Jump to content

interlink kabel tussen SME arm en voorversterker

Markinton
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik bezit een Thorens TD160B met SME Series IIIS arm en een Ortofon Vinyl Master Silver MD element. Standaard wordt bij deze SME arm een SME interlink van niet bijzondere qualiteit geleverd. Ik heb inmiddels een eigen interlink gemaakt met kabel uit de eletronica winkel met wel 4 goede WBT Mid-line RCA-pluggen erop, met WBT zilversoldeer gesoldeerd.

Daar het bij een draaitafel om zeer kleine signalen gaat ben ik op zoek naar goede interlinkkabel die geschikt is voor deze kleine signalen, die een niet te grote capaciteit bezit en weinig ruis toevoegd. Let wel, ik ben alleen op zoek naar kabel (meterwaar), niet naar een complete interlink inclusief RCA-pluggen. Met de WBT pluggen is tenslotte niets mis! Die ga ik weer inzetten.

Wie weet een goede kabel en waar hij te koop is?

groeten, Markinton

Jan geeft deze raad:

Signaalkabels

Voor de signaalkabel tussen de platenspeler en de (voor) versterker moet er op twee dingen gelet worden;

Bij Magneto-dynamische elementen (MD, of MM) vormt de elektrische zelfinductie van het element en de kabelcapaciteit een 2e orde laagdoorlaat filter dat niet zelden al bij 10 kHz begint af te vallen. Dat deze elementen toch tot 20 kHz gespecifieerd worden komt omdat de mechanische resonatie van het naald-armpje hier enigszins compenserend werkt. Het moge duidelijk zijn dat de goede werking van een aantal toevalligheden afhangt: Het element (de zelfinducties van de gebruikelijke elementen lopen nogal uiteen), de kabel (capaciteit per meter, en de kabellengte) en de gebruikte voorversterker (niet zelden zit daar ook aan de ingang een capaciteit met ongeveer hetzelfde doel).

Mogelijk ligt hier 1 van de redenen dat er zulke uiteenlopende meningen en claims zijn over de kwaliteiten van vinyl t.o.v. digitaal. Zie hier voor meer informatie

Bij Electro-dynamische, of Moving Coil elementen (MC) moet er gelet worden op de mantel- en ader- weerstand, en het ontbreken van een dubbele koppeling van de mantel.

MC elementen en de bijbehorende speciale voorversterker hebben meestal een zeer lage uit-/ingangs impedantie. (enkele Ohms)

Als de mantels (links/rechts) van zo'n kabel zowel in de platenspeler als in de versterker met elkaar verbonden zijn kan er een aanzienlijke reductie van de kanaalscheiding optreden. Zie het hoofdstuk over storing en het hoofdstuk over kabels voor vinyl platenspelers.

BRON : Jan van WWW. BREEM . enz.

Wie weet een goede kabel en waar hij te koop is?

groeten, Markinton

Dag Markington,

Bij mijn SME 3500 (ongeveer gelijk aan een SME V) werd standaard een Van den Hul M.C. D 501 Silver Hybrid (Halogen Free) meegeleverd. Ik meen zelfs dat SME deze kabel al vele jaren met de SME IV en V meeleverd.

Mij bevalt deze kabel tot nu toe erg goed, ik voel nog geen behoefte om 'm te vervangen. Je kunt deze kabel ook "van de rol" kopen zodat je 'm zelf verder kan afmonteren.

Hallo Audiopaul,

Nog bedankt voor de tip.

Ik heb de Van Den Hul D-502 Hybrid kabel inmiddels ontdekt en besteld. Het is in feite de stereo uitvoering van de D-501 met een extra aardedraad (ook handig). De D-502 is alleen niet Silver Hybrid verkrijgbaar. Morgen zal hij wel in de bus liggen. Raar dat hier niet meer topics over zijn, bij mijn originele SME Series IIIS arm zat echt een niet audiofiel interlinkje (met 2 ceramische condensatoren erin) en goedkope RCA-pluggen erop. Niet te vergelijken met een WBT.

De focus op de diverse fora ligt blijkbaar bij lijnniveau interlinks, je leest weinig over pickup interlinks.

groeten, Markinton