Jump to content

Welke speaker units zou ik terug moeten kopen?

Neptune
 Share

Recommended Posts

Hallo audio kenners

Ik heb de foamranden van mijn speakers eruit geblazen, deze waren toch al dringend aan vervanging toe.

Nu wil ik kijken voor 4 nieuwe speakers maar wat gekocht?

De specificaties van de oude speakers. dit zijn volgens andere info oude phillips speakers.

10 inch 250 MM

Clear polypropylene

30-20kHz+/-5db

SPL 93 DB at 1 watt-1meter

impedance 4 ohms

crossover frequentie 600.3 k

Nu zie ik bij conrad electronics wel een paar speaker die er op lijken qua formaat maar de rest zegt mij dus even niet zoveel het gaat hier om het type DYH 1020.

Sinus muziek vermogen 90/150 watt

Frequentie 37-5000 Hz

fs 39.5 Hz wat dit is weet ik dus absoluut niet?

qts 1.47 wat dit is weet ik dus absoluut niet?

vas 1791 wat dit is weet ik dus absoluut niet?

Korf doorsnede 250 mm dat zijn de mijne ook

inbouw doorsnede 230 MM en dat is bij mij ook.

en als ik naar de specs kijk zijn deze toch wat anders, nou mag je voor deze prijs niet zoveel verwachten maar een beetje geluid zou toch wel aardig zijn.

Voor hetzelfde geld zijn het een paar van die boomdingen voor in je auto, en zoals gezegd heb ik er geen verstand van.

Nou weet ik niet of jullie hier voldoende info aan hebben maar dan hoor ik het wel weer een richtprijs zou voor mij ongeveer 30 a 40 euro per speakerunit zijn.

Elk advies word op prijs gesteld en het liefst zou ik een winkel in Amsterdam zoeken die mij deskundig kunnen adviseren.

Groetjes

Ben

type DYH 1020.

Dat is een waardeloze luidspreker die je niet op een fatsoenlijke manier kan inbouwen in een kast. De Qts (mate van demping) is veel te hoog, net als de Vas (luchtvolume dat de zelfde veerkracht heeft als de ophanging van de luidspreker). Fs is de resonantiefrequentie (laagst weer te geven frequentie).

Luidsprekers met dergelijke specificaties voldoen inderdaad alleen in boemboxen of in een hoedenplank.

In Haarlem zit Speaker&Co, die zouden je vast kunnen adviseren, of je moet naar Friesland om je luidsprekers te laten repareren, maar ik weet niet of dat een economisch verantwoorde oplossing is.