Jump to content

Radio Inspraak

Haudio
 Share

Recommended Posts

Beste ,

Wie heeft nog meer ervaring/last met de negatieve invloeden van onze samenleving.

Omdat MC elementen erg gevoelig zijn en een hoge versterkingsfactor nodig hebben , worden natuurlijk alle negatieve invloeden ook versterkt.

Zoals de invloeden van 50 Hz brom , motoren en mobiletelefoons en andere electro/magnetische velden.

Belangrijk is natuurlijk afscherming van gevoelige elementen dit kan gebeuren door er een kooi van Faraday omheen te bouwen, dus een metalen afscherming.

Diegenen onder ons die bv een opengewerkt element hebben gehad zoals een BM Ace en daarna een afgeschermde zoals een JA wat zijn de verschillen.

Zelf ervaar ik het als meer rust, meer zwart, zeer stil dus waar het stil moet zijn.

MvG,

HAudio

:rolleyes:

Wat ik toch heel frappant vind, is dat zoveel mensen altijd last hebben, of denken te hebben van allerlei interferentiestoringen en aanverwanten. :huh: Ik heb nooit ergens last van, gelukkig. B):) Het is bij mij een en al rust, zwart en autoriteit in de weergave. Vooral na de bemoeienis van Bas. :) Ik woon dan wel in een zeer rustige en bosrijke omgeving, maar toch. Wonen jullie allemaal dan zo beroerd, (industrie)? :o

Beste H audio!

Ook ik heb regelmatig l a s t van een(of meerdere) radiozender(s), vooral bij mijn vorige element ,de Blue Note Baldinotti, een open Low output MC.....

Inmiddels heeft de fabrikant ze vervangen door afgeschermde exemplaren!!( Ook omdat de flinterdunne kabeltjes aan de buitenkant v.h. element lagen en zodoende erg gevoelig waren voor breuk ! )

Mijn huidige element, De BM Glider met Vandehul naald en cantilever heeft ook last van RI.

ik heb heel wat toeren moeten uithalen om de storing zo laag mogelijk te houden, o.a. door zo goed mogelijk afgeschermde kabels te gebruiken en flink te experimenteren met de plaats van de draaitafel en de Phonopre..

Helaas heb ik geen ervaring met Jan Allaerts'elementen..

Is er nu echt niets anders aan te doen dan een JA ? aan te schaffen?

Bedankt voor je leerzame bijdrages tot nu toe en groetjes uit Loon op Zand

Christobal

Ik kan gerust stellen dat mijn elementje 1 van de meest blote versies is.

En niks,nada,nossing last van russische zenders en andere troep.

Misschien is de lucht hier wel zuiverder, weet ikveel.

Maar dat het niet goed kan wil er bij mij niet in.

Beste H audio!

Ook ik heb regelmatig l a s t van een(of meerdere) radiozender(s), vooral bij mijn vorige element ,de Blue Note Baldinotti, een open Low output MC.....

Inmiddels heeft de fabrikant ze vervangen door afgeschermde exemplaren!!( Ook omdat de flinterdunne kabeltjes aan de buitenkant v.h. element lagen en zodoende erg gevoelig waren voor breuk ! )

Mijn huidige element, De BM Glider met Vandehul naald en cantilever heeft ook last van RI.

ik heb heel wat toeren moeten uithalen om de storing zo laag mogelijk te houden, o.a. door zo goed mogelijk afgeschermde kabels te gebruiken en flink te experimenteren met de plaats van de draaitafel en de Phonopre..

Helaas heb ik geen ervaring met Jan Allaerts'elementen..

Is er nu echt niets anders aan te doen dan een JA ? aan te schaffen?

Bedankt voor je leerzame bijdrages tot nu toe en groetjes uit Loon op Zand

Christobal

Beste Christobal,

Kun je me het verschil beschrijven in klankkarakter etc. tussen de Bluenote en de Benz Micro ?

MvG,

Haudio

Hallo,

Even voor de duidelijkheid. het is niet je element dat last heeft van HF instraling maar je pre. Denk je dat die blote (= niet afgeschermde) draadjes door de arm en bij de headshell geen interferentie oppikken?

Met eventuele HF interferentie dient toch je pre korte metten te maken en al helemaal met mobieltjes (die in het GHz bereik werken). Brom e.d. is gewoon een kwestie van goed opstellen en "brommende" zaken uit de buurt te houden en geen brommende wisselstroommotoren toe passen.

Kenneklijk zijn dergelijke simpele zaken te moeilijk voor sommige fabrikanten die wel kapitalen voor hun spullen vragen.

;)

Beste H audio

De Baldinotti heb ik nieuw gekocht en begon na 50-60 uur net ingespeeld te raken en ik heb nooit meer zo'n verfijning en openheid meer gehoord als toen. Echter doordat de al genoemde zeer fijne draadjes aan de buitenkant vh element braken en ze in Italie en zelfs bij Vandehul er niets meer mee konden beginnen(het is meerdere Baldinotti bezitters overkomen, ook in Duitsland) ben ik op een ander element overgestapt. Daarna is BlueNote Italie met een afgeschermde versie gekomen( zie hun site)

het verschil met de BM is de verfijning overall en het mooie strakke laag.

Bij mijn weten was de Baldinotti gebaseerd op een Denon Dl 103 ofzo? Wat die Italianen er mee hebben gedaan weet ik niet ,maar het klonk echt zeer goed.

Beste Audio Paul

Ik ben al lang op zoek naar een Sphinx phonostage en draai nu met de Phonomena van Musical Surroundings en zelfs met de Phonobat (accuvoeding) heb ik wel last van ruis....en soms ook RI

Mischien is het mijn oude Sphinx Project 10 die die problemen geeft?....

Jij bent ook tevreden over je Glider, he?

Ik ook , maar bij nieuwere elpees als Diana Krall, RL Jones en Cassandra Wilson en Sarah K. vind ik het laag niet zo strak.

Zou dit kunnen komen omdat deze muziek waarschijnlijk eerst digitaal is opgenomen of gemasterd?

Heel veel groeten uit ut zuiden,Chris

Beste Pjotr

Natuurlijk zullen die draadjes daar ook storing oppakken...

Daarom blijf ik op zoek naar de ideale interlink/phonokabel/armbekabeling/phonopre etc.

reacties zoals die van jullie helpen daarbij

groet christobal B)

Beste Paul en anderen

Wellicht heeft ook het KE- Sns filter wat jij gebruikt die goede invloed op het ruisvrij geluid van je combinatie.: Ik gebruik nl. helemaal geen filter, ben er niet zo voor, is een gevoel...., echter mijn stroom is verre van schoon, dus zal ik toch eens gaan proberen dit te verbeteren, alleen waar begin ik ?

Aparte stoomgroep is er wel , maar die zit achter alle anderen, zodat ik daar niet zoveel van verwacht, als de vaatwasser e.d. draaien. Mijn vrouw mag 's avonds pas de was doen als ik ben uitgeluisterd..

Off Topic ;Wie weet er een goed site ( of raad) over schone stroom?

Bij voorbaat dank, Christobal B)

Beste Paul en anderen

Wellicht heeft ook het KE- Sns filter wat jij gebruikt die goede invloed op het ruisvrij geluid van je combinatie.: Ik gebruik nl. helemaal geen filter, ben er niet zo voor, is een gevoel...., echter mijn stroom is verre van schoon, dus zal ik toch eens gaan proberen dit te verbeteren, alleen waar begin ik ?

Aparte stoomgroep is er wel , maar die zit achter alle anderen, zodat ik daar niet zoveel van verwacht, als de vaatwasser e.d. draaien. Mijn vrouw mag 's avonds pas de was doen als ik ben uitgeluisterd..

Beste Paul en anderen

Dit heb ik het weekende gevonden :http://www.soundpractices.com/17DX.HTML

3 Phase Power by Thomas Mayer. Wel werk voor een vakman. ;)

Ik heb mijn woonlocatie uitgekozen op grond van mijn vorige hobby: de ontvangst van ver verwijderde zenders. Dus aan de rand van de stad op de bovenste verdieping van een flat op 40 meter hoogte met vrij uitzicht aan alle kanten. Op grond van die hobby weet ik uit ervaring hoe erg de permanente stoornevel (van alle TL's, dimmers, etc.) in zo'n flat is en dat er van korte golf lange draad antenne (35 meter door de regenpijp naar beneden ;) ) met op het balcon een denderend hard storingvrij signaal, helemaal niets overblijft zodra je 1 meter met je onafgeschermde kabel binnenhuis gaat. Verder gaan met koax is dan uiteraard de oplossing.

Muziek en geluidskwaliteit zijn als vrijetijdsbesteding nu voor mij belangrijker geworden en ja, dan zit ik natuurlijk nu dus helemaal verkeerd. De lusten van de hoge veldsterktes van FM en TV zenders zijn nu veranderd in de lasten van RFI-storing :( Tevens zijn de storingen op het stroomnet in zo'n flat aan de rand van de stad met bijbehorende gevolgen op de geluidskwaliteit eveneens dramatisch. De spanning zakt rond etenstijd (door alle magnetrons, etc.) soms weg tot 222 Volt en ik weet wat dat voor geluidsmatige gevolgen heeft voor de afstelling van bijv. de monoblokken die dan volledig uit hun instelling lopen. 's Avonds vanaf 20.30 uur verbetert dan (doordat steeds meer apparatuur elders wordt uitgezet ?) de geluidskwaliteit dan weer zienderogen.

Ik heb geleidelijk natuurlijk met nogal wat maatregelen ge

Beste ER EE,

Veel mensen weten het gewoon niet , ook is het mogelijk dat men er intussen aan gewend is geraakt.

Ik bedoel net zoiets als rijden op een oude fiets met scheve trappers daar merkt men ook niets meer van , totdat je fiets wordt gestolen , je een nieuwe fiets koopt en merkt er zitten scheve trappers aan de nieuwe fiets.

Dat is natuurlijk niet zo , maar men is gewend aan de scheve trappers van de oude fiets.

En omdat het vaak niet zo duidelijk is weet men het niet , wat niet weet wat niet deert.

