Jump to content

Hartverwarmend Hobbyen bij Hobo


Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Zeer jammer dat ik er niet geweest ben. Interessant die beschrijvingen van jullie. Toch typisch dat die Acoustech niet aan het klinken was te krijgen terwijl het toch goed aangeschreven staat.

 

Dat die AR niet geklonken heeft kan ik me niet voorstellen, verouderende buizen? De volgende keer zal ik alles doen om er bij te zijn.

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

De AR pre had zeker z'n kwaliteiten, gezien de detaillering en het onderscheid dat tussen de componenten werd opgemerkt, maar de 'slamm' is bij AR soms wat minder dan bij andere versterkers.

Overigens is ook de combinatie pre/eind belangrijk, bij Cock speelt een AR pre wel lekker levendig op zijn eindversterkers.

Bij mij ging dat minder goed met een Krell en Aragon eindtrap, terwijl deze met andere pre's juist weer wel levendig en puntig zijn.

Ik was overigens snotverkouden, dus aan mijn luisterindrukken heb je niet zo veel :huh:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Hoi allen,

 

Mijn bijdrage begon pas aan het einde van de ochtend. Iets later van huis dan gewenst en de ongein van wat filevorming gooiden roet in het eten. En ik kan nog maar niet wennen aan betaald parkeren en alle gedoe er omheen. Verder zat ik met hetzelfde probleem als enkele andere deelnemers: dat typische moderne leven waarin weekenddagen als rustdagen moeten functioneren om

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Sorry , heren voor de wat late reactie , maar er waren wat calamiteiten in ons stulpje.

Maar goed , het meeste is dus al geschreven , nu nog even wat indrukken van mijn persoontje.

 

Als eerste , mijn Acoustech... Wat hier is misgegaan is mij een volkomen raadsel. Dat hij lang op stroom moet staan was mij wel duidelijk , maar zo mat heb ik hem zelf nog nooit gehoord. Het enige wat ik nog ter verdediging kan aanvoeren , is dat hij als enige niet op de Marsh heeft gespeeld , met ontkoppelde weergevers ( wat een hele verbetering was , vooral in het laag ) De 5 minuten met de Ebony niet meegerekend vanwege de oversturing. Voor alle duidelijkheid , in mijn thuis-situatie won hij het van de Lukaschek , dus hij is gewoon tot veel meer in staat.

 

Dan de Array , deze was op voorhand mijn favoriet , maar dat viel me dus niet mee. Het bleef wat mat en zoetjes. Ook hier had ik dus wat twijfel over de combinatie. in combinatie met de Ebony ging het wat beter , maar ook nog niet wat ik had verwacht.

 

De Lukaschek , dit was voor mij de absolute winnaar . Deze was in combinatie met de Ebony de match van de dag , terwijl we het hier over een high-output element hebben !!!

Ook in het pre-vergelijk maakte deze gewoon het meest muziek. Hij voegt nog (lijkt het wel) een bel van lucht toe wat het net muziekaler maakt.

 

De JK , dit was voor mij eigenlijk de verrassing van de dag (sorry Sodejuu , voor prijs/kwaliteit was het uiteraard de Supa) Maar bij de JK had ik op voorhand zoiets van '' die kan nooit meelopen met de rest " Nou wel dus!! Dit werd bij mij dus de nummer twee. En dan vooral vanwege de drive die deze trap bezit . ( terwijl hij pas 10 minuten op stroom stond )

 

Over de Supa zullen we het allemaal eens zijn , voor dit geld kun je gewoon niets beters krijgen. Ongekend voor 139 euri...

 

De hitte , nou die hebben we ook al behandeld , alsook de dank naar Hobo , en Rick Paap en vooral Robbie voor zijn geweldige snacks.

 

Wil ik het nog even hebben over de tafels. De Fat Bob van Kraus was natuurlijk het paradepaardje van de dag , maar wat mij toch even wakker maakte , was de Rega. Persoonlijk ben ik een Linn-aanhanger , maar deze Rega maakte me daar een muziek !

Of dit nu de combinatie was met het Ortofon element of de Array , er was misschien wel het nodige op aan te merken , maar hij betrok mij het meest bij de muziek...

 

Als ik nu zo terug kijk op deze dag , is het mijninziens een geslaagde dag geworden , ondanks een tegenvallende Acoustech (maar gelukkig ken ik dit apparaat anders) en voor herhaling vatbaar. Het was ook wel eens leuk om de gezichten achter de namen eens te zien , en eens face to face te keuvelen...

 

En dan nu aan u allen ,

 

Gegroet

Link to comment
Share on other sites

De JK , dit was voor mij eigenlijk de verrassing van de dag (sorry Sodejuu , voor prijs/kwaliteit was het uiteraard de Supa) Maar bij de JK had ik op voorhand zoiets van '' die kan nooit meelopen met de rest " Nou wel dus!! Dit werd bij mij dus de nummer twee. En dan vooral vanwege de drive die deze trap bezit . ( terwijl hij pas 10 minuten op stroom stond )

Hoi Arden,

 

Waarom dacht je dat de JK niet zou kunnen meekomen met de rest? Beluister 'm eens in een complete JK-set en deze phono-pre zal je nog meer verbazen.

 

Na de zomer wil ik toch eens nader experimenteren met zijn draaitafel en mijn JK Phono1, o.a. door de MM-ingang te gebruiken voor de high output MC.

 

Met welke kabel hebben we trouwens gespeeld tussen de phono-pre's en de AR voortrap?

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Geen idee met welke kabels er zijn gespeeld , vond ik ook niet echt interresant , omdat deze voor alle pre's gelijk waren. Dat blijft toch het meest eerlijk in een vergelijk.

 

Mijn wat negatieve vooroordeel van de JK komt voort uit het idee dat deze in het hoog wat geremd zou moeten zijn om zo een wat warmer geluid te verkrijgen , wat dus absoluut niet het geval was. Een regelrechte aanrader...

 

Nog even een opmerking aangaande een jong klinkende Herman van Veen , dit is een opname van 25 jaar geleden , dus dit zou wel eens de bedoeling kunnen zijn ;)

 

Groet

Link to comment
Share on other sites

Nog even een opmerking aangaande een jong klinkende Herman van Veen , dit is een opname van 25 jaar geleden , dus dit zou wel eens de bedoeling kunnen zijn  ;)

 

Groet

Hij klonk ook nog eens verkouden.. :P

 

Maar wat ik eigenlijk bedoelde was dat ik de menselijke klankast een beetje miste, de borstkas. Zijn stem klonk wat dunner dan ik gewend was.

Link to comment
Share on other sites

Ook even een opmerking over de opname van de West Side Story ivm de opmerking "erg technisch/multimiking".

 

Dat is volkomen waar maar hierbij toch de kanttekening dat in 1956/57 Leonard Bernstein de musical schreef voor Broadway; de orchestratie was toen een sensatie, het was meteen een mijlpaal in de 20e eeuwse klassieke muziek. Begin jaren zestig kwam de verfilming en werd er met Leonard Bernstein in de studio een soundtrack van gemaakt, eerst in mono, kort daarna ook in stereo uitgebracht.

De sfeer moet die zijn van het ghetto/de grote stad, razendsnel, op je tellen passen, 1 misstap is fataal en "you ain't got time to learn". Volgens mij heeft Bernstein bij de complete mix de eindverantwoordelijkheid gehouden (hij was niet een man waar je zo maar omheen liep en de studio liet de zaken ook graag aan hem over). Bernstein wilde met het thema echt sociale misstanden (immigrantenhaat, racisme) aan de kaak stellen (er is ook flink tegenvuur geweest van conservatieven) en heeft er alles aan gedaan om de technische middelen die hem ten dienste stonden volop te benutten. En met denderend succes. Ik ben het wel eens met de opmerking als zodanig maar beschouw de mix zoals die op de plaat staat als een integraal onderdeel van het werk van Bernstein. Zo moest het volgens Bernstein (op de plaat) en niet anders, het is een middel met een doel, het bereiken van een bepaald effect en dat gebeurt zeer effectief. Het is iets anders wanneer een geluidstechnicus buiten de kunstenaar om zo te werk gaat maar hier spreekt Bernstein dus zelf.

 

Ik meen begin 90'er jaren heeft Bernstein met operasterren van toen (Kiri Te Kanawe en Jose Carreras o.a.) de soundtrack opnieuw opgenomen. Was ook een groot succes trouwens maar toch totaal anders; deze opname is toen ook op SACD-multichannel uitgebracht. Deze heb ik gehoord en dat is gewoon lachwekkend. Op de meest onnozele momenten springt er ineens iemand van achter je tevoorschijn en dat maakt een soort onbedoeld komische indruk. Echt een voorbeeld dat wanneer de techniek bestaat het nog niet altijd wil zeggen dat je die ook moet gebruiken.

Het is misschien wel aardig te weten dat Bernstein het gedurende de opname voortdurend aan de stok had met Careras. Niet in het minst als gevolg van de hoogst persoonlijke uitspraak van het Engels door Careras. Gewoon ruzie. Een beetje te vergelijken met Schwarzkopff die zangers&zangeressen uit niet-Duitstalige landen tijdens masterclasses zo ongeveer verbiedt Schubert te zingen. Overigens vind ik de uitvoering van de West Side story (door toneelspelers) op de LP verre te preferen boven de latere met operazangers. Stel je voor: de Dreigroschenoper waarin Eva Bartoli de rol van Polly Peachum zingt. Of Jenny.

 

Weerstand

Link to comment
Share on other sites

Beste mensen,

 

Ik ben ook even geweest op de analoog show bij Hobo.

Leuk is te zien dat het er erg druk was.

 

Gehoormatig vond ik de combinatie matig spelen, de combinatie

was tijdens de eerste opzet volledig AR. Ik heb wel betere combinaties

gehoord in die ruimte. Ik heb de demonstratie van Rick Paap

meerdere keren gehoord op verschillende lokaties ik moet hem nageven

dat het altijd erg goed speelt. Maar goed misschien heeft de set te kort

aan gestaan. Een ding is mij wel duidelijk het blijkt dus dat een handje vol

mensen, die roepen op het forum dat ze verstand hebben van draaitafels

het toch niet voor elkaar krijgen om bij mij het wauw gevoel los te maken.

 

Iets wat Dynamic Solution, Multifoon, Wilbert en Rhapsody wel voor elkaar krijgen.

 

Dan de opmerking dat het ligt aan de set, boel shit met deze combinatie

laats nog bij Rhapsody beluisterd. Welis waar met een goedkope Basis

combi, maar toch het maakte muziek...

 

Later in de middag speelde even de CD, dat speelde goed.

 

 

YES

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Ook zaterdag geweest, heel even eerste indruk eigenlijk slecht

de week ervoor ook op de show geweest absoluut top

 

Waar het aan ligt, ik weet het niet. De set heeft een goede reputatie

Ik denk dat er iets is geweest in de bron wat niet goed ging

 

Opvallend was wel dat geen van de combinaties mij een goed gevoel gaf

 

Ok, volgende keer beter.

 

Theo

Link to comment
Share on other sites

Hallo Kraus,

 

Met die extra voeding hadden wij het ook besproken, kan later nog. Vlgs. Henk is het bij een Leonardo meer nodig dan bij een Fat Bob S. Dat je met een Ace niet het maximale haalt uit een SME, daar kan ik mij in vinden. Ik had Sodejuu zaterdag verteld dat ik een warmere klank prefereer. Hij vond een BM Wood een volle en warme klank hebben. Maar dan ga je naar een hogere prijsniveau toe. Zal erover nadenken. Zo'n Bellavista is echt een prachtding om te zien als ie niet draait.

Inderdaad, ik neem er alle tijd voor. Bedankt voor de tips. Robby.

Link to comment
Share on other sites

Beste mensen,

 

Ik ben ook even geweest op de analoog show bij Hobo.

Leuk is te zien dat het er erg druk was.

 

 

Later in de middag speelde even de CD, dat speelde goed.

 

 

YES

Vreemd, er is slechts 1 nummer op cd gedraaid van Nina Hagen, dit speelde dynamisch iets beter dan de draaitafel(s), de beeldvorming en ruimtelijkheid viel me tegen en dat zou volgens sommigen aan de opname liggen.

Het laag was strakker en sneller, maar ik had wel meer verwacht van de AR cd-3.

Het loopwerk is vergelijkbaar met dat van mijn Northstar 192 combi (beide zijn zwevend opgehangen), de dac is geheel anders.

Thuis heb ik het nummer nog eens gedraaid en ik kan slechts tot de conclusie komen dat de set in Den Bosch ergens door geremd werd :unsure:

Ik zal niet direct zeggen door de (verkeerde) combinatie van netverdeeldoos en NBS netkabels, maar ik vermoed het wel :rolleyes:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

RobT,

 

Koop een combinatie wat voor jouw gehoor perfect is, laat je niet door

mooie praatjes verleiden. Wat is de combinatie die nu de voorkeur

heeft.

 

Waar bestaat de rest van je audio syteem uit?

 

YES

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat jullie er ook geweest zijn, Jempie en Theo Westervoort. Raar dat ik me er niets van herinner. Hebben jullie even in de deuropening meegeluisterd of zo? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Een ding is mij wel duidelijk het blijkt dus dat een handje vol

mensen, die roepen op het forum dat ze verstand hebben van draaitafels

het toch niet voor elkaar krijgen om bij mij het wauw gevoel los te maken.

 

Iets wat Dynamic Solution, Multifoon, Wilbert en Rhapsody wel voor elkaar krijgen.

 

Dan de opmerking dat het ligt aan de set, boel shit met deze combinatie

laats nog bij Rhapsody beluisterd. Welis waar met een goedkope Basis

combi, maar toch het maakte muziek...

 

Later in de middag speelde even de CD, dat speelde goed.

 

 

YES

Hij heeft hier wel een punt. Het ging hier natuurlijk om het phono vergelijk , maar er is geen moment geweest dat je kon zeggen "Heren audio-goeroes , hier kunnen jullie een puntje aan zuigen "

Dit zal ongetwijfeld meerdere redenen hebben , maar we brachten het geluid niet naar een hoger plan.

Zelf gooi ik het dan maar op het weer , naar ik had begrepen van Rick Paap kun je in een kamer met een temperatuur van 35 graden eigenlijk geen lp's draaien.

Wat ik echter toch niet begrijp , is dat het bij mij thuis gewoon vele malen beter klinkt , met op papier mindere producten.

Misschien zijn 3 op elkaar doorgekoppelde verdeelblokken ook debet aan dit verhaal.

 

Dan nog even over Nina Hagen op cd , dit was een andere (geremasterde ?) opname.

Op vinyl zong ze nog in het duits , op cd in het engels. Dus echt een vergelijk ?

 

NO...

 

Groet

Link to comment
Share on other sites

CMG,

 

Eigenlijk ben ik drie keer geweest, heb nog even met Chris van Hobo

gesproken. over de kwaliteiten van de Rega draaitafel voor mijn

broer die er ook even bij was.

 

Jullie waren zo in trans, ik had zelf een CD en een Plaat meegenomen.

maar daar was geen tijd voor.

 

Yes

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

 

Ik ben er niet bij geweest, maar om in een ruimte met relatief veel mensen en een hoge temperatuur muziek te maken dat valt niet mee, is zelfs volgens mij onmogelijk.

 

Doordat de luchtvochtigheid erg hoog geweest moet zijn , zijn opnames dan wel weergeven van een matige kwaliteit.

