solidstate Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Leuk dat je ze ook hebt doorgemeten. Sowter maakt mooi spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 mei 2005 Author Report Share Posted 25 mei 2005 Leuk dat je ze ook hebt doorgemeten. Sowter maakt mooi spul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Tja... sommige producenten hebben meerdere modellen. Zoals ik al aangeef is mijn beoordeling gericht op goed geluid en een normale belasting voor mijn versterker. Mijn Array geeft dat mooi aan met lichtjes (heb ik al aangegeven goed lezen / observeren!! ). De Sowters laten nog niet eens het gele lichtje oplichten, dus de belasting zal erg meevalllen. Wim heeft de boel doorgemeten wat tot tevredenheid heeft geleid. Of wil je nu ook al beweren dat Wim niks van trafo's snapt? Waar zijn nu eigenlijk de gegevens van jouw tafo's?? Wil je die niet geven? Bang voor een oppervlakkige beoordeling zeker?!? Alhoewel je gelijk hebt met het verschil in type denk ik dat je toch boter op je hoofd moet hebben om te denken dat er ineens wonderen gebeuren bij Sowter. Laat maar zien aan de hand van metingen. Ik heb ondertussen een meting naar je toe gestuurd, een impedantie meting. Helaas kan ik die niet posten op deze site anders stond die er al lang op. Eerder heb ik al andere data gepost nl. bandbreedte 5Hz - 60kHz met een resonantiepiek op 43kHz. Verzadeging op 33Vrms/50Hz (26,4V /40Hz anders gezegd). Kern is een c-kern uiteraard. De impedantie komt niet beneden de 10 Ohm van 10Hz tot 30kHz. Niets geheimzinnigs dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 mei 2005 Author Report Share Posted 25 mei 2005 Tja... sommige producenten hebben meerdere modellen. Zoals ik al aangeef is mijn beoordeling gericht op goed geluid en een normale belasting voor mijn versterker. Mijn Array geeft dat mooi aan met lichtjes (heb ik al aangegeven goed lezen / observeren!! ). De Sowters laten nog niet eens het gele lichtje oplichten, dus de belasting zal erg meevalllen. Wim heeft de boel doorgemeten wat tot tevredenheid heeft geleid. Of wil je nu ook al beweren dat Wim niks van trafo's snapt? Waar zijn nu eigenlijk de gegevens van jouw tafo's?? Wil je die niet geven? Bang voor een oppervlakkige beoordeling zeker?!? Alhoewel je gelijk hebt met het verschil in type denk ik dat je toch boter op je hoofd moet hebben om te denken dat er ineens wonderen gebeuren bij Sowter. Laat maar zien aan de hand van metingen. Ik heb ondertussen een meting naar je toe gestuurd, een impedantie meting. Helaas kan ik die niet posten op deze site anders stond die er al lang op. Eerder heb ik al andere data gepost nl. bandbreedte 5Hz - 60kHz met een resonantiepiek op 43kHz. Verzadeging op 33Vrms/50Hz (26,4V /40Hz anders gezegd). Kern is een c-kern uiteraard. De impedantie komt niet beneden de 10 Ohm van 10Hz tot 30kHz. Niets geheimzinnigs dus. Gebruik je nu een ander e-mail adres? Grappig heb je net een uitnodiging gehad om mee te doen. Zul je vast niet willen!! Gegevens zien er goed uit, nu de klank nog..... Jammer dat je niet een demo paar hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Alhoewel je gelijk hebt met het verschil in type denk ik dat je toch boter op je hoofd moet hebben om te denken dat er ineens wonderen gebeuren bij Sowter. Laat maar zien aan de hand van metingen. Ik heb ondertussen een meting naar je toe gestuurd, een impedantie meting. Helaas kan ik die niet posten op deze site anders stond die er al lang op. Eerder heb ik al andere data gepost nl. bandbreedte 5Hz - 60kHz met een resonantiepiek op 43kHz. Verzadeging op 33Vrms/50Hz (26,4V /40Hz anders gezegd). Kern is een c-kern uiteraard. De impedantie komt niet beneden de 10 Ohm van 10Hz tot 30kHz. Niets geheimzinnigs dus. Gebruik je nu een ander e-mail adres? Grappig heb je net een uitnodiging gehad om mee te doen. Zul je vast niet willen!! Gegevens zien er goed uit, nu de klank nog..... Jammer dat je niet een demo paar hebt. De manier hoe jullie met audio bezig zijn zegt mij dat ik er met een grote bocht om heen moet lopen. Desalnietemin sucses. Desalnietemin wil ik nog steeds de meetgegevens van jullie Sowter 1:70 zien, of haken jullie nu af? Het paar is ondertussen af. Een demo vind ik niet tot de mogelijkheden behoren mede doordat "klanten" vaak proefondervindelijk bezig zijn en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Leverancier is de ... terwijl het 99,9 van de 100 keer gewoon de klant zelf is die aankloot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 25 mei 2005 Author Report Share Posted 25 mei 2005 Dank voor je opbeurende woorden!! Terwijl je Wim zijn ESL's niet eens gehoord hebt... knap!! Meetgegevens van de Sowters moeten van Wim komen, maar ik weet niet of hij ze electronisch heeft. Moet je aan hem vragen. Voor mij is de wereld simpel. Versterker heeft een lage belasting, RTA ziet er goed uit en de klank is erg goed. Wat zou er nog moeten verbeteren? Bij jou kan er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Dank voor je opbeurende woorden!! Terwijl je Wim zijn ESL's niet eens gehoord hebt... knap!! Meetgegevens van de Sowters moeten van Wim komen, maar ik weet niet of hij ze electronisch heeft. Moet je aan hem vragen. Voor mij is de wereld simpel. Versterker heeft een lage belasting, RTA ziet er goed uit en de klank is erg goed. Wat zou er nog moeten verbeteren? Bij jou kan er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Solidstate: De manier hoe jullie met audio bezig zijn zegt mij dat ik er met een grote bocht om heen moet lopen. Desalnietemin sucses. Desalnietemin wil ik nog steeds de meetgegevens van jullie Sowter 1:70 zien, of haken jullie nu af? Het paar is ondertussen af. Een demo vind ik niet tot de mogelijkheden behoren mede doordat "klanten" vaak proefondervindelijk bezig zijn en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hallo Solidstate, Precies zoals jij zegt weet een hobbyist die zich met deze materie bezig houdt vaak niet waar ie mee bezig is. (Ik heb overigens zelfs mijn twijfels bij sommige fabrikanten.) Ook ik kloot vaak maar een eind weg, tegen alle spelregels in, maar dat houdt de hobby wel levendig. En het heeft mij een stuk verder gebracht dan wanneer ik iedereen alleen maar op zijn woord had geloofd en alleen maar had na-ge-aapt in plaats van het zelf proefondervindelijk bezig zijn. Ook ik heb overigens nooit beweerd dat de sowters helemaal het einde zijn. Maar gelukkig kan krom + krom ook recht zijn. Meten aan trafo's heb ik wel eens gedaan. Ik heb ook aan een setje T.A. trafo's gemeten. Die waren ook nog eens veel liever voor de versterker maar het Sowter geluid is veel rustiger en schoner en veel rijker aan detaillering. Nee, de uitkomst van de metingen zei mij niets over hoe e.e.a. zou gaan klinken. 