Jump to content

Multichannel via LP

BellaVista
 Share

Recommended Posts

Multichannel bestond al toen de CD nog moest worden uitgevonden. Een aantal jaren terug heb ik een paar LP's in handen gehad die bedoeld waren voor 4-kanaals (multi-channel) weergave. Ik meen ook wel eens een 'vintage' 4-kanaals versterker te hebben gezien, maar een bijbehorend element nog nooit.

Kan iemand hear er iets meer over vertellen?

Wie heeft dit wel eens gehoord, of beter: wie heeft een dergelijke installatie thuis staan?

Waarom is dit geflopt?

Iemand? :huh:

Ik had in de jaren 70 een quadro versterker van het merk MARLUX de ra 632.

Daarbij had ik ook het bekende philips element de GP 422 alleen software was er eigenlijk nauwelijks dus deden de 2 extra kanalen mee in een soort van pseudo stereo er zat een decoder daarvoor in de versterker.

De versterker ging te vaak defect en de LP,s bleven weg in quadro dus werd het weer gewoon stereo.

Begin jaren 90 ging ik over op dolby surround incl heavy subwoofer en losse versterkers leuk speelgoed bij films maar het verveelde me erg snel daar met gewoon muziek heel vermoeiend.

Nu dus weer gewoon stereo het bevalt me prima

Dank voor de reacties! :)

Zelfs Pink Floyd (toch wel mijn helden) hebben zich bezig gehouden met 4-kanaals weergave! Wauw.

Klaarblijkelijk was dit een ontwikkeling die het om verschillende redenen niet gehaald heeft: toch ben ik benieuwd of iemand het wel eens heeft gezien/gehoord.

Heb het in die tijd wel gehoord. Wat mij opviel was dat het surround effect alleen redelijk was op een luisterpositie binnen een circel van een halve meter. Daarbuiten werd het meteen bagger en ik denk dat dat toch wel iets te gortig was voor het grote publiek. En ja 4 systemen door elkaar en nauwelijks software te krijgen...

;)

:D JVC was de trendzetter van CD-4 weergave met hun eigen "kwadrafonische" elpee's. Zelf twee van deze elpee's gehad, ook voor gewoon stereo te gebruiken.

De "Shibata" naaldvorm werd toen hiervoor speciaal ontwikkeld voor de pu-elementen die dan de 30Khz toon in de groef moest kunnen reproduceren.

De latere speciale tip-vormen die ontwikkeld werden (v/d Hul,fine-line,super elliptisch,bla,bla...) hebben ook die kwaliteiten.

JVC had toen ook een goeie CD-4 versterker met decoder.

Dat 't geflopt is ? TE weinig belangstelling denk ik.

• 2 weeks later...