Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 En het verschil wat je hoort zit volgens mij niet in de toegepaste puck, maar in het type mat. heb je een dikke viltmat b.v., dan zal de plaat volledig op het vilt worden aangedrukt. Hierdoor worden trillingen in de plaat gedempt. Dit zal resulteren in een andere klank. Bij een rubber, of zelfs acryl mat of tafel wordt de plaat op een hard vlak gedrukt. Hierdoor raakt de plaat op meer plaatsen het plateau en zal dus ook anders gaan trillen. Dit klinkt weer anders. Voor wat betreft die matten : daar over is men HEAR al eens gaan MATTEN. Verschil tussen puck en klem zit echt voornamelijk in het gebruikte puck c.q. klem materiaal. Dat matten van verschillend materiaal gemaakt zijn spreekt voor zich. Dus ook hier de zelfde remedie. Topic starter speelt als ik het niet verkeerd heb met een acryl plateau. Er zijn maar heel weinig matten die daar verbetering aan geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
christobal Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Beste Hans Lijkt me zeer interessant.. Een soort vervolg op de luisterdag bij HOBO Was het ook zo warm in Sneek? toen jullie luisterden? En met welke versterkers en luidsprekers en kabels en elementen is het luisteren gedaan? Groetjes uit Loon Chris ( 31 graden in de schaduw ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Over dit bezoek ga ik een recentie schrijven.... Lijkt me ook leuk voor anderen. Leuk, vond het namelijk jammer dat ik er niet bij kon zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Beste Hans Lijkt me zeer interessant.. Een soort vervolg op de luisterdag bij HOBO Was het ook zo warm in Sneek? toen jullie luisterden? En met welke versterkers en luidsprekers en kabels en elementen is het luisteren gedaan? Groetjes uit Loon Chris ( 31 graden in de schaduw ) Gisteren viel het mee. Gelukkig was het pas de eerste dag dat het warm was. Bovendien scheelde het daar nog enkele graden met hier in het zuiden. Ik denk dat het verschil horen in pucks en klemmen nog moeilijker is dan phonotrappen. Ik denk wel dat een draaitafeldag in de winter een een hele goeie is. Ik ben er dan zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 En het verschil wat je hoort zit volgens mij niet in de toegepaste puck, maar in het type mat. heb je een dikke viltmat b.v., dan zal de plaat volledig op het vilt worden aangedrukt. Hierdoor worden trillingen in de plaat gedempt. Dit zal resulteren in een andere klank. Bij een rubber, of zelfs acryl mat of tafel wordt de plaat op een hard vlak gedrukt. Hierdoor raakt de plaat op meer plaatsen het plateau en zal dus ook anders gaan trillen. Dit klinkt weer anders. Voor wat betreft die matten : daar over is men HEAR al eens gaan MATTEN. Verschil tussen puck en klem zit echt voornamelijk in het gebruikte puck c.q. klem materiaal. Dat matten van verschillend materiaal gemaakt zijn spreekt voor zich. Dus ook hier de zelfde remedie. Topic starter speelt als ik het niet verkeerd heb met een acryl plateau. Er zijn maar heel weinig matten die daar verbetering aan geven. hi scatman, wat zou jij doen in mijn plaats een zware puch of een klem? inderdaad is het draaiplateau van de porcino van acryl. Robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 wat zou jij doen in mijn plaats een zware puch of een klem? inderdaad is het draaiplateau van de porcino van acryl. Robin Een Puch op je draaitafel leggen lijkt me niet zo verstandig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Zit geen geel plaatje op..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 En het verschil wat je hoort zit volgens mij niet in de toegepaste puck, maar in het type mat. heb je een dikke viltmat b.v., dan zal de plaat volledig op het vilt worden aangedrukt. Hierdoor worden trillingen in de plaat gedempt. Dit zal resulteren in een andere klank. Bij een rubber, of zelfs acryl mat of tafel wordt de plaat op een hard vlak gedrukt. Hierdoor raakt de plaat op meer plaatsen het plateau en zal dus ook anders gaan trillen. Dit klinkt weer anders. Voor wat betreft die matten : daar over is men HEAR al eens gaan MATTEN. Verschil tussen puck en klem zit echt voornamelijk in het gebruikte puck c.q. klem materiaal. Dat matten van verschillend materiaal gemaakt zijn spreekt voor zich. Dus ook hier de zelfde remedie. Topic starter speelt als ik het niet verkeerd heb met een acryl plateau. Er zijn maar heel weinig matten die daar verbetering aan geven. Ik heb het niet over beter of slechter, maar over het feit dat je mat in combinatie met een puck of clamp heel anders belast wordt. Hier dien je zeker een deel van het effect te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Zit geen geel plaatje op..... 't Is een Oostenrijkse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Hier zit wel een geel plaatje op: En ook nog een muts met een botsmuts Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Zit geen geel plaatje op..... 't Is een Oostenrijkse Bovendien is het eenTomos en geen Puch.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Hier zit wel een geel plaatje op: En ook nog een muts met een botsmuts Dit is wel een Puch... m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Bovendien is het een Tomos en geen Puch.... Waar zie je dat aan BTW, de Puch en de Tomos zijn een natte pot... ehhh een pot nat LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Bovendien is het een Tomos en geen Puch.... Waar zie je dat aan BTW, de Puch en de Tomos zijn een natte pot... ehhh een pot nat LINK Toendertijd lag dat iets anders..... Een puch was het oermodel, en de Tomos was een strakkere kopie. Ik had indertijd een Tomos een Puch blok. Maar wat heeft dit met pucks en clamps te maken...???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Bovendien is het een Tomos en geen Puch.... Waar zie je dat aan BTW, de Puch en de Tomos zijn een natte pot... ehhh een pot nat LINK Toendertijd lag dat iets anders..... Een puch was het oermodel, en de Tomos was een strakkere kopie. Ik had indertijd een Tomos een Puch blok. Maar wat heeft dit met pucks en clamps te maken...???? Zie vorige pagina Link to comment Share on other sites More sharing options...