't Zal dus allemaal ook een kwestie van smaak zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Solidstate: De manier hoe jullie met audio bezig zijn zegt mij dat ik er met een grote bocht om heen moet lopen.Desalnietemin sucses. Desalnietemin wil ik nog steeds de meetgegevens van jullie Sowter 1:70 zien, of haken jullie nu af? Het paar is ondertussen af. Een demo vind ik niet tot de mogelijkheden behoren mede doordat "klanten" vaak proefondervindelijk bezig zijn en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hallo Solidstate, Precies zoals jij zegt weet een hobbyist die zich met deze materie bezig houdt vaak niet waar ie mee bezig is. (Ik heb overigens zelfs mijn twijfels bij sommige fabrikanten.) Ook ik kloot vaak maar een eind weg, tegen alle spelregels in, maar dat houdt de hobby wel levendig. En het heeft mij een stuk verder gebracht dan wanneer ik iedereen alleen maar op zijn woord had geloofd en alleen maar had na-ge-aapt in plaats van het zelf proefondervindelijk bezig zijn. Ook ik heb overigens nooit beweerd dat de sowters helemaal het einde zijn. Maar gelukkig kan krom + krom ook recht zijn. Meten aan trafo's heb ik wel eens gedaan. Ik heb ook aan een setje T.A. trafo's gemeten. Die waren ook nog eens veel liever voor de versterker maar het Sowter geluid is veel rustiger en schoner en veel rijker aan detaillering. Nee, de uitkomst van de metingen zei mij niets over hoe e.e.a. zou gaan klinken. 't Zal dus allemaal ook een kwestie van smaak zijn. Het houdt de hobby levendig maar kom je daar waar je kan komen? Ik probeer slechts het niveau te halen/ geven waar je kan komen. Als je je hobby niet theoretisch onderbouwd(en daarmee goed kunt uitvoeren) dan kun je elk goed product om zeep helpen door onkunde. Aan zulke klanten heb ik niks en zij hebben niets aan mij en voor het geld hoef ik het niet te doen. Een trafo is een "passief" component, je kunt belangrijke parameters gewoon meten zoals resonantie, impedantie en de voor jullie belangrijke verzadiging en nog een heleboel dingen.De smaak kwestie komt pas om de hoek kijken in het allerlaatse stadium. Twee trafo's die in nuances verschillen (technisch gezien). Is de lineariteit van je trafo (laag) belangrijker dan een hoge impedantie? Dat soort vragen. Helaas komen de meeste trafo's niet eens in aanmerking voor een dergelijke discussie want aan geen van die eisen kan het aan voldoen. De basis moet gewoon eerst goed zijn daarna praten we verder. Vergis je overigens niet in wat ik van Sowter denk, ik vind de 1:60 nl gewoon goed. Als 1:120 wel onder de maat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 25 mei 2005 Report Share Posted 25 mei 2005 Solidstate: De manier hoe jullie met audio bezig zijn zegt mij dat ik er met een grote bocht om heen moet lopen.Desalnietemin sucses. Desalnietemin wil ik nog steeds de meetgegevens van jullie Sowter 1:70 zien, of haken jullie nu af? Het paar is ondertussen af. Een demo vind ik niet tot de mogelijkheden behoren mede doordat "klanten" vaak proefondervindelijk bezig zijn en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Hallo Solidstate, Precies zoals jij zegt weet een hobbyist die zich met deze materie bezig houdt vaak niet waar ie mee bezig is. (Ik heb overigens zelfs mijn twijfels bij sommige fabrikanten.) Ook ik kloot vaak maar een eind weg, tegen alle spelregels in, maar dat houdt de hobby wel levendig. En het heeft mij een stuk verder gebracht dan wanneer ik iedereen alleen maar op zijn woord had geloofd en alleen maar had na-ge-aapt in plaats van het zelf proefondervindelijk bezig zijn. Ook ik heb overigens nooit beweerd dat de sowters helemaal het einde zijn. Maar gelukkig kan krom + krom ook recht zijn. Meten aan trafo's heb ik wel eens gedaan. Ik heb ook aan een setje T.A. trafo's gemeten. Die waren ook nog eens veel liever voor de versterker maar het Sowter geluid is veel rustiger en schoner en veel rijker aan detaillering. Nee, de uitkomst van de metingen zei mij niets over hoe e.e.a. zou gaan klinken. 't Zal dus allemaal ook een kwestie van smaak zijn. Het houdt de hobby levendig maar kom je daar waar je kan komen? Ik probeer slechts het niveau te halen/ geven waar je kan komen. Als je je hobby niet theoretisch onderbouwd(en daarmee goed kunt uitvoeren) dan kun je elk goed product om zeep helpen door onkunde. Aan zulke klanten heb ik niks en zij hebben niets aan mij en voor het geld hoef ik het niet te doen. Een trafo is een "passief" component, je kunt belangrijke parameters gewoon meten zoals resonantie, impedantie en de voor jullie belangrijke verzadiging en nog een heleboel dingen.De smaak kwestie komt pas om de hoek kijken in het allerlaatse stadium. Twee trafo's die in nuances verschillen (technisch gezien). Is de lineariteit van je trafo (laag) belangrijker dan een hoge impedantie? Dat soort vragen. Helaas komen de meeste trafo's niet eens in aanmerking voor een dergelijke discussie want aan geen van die eisen kan het aan voldoen. De basis moet gewoon eerst goed zijn daarna praten we verder. Vergis je overigens niet in wat ik van Sowter denk, ik vind de 1:60 nl gewoon goed. Als 1:120 wel onder de maat. Hallo Solidstate, De trafo's die Jeroen van mij te leen heeft zijn ook de 1:60 (8 Ohm versie) van Sowter. Deze heb ik bijgewikkeld met, ik geloof 4 draden parallel, naar ca 1:80. In serie geeft dit dus 1:160. Ik ken tot op heden geen trafo die het "alleen" nadoet wat dit koppeltje presteert. Natuurlijk zal het bijwikkelen meetbaar een verslechtering geven maar ik heb er nog niemand over horen klagen. Blijkbaar is de capaciteit van mijn statoren, en die van Jeroen laag genoeg om het gehele audiobereik weer te kunnen geven. Ik kom, belast met ESL element nog ruim op 28 kHz -3db. (gemeten met condensator microfoon, dus niet secondair aan de trafo) Extreme pieken, die duiden op resonanties in het hoog ben ik niet tegengekomen. Ik verdenk overigens de 100W 1:100 van Sowter wel van een flinke hoorbare resonantie. Gemeten heb ik het niet maar het geluid is erg ruw en ongenuanceerd in het hoog. Ja, en het feit dat ik die 1:100 Sowters over heb, ga ik niet nog een setje trafo's aanschaffen voor dat ik ze gehoord heb.............. Ik blijf uiteraard benieuwd naar de klank van jouw trafo's, zeker omdat jij er zelf van overtuigt bent dat er (meetbaar) bijna geen betere bestaan. Maar ik zal er wel nooit achter komen zolang ik op deze manier met audio bezig blijf en jij met een grote bocht om ons heen blijft lopen. Groet, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 4 juni 2005 Report Share Posted 4 juni 2005 Om nog eens de woorden van Herbert aan te halen: Wetenschap, daar komt het op aan. Ik zal de volgende keer demonstreren wat daar mee te bereiken is. Uitgesproken op 29 mei 2005 voor 'De ESL-club' door: Herbert Rutgers, herbert_rutgers@hccnet.nl http://esl.hifi.nl/stepuptrafo.htm Verder vindt je op:http://groups.yahoo.com/group/ESL-club/ nog enige achtergrond info bij files/documentatie over transformer esl (wel even vrijblijvend, en gratis, lid worden) Kortom uitproberen is leuk maar of het je verder brengt is nog maar de vraag. Eerst moet je kennis op doen daarna kun je een pad kiezen... meten.............................luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 10 september 2005 Report Share Posted 10 september 2005 En wanneer ik na de zomervakantie met mijn zelfbouwproject "Ipenburg 6" begin hier op Hear, dan krijg je het nog druk denk ik...........Wim. Wanneer gaat dit project van start? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts