Guest Kraus vonBentinck Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 - Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Wat voor signaal gebruik je? Met de ruis alleen kun geen je correlatie meten, alleen met b.v. een sinussignaal of momentaan met stereo-muziek. Wat zegt de handleiding erover Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Mij allemaal veel te modern! Ik zou gewoon X-Y Lissajous meting doen op een dubbelstrooms oscilloscoop, of twee blokgolfpatronen simultaan... of allebei. Gimme dat ole time religion, dat's good enuff fo' me! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Auteur Onderwerp: Phono versterkers (gelezen 1 keer) Haudio Berichten: 4 Phono versterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Hoi Kraus, Dat display zegt eigenlijk weinig over je pre. Het is bedoeld om het signaal bij vinylmastering te bekijken. Het faseverschil tussen L en R mag dan niet meer dan 45 gr. bedragen (als ik mij goed herinner) . Anders vliegt later de naald de plaatgroef uit en/of krijg je excessieve vervorming. Zet eens een gewone plaat op. Dan zie je een bewegend signaal dat een vlak beschrijft tussen het midden, "L", "M", en "R" maar niet in de buurt komt van "-S" en "+S". CD kent die fasebeperking niet en daarbij zal het signaal ook in de buurt van -S en +S kunnen komen. <EDIT> Ehm Haudio, wat heeft die post met Kraus zijn vraag te maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Kraus goes digital Heb je niet toevallig wat testplaten liggen die allerlei signalen bevatten, anders kun je niet zoveel met die software. Ik zie trouwens 'press F1 for help' staan in het programma, wieweet heb je er iets aan Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 december 2004 Report Share Posted 29 december 2004 Pjotr, binnenkort komt CGM hier langs; volgens mij wonen we op 5 minuten van elkaar en kom als je zin hebt gewoon ook langs om gezellig te meten ; ik zou er wel iets van kunnen leren denk ik. Is denk ik wel meer dan 5 minuten Maar het lijkt me zeker leuk. Zie m'n PB'tje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Hoi Kraus, Dat display zegt eigenlijk weinig over je pre. Het is bedoeld om het signaal bij vinylmastering te bekijken. Het faseverschil tussen L en R mag dan niet meer dan 45 gr. bedragen (als ik mij goed herinner) . Anders vliegt later de naald de plaatgroef uit en/of krijg je excessieve vervorming. Zet eens een gewone plaat op. Dan zie je een bewegend signaal dat een vlak beschrijft tussen het midden, "L", "M", en "R" maar niet in de buurt komt van "-S" en "+S". CD kent die fasebeperking niet en daarbij zal het signaal ook in de buurt van -S en +S kunnen komen. <EDIT> Ehm Haudio, wat heeft die post met Kraus zijn vraag te maken Beste Pjotr, Niets, sorry ik had een nieuw draadje moeten openen , omdat het wel belangrijk is . MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Niets, sorry ik had een nieuw draadje moeten openen , omdat het wel belangrijk is . Hallo Haudio, Denk ook dat het wel belangrijk is. Hoewel ik met MC elementen er nooit zo naar gekeken heb weet ik wel dat bij microfoontrafo's zelfs het stroompje van een ohmmeter de zaak goed scheef kan trekken door DC magnetisatie. Denk eigenlijk dat met MM elementen het efect nog veel erger kan uitpakken dan met MC. Jij hebt hier kennelijk meer ervaring mee met MC elementen en het zou idd zinnig zijn om er eens eens informatief draadje aan te besteden incl. goede meetresultaten. Ook zou het eens zinnig zijn om eens een goede uitleg te geven hoe je met RTA (Real Time Analiser) software en een testplaat je element-arm afstelt. Dat is eigenlijk vrij simpel. Alhoewel hier wat nuance op mogelijk is komt het neer op: Gewoon alles zo afstellen dat de vervorming minimaal is en de vervorming tussen links en rechts gelijk is. Eigenlijk is dat wat je op het gehoor ook doet. Aleen is je gehoor aan variatie onderhevig van moment tot moment en zo'n RTA niet. Maar dan moet dat soort ongein zoals in jouw post vermeld natuurlijk geen roet in het eten gooien Mvgr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2004 Report Share Posted 30 december 2004 Hallo Kraus, We gaan er natuulijk wel van uit dat de arm voldoende instelmogelijkheden heeft, anders valt er zoiezo niet veel te optimaliseren. Bij een beetje arm is dat toch wel het geval dacht ik zo. Heb je een arm waar het element over een grote afstand naar voor en achter en zijdelings gemonteerd kan worden en overhang niet makkelijk vast te stellen is dan ben je al niet zeker van het uitgangspunt en wordt het verder ook erg, erg lastig om na meting te gaan corrigeren. Als het goed is zijn daarvoor allerlei meetmalletjes door de fabrikant van de arm meegeleverd. Kwestie van goed uitmeten. Het juiste azimuth en VTA kan ook heel moeilijk zijn om correct af te stellen bijvoorbeeld wanneer de headshell niet draaibaar is of de VTA ingesteld moet worden door de hele arm in het chassis te laten zakken. Hier kan nu juist zo'n RTA handig zijn i.c.m. een testplaat. Azimuth kun je om te beginnen in de goede richting krijgen m.b.v. een spiegeltje. Maar eigenlijk behoort dit bij een goede arm en ditto element al goed te staan, als de arm tenminste goed op het chassis gemonteerd is. Fijntunen kun je dan door te kijken of de vervorming links en rechts even groot is m.b.v. een testttoon. Maar hierop is ook de dwarsdrukcompensatie van invloed. Dat is dus een beetje rondjes lopen tussen azimuth en dwarsdrukcompensatie. VTA is eigenlijk het minst moeilijk. Als die niet goed staat dan wordt het hoog gelijk modder, dat hoor je gelijk. Maar om hem optimaal te krijgen kun je ook hier met een testtoon en een RTA de vorming minimaal proberen te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Ik neem aan de de Creek phonopre2 is. Zo te zien loopt ie in het positieve gedeelte tegen de voedingsspanning aan. Dat betekent dat hij in feite iets te veel versterkt. De versterking terugdraaien zou ook hier een fatsoenlijke sinus laten zien. Waarschijnlijk is dat ook een deel van de verklaring van wat je hoort. Phonopre2 vervormt dus lichtelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Die clipping kan ook komen doordat het ingangssignaal vastloopt tegen de voeding van de soundkaart. Om eerlijk te zijn vind ik meten met een PC wel aardig, mar een scoop laat toch meestal een duidelijkere indruk achter. Voordeel van een scoop is dat je geen phonopre nodig hebt om het signaal zichtbaar te maken. Je kan met het element gelijk de scoop "aansturen". Dat vervalt automatisch ook de eigen ruis en ook de (eventuele) vervorming van de phonotrap. Een kennis heeft een TD147 en een Holfi Elipse. Daar heb ik de scoop ook al eens aan gehangen, maar ik kreeg toch wel een zuivere sinus t/m track 8. Track 9 was niet meer zuiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Die clipping kan ook komen doordat het ingangssignaal vastloopt tegen de voeding van de soundkaart. Nope, Aan de lichte afrondingen van het vastlopen kun je zien dat de pre vastloopt. Zou de soundcard vastlopen dan zouden de platte kantjes lineaalrecht zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 31 december 2004 Report Share Posted 31 december 2004 Die clipping kan ook komen doordat het ingangssignaal vastloopt tegen de voeding van de soundkaart. Nope, Aan de lichte afrondingen van het vastlopen kun je zien dat de pre vastloopt. Zou de soundcard vastlopen dan zouden de platte kantjes lineaalrecht zijn. Klopt. 't Was ook nog vroeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Hallo Eric, schroef de kast even los en controleer de instellingen ff, er zitten een tweetal schakelaars op de print. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 MC-gain setting: For MC-gain setting the MC-ON switch alters the gain to MC sensitivity and the 100R -ON switch alters the impedance setting to make the correct load for the MC-cartridge. Though we only recommend using 100-Ohm impedance setting for MC-cartridges having too much output at high frequencies. Als ik me niet vergis is de 100R "on" de goede setting voor de ACE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 MC-gain setting: For MC-gain setting the MC-ON switch alters the gain to MC sensitivity and the 100R -ON switch alters the impedance setting to make the correct load for the MC-cartridge. Though we only recommend using 100-Ohm impedance setting for MC-cartridges having too much output at high frequencies. Ja, dat staat idd in de manual. Maar je weet toch ook dat een Benz (Ace L) beter klinkt als ie hoger afgesloten wordt. 100Ω is dan wat weinig. 1kΩ zou mooi zijn, maar 47kΩis ook OK. Dat zou ook mijn keuze zijn. Onlangs heeft een kennis van mij ook een Elipse aangeschaft die aangestuurd wordt door een DL110. Die heeft 'm helemaal in de MM-setting staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Beste Eric, Het zou een oplossing kunnen zijn om de pre op mm te zetten , omdat je een M Ace hebt die 0,8 mV afgeeft . Als de gevoeligheid van de Holfi zodanig is dat hij begint te clippen bij normale instelling , is het misschien wenselijk om hem op 47 kOhm te zetten , je zult dan wel de volume knop iets verder open moeten zetten , maar dat is niet erg want daarvoor zit hij erop. Verder ben ik het helemaal eens met Sodejuu , toch jammer dat de oversturingsmarge van de Holfi beperkt is . MvG, HAudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Als de input te hoog was voor de Holfi, was de sinus aan de onderzijde ook afgekapt. De Elipse heeft de beperking dat ie maar 4 standen heeft, of liever gezegd eigenlijk maar 2. Hij is wat dat betreft maar een beetje meer flexibel dan bijv. een NAD PP2, maar hij kinkt wel veel beter. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat de Holfi, ondanks dat ie beter klinkt dan de Creek, toch niet helemaal fris is. Dat clippen aan de bovenkant mag niet. Ik weet niet of ze dat allemaal doen. Zo ja, is dat erg vervelend. Ik weet dat de Elipse discreet is opgebouwd. Je moet dan wat verder in de schakeling duiken om het euvel te verhelpen. Met een opampschakeling gaat dat over het algemeen wat vlotter. Maar die discrete opbouw is net de kracht van de Elipse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Deze Ellipse moet gewoon even terug naar de importeur en nagelopen worden, een zuivere sinus is beslist haalbaar met een dergelijk apparaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 januari 2005 Report Share Posted 2 januari 2005 Voor een discrete opgebouwde VV is a-symetrisch clippen niet echt iets bijzonders, alhoewel dat beter kan. En aangezien beide kanalen dat vrijwel identiek doen... Maar zoiezo clippen voor een dergelijk product? Lijkt mij niet echt normaal. Kan ook zijn dat de batterijen bijna leeg zijn en daardoor de voedingsspanning te laag is. Of staat ie op zijn netvoeding te spelen? Het blijft raar. Hem op MM zetten zal vast wel helpen maar dat lijkt mij toch een noodsprong. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 januari 2005 Report Share Posted 3 januari 2005 Hallo Kraus, Kan die meetsoftware van jou ook gewoon sinustonen genereren? Als dat zo is kun je eens je pre testen door die op een meetttoon uit je soundcard aan te sluiten middels een 60 dB verzwakker. Dus nooit rechtstreeks! Zo'n verzwakker maak je met een 100 ohm weerstandje en een 100 Kohm weerstandje. Met een meettoon van 1 KHz kun je dan mooi zien waar je pre begint te clippen en hoe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 januari 2005 Report Share Posted 4 januari 2005 Hoi Kraus, Ook al kan je soundcard -60 dB leveren dan nog is het raadzaam om een verzwakker te gebruiken. De in en en uitschakelspanningen op de uitgang van je soundcard vind je pre niet leuk en kan hem zelfs beschadigen. Ook een foutje met een te hoog niveau heeft dan geen al te dramatische gevolgen. Zo'n verzwakkertje maak je dan als volgt: In het tulpstekkertje bij je pre soldeer je dan een 100 ohm weerstandje van de middenpin naar de massa aansluiting. In serie met de signaaldraad van de kabel en de middenpin soldeer je dan een 100 kilo-ohm weerstandje. Is een beetje gepriegel maar het gaat wel. Dat geeft dan een verzwakking van 1:1000 (= -60 dB). De gevoeligheid van de meeste elementen is opgegeven bij 1 KHz (en meestal bij 5cm/sec). Daarom kun je het beste een referentiesinustoon van 1 KHz gebruiken. Als je met een DVM (op AC) de spanning die uit je soundcard komt meet in V dan heb je op je VV dat voltage in mV. Het vastlopen van je VV begint trouwens al eerder dan daar waar je platte kantjes in het scopedisplay ziet verschijnen. Het beste kun je dat op een spectrumdisplay bekijken. Daar waar de vervorming ineens sterk begint te stijgen gaat je VV vast lopen. P.S. Als je moeilijk aan weerstandjes kan komen kan ik er wel een paar opsturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 BV een Tom Evans the Groove zegt zelf dat hij niet weet of het schadelijk is , dat bij het inschakelen er een piek is van 60 mV. Weet hij het niet? Ik weet anders wel van Toms creaties die verantwoordelijk waren voor vernielde elementen omdat de netspanning even wegviel. Dat was in de Michell ISO tijd. En vermits de huidige Groove reeks niets meer of minder is dan een ISO (zelfde printplaten) met andere opamps en andere regelaars ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 3 februari 2005 Report Share Posted 3 februari 2005 Ook zou het eens zinnig zijn om eens een goede uitleg te geven hoe je met RTA (Real Time Analiser) software en een testplaat je element-arm afstelt. Dat is eigenlijk vrij simpel. Alhoewel hier wat nuance op mogelijk is ... Dat is precies wat ik van plan ben/was, maar dan moet ik er wel de tijd voor vinden en eerst een stapel projecten van hogere prioriteit afhandelen. En een testplaat vinden met een behoorlijke frequentiezwaai... Een probleem met THD meting is overigens dat het vervormingsresultaat in een pakket zoals SpetcraLab op een vreemde en onvoorspelbare wijze afhangt van de FFT-lengte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts