Jump to content

Vorderingen audioleven + vragen, aanschaf Marantz 3200 preamp + 140 amp

Jos Ferwerda
 Share

Recommended Posts

Ik zit nu al een aardig tijdje in de audiowereld en heb al aardig wat wijzigingen gehad omtrent mijn audioset.

vorderingen...

verleden week gekocht. Een Denon DM-R1 cassettedeck ter vervanging van mijn Pioneer dubbeldeck. Nu weet ik dat het niet de beste manier van muziekopslag is maar ik zou niet zonder kunnen. :D Leuk en goed klinkend deck met 2 motoren en een derde voor het mechanisch verplaatsen van de koppen. Gescheiden voedingen voor het audio versterkings gedeelte. Koppen perfect, Snaren ook en dat voor 15 euro.

Een paar weken geleden heb ik al mijn brakke audio snoeren vervangen voor betere. 5 meter Profigold interconect kabel gekocht + 20 vergulde ijzeren tulpstekkers en 10 lengtes van 0.5 meter gemaakt. (wat een smak geld kost dat zeg)

Weer een aantal weken daarvoor heb ik mijn brakke bose pickup, welliswaar wel met audio technica naald maar toch vervangen. Bij een bezoek aan mijn familie ben ik in het bezit gekomen van een Thorens TD 150MKII platenspeler. Volledig onder het stof en rookaanslag ben ik een middag aan het poetsen geweest en hij ziet er weer als nieuw uit. Het brakke audio snoertje verwijdert en achterop 2 vergulde aansluitingen gemonteert en daaraan weer een mooi setje van mijn profigold kabels op aangesloten. Ik wil hier nog een andere naald voor kopen......iemand misschien suggesties en waar ik dat het beste kan laten doen in noord nederland? (drenthe, Groningen) :)

Verder..........euuuhm. Op de rommelmarkt gekocht voor 20 euro, een set Leak Sandwich 300 speakers. Evenals de Sandwich 200 die ik ook heb een 3 weg systeem. Deze zien er perfect uit! Alleen het geluid....Ze staan in de slaapkamer, dus dat zegt genoeg :D

Maar mijn versterkings gedeelte is nog altijd bar en boos. van dat merk naar andere rommel en nog wat andere manieren wil ik daar nu eens van af. Zoals je kan lezen ben ik geen "nieuw" liefhebber. Het spreekt mij niet aan maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Ik kan ergens in Drenthe (houdt zicht stil) een Marantz 3200 pre amp kopen in combinatie met een 140 amp. Uiterlijk en technisch voor dat jaartal 1976,77 echt 120% in orde. Oude mensen met een verlopen hobby! Natuurlijk is mijn vraag. Kwaliteit?? antwoorden als oud heb ik weinig aan aangezien het mijn hobby is. Als je het bekijkt in die tijd...Waar kan ik dan van spreken?

Als toevoeging nog: De aansluitingen voor luidsprekers en audio worden dan allemaal vervangen voor vergulde aanluitingen.

Speakers: Ga ik vervangen als het waard is om deze set te nemen.

Ben benieuwd naar de reacties :) (lamme vingers)

Greetz,

Jos

Geplaatst door Henrie:

Alleen dat hout he...   ;)

Ik vind het vooral jammer dat ze verschillend zijn: allebei hout of allebei metaal was mooier geweest, maar het blijft wel wat je noemt authentieke vintage apparatuur. Als het dan ook nog goed werkt heb je wel wat leuks.

:)

Geplaatst door Hans:

Ik vind het vooral jammer dat ze verschillend zijn: allebei hout of allebei metaal was mooier geweest, maar het blijft wel wat je noemt authentieke vintage apparatuur. Als het dan ook nog goed werkt heb je wel wat leuks.

:)

Ze zijn beide zonder hout. Ik heb geen foto gemaakt toen ik ze gezien heb. Deze heb ik van internet geplukt. het hout vindt ik zelf alles behalve mooi dus het scheelt mij weer wat weggooien

Geplaatst door Jos Ferwerda:

Hoi Ruud,

Praat je hierbij over de leeftijd of over slijtage van het geheel?

Greetz,

Jos

Beide Jos,

Wellicht krakende potmeters, aan vervanging toezijnde elco

Hoi Jos,

Leuk spul, dat oude Marantz, wees er zuinig op! ;) Ik heb in de jaren '70 en begin '80 veel Marantz spul gehad, ondermeer de opvolger van de Model 3200, namelijk Model 3250B. Deze had ik aangesloten op een Harman/Kardon Citation Twelve eindversterker. Als speakers had ik destijds o.a. Magnat All Ribbon 10P.

Ik was zeer tevreden over de set, het klonk mooi warm en rustig! Ik zou inderdaad, net als Ruud, gewoon uit nostalgie heel graag weer eens van dat spul willen bezitten!

Overigens vind je wat meer info en foto's op m'n site in de rubriek Geschiedenis. :)

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi Jos,

Leuk spul, dat oude Marantz, wees er zuinig op!   ;) Ik heb in de jaren '70 en begin '80 veel Marantz spul gehad, ondermeer de opvolger van de Model 3200, namelijk Model 3250B. Deze had ik aangesloten op een Harman/Kardon Citation Twelve eindversterker. Als speakers had ik destijds o.a. Magnat All Ribbon 10P.

Ik was zeer tevreden over de set, het klonk mooi warm en rustig! Ik zou inderdaad, net als Ruud, gewoon uit nostalgie heel graag weer eens van dat spul willen bezitten!

Overigens vind je wat meer info en foto's op m'n site in de rubriek Geschiedenis.    :)

Als ik dat zo hoor over Marantz, dan is alles wat oud is van dat merk leuk. Zal best hoor (ik ken het niet), maar betekent dat nou ook dat ik m'n amp maar nooit moet verkopen omdat dat ooit nog eens vintage wordt...? :)

Die voor en eind combinatie is een set die stond als een huis.

Apparte klank die nog makkelijk mee kan in deze tijd en nog niet het marantz van later (klatergoud)

Onverwoestbaar is die eindbak dat verzeker ik je en voor het opgegeven vermogen gaat hij nog eens zeer hard ook dus ook bij moeilijk te sturen speakers te gebruiken.

De voorversterker vond ik ook reuze goed een volle klank al zijn daar de meningen over verdeeld.

Geplaatst door Audiopaul:

Hoi Jos,

Leuk spul, dat oude Marantz, wees er zuinig op!    ;) Ik heb in de jaren '70 en begin '80 veel Marantz spul gehad, ondermeer de opvolger van de Model 3200, namelijk Model 3250B. Deze had ik aangesloten op een Harman/Kardon Citation Twelve eindversterker. Als speakers had ik destijds o.a. Magnat All Ribbon 10P.

Overigens vind je wat meer info en foto's op m'n site in de rubriek Geschiedenis.     :)

Hoi Paul,

Ik heb even je site bekeken en het viel me op dat je de zelfde manier van kastbouw hebt gehad waar je audioset op stond. Mooie manier en erg strak uiterlijk. Ik heb zoiets dus ook en zelf gemaakt. Leuke site met veel info trouwens. Marantz, heeft idd een warm geluid en persoonlijk ook vol van klank (watDon van der Deijl ook al vermelde). Ik heb zelf een reciever gehad uit de gouden rook kleur periode, klonk trouwens echt nergens naar. Wat wel goed klonk was de 1030 en de 1040 versterker, waarvan de 1040 nogal het uiterlijk heeft van de 3200 alleen met minder functies. Speakers bij de reciever waren een 3 weg syteem van philips (hifi sound project) en bij beide marantz heb ik de Amroh Allergo speakers gebruikt die ik nu nog steeds gebruik voor mijn huidige set. Aardige 3 weg speakers met een bereik van 30Hz-25Khz en peerles drivers.

Greetz,

Jos