Jump to content

Whest phono stage

carl
 Share

Recommended Posts

• Members

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen , maar hoe steil is zo'n filter dan ?

als hij nu weg filtert bij 15 hz , vangt dat dan niet al aan bij bv 35 hz bij -3 , of -6 db ? stel nu dat je luidsprekers 35 hz nog weergeven bij -3 db , haal je dan niet toch een stukje laag weg dat je nog wel hoort ?

Misschien sla ik de plank nu geheel mis , maar dat zou ik dan toch eerst willen weten voor ik voor zo'n ingreep zou kiezen. Ik ken eigenlijk maar heel weinig phono pre's waar het nog ingebouwd zit. Misschien heeft dat een andere reden als butgettair...

Groet ,

Marco

Misschien heeft dat een andere reden als butgettair...

Uiteraard. Elk subsonisch filter dat ook maar iets nuttigs presteert moet relatief vroeg beginnen en moet steil zijn, zodat het de groeplooptijd verziekt tot ver in de honderden Hz.

De vraag is dan (*): hoeveel extra groeplooptijd mag? Daar zijn nog niet al te veel relevante studies over, wat ontwerpers voorzichtig maakt. Dus geen filter meer.

(* Nog een interessante vraag is: hoe slecht is het signaal op de LP eigenlijk?)

• Members

Zo'n vermoeden had ik al , misschien moeten we inderdaad een kijken naar die

acoustische terugkoppeling waar Haudio het over had. Ik neem aan dat hiermee wordt bedoeld weergegeven signaal wat je element opnieuw opvangt , en weer doorgeeft , zodat het weer versterkt wordt etc.

Misschien dat hij hier iets meer over kan vertellen , en vooral hoe je dit zou kunnen oplossen.(platenspeler in een andere ruimte lijkt me ook geen oplossing)

Lijkt me in ieder geval iets waar we allemaal wat aan kunnen hebben...