Jump to content

Stel .....

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door dick jansen:

Je loopwerk modden...   confused.gif    confused.gif    confused.gif

Is dat Limburgs voor het laten repareren van je schoenen, of begrijp ik het niet helemaal   confused.gif    confused.gif    confused.gif

Met groet,

Dick, beste schoenmaker, hou je bij je leest!

Manus

Geplaatst door dick jansen:

Je loopwerk modden...   confused.gif    confused.gif    confused.gif

Is dat Limburgs voor het laten repareren van je schoenen, of begrijp ik het niet helemaal   confused.gif    confused.gif    confused.gif

Met groet,

Nee, das zoiets als een rollator aerodynamisch maken... :)

Zo, het gaat weer nergens over :rolleyes:;). Ik heb niet de neiging mijn schoenen opnieuw te laten verzolen of er spoilers op en aan te monteren. Het gaat hier om een cd-loopwerk en een digitaal/analoog-converter. In welk van de 2 apparaten heeft het (de meeste) zin de clock te vervangen door een betere? Of moet het in allebei de apparaten gebeuren?

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is ;)

Loopt de dac niet dmv een pll mee met de bron mee?

Dan zou ik denken dat alleen de bron belangrijk is.

confused.gif

Jasper heeft gelijk. Het is in het algemeen gewoon "nee"

Tenzij je heel erg handig bent. Bij een losse externe DAC moet de clock terug gewonnen worden uit het digitale S/PDIF signaal. Dat gaat met een PLL. Bij de eenvoudiger DAC's doet een receiver chip dat en zo'n chip heeft i.d.d. niet de kleinste jitter. Bij de hele dure DAC's zit er een kristal gestuurde tweede PLL in om die clock jitter verder te verkleinen. Dat is niet zomaar een simpele X-Tal oscillator.

Kant en klare zelfbouwpakketten heb ik op het internet niet gezien om zelf zo'n betere X-tal PLL in te bouwen, dat moet je dus zelf bedenken en bouwen. Dat vereist toch wel een gedegen elektronicakennis. Het is niet zomaar even een ander moduultje er in prikken.

Ter orientatie wat hier allemaal bij komt kijken ga eens op de TubeDac pagina kijken:

http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC...html/dactop.htm

cool.gif

Geplaatst door Pjotr:

Jasper heeft gelijk. Het is in het algemeen gewoon "nee"

Tenzij je heel erg handig bent. Bij een losse externe DAC moet de clock terug gewonnen worden uit het digitale S/PDIF signaal. Dat gaat met een PLL. Bij de eenvoudiger DAC's doet een receiver chip dat en zo'n chip heeft i.d.d. niet de kleinste jitter. Bij de hele dure DAC's zit er een kristal gestuurde tweede PLL in om die clock jitter verder te verkleinen. Dat is niet zomaar een simpele X-Tal oscillator.

Kant en klare zelfbouwpakketten heb ik op het internet niet gezien om zelf zo'n betere X-tal PLL in te bouwen, dat moet je dus zelf bedenken en bouwen. Dat vereist toch wel een gedegen elektronicakennis. Het is niet zomaar even een ander moduultje er in prikken.

Ter orientatie wat hier allemaal bij komt kijken ga eens op de TubeDac pagina kijken:

http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC...html/dactop.htm

cool.gif

Dus alleen het cd-loopwerk. Dat scheelt weer kosten :Dcool.gif