In vroegere jaren zendtechniek gedaan als hobby 2 meter, daarna nog DX'en met een 8 elements Fuba en een Stolle rotor met een Revox tuner.

Ook toen was er veel radio instraling, nu een Onkyo tuner met alles erop en eraan , smalbandig/breedbandig schakelbaar etc.

Ook binnenkort maar eens proberen, een Accuphase T 100, maar voor Multipath heb ik dan een scoop nodig en of ik dat ga doen ?

MvG,

Haudio

Haudio schreef:

In vroegere jaren zendtechniek gedaan als hobby  2 meter, daarna nog DX'en met een 8 elements Fuba en een Stolle rotor met een Revox tuner.

Ook toen was er veel radio instraling, nu een Onkyo tuner met alles erop en eraan , smalbandig/breedbandig  schakelbaar  etc.

Ha, leuk! een mede DX-'er. Ik had ook een Fuba UKA 8 op een rotor. Prima antenne was dat. Je hebt gelijk, weinig mensen realiseren zich hoeveel factoren er wel niet een rol spelen in deze hobby.

Pjotr schreef:

Je hebt het wel zwaar ER EE. We hebben het hier wel over HF signalen in het microvolt gebied, atmosferische storingen of niet. Had je niet per ongeliuk de radio aanstaan? Zo niet en een radiozender komt op normaal luisterniveau uit je versterker dan heb je gewoon baggerspul staan. Het voldoet dan voor geen ene meter aan de CE eisen w.b.t. elektromagnetische compatibiliteit.

Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je een erg dikke duim hebt

Ik kan me je scepsis wel voorstellen, Pjotr, want normaliter is denk ik bij de meeste mensen RFI (als het al optreedt) nauwelijks hoorbaar. Maar dat was hier dus niet het geval: het was een fadend signaal dat regelmatig aanzwol tot normaal luisterniveau. Zo hard hoor je het inderdaad niet vaak. Ik schrok ervan omdat, na afloop van het beluisteren van een CD, het ineens net zo hard uit de speakers kwam. De storing verdwijnt als ik tracks op de CD-speler afspeel. Met wisselende signaalsterktes is het in de weken daarna nog vaker opgetreden en het hangt inderdaad met atmosferische omstandigheden samen. Het komt echter maar heel incidenteel voor. Ik heb geen radio op de installatie aangesloten.

Heb ik baggerspul staan? Tsja, ik weet niet of je een Tjoeb met Siemens E288CC buizen bagger vindt, maar de kans is inderdaad groot dat die als gemodificeerde speler niet aan CE eisen voldoet. Het normale muting circuit is (omdat dit de geluidskwaliteit meestal niet ten goede komt) in de Tjoeb standaard uitgeschakeld en vervangen door een relaisschakeling. Daardoor verdwijnt de storing waarschijnlijk als je tracks afspeelt. De Tjoeb laat dus in rusttoestand waarschijnlijk alles door en ik ben met zo'n schakelingsopzet (met als doel een zo goed mogelijke geluidskwaliteit) in dit geval dus blij.

En ik heb nog eens gekeken, maar die duim is niet dik, hoor :)

mvgr.

ER EE

Maak je niet ongerust ER EE. Heb lang geleden ook mijn B-licentie gehaald hoor, al doe ik daar al lang niets meer mee :D

Maar een Tjoeb waar op volle sterkte een Zweedse zender uitkomt, daar is toch echt iets grondig mis mee. En ik heb zeker wel een Tjoeb gehoord en daar was toch echt helemaal niets van radiostoring te horen.

In de jaren '60 kon je nog wel eens heel zachtjes uit een buizenradio een langegolfzender horen komen als ie op de pick-up stand stond. Maar dergelijk sterke langegolfzenders zijn er heden ten dage niet meer.

;)

Maar een Tjoeb waar op volle sterkte een Zweedse zender uitkomt, daar is toch echt iets grondig mis mee. En ik heb zeker wel een Tjoeb gehoord en daar was toch echt helemaal niets van radiostoring te horen.

In de jaren '60 kon je nog wel eens heel zachtjes uit een buizenradio een langegolfzender horen komen als ie op de pick-up stand stond. Maar dergelijk sterke langegolfzenders zijn er heden ten dage niet meer.

Misschien hebben we elkaar verkeerd begrepen: er is natuurlijk niet sprake van een continue radiostoring. Het gaat hier om RFI op grond van bijzondere atmosferische omstandigheden en dat doet zich bij mij hooguit een paar keer per jaar voor. Soms ook een jaar niet, hoor. De laatste keer via de Tjoeb dus inderdaad hard op luisterniveau. Andere keren meestal zachtjes fadend. Niet alleen via de Tjoeb trouwens, in het verleden ook via andere apparatuur. Dan hoorde je bijv. ineens de herkenningsmelodie van Radio Moskou uit een luidspreker komen.

Ja, sorry Pjotr, maar dat is echt de waarheid. Ik kan er ook niets aan doen. Vergeet niet dat ik op 40 meter hoogte woon. De veldsterktes liggen daar bij condities op een heel ander niveau.

Groet,

ER EE