Guest Hubertinus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Kompakte luidsprekers (Dynaudio, Tannoy & Totem) 15 maanden heb ik ongeveer geleefd met de Tannoy Sensys DC1. Ik had deze luidsprekers gekocht ter vervanging van de Dynaudio Audience 42. En ik moet zeggen dat ik er achteraf spijt van heb, want de Dynaudio's klonken heel wat beter dan de Tannoy's. De Tannoy's klonken vooral erg "snel", wat ik een voordel vind met de zogeheten moderne klassieke muziek die ik vaak draai. Dat was ook de hoofdreden dat ik ze had aangeschaft. Een andere reden was dat ze de basreflexpoort aan de voorkant hadden zitten. Ik had bij de Dynaudio's het idee dat er veel naar achteren werd "weggeblazen", omdat deze luidspreker de poort aan de achterkant heeft zitten. Echter de scherpte die de Tannoy's in zich hebben heb ik, ondanks vele aanpassingen, nooit weggekregen. Nogmaals, de Dynaudio's waren op vele punten beter. Een voller geluid, mooi helder (niet scherp) hoog. Een mooiere, natuurlijkere klank van elk instrument op zich. Ze waren wel, zoals gezegd, minder "snel". Na de verhuizing, begin december 2004, begonnen de Tannoy's me echt tegen te staan en ben ik op zoek gegaan naar een andere kompakte allround luidspreker. Dus een luidspreker die zowel modern klassiek, jazz als ook pop goed ten gehore kan brengen. Zo'n 2 jaar geleden heb ik de Totem Rokk eens uitgebreid beluisterd. En die luidspreker maakte toen een hele goede indruk op mij. Echter ook de PMC DB1 heb ik ongeveer een jaar gelden uitgebreid beluisterd en dat was ook een eventuele kandidaat. De Totem Rokk is echter uit productie dus die viel af. De Rainmaker is de vervanger van de Rokk en laat ik het maar meteen zeggen: die is het geworden. Ik heb ook nog wel aan andere merken/luidsprekers gedacht zoals de Audiophysic Yara, de Totem Arro, Amphion Argon, iets van Diapason, maar het werd dus de Rainmaker. He geluid van de Rainmaker is vol, met veel detail. Het heeft veel meer "body" dan bij de Tannoy's. Het geluid is absoluut niet scherp, komt mooi los van de luidspreker en het laag gaat behoorlijk diep voor zo'n kleine luidspreker en blijft strak. De Marimba's in Steve Reich's Nagoya Marimba's klinken voller, mooier, natuurlijker. Bij de Tannoy's klonken ze wat metalig, hier klinken ze zoals het moet. Als de muziek, zoals in John Adams' Fearful Symmetries, aanzwelt, zwelt hij ook aan! Er wordt echt een fundament onder de muziek gelegd. En eindelijk zit er ook meer power in het basloopje van The Grid op de cd Koyaanisqatsi van Philip Glass. Een vleugel klinkt overtuigend, dit in tegenstelling tot de Tannoy's die een vleugel als een kinderpiano laten klinken. Een viool heeft het geluid van een viool. Instrumenten klinken zoals ze moeten klinken. Ze hebben, zoals reeds gezegd, hun natuurlijke klank teruggekregen. Een ander voordeel is ook dat, ondanks dat de Rainmaker een basreflexpoort aan de achterzijde heeft, ik toch niet het idee heb dat er veel naar achteren wordt "weggeblazen". En de speaker is sneller dan de Dynaudio's. Bij deze luidsprekers heb ik eigenlijk voor het eerst het idee dat ik naar veel grotere luidsprekers zit te luisteren. Maar eigenlijk besef ik meteen dat zo'n uitspraak onzin is. Een luidspreker klinkt zoals hij klinkt. Aansturing gebeurt met de REGA Planet 2000 gemodificeerde cd speler, de Arcam A65+ als voorversterker en op het hoog en de P75 eindversterker op het laag. Wat ik echter niet begrijp is dat die Tannoy's een prijs hebben gekregen en dat de audio tijdschriften er zo buitengewoon positief over zijn. Wellicht is dat om dezelfde reden dat ik ze gekocht heb: na 1 luistersessie ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Sorry, ik heb de recensie bij het verkeerde onderdeel geplaatst. Nu staat hij bij recensies. Was weer net on line na een paar weken. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 deze serie word echter als een flop gezien van tannoy. de mooiste serie in mijn perceptie begint met de definition serie, zowel de 300 als de 500 serie. ik vind het een leuke recensie, maar wat bedoel je met snel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Sinds wanneer wordt deze serie gezien als flop? De Sensys DC1 is al 2 jaar achter elkaar speaker van het jaar geworden in zijn klasse. Maar ook kenners kunnen het mis hebben. Ik heb ooit een Flips VR969 (vcr)gekocht. Dat ding zag er prima uit (met dat analoge klokje in het front) en had bovendien de EISA-award gekregen dat jaar. Dat kan dan niet mis gaan zou je zeggen. Dus wel. Wat een prul. Ik heb me (en doe dat nog steeds) mateloos gestoord aan de automatische volume regeling tijdens opname. Je kan het NIET uit zetten en het is killing voor de dynamiek in een film. Terug naar de Tannoy's. Mij heeft nog geen enkele Tannoy MET DC-unit kunnen overtuigen. Ook die hele dure niet (Dimension serie, Westminster e.d.). Alles klinkt als een trompet (Huub beschrijft het duidelijker en vooral netter ). Ik heb het er niet op, maar zo heeft elk merk zijn voor- en tegenstanders. De Tannoy's die ik wel goed vind zijn zonder uitzondering allemaal uitvoeringen zonder DC-unit. Wat doet dat pijpje fout, zodat ik het niet kan hebben? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 ik denk het snerpend hoog, wat ik wel mooi vind. ik heb zelf de r 3 gehad een fraaie speaker, en een stukje laidbacker, dan de d series Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Die R3 vind ik een prima speaker. De R2 ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Hubertinus, veel respect voor je eigen perceptie hoor, maar ik vind de meeste Totems iets hebben, wat ik noem: kijk eens hoe indrukwekkend ik het doe! Iets amerikaans- hards. Misschien is de importeur er nooit in geslaagd om de boel zo neer te zetten, dat het talent genoeg kans had om mij te bekoren, hoor. Maar ook zijn devies: een Totem kiest jou en niet andersom, is bij mij erg zinvol, omdat ik alleen het Model One goed genoeg vond om zelf te kiezen. in zijn optiek dus waarschijnlijk geen echte Totem. Sorry, niet persoonlijk bedoeld... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Die R3 vind ik een prima speaker. De R2 ook en voor het geld een top speaker om te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Die R3 vind ik een prima speaker. De R2 ook en voor het geld een top speaker om te zien. Om te zien is niet genoeg Jopie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Hallo Hubertinus, dat die Dynaudio Audience 42's niet snel genoeg klonken bij jou ligt aan je versterker. De Audience 40's heb ik zelf gehad. Ik deed ze ook weg omdat ze niet snel genoeg zijn. Tot ik erachter kwam dat mijn Denon versterker het probleem was, toen had ook ik spijt. De eerste keer dat ik de Audience 40's hoorde was op de VAD met Dynaudio's eigen Arbiter versterker en dat klonk heeeeel goed (ook snel). Ik snap zelf niet waarom Dynaudio met Arcam demonstreerd op de laatste shows (Doelen en VAD). Ik vind het geen combinatie. Die Tannoy DC1's vind ik zelf erg goed, maar inderdaad iets scherp. Volgens mij is dat die supertweeter (klote modeverschijnsel). Die supertweeter staat iets naar achteren op de kast en daardoor krijg je veel directe reflecties van het stukje kast er vlak voor. Daar iets absorberends neerleggen lijkt mij een prima optie (nooit zelf geprobeerd trouwens). Baffletex lijkt mij perfect daarvoor. Baffletex is bedoeld om op de baffle te plakken om directe reflecties te absorberen. Trouwens, gefeliciteerd met de Rainmaker. Ik vind dat ook de prettigste van die 3 luidsprekers. Maar, ik geef toch Headshell gelijk met dat gevoel van kijk eens hoe indrukwekkend ik het doe! Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Mijn ervaring is dat scherpte praktisch nooit als oorzaak de speaker heeft. Het begint meestal al bij een CD speler als bron, gecompenseerd via kabels en vaak versterker met mindere resolutie (toch niet nodig) wat voor de scherpte in het hoog zorgt. Mensen zullen bovenstaande opmerking ongenuanceerd en ongefundeerd vinden, maar veel meer kan ik er niet van maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Hoi Jamai_lover222, over het algemeen geef ik je gelijk. CD-spelers, maar ook platenspelers en versterkers, zijn vaak de oorzaak van dat scherp. Luidsprekers geven dat alleen maar weer. Tenzij, er een resonantie in de luidspreker zit die aangestoten wordt door het muzieksignaal. Dan is de luidspreker wel de oorzaak. Of de directe reflecties van de DC1. Die directe reflecties van de DC1 zijn vergelijkbaar met de invloed van een frontje (gril) bij luidsprekers. En dat is gewoon meetbaar, niks hocus pocus. Ik heb zelf al bij meerdere luidsprekers de binnenkant van het frontje voorzien van schuim tochtstrips (ja, van de bouwmarkt). Die dempen de directe reflectie van het frontje en het geluid word altijd schoner (minder scherp). Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans 67 Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Nog even toevoegen aan mijn vorige bericht: Als die directe reflecties van de DC1 gedempt zijn, dan kan het zijn dat de DC1 nog steeds scherp klinkt. Er kan namelijk nog meer aan de hand zijn (goedkope condensatoren, resonantie in de metaldomes, enz.). Groeten, Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Jan, zoals gezegd, 2 jaar geleden de Totem Rokk beluisterd en ook die vond ik goed klinken. De Hawk heb ik eens uitgebreid beluisterd en ook OK bevonden. De Forest beluisterd en... OK. Dus wederom alles subjectief. Maar de Sensys DC1 hebben iets aan zich wat, laat ik het zo zeggen, in mijn perceptie negatief werkt. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 scherp geluid. alles met een metalen tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Wat een onzin verhaal moet ik wederom lezen over Tannoy. Tannoys klinken niet scherp, maar net zoals met Dynaudio bepaald de keuze van de apparatuur en de bekabeling of ze goed klinken of niet. Dat alle dual concentrics niet klinken is niet juist. Tenzij alle dual concentrics ooit beluisterd zijn kun je zo'n stelling uberhaupt niet zonder de nodige vooringenomenheid poneren. Mijn ervaring is dat er meer foute combinaties zijn, dan slechte apparatuur. Voor wat betreft dual concentric is met name de definition serie, welke overigens niet meer gemaakt wordt, erg mooi en kost verhoudingsgewijs niet veel. De kingdom is erg bijzonder met een enkele dual concentric conus van 30 centimeter of groter. Wat een rust klinkt er uit zo'n speaker. De nieuwe Dimension serie kan erg goed klinken en vooral ook erg kut als je hem niet goed aanstuurt. Dan klinkt hij gewoonweg vlak en nasaal, maar dat heeft niets met het dual concentric principe te maken. Jammergenoeg heeft de importeur van Tannoy het minder voor elkaar en is dat al jaren lang zo. Ze vinden zelf kennelijk wel dat het klinkt op shows, maar helaas doet het dat niet. Dat neemt echter niet weg dat Tannoy goede speakers maakt en dat dual concentrics Link to comment Share on other sites More sharing options...
joopus Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 dat vind ik ook van dual speakers karma. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 scherp geluid.alles met een metalen tweeter. ..Weer erg onderbouwd Joopus... en klinkklare onzin omdat het totale ontwerp de klankkleur bepaalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Karma, heb je de Sensys DC1 gehoord? Hij klinkt scherp. Zeg jij maar met welke apparatuur hij niet scherp zou moeten klinken. Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hallo Huub , Eindelijk eens een verstandig besluit van je Mooie speakerstjes die je nu hebt , heb ze onlangs nog gezien bij W in H . groetjes John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts