Jump to content

Akoestisch probleempje

Guest UKSub
 Share

Recommended Posts

Hoi,

het gedeelte van de living waar ik in de breedte naar muziek luister, produceert een zekere galm; er hangen geen kaders doeken, er zijn geen overgordijnen (die er ook niet komen), geen grote plant... kortom kaal

voor de liefhebbers, de living is 8.5 op 4.5 3m hoog. Vloer is van hout zonder tapijt (blijft voorlopig ook zo) Ik luister op een zo'n 40% van deze oppervlakte. Het "2e" gedeelte heeft wel een grote boeken/platen kast en andere kast + plant tafels en stoelen

ik dacht buiten het plaatsen van een doek, eerder aan het ophangen van panelen waar kurk op bevestigd is... als de dochter het ziet zitten, mag ze zelfs een groot paneel bekleden met kurkenstopsels en verven.

Lijkt jullie dat een aanvaardbare oplossing? Zoals de meesten, wil ik het low cost houden.

gr

stef

Hoi,

het gedeelte van de living waar ik in de breedte naar muziek luister, produceert een zekere galm; er hangen geen kaders doeken, er zijn geen overgordijnen (die er ook niet komen), geen grote plant... kortom kaal

voor de liefhebbers, de living is 8.5 op 4.5 3m hoog. Vloer is van hout zonder tapijt (blijft voorlopig ook zo) Ik luister op een zo'n 40% van deze oppervlakte. Het "2e" gedeelte heeft wel een grote boeken/platen kast en andere kast + plant tafels en stoelen

ik dacht buiten het plaatsen van een doek, eerder aan het ophangen van panelen waar kurk op bevestigd is... als de dochter het ziet zitten, mag ze zelfs een groot paneel bekleden met kurkenstopsels en verven.

Lijkt jullie dat een aanvaardbare oplossing? Zoals de meesten, wil ik het low cost houden.

gr

stef

Hmmm <_< ik denk toch dat een tapijtje en wat gordijnen meer zullen doen als een paneeltje van kurk ;)

Marcel

ik denk toch dat een tapijtje en wat gordijnen meer zullen doen als een paneeltje van kurk
ik denk toch dat een tapijtje en wat gordijnen meer zullen doen als een paneeltje van kurk

Mee eens.

Probeer anders eens het volgende (vrijwel gratis) experiment:

Neem een oud laken of willekeurige lap stof.

Knip 2 of 4 banen (afhankelijk van hoeveel vrije kamerhoeken je hebt) van 'n meter of 2 lang en anderhalve meter breed.

Rol die losjes over de lengte op.

Bevestig die "worsten" tijdelijk in de hoeken van je kamer.

Room%20II-3.JPG

EN:

Room%20II-5.JPG

Luister wat dat doet en laat ons weten wat je bevindingen zijn.

Als het bevalt kun je met je huisgenoten in overleg om de kleur stof, afwerking e.d. te bepalen.

Met vriendelijke groet,

Erjee.

Goeie tip om te proberen die rolletjes, waarom werkt dit prima?

ik ga ook eens ons donsdeken op de grond leggen tussen zetel en stereo, als het veel uitmaakt... zagen om een tapijt

waarom gaat een paneel van 240 op 120 niet echt werken?

Gr

Stef

...die rolletjes, waarom werkt dit prima?

ik ga ook eens ons donsdeken op de grond leggen tussen zetel en stereo, als het veel uitmaakt... zagen om een tapijt

waarom gaat een paneel van 240 op 120 niet echt werken?

Hoi Stef,

Thingman zal ongetwijfeld veel deskundiger dan mij kunnen toelichten waarom kale hoeken veel van de akoestiek "verpesten". Kleine maatregelen, aldaar, kunnen vaak veel winst opleveren, zonder dat het veel geld of vloeroppervlakte kost.

Pas op met tapijt; Geeft gauw een duidelijke VERANDERING, maar verbetering????

Het onttrekt namelijk te snel teveel boventonen en maakt je kamer dood. Sommigen vinden dit prettig. Naar mijn bescheiden mening slaat zo'n ingreep de muziek snel (letterlijk) dood. Geeft een onaangename druk op de oren, alsof je verkouden bent. Moeilijk in woorden om te zetten :( .

Zie bijvoorbeeld ook hoe weinig gordijn ik "gebruik". (tegenwoordig helemaal geen meer!)

Dat grote paneel doet nagenoeg niets aan flutter echo; te sterk reflecterend, namelijk.

Groet,

Erjee.

erjee,

ik heb naar mijn "voorlopige" mening zeker 1 vervelende hoek en die situeert zich bijna in het midden van de kamer omdat daar een schouw staat (30 cm breed); uiteraard hebben we nog oude lakens en doeken. ik ga eens zo'n laken met een punt ophangen waardoor je ook golfjes krijgt zoals met een gordijn. Je begrijpt mij wel;

Liefst geen doodmaken van de muziek voor mij...

Ok paneel afgeschaft!!

in de andere hoek staan mn cd's...

Spijtig dat ik geen digitale camera heb, zal er eentje lenen, kon ik een paar foto's uploaden..

Gr

stef

erjee,

ik heb naar mijn "voorlopige" mening zeker 1 vervelende hoek en die situeert zich bijna in het midden van de kamer omdat daar een schouw staat (30 cm breed); uiteraard hebben we nog oude lakens en doeken. ik ga eens zo'n laken met een punt ophangen waardoor je ook golfjes krijgt zoals met een gordijn. Je begrijpt mij wel;

Liefst geen doodmaken van de muziek voor mij...

Ok paneel afgeschaft!!

in de andere hoek staan mn cd's...

Gr

stef

Hoi Stef,

Ik ben erg nieuwsgierig naar je resultaten!

Dat ouwe laken gewoon aan lappen knippen en ophangen.

"golfjes" is o.k.! Gewoon 10 cm vanaf 1 kant een touwtje binden. De 10 cm "worst" uit elkaar drapperen; tot zich een soort knots vormt. Zie je het touw ook niet meer.

Dicht bij het plafond hangen. Links en rechts van de schouw desnoods. En ook in andere hoeken van lange muren.

Muziek moet leven, dus inderdaad; laat dat tapijt voor wat het is!

Hou ons op de hoogte :cool2: !

Met vriendelijke groet,

Erjee.