Porcino Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 ***PRET*** en weer on topic: Een clamp van clearaudio kost je echt de kop niet, ook heb je geen draad nodig op je spindel... http://www.highfidelitydiscs.nl/customer/p...&cat=251&page=3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 19 juni 2005 Author Report Share Posted 19 juni 2005 ***PRET*** en weer on topic: Een clamp van clearaudio kost je echt de kop niet, ook heb je geen draad nodig op je spindel... ha ha lol puchhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. ik ga denk ik toch een klem aanschaffen, degene die scat-man liet zien. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Misschien is er in Nederland ook een importeur van Shun Mook.Een demo van deze Mpingo ebbenhouten dingen is bijzonder verrassend. Ik heb die sjoelschijven hier ook al eens geprobeerd. Het klankbeeld werd er minder door. Alles liep door elkaar. Het werd dus wazig. De "demonstrateur" mocht ze gelijk weer meenemen Dit is een interessante opmerking: het materiaal is dus van invloed op de klank. Een beperkte brainstorm levert de volgende voor de hand liggende materialen op: koper, aluminium, staal, hout en nylon. Het zou aardig zijn om een verzameling puckjes naast elkaar te horen die min of meer hetzelfde gewicht hebben. Materiaal en massa maken schijnbaar wel iets uit Ik heb hier 2 puks, een standaard Transrotor (450g, aluminium) en een uitgebalanceerde zb (834,5g, RVS) ( de 3e tel ik ff niet mee (1300g, lood in messing) omdat die "eiert"). Het lijkt net alsof de RVS helderder, frisser klinkt, en ook meer body aan het laag geeft. Het verschil is wel klein, vandaar "schijnbaar" en "lijkt net alsof" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Zit geen geel plaatje op..... Fout stuur op een THOMOS , rekje correct! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 En het verschil wat je hoort zit volgens mij niet in de toegepaste puck, maar in het type mat. heb je een dikke viltmat b.v., dan zal de plaat volledig op het vilt worden aangedrukt. Hierdoor worden trillingen in de plaat gedempt. Dit zal resulteren in een andere klank. Bij een rubber, of zelfs acryl mat of tafel wordt de plaat op een hard vlak gedrukt. Hierdoor raakt de plaat op meer plaatsen het plateau en zal dus ook anders gaan trillen. Dit klinkt weer anders. Voor wat betreft die matten : daar over is men HEAR al eens gaan MATTEN. Verschil tussen puck en klem zit echt voornamelijk in het gebruikte puck c.q. klem materiaal. Dat matten van verschillend materiaal gemaakt zijn spreekt voor zich. Dus ook hier de zelfde remedie. Topic starter speelt als ik het niet verkeerd heb met een acryl plateau. Er zijn maar heel weinig matten die daar verbetering aan geven. hi scatman, wat zou jij doen in mijn plaats een zware puch of een klem? inderdaad is het draaiplateau van de porcino van acryl. Robin Ik denk dat je zelf al een goede keus gemaakt hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 wat zou jij doen in mijn plaats een zware puch of een klem? inderdaad is het draaiplateau van de porcino van acryl. Robin Een Puch op je draaitafel leggen lijkt me niet zo verstandig Hoe kan je je met zo`n buddyseat vertonen ? Brrrrrrrrrrrrrr. p.s. achterlicht is trouwens ook zwaar fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 en nog steeds geen geel plaatje erop Maar terugkomend op puks. Heb jij wel verschil gehoord tussen de diverse materialen en zo ja, waren de puks dan ook dezelfde massa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Misschien is er in Nederland ook een importeur van Shun Mook.Een demo van deze Mpingo ebbenhouten dingen is bijzonder verrassend. Ik heb die sjoelschijven hier ook al eens geprobeerd. Het klankbeeld werd er minder door. Alles liep door elkaar. Het werd dus wazig. De "demonstrateur" mocht ze gelijk weer meenemen Heb toch echt andere ervaringen. Wat overigens niet betekent dat ik een liefhebber van die dingen ben. Maar het is best interessant om eens een goede demonstratie van dit "medium " bij te wonen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 19 juni 2005 Report Share Posted 19 juni 2005 Misschien is er in Nederland ook een importeur van Shun Mook.Een demo van deze Mpingo ebbenhouten dingen is bijzonder verrassend. Ik heb die sjoelschijven hier ook al eens geprobeerd. Het klankbeeld werd er minder door. Alles liep door elkaar. Het werd dus wazig. De "demonstrateur" mocht ze gelijk weer meenemen Dit is een interessante opmerking: het materiaal is dus van invloed op de klank. Een beperkte brainstorm levert de volgende voor de hand liggende materialen op: koper, aluminium, staal, hout en nylon. Het zou aardig zijn om een verzameling puckjes naast elkaar te horen die min of meer hetzelfde gewicht hebben. Ben geen voorstander , om van mijn draaitafel een muziekinstrument te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts