Jump to content

Niveauverschillen


buizenbart
 Share

Recommended Posts

Zoiets toch niks nieuws? Een beetje audioset laat dat horen...

Is ook geen vreemd verschijnsel, want het ligt er maar net aan hoe hard iets is opgenomen, en hoeveel dynamiek er in de muziek zit. Als je muziek met weinig dynamiek opneemt/mixt, laat je alles ongeveer even hard horen. Dan kun je dus alles keihard op de cd/plaat zetten. Maar als je muziek met veel dynamiek opneemt/mixt, dan zijn alleen de harde uitschieters even hard als die dynamiekloze cd/plaat. De rest is (veel) zachter en over het geheel genomen klinkt het dan ook zachter. Maar waarschijnlijk wel mooier...

Link to comment
Share on other sites

Idd Henrie,

 

Mij is het ook opgevallen dat het gemiddeld geluidsniveau behoorlijk kan verschillen. Ook heb ik bij een aantal CD's gezien dat ook de uitschieters niet boven de -10 dB uitkomen. Daar staat het dus zoiezo al zachter op de CD dan zou kunnen. Aan de andere kant zijn er weer CD's die rustig op een aantal punten clippen en gek genoeg zijn dat soms CD's waar in de muziek zelf al weinig dynamiek zit.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Is het ook niet zo dat veel opnamen gecomprimeerd zijn en daardoor luider en ook slecht klinken? :blink:

Zou best kunnen. Dan krijg je hetzelfde effect als met reclame op tv. Het geluid staat daarbij niet zo zeer veel harder dan bij het programma dat je aan het kijken bent, maar de dynamiek wordt gecomprimeerd. Dus alles klinkt daarbij ongeveer even hard. En dan lijkt het idd veel harder te klinken dan de programma's op tv...

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat met compressie bedoeld wordt dat het geluidssignaal naar 0 dB wordt gebracht (zachte passages harder maken). "Gemiddeld" klinkt het dus harder.

Precies. Dus niet een compressie zoals mp3 dat doet, want daar wordt informatie weggegooid t.b.v. de bestandsgrootte. Maar de dynamiek blijft daarbij wel behouden. De compressie die hier bedoeld wordt is idd dynamiek-compressie...

Link to comment
Share on other sites

Ik neem aan dat met compressie bedoeld wordt dat het geluidssignaal naar 0 dB wordt gebracht.

Nou...

Het geluidssignaal wordt niet naar nul dB gebracht, maar het dynamiekverschil!

;)

 

Net zoals ze dat bij Radio 3 enz.enz.enz. doen; Maximaal uitsturen, maar, om dynamiek en dus klippende (zend)versterkers te voorkomen, met minimale dynamiek :( .

 

Op de gemiddelde cd staat iets van zo'n 30dB dynamiek (maak weet dit niet zeker). Meer dynamiek, wat technisch gemakkelijk haalbaar is, is in een huiskamer niet zo goed te hanteren.

Los hiervan staan inderdaad de grote verschillen in opnameniveau van de verschillende geluidsdragers. Er schijnen nog opnameprofessionals actief te zijn die zelfs in het digitale tijdperk "tot in het rood" menen te moeten opnemen... :rolleyes:

 

En los van het opnameniveau staat ook nog eens de opnamekwaliteit van iedere individuele geluidsdrager. Zelfs binnen een en hetzelfde label bestaan grote verschillen.

Logisch, want er zijn ZO ontzettend veel geluidsstudio's met allemaal verschillende apparatuur, met allemaal verschillende afluistersystemen, met allemaal verschillende akoestieken, met allemaal verschillende "geluidstechnici" of "knoppenmensen" en hun voorkeuren...

 

Oh my!!!!

Was het vroeger niet zo dat "HiFi apparatuur" moest voldoen aan bepaalde regeltjes en voorschriften? :lol::lol::lol: .

Wanneer gaat men richtlijnen ontwikkelen voor geluidsstudio's?

Net zoals men dat voor THX bioscopen en -apparatuur al lang heeft?

 

:confused:

 

 

Erjee.

Link to comment
Share on other sites

Heb ik ook al gemerkt: opnames die snoeihard op een CD gebrand zijn (hoor ik niet alleen maar kan ik ook checken met het peak-level-display van m'n Philips audio CD recorder: +6db in't rood

Link to comment
Share on other sites

LP heeft dit gelukkig veel minder.

 

Carl

Ik vrees dat dat komt, doordat LP-titels in veel geringere aantallen worden geproduceerd dan CD-titels. En dat DUS daardoor minder nieuwe LP-titels verprutst worden.

De opnamezijde is in de meeste gevallen toch ook al digitaal.

Met dezelfde foute "een paar dB rood is prima"-mentaliteit.

 

Maar ik kan me hierin vergissen.

Link to comment
Share on other sites

LP heeft dit gelukkig veel minder.

 

Carl

Ik vrees dat dat komt, doordat LP-titels in veel geringere aantallen worden geproduceerd dan CD-titels. En dat DUS daardoor minder nieuwe LP-titels verprutst worden.

De opnamezijde is in de meeste gevallen toch ook al digitaal.

Met dezelfde foute "een paar dB rood is prima"-mentaliteit.

 

Maar ik kan me hierin vergissen.

Ik denk dat het komt door dat CD's vooral moeten (kunnen) draaien in autos, mini sets en ghettoblasters, en enigzins nog klinken. Dan heb je dynamiek compressie nodig. Minder last van achtergrond lawaai en systemen (lees gettibl. en slecehte minisystemen) die toch geen fatsoenlijk detail noch dynamiek kan weergeven.

 

Een draaitafel staat per definite thuis, met een in of meer degelijke installatie, dus laat men meer van de dynamiek in de opname bliven. Er is altijd dynamiek compressie op een LP door de beperkingen van de formaat, maar meestal niet meer dan nodig. Er zal altijd uitzonderingen zijn; LPs met slechte dynamik, weining bas e.d. om meer op de plaat te persen, maar toch.

 

De CD kan een veel hogere dynamiek aan de LP, in praktijk is het vaak anders om. Pop is wel de boosdoener, hoor. Jazz en klassiek veel minder. Rock kan alletwee kanten op.

Link to comment
Share on other sites

LP heeft dit gelukkig veel minder.

 

Carl

Daar ben ik het niet met je eens: zoals hierboven al aangehaald zijn er ook wel enorme verschillen in LP persingen te hearen: voor elk album zul je dan ook je volume setting moeten aanpassen. Ik merk het ook duidelijk bij het overzetten van vinyl op CDR: sommige LP's zijn zo stil opgenomen dat ik met volledige uitsturing nog niet aan nul db kom! Ook zijn er verschillen in Eq settings bij het snijden, of het gebruik van dweilen van copies van copies van

Link to comment
Share on other sites

LP heeft dit gelukkig veel minder.

 

Carl

Daar ben ik het niet met je eens: zoals hierboven al aangehaald zijn er ook wel enorme verschillen in LP persingen te hearen: voor elk album zul je dan ook je volume setting moeten aanpassen. Ik merk het ook duidelijk bij het overzetten van vinyl op CDR: sommige LP's zijn zo stil opgenomen dat ik met volledige uitsturing nog niet aan nul db kom! Ook zijn er verschillen in Eq settings bij het snijden, of het gebruik van dweilen van copies van copies van

Link to comment
Share on other sites

Maar voorlopig nog heel ver weg....Als het er ooit al van komt. Maar ach, even opstaan om aan de volumeknop te draaien is zo erg nog niet.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

In Postbus 121 van Elektuur (april 1998) werd al geschreven over oversturing van CD's. Er viel iemand al enige tijd op dat sommige CD's klinken alsof er veel compressie is toegepast. Bij aandachtig luisteren trad snel luistermoeheid op, geluid klinkt overstuurd alsof er extra vervorming optrad. Hij heeft gemeten aan de CD's en viel op, voor zover door hem getest, dat CD's met de ergste oversturing van het Sony-label waren.

 

In Postbus 121 (juni 1998) kon iemand anders het ook beamen. Hij had het aangekaart bij de Consumentenbond en de CD-fabrikanten Polydor en EMI.

Beide fabrikanten gaven als verklaring het volgende: "Het probleem wordt veroorzaakt in de opnamestudio en clipping is vaak de wens van de artiesten. Zij willen zo hard mogelijk op de CD staan, onder andere om er op de radio uit te springen".

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

De echte artiest zal als het in zijn/haar vemogen ligt altijd streven naar een perfect openomen cd. ;):)

De rest is rommel, zij voelen zich artiest maar zijn het niet. <_<

Link to comment
Share on other sites

De echte artiest zal als het in zijn/haar vemogen ligt altijd streven naar een perfect openomen cd. ;):)

De rest is rommel, zij voelen zich artiest maar zijn het niet. <_<

Helaas zijn het niet de artiesten, maar de producers die bepalen hoe een cd gemaakt en dus verkocht moet worden.

 

En producers hebben vaak meer verstand van zaken doen, dan van een goede geluidsregistratie te (laten) maken.

 

:angry:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Beide fabrikanten gaven als verklaring het volgende: "Het probleem wordt veroorzaakt in de opnamestudio en clipping is vaak de wens van de artiesten. Zij willen zo hard mogelijk op de CD staan, onder andere om er op de radio uit te springen.

Gelukkig staan er bij radiostations geen compressors en limiters, dus die CD gaat er dan ook inderdaad harder uitspringen... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Kraus vonBentinck

een plaatje zegt meer dan woorden:

 

downtownlacd.jpg

 

J J Cale Downtown L A zoals op de compilatie CD "The Ultimate Collection" 2004

32bit mastering staat er als reclame bij

 

Dan de oorspronkelijke opname op vinyl uit 1981:

downtownlavinyl.jpg

 

tsja, wat moet je verder nog zeggen

Link to comment
Share on other sites

Het kan idd een stuk beter. Laatst passeerde de cd / vinyl situatie in een ander draadje. CD *hoeft* niet 'veel slechter' (als het uberhaupt al slechter is wat ik niet beweer!) te klinken dan vinyl maargoed.. als men een geclipt zootje op een cd perst en een meer dynamische niet clippende versie voor LP gebruikt.. ja dan is er inderdaad veel reden om voor platen te gaan.

 

 

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je zeg 50 cd's en hun LP broertjes pakt, inleest in een pc en dan kijkt of de verschillen in dynamiek / compressie sporadisch of structureel aanwezig zijn.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...