niels007 Posted 9 februari 2005 Report Share Posted 9 februari 2005 Dag! Vorig jaar, compleet impulsief voor 70 euro deze 'grote' koptelefoon aangeschaft. Vooral om 's avonds achter de PC nog luid een mooi stukje muziek te kunnen luisteren. Het geluid beviel niet, erg veel laag, en scherpe randjes in het hoog. Natuurlijk ben ik meer aan m'n 'echte' speakers gewend, maar die leken toch echt een stuk neutraler met het laag en meer helder scherp dan het blikkerige idee wat ik bij deze koptelefoon had. Dan maar eens de schaar erin! Er bleek, zoals ik wel meer gezien heb, een vezel / papier achtig laagje over een redelijk grof bescherm 'rooster' te zitten. Gevoelsmatig wordt daardoor behoorlijk wat gedempt! Natuurlijk zo bedoelt door Philips, maar ook hier ging een mes in.. Living on the edge op een dinsdag avond.. En? Ik ging er natuurlijk niet vanuit dat het meteen beter zou klinken, maar hoe groot en van welke aard zou het klankmatig verschil zijn? Ik luister nu 'direct' naar de 5cm driver, een goede basis voor verdere tuning a.d.h.v. b.v. een equalizer. Het leek me beter met een EQ bepaalde frequenties te verzwakken / versterken dan een stuk papier voor de driver te hebben! Goed, een paar dingen: 1) Ruis! ik hoor ruis.. eerder echt haast niet. Dit zegt vast iets over de tegenhoudende aard van het 'papier' 2)HOOG! Te verwachten, erg veel hoog. Niet mooi zonder aanpassingen Ik gebruik Foobar2000, een mooie (lees 'kale') speler met een prima 20 band EQ. Ik luister nooit koptelefoon over de 'echte' stereo. Spelen met het hoog vanaf 7khz doet wonderen, en het hoog wordt teruggebracht en lijkt op een realistisch niveau te zitten. Ik denk dat het minder schel is dan voorheen. Het lijkt wat meer op mijn luidsprekers die wel erg helder zijn maar niet vaak te scherp. Tevreden ben ik zeker niet: de mate van 'agressie' vanaf 5 a 7 khz is nog te groot. Stukjes 1cm dik schuimmateriaal (pritex achtige structuur) verandert het geluidsbeeld wederom enigszins. Rustiger, maar misschien een te ingetogen hoog. Al met al een risico om het mes in de koptelefoon te zetten, maar erg leerzaam en leuk eens te horen hoe het 'anders' kan klinken. Ik ben nu niet helemaal blij met de 'pure blootstelling' (toch iets te hard/schel hoog) en de 'pritex demping' (te veel demping?) dus gaan er nog verschillende diktes pritex geprobeerd worden. Een 20 band EQ is ook niet 123 zo goed mogelijk afgestemd... Uiteraard is 1 van de problemen dat ik nu geen origineel exemplaar meer heb: hoe klonk het voorheen? Nu duidelijk wel verschillend, maar als ik straks misschien een zo goed mogelijke pritex / EQ combi gevonden heb, hoever ben ik dan verwijderd van de 'oorsprong'? Hopelijk kan ik zeker zeggen dat het resultaat echt iets 'beter' zal worden.. Leuk is het wel in ieder geval! Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 9 februari 2005 Author Report Share Posted 9 februari 2005 Wezen meten, erg stom dat ik dit gister niet even gedaan heb om de 'originele' staat vast te leggen! Ik heb misschien niet de beste microfoon maar 'relatief' was toch misschien een leuk plaatje ontstaan. Dit is een 20..20000hz sweep in 60 sec (logaritmisch) wat af te lezen maakt: hz sec 19,53125---0 39,0625----6 78,125-----12 156,25-----18 312,5------24 625-------- 30 1250------- 36 2500------- 42 5000------- 48 10000------54 20000------60 de microfoon doet weinig na 15khz en heeft een paar DB schommeling voordat de afval begint. De volgende link is naar het resultaat van: - luidsprekers op luisterpositie gemeten - koptelefoon met 1cm pritex schuim - koptelefoon zonder enige demping De koptelefoon piek zo rond 48 sec (5khz) blijft hardnekkig. Het pritex doet iets meer voor het gebied na 5khz. Misschien is een 5cm 'driver' gewoon te groot voor een koptelefoon als het gaat om een mooi hoog? De invloed van een kamer op de freq. respons is.. redelijk groot ai ai wat een pieken en dalen.. http://members.home.nl/taselaar/niels/loops.gif Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts