitgaven vergezeld zouden gaan met een cd-r waarop dezelfde versie staat als de mastering die gebruikt is voor de vinylplaat. Dat scheelt mij een actie (het zelf branden). Ik ben bang dat dat niet gebeurt.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

voor de massa een plaat die keihard is en voor de audiofielen wordt het op vinyl gezet met een audiofiele mastering. Eigenlijk heel slim van die mensen...

 

Groet,

Jacco

Dan heeft vinyl dus nog meer voordelen..!!??

 

:)

Ja, eigenlijk wel. Je hebt met nieuw vinyl een soort "garantie" dat het beter klinkt. Niet dat het medium technisch beter is, integendeel. Maar er wordt anders omgesprongen met de inhoud. Voor een vinylmastering wordt meestal een andere engineer voor benaderd dan voor een gewone mastering.

 

Ik zou het fantasisch vinden als die vinyluitgaven vergezeld zouden gaan met een cd-r waarop dezelfde versie staat als de mastering die gebruikt is voor de vinylplaat. Dat scheelt mij een actie (het zelf branden). Ik ben bang dat dat niet gebeurt.

 

Groet,

Jacco

Dat hangt heeeeeeeeeeeeel erg van de doelgroep af.

Er heerst hier een hardnekkig idee dat vinyl alleen door "de echte audio freaks" gebruikt word.

 

Toch vermoed ik dat de DJ afzet markt minstens zo belangrijk is.

En daar is echt geen geld beschikbaar voor een goed masterings proces.

Die platen klinken dus net zo klote als de artiest 't ook maar afraffeld.

Als een artiest al het geld bij elkaar geraapt krijgt voor een persing van 500 stuks dan is het geld echt op hoor.

 

maar goed een platen bakker die nu nog met troep aan komt (voor de niet dj's) zal nagenoeg niets meer verkopen.

Dus ja de kwaliteit moet wel omhoog om te kunnen concureren met CD.

Link to comment
Share on other sites

voor de massa een plaat die keihard is en voor de audiofielen wordt het op vinyl gezet met een audiofiele mastering. Eigenlijk heel slim van die mensen...

 

Groet,

Jacco

Dan heeft vinyl dus nog meer voordelen..!!??

 

:)

Ja, eigenlijk wel. Je hebt met nieuw vinyl een soort "garantie" dat het beter klinkt. Niet dat het medium technisch beter is, integendeel. Maar er wordt anders omgesprongen met de inhoud. Voor een vinylmastering wordt meestal een andere engineer voor benaderd dan voor een gewone mastering.

 

Ik zou het fantasisch vinden als die vinyluitgaven vergezeld zouden gaan met een cd-r waarop dezelfde versie staat als de mastering die gebruikt is voor de vinylplaat. Dat scheelt mij een actie (het zelf branden). Ik ben bang dat dat niet gebeurt.

 

Groet,

Jacco

Dat hangt heeeeeeeeeeeeel erg van de doelgroep af.

Er heerst hier een hardnekkig idee dat vinyl alleen door "de echte audio freaks" gebruikt word.

 

Toch vermoed ik dat de DJ afzet markt minstens zo belangrijk is.

En daar is echt geen geld beschikbaar voor een goed masterings proces.

Die platen klinken dus net zo klote als de artiest 't ook maar afraffeld.

Als een artiest al het geld bij elkaar geraapt krijgt voor een persing van 500 stuks dan is het geld echt op hoor.

 

maar goed een platen bakker die nu nog met troep aan komt (voor de niet dj's) zal nagenoeg niets meer verkopen.

Dus ja de kwaliteit moet wel omhoog om te kunnen concureren met CD.

Voor die goede persingen wordt thans toch ook echt een goede prijs betaald. ;)

Link to comment
Share on other sites

M.a.w. wie aan een LP-project begint heeft waarschijnlijk al een betere instelling m.b.t. de finale kwaliteit.

Daar is de LP niet de reden van.

 

[taboe doorbrekende mode]

 

Bepaalde popmuziek is over het algemeen voor de wat simpelere geest, die makkelijk de boel hard wil kunnen zetten en zich niet zo kan interesseren voor clipvervorming. Muzikaal gezien zit er bijna niets in een stuk muziek v/d Chili Peppers (weinig instrumenten, standaardbezetting, geen insert-effects, standaardakoorden, geen tempiwisselingen, geen gekke accenten, geen moeilijke melodielijnen, talloze herhalingen enz). Dat is met de slechtst mogelijke weergavekwaliteit (dus met veel clipping) volledig te volgen en dat optellend bij de doelgroep is het duidelijk hoe de master eruitziet. Pak een trance plaat van (hoe heet ie? Ti

Link to comment
Share on other sites

Net zoals men dat voor THX bioscopen en -apparatuur al lang heeft?

Daar is geen THX voor nodig. Dolby, SDDS en DTS hebben standaard-uitregelprocedures en maten voor absolute luidheid van geluid. Daar zijn SMTPE normen voor (net als bij de lichtintensiteit voor het scherm). Nadat je (met de geluidsdrukmeter!) de zaal hebt doorgemeten en de processor hebt ingesteld op de gemeten vertragingen, frequentiecurves en luidsprekerafstanden, moet de operator er slechts voor zorgen dat de Dolby CP 500 op volumeniveau 7.0 staat. Daar zijn de soundtracks in de studio's op afgemixed.

 

Zoiets zou voor thuis slechts zin hebben bij een goede akoestiek.

Link to comment
Share on other sites

Voor die goede persingen wordt thans toch ook echt een goede prijs betaald. ;)

Dat doe ik ook graag!

Ik koop dus ook zelden een cd.

Het is gewoon z'n geld niet waard.

Lp's draai ik niet

 

Dat de mp3 spelers(ed) een volume leveling introduceren en zo de effecten van die loudness hype gaan tegen werken vind ik erg charmerend.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war#No_winners_in_the_loudness_war)

Dat de muziek industrie toch nog eens naar z'n gebruikers gaat luisteren is bijna niet te geloven.

Link to comment
Share on other sites

[...]

Klassiek is misschien een nog sterker voorbeeld. Ordes van groote meer muzikale informatie, en soms is de CD op :blink: -30 dB opgenomen.

[...]

Ja, ik vraag me weleens af waarom ze dat doen. Ik kan niets anders bedenken dan dat ze bang zijn voor digitale inmenging oid. Dus dat ze de signalen zo gebruiken als hoe ze opgenomen zijn. Geen versterking of wat dan ook. Ze hebben van te voren dus niet eerst de luidste noot gespeeld om eea goed in te stellen.

 

[taboe doorbrekende mode]

PS Dat van die ordes van grootte meer muziekale informatie is te bestrijden: haal het maar eens door een compressie algoritme op basis van redundantie. Metallica blijkt dan meer informatie te hebben dan Chopin.

[/taboe doorbrekende mode]

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Voor die goede persingen wordt thans toch ook echt een goede prijs betaald. ;)

Dat doe ik ook graag!

Ik koop dus ook zelden een cd.

Het is gewoon z'n geld niet waard.

Lp's draai ik niet[...]

Waar luister jij naar dan?

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

PS Dat van die ordes van grootte meer muziekale informatie is te bestrijden: haal het maar eens door een compressie algoritme op basis van redundantie. Metallica blijkt dan meer informatie te hebben dan Chopin.

Ik had het niet over technische informatie (met autocorrellatie kun je een maat voor informatie in een signaal definieren) maar over muzikale informatie (ofwel zoals ons oor die opneemt uit muziek en zoals die door de componist is vastgelegd).

 

In bijv. een pianoconcert van Chopin zitten (voorzichtige schatting) 35 keer meer modulaties, 29 keer zoveel melodielijnen, 40 keer zoveel ritmische motieven, 15 keer zoveel mogelijke klankcombinaties (combinaties van instrumenten), 30 dB dynamisch bereik meer, 20 keer zoveel thema's, 14 meer ingewikkelde intervallen, en 7 meer tempiwisselingen dan in een metallica-liedje.

 

Een keihard schallend C akkoord is robuuster tegen vervorming.

Link to comment
Share on other sites

Voor die goede persingen wordt thans toch ook echt een goede prijs betaald. ;)

Dat doe ik ook graag!

Ik koop dus ook zelden een cd.

Het is gewoon z'n geld niet waard.

Lp's draai ik niet[...]

Waar luister jij naar dan?

 

Groet,

Jacco

Heel veel mp3!

en die paar cds die ik verzameld heb. (

Link to comment
Share on other sites

En dat meer uit respect voor de artiest dan vanwege de kwaliteit.

Dan neem ik aan, dat je uit respect voor de artiest, ook gewoon op een legale betaalde downloadsite aan je MP3'tjes komt

Wat ik verder ook nogal deprimerend vind is dat de beleving van muziek via een simpele mp3speler met goede koptelefoon een veeeeel grotere impact heeft dan via mijn set.

Dat zou te verklaren kunnen zijn uit het feit dat een goede hoofdtelefoon en een goede geluidsbron per saldo veel minder vervormen dan een veel duurdere set in een minder goede akoestiek. Het zou me niet verbazen als het hoofdtelefoon versterkertje in een ipod minder vervormt dan een dure buizenbak.

Link to comment
Share on other sites

" heeft meer een technische reden dan een audiofiele "elite" reden."

 

Ik heb me blijkbaar verkeerd uitgedrukt. Wie (mixer, mastering eng.) tegenwoordig aan een LP project begint is iemand die gewend is aan de beperkingen van het proces en aan het slim omzeilen ervan. M.a.w. iemand met ervaring, hersenen, en oren.

Anders kun je domweg geen commercieel-verkoopbare LP maken (in de normale markt van muziekliefhebbers - vergeet de DJs hier even).

 

Voor CD bestaan er geen vereisten. Letterlijk iedereen kan een CD-master aanmaken. Jammer genoeg doen teveel mensen dat dan ook.

 

Dit nog afgezien van het feit dat een loudness-race op LP domweg niet kan en op CD wel, en dat marketing denkt dat "kunnen" en "moeten" eenzelfde begrip zijn.

 

 

"Pakken we een plaat van sting (waar dus al veel meer muzikale informatie in zit) of v/d dire straits dan zien we veel minder clipping. Maar temeer vanwege de muzikale inhoud ligt de doelgroep anders en daar is de mastering dan ook naar."

 

Niet per se. Ook van (eertijds) serieuze muzikanten vinden we nu *nieuwe* CD-persingen in de rekken die zonder enige smaak, en onaangekondigd, verprutst zijn.

 

Zoek wat CDs uit die je rond 1985 en rond 1995 hebt gekocht. Koop van elk een nieuwe die in 2005 of later is geperst. Laad in je DAW en vergelijk maar!!!

Idem met compilaties van eenzelfde artiest. Nodeloze verkrachting van een oorspronkelijk goed geluid.

Link to comment
Share on other sites

En dat meer uit respect voor de artiest dan vanwege de kwaliteit.

Dan neem ik aan, dat je uit respect voor de artiest, ook gewoon op een legale betaalde downloadsite aan je MP3'tjes komt

Wat ik verder ook nogal deprimerend vind is dat de beleving van muziek via een simpele mp3speler met goede koptelefoon een veeeeel grotere impact heeft dan via mijn set.

Dat zou te verklaren kunnen zijn uit het feit dat een goede hoofdtelefoon en een goede geluidsbron per saldo veel minder vervormen dan een veel duurdere set in een minder goede akoestiek. Het zou me niet verbazen als het hoofdtelefoon versterkertje in een ipod minder vervormt dan een dure buizenbak.

hahahahahha

Denk dat maar niet!

Ik wacht geduldig tot de cd's in prijs zakken

OF dat ze wel voldoen aan de kwaliteit die het medium aankan.

Nee hoor ik koop pas wat als ik denk dat dat het geld waard is.

Een cd kopen en vervolgens 2x draaien doe ik niet meer.

Daar is mp3 perfect voor. Kost niets !

en na 2 keer draaien heb ik echt geen respect gekregen voor een artiest.

 

 

Een willekeurig geluidsbron en een goeie koptelefoon is al voldoende.

Zolang er enige zorg besteed is aan het rippen van het orgineel is dan is er heel goed naar te luisteren.

Een ipod komt er niet in. Dat is uit antirespect!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...