 

Iedere opname technicus weet dat warme lucht stijgt en koude lucht daalt, omdat lucht het medium is waardoor geluid getransporteerd wordt , valt te begrijpen dat een hoge temperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid (mensen geven ook vocht af ,zeer zeker bij een hoge temperatuur) een zeer goede weergave in de weg staat.

 

Ook de temperatuur is natuurlijk van invloed op vinyl , is de omgevingstemperatuur veel hoger dan 20 graden, dan zal een LP ook deze temperatuur hebben, deze temperatuur bijgeteld bij de wrijvingstemperatuur zal zeer hoge waardes aannemen, bij een LP zal daardoor micro informatie verloren gaan.

 

Ook zijn elementen niet op hun best bij deze temperaturen, deze zijn ontwikkelt om bij ongeveer 20 graden hun top prestaties te leveren.

 

Denk aan de spandraad bij MC elementen , deze zal iets verlengd worden en daardoor minder spanning hebben, de spanning van een spandraad is een van de best bewaarde geheimen van een elementen fabrikant !

 

Dus de combinaties konden vanwege deze omstandigheden geen hoge prestaties leveren !

 

Een Cd zal hier duidelijk minder last van hebben, ofschoon door luchtvochtigheid ook minder presteren.

 

Maar het een en ander is denk ik niet van toepassing, omdat er een vergelijk tussen phonotrappen geplant was !

 

Graag zou ik deze gepubliceerd zien, (ik ben gewoon erg nieuwschierig en mag ook graag alles weten.

 

 

MvG,

 

 

Haudio

 

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Guest UKSub

Wilt dit nu zeggen dat je een winkel zonder airco best mijdt gedurende de hete zomermaanden?

 

Toch als je een serieuze indruk wilt hebben over de mogelijke prestaties van de gebruikte apparatuur

 

Gr

stef

Link to comment
Share on other sites

Wilt dit nu zeggen dat je een winkel zonder airco best mijdt gedurende de hete zomermaanden?

 

Toch als je een serieuze indruk wilt hebben over de mogelijke prestaties van de gebruikte apparatuur

 

Gr

stef

Het geluid van de airco is storend tijdens het beluisteren :)

 

Mot er niet aan denken om in een warm hokje te gaan zitten om muziek te luisteren. Sowiezo luister ik in de zomer al minder, ben dan veel liever buiten.

Link to comment
Share on other sites

Iedere opname technicus weet dat warme lucht stijgt en koude lucht daalt, omdat lucht het medium is waardoor geluid getransporteerd wordt , valt te begrijpen dat een hoge temperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid (mensen geven ook vocht af ,zeer zeker bij een hoge temperatuur) een zeer goede weergave in de weg staat.

Ik begrijp dit niet. Wat heeft de stijgende warme lucht nu met een slechtere weergave te maken? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Iedere  opname technicus weet dat warme lucht stijgt en koude lucht daalt, omdat lucht het medium is waardoor geluid getransporteerd wordt , valt te begrijpen dat een hoge temperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid (mensen geven ook vocht af ,zeer zeker bij een hoge temperatuur) een zeer goede weergave in de weg staat.

Ik begrijp dit niet. Wat heeft de stijgende warme lucht nu met een slechtere weergave te maken? :unsure:

gek met een hoge rv is de geluidssnelheid juist groter dan met droge lucht. het zou dan juist dynamischer en sneller moeten klinken. het zal een geestelijke kwestie zijn denk ik. hete kamer, je wordt wat duf, minder aandacht voor de muziek, andere dingen gaan er door je hoofd spelen en ja hoor het klinkt niet zo goed als thuis of elders. Je moet maar eens muziek gaan luisteren als je een vervelende werkdag achter de rug hebt, nou dan klinkt de meest mooie cd of lp slecht. Hoe komt het dan als je een speakervergelijk doet en je schakelt over van merk a naar b dat merk b in 1e instantie minder goed klinkt, of anders om naatuurlijk, maar na een tijdje toch wel aangenaam is. je went eraan en het lijkt wel of ons brein enkele tekortkomingen aanvult.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...