Jump to content

Eindelijk .... ik heb ze te pakken


Henri
 Share

Recommended Posts

Eindelijk, na jaren zoeken en twijfelen de knoop doorgehakt.

Een combinatie Luxman C-02 M-02 in huis gehaald, ter vervanging van mijn Luxman A383.

 

Snel aangesloten, ik kon haast niet wachten mijn eerste CD in de speler te steken.

 

The Four Seasons van Vivaldi, uitgevoerd door de Cincinatti Pops, een geweldige opname van het Telarc label.

Wat klinkt het anders, weg agressiviteit, transparantie, detail, beheerstheid, warmte werden ineens mijn deel.

Nooit tevoren had ik mijn B&W's zo horen spelen, subtiel en open.

 

Pop nu, Eros Ramazzoti in "DDD".

Ik was hier een nogal agressieve en overheersende klank gewoon met deze CD.

Dat is weg, het gevoel om met ingeschakelde 'loudness" te spelen is verdwenen.

Eros is rustig geworden, neemt de tijd om te ademen, klinkt nog emotioneler dan ik hem gewoon ben.

 

De Thorens zijn beurt.

pop: Lou Rawls "Lets Clean Up The Getto" Goede opname van 1977.

Zelfde verhaal, het standaard element van mijn speler klinkt een heel stuk beter, opener en detailrijker.

 

De combinatie geeft een gevoel van rust en tegelijk "power ohne ende". Het komt er allemaal als vanzelfsprekend uit.

De phono ingang lijkt me uit het goede hout gesneden, MC en MM. Drie keuzestanden voor het MC gedeelte.

Nu wordt de drang naar een goed MC element wel heel groot....

 

Kompleet wordt de voorversterker door een "Phono Straight" funktie en een Subsonic filter.

Natuurlijk ontbreekt de knop "Tone Off" niet.

 

 

Ik ben nu op zoek naar een bedieningshandleiding en/of een service manual.

 

Ik ben gelukkig, weer iets meer High-End gevoel.....

 

Henri

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk, na jaren zoeken en twijfelen de knoop doorgehakt.

Een combinatie Luxman C-02 M-02 in huis gehaald, ter vervanging van mijn Luxman A383.

 

Snel aangesloten, ik kon haast niet wachten mijn eerste CD in de speler te steken.

 

The Four Seasons van Vivaldi, uitgevoerd door de Cincinatti Pops, een geweldige opname van het Telarc label.

Wat klinkt het anders, weg agressiviteit, transparantie, detail, beheerstheid, warmte werden ineens mijn deel.

Nooit tevoren had ik mijn B&W's zo horen spelen, subtiel en open.

 

Pop nu, Eros Ramazzoti in "DDD".

Ik was hier een nogal agressieve en overheersende klank gewoon met deze CD.

Dat is weg, het gevoel om met ingeschakelde 'loudness" te spelen is verdwenen.

Eros is rustig geworden, neemt de tijd om te ademen, klinkt nog emotioneler dan ik hem gewoon ben.

 

De Thorens zijn beurt.

pop: Lou Rawls "Lets Clean Up The Getto" Goede opname van 1977.

Zelfde verhaal, het standaard element van mijn speler klinkt een heel stuk beter, opener en detailrijker.

 

De combinatie geeft een gevoel van rust en tegelijk "power ohne ende". Het komt er allemaal als vanzelfsprekend uit.

De phono ingang lijkt me uit het goede hout gesneden, MC en MM. Drie keuzestanden voor het MC gedeelte.

Nu wordt de drang naar een goed MC element wel heel groot....

 

Kompleet wordt de voorversterker door een "Phono Straight" funktie en een Subsonic filter.

Natuurlijk ontbreekt de knop "Tone Off" niet.

 

 

Ik ben nu op zoek naar een bedieningshandleiding en/of een service manual.

 

Ik ben gelukkig, weer iets meer High-End gevoel.....

 

Henri

Net zoals bijv de nieuwe thorens draaitafels eigenlijk niks te maken hebben met de spelers van weleer, zo mag een A383 eigenlijk de naam LUXMAN niet dragen...

 

laat ik het zo zeggen, zolang er geen gele AUDIOSCRIPT stikker op de achterkant van een luxman product zit, moet je op je hoede zijn ...

 

gefeliciteerd met je nieuwe hart ..

 

Lex

Link to comment
Share on other sites

Hallo Andre,

 

Een 2de M-02 is niet direkt nodig.

Vermogen zat met eentje.

Er zullen slechts weinige boxen deze versterker tot zweten brengen.

 

De versterker in BTL zetten heeft als optisch nadeel dat er per versterker slechts

Link to comment
Share on other sites

He Henri, klopt wat je zegt. Er zijn inderdaad weinig luidsprekers die 'm aan het zweten krijgen. Heb zelf twee maal een M-03 staan, qua vermogen etc meer dan zat. Toch toen ik de 2e aanschafte en aansloot was het een wereld van verschil. Alles ten positieve. Ook ik heb m'n versterkers geknepen anders valt m'n voortrap in slaap. Maar de controle die je extra krijgt, en de plaatsing van de muziek is waanzin zeker voor de prijs. En bevalt het niet verkoop je 'm weer. Maar asl je tevreden bent te gek. En nogmaals gefeliciteerd met een mooie versterker.

 

Andre

Link to comment
Share on other sites

Henri proficiat met je nieuwe aanwinst ,en veel luisterplezier toegewenst .

Mag ik een beetje jaloers zijn ? ;)

 

Ben voor een tijdje in Belgie geweest , daar 2 grote (en dan meen ik ook grote ) snuffelmarkten afgelopen , er waren ook heel wat stands met HIFI aparatuur , jammer genoeg niks maar dan ook totaal niks van Luxman kunnen vinden alles wat de klok sloeg was Kenwood Phillips Pioneer Yoko setjes en Sony, niet dat ik dit direct wil afkammen buiten de Yokootjes :) maar ik was dus duidelijk op zoek naar Luxman . Wat wel een beetje vreemd was dat alle stands door Alochtonen werden gerund , wist niet dat zij zo hifi minded waren :D ook de vraagprijs was wel enorm overdreven . Maar ik geef de moed niet op want ook ik denk aan vervanging van mijn Luxman a-384. misschien ook maar gewoon eens ff op Ebay gaan zien of bij markplaats of speurders op zoek gaan , evt rekening houdend met de vraagprijs .

 

 

MVG Luxman

Link to comment
Share on other sites

Henri proficiat met je nieuwe aanwinst ,en veel luisterplezier toegewenst .

Mag ik een beetje jaloers zijn ? ;)

 

Ben voor een tijdje in Belgie geweest , daar 2 grote (en dan meen ik ook grote ) snuffelmarkten afgelopen , er waren ook heel wat stands met HIFI aparatuur , jammer genoeg niks maar dan ook totaal niks van Luxman kunnen vinden alles wat de klok sloeg was Kenwood Phillips Pioneer Yoko setjes en Sony, niet dat ik dit direct wil afkammen buiten de Yokootjes :) maar ik was dus duidelijk op zoek naar Luxman . Wat wel een beetje vreemd was dat alle stands door Alochtonen werden gerund , wist niet dat zij zo hifi minded waren :D ook de vraagprijs was wel enorm overdreven . Maar ik geef de moed niet op want ook ik denk aan vervanging van mijn Luxman a-384. misschien ook maar gewoon eens ff op Ebay gaan zien of bij markplaats of speurders op zoek gaan , evt rekening houdend met de vraagprijs .

 

 

MVG Luxman

Je hebt mail ;)

Link to comment
Share on other sites

Eindelijk, na jaren zoeken en twijfelen de knoop doorgehakt.

Een combinatie Luxman C-02 M-02 in huis gehaald, ter vervanging van mijn Luxman A383.

 

Snel aangesloten, ik kon haast niet wachten mijn eerste CD in de speler te steken.

 

The Four Seasons van Vivaldi, uitgevoerd door de Cincinatti Pops, een geweldige opname van het Telarc label.

Wat klinkt het anders, weg agressiviteit, transparantie, detail, beheerstheid, warmte werden ineens mijn deel.

Nooit tevoren had ik mijn B&W's zo horen spelen, subtiel en open.

 

Pop nu, Eros Ramazzoti in "DDD".

Ik was hier een nogal agressieve en overheersende klank gewoon met deze CD.

Dat is weg, het gevoel om met ingeschakelde 'loudness" te spelen is verdwenen.

Eros is rustig geworden, neemt de tijd om te ademen, klinkt nog emotioneler dan ik hem gewoon ben.

 

De Thorens zijn beurt.

pop: Lou Rawls "Lets Clean Up The Getto" Goede opname van 1977.

Zelfde verhaal, het standaard element van mijn speler klinkt een heel stuk beter, opener en detailrijker.

 

De combinatie geeft een gevoel van rust en tegelijk "power ohne ende". Het komt er allemaal als vanzelfsprekend uit.

De phono ingang lijkt me uit het goede hout gesneden, MC en MM. Drie keuzestanden voor het MC gedeelte.

Nu wordt de drang naar een goed MC element wel heel groot....

 

Kompleet wordt de voorversterker door een "Phono Straight" funktie en een Subsonic filter.

Natuurlijk ontbreekt de knop "Tone Off" niet.

 

 

Ik ben nu op zoek naar een bedieningshandleiding en/of een service manual.

 

Ik ben gelukkig, weer iets meer High-End gevoel.....

 

Henri

Hallo Henri e.a.,

 

Mooi h

Link to comment
Share on other sites

  • 18 years later...

We zijn 18 jaar later en nog steeds alive and kicking...

Sinds de laatste post dus lang, zeer lang weggeweest.

Maar nu heb ik meer tijd en ik hoop er verandering in te brengen.

 

De C02 & M02 is er nog steeds en betovert me nog iedere dag.

 

Er zijn een paar kleine "technische" interventies geweest waarover later meer.

Link to comment
Share on other sites

Hier dan de eerste technische aanpassing.

 

De lampjes van de verlichting van de VU meters gingen op regelmatige basis stuk. Gevolg was een hoop gedoe om ze te vervangen...

Daarom werd ongeveer 3 jaar geleden besloten ze te vervangen door LEDs.

 

Er werd gekozen voor 5 mm LEDs van het merk Nichia met een brede stralingshoek en een warme lichtkleur.

Het verschil tussen de originele lampjes en de LEDs is niet zichtbaar. Niet in de lichtkleur en niet in de lichtsterkte.

Sindsdien vormt het uitvallen van de lampjes uiteraard geen probleem meer.

 

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

15.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Herstelling RCA (cinch) ingang van de M02 eindtrap.

 

Tijdens het uitrekken van de cinch kabel ging één cinch ingang stuk.

Overal mails zitten sturen tot bij Luxman in Japan toe, maar niemand kon exact hetzelfde onderdeel leveren.

 

UYiteindelijk mag het resultaat er wel zijn vind ik.

 

IMG-0804.jpg

 

IMG-0805.jpg

 

RCA.jpg

Link to comment
Share on other sites

De  luidspreker-aansluitklemmen waren na decennia gebruik aan vervanging toe. Het plastic was broos geworden en de schroefdraad uitgesleten.

 

Ook deze onderdelen waren volledig origineel niet meer te vinden.

 

Ik vond een zeer mooi alternatief bij een bedrijf in Zwitzerland.

Deze hebben ook 4 mm banaanstekkeraansluitingen. Deze zijn vanaf nu in gebruik.

 

IMG-0910.jpg

 

IMG-0912.jpg

 

IMG-0923.jpg

 

IMG-0928.jpg

 

IMG-0929.jpg

 

IMG-0930.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, kappa7 said:

Zo je bent lekker bezig geweest.

Ik vind de nieuwe speler klemmen een behoorlijke verbetering zo direct aan gesloten

 

Ik gebruik nu ook banaanstekkers (90° model).

Op deze manier vervalt het los- en vastschroeven van de luidsprekerklemmen.

 

51GcloHJ5PL._SL1500_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...