Jump to content

Aan getoond: dit is dus inderdaad een rare arm.


Headshell
 Share

Recommended Posts

Precies. Komt, en dat weet ik toch eigenlijk wel zeker, omdat de ontwerper eigenlijk niet van dwarsdrukcompensatie houdt.

 

Maar waarom dan wel zo'n inferieure compensatie suggereren? ik heb echt niks tegen VPI op zich hoor, maar dit heb ik altijd het misslaan van een plank gevonden. In de nederlandse audio-journalistieke uitgaven heb ik er nooit weerstand over gelezen,. Die pikken eigenlijk alles wat fabrikanten kwijt willen.

 

Een andere lichte teleurstelling: waarom moest die nieuwe SME arm met rechte armbuis zijn verticale armlager haaks op de armrichting krijgen? En waarom ziet zijn headshell er zo lomp uit? Van wat voor spuil is die headshell gemaakt? Kunststof? Die prachtige nieuwe engelse draaitafel van Musical Fidelity moet het ook doen met deze arm. Voor al dat geld.... Was er niks beters op te zetten? Niet echt een waardig opvolger van zijn legendarische voorganger...

 

Maar dat is natuurlijk allemaal slechts mijn eigen mening hoor. Wie vindt het trouwens wel volmaakte armen, die VPI en Die Shure? Kom gerust met je mening. Doe ik zelf namelijk ook....

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht het al: dit kan niet goed gaan: dwarsdrukcompensatie door de draden te twisten. Heb het altijd al raar gevonden.

Hoezo niet? :rolleyes: Uit de reacties van gebruikers kun je opmaken dat het twisten een beter resultaat geeft en dat hiermee de bias-setting sporen (anti-skating) op de HFN testplaat behalve track 9 geen vervorming laten horen.

Er is alleen

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Volgens Haudio is het met de moderne MC elementen onmogelijk test-track 9 (300Hz/+18db) correct af te spelen; dat schijnt alleen te kunnen met de oudere MM elementen.

 

Zo ziet de fase-analyse er uit bij mij met de M

Link to comment
Share on other sites

..............

 

gelijk even de gelijloop bekijken:

 

p.jpeg

 

een fractie te snel maar de afwijking gedurende 1 minuut is kleiner dan 0,6 Hz en dat is volgens mij best netjes

 

Mooi om te zien de harmonischen;

 

de fase anlyse laat ook een heel kleine kanaalongelijkheid zien bij de Ace <0,3dB.

Nette waarden allemaal

Hallo Kraus,

 

Wat voor mooie software heb je daar? Bij dat laatste plaatje lijkt het mij dat een aantal instellingen van de software niet helemaal correct zijn. Die "berg" op 300Hz hoort een smalle piek te zijn.

 

B.t.w. met een FFT lengte van 8196 kun je geen afwijking van 0,6 Hz meten, zo hoog is de resolutie dan niet :unsure:

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Hoi Pjotr,

 

Dat is Adobe Audition 1.0 wat ik gebruik met mijn computertrots: 2 RME Digi96/8 & 96/8 PST geluidskaarten.

 

De berg wordt veroorzaakt door de instelling van de grafiek (logaritmisch); bij lineair (ik digitaliseer op 96/32) is van 300Hz niets meer te zien op een schaal tot 48000 en de scherpte van de piek wordt ook bepaald door de keuze voor een meetmethode, in dit geval Welch (Gaussian); Hanning geeft een scherpere piek.

De achtergrond van deze methode ken ik niet, ik vermoed een statische benadering.

 

Het plaatje geeft een live-opname weer; bij grotere samplewaarden en FFt-size kan ik het signaal niet meer live volgen; wel achteraf eventueel sample voor sample bekijken en de analyse toepassen

 

Overigens moet ik het niet mooier voorstellen dan het is want de afwijking in gelijkloop moet zijn 0,6%, ongeveer 2 Hz dus en ligt meestal in de orde van grootte van <1%

(Je valt hear met alles ook meteen door de mand :mad2: )

 

Voor het afregelen van een pick-up element is het allemaal heel handig en zit er ook nog bruikbare software bij de de kaarten (RME DIGIcheck).

 

Er is trouwens wel een piek op 32000 Hz, waardoor dit wordt veroorzaakt? Geen idee, mogelijk de phono-pre, mogelijk heeft het ook te maken met de loop van de kabels tussen installatie en computer (er ligt een microfoonkabel naast een coax en een niet afgeschermde gevlochten netkabel over 5 meter lengte.)

Die piek is er ook niet altijd

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Volgens Haudio is het met de moderne MC elementen onmogelijk test-track 9 (300Hz/+18db) correct af te spelen; dat schijnt alleen te kunnen met de oudere MM elementen.

Volgens mij heeft Haudio daar gelijk...

 

Het is mij

Link to comment
Share on other sites

Als je licht vervormd tot 8 komt, dan kom je onvervormd tot 7, toch?

De stap naar 6 is dan niet zo groot meer....

 

Ik ben er wel van overtuigd dat e.e.a. klankmatig een beetje wordt overschat. Ik heb zelfs wel eens stiekum gedacht dat combinaties die heel hoog scoren eigenlijk helemaal geen goede combinaties zijn. Maar dit is gebasseerd op puur mijn oortjes...

 

Als mijn dwarsdruk optimaal is maak ik me verder niet zo druk en, eerlijk is eerlijk, ik heb de hele dwarsdrukcompensatie wel eens van mijn arm gesloopt, dit klonk n

Link to comment
Share on other sites

Die 2dB verschil is voor zo'n element gigantisch. Een element dat makkelijk door 7 komt, hoeft niet per se licht vervormd door 8 te komen, maar kan zelfs zwaar vervormen en dan is het heel goed hoorbaar.

Alleen met een scoop kun je m.i. tot een goed resultaat komen. Je oren kunnen ver komen, maar afgesteld met behulp van een scoop geeft echt een andere dimensie aan het draaitafelgebeuren.

Link to comment
Share on other sites

Die 2dB verschil is voor zo'n element gigantisch. Een element dat makkelijk door 7 komt, hoeft niet per se licht vervormd door 8 te komen, maar kan zelfs zwaar vervormen en dan is het heel goed hoorbaar.

Alleen met een scoop kun je m.i. tot een goed resultaat komen. Je oren kunnen ver komen, maar afgesteld met behulp van een scoop geeft echt een andere dimensie aan het draaitafelgebeuren.

Is dat zo :unsure: Volgens mij heb je een scoop nodig omdat je oren tekort schieten( en je het toch zo perfect mogelijk wil hebben) :D

 

Wanneer de muziek alleen voor jezelf is, is afstellen op het gehoor toch prima?

Beste Henk,

 

Waarom ben jij dan niet tevreden met een goed midisetje :huh::D;)

Link to comment
Share on other sites

Er zijn verschillende manieren om de dwarsdruk in te stellen. De ene doet dat met een touwtje en een gewichtje, de ander magnetisch en deze doet dat toevallig op deze manier, dus met het twisten van de (getwiste) signaaldraden. Op zich heb ik niks tegen deze manier, als het maar werkt. Er zijn ook armen waarvan je helemaal geen ddc kan instellen. Dat noem ik eerder een rare arm.

 

Een echt machtig maffe arm is de Dynavector DV507.

 

xv1with507_03.jpg

 

Die is alleen een beetje duur :blink::( . Ik weet trouwens ook niet hoe die klinkt :huh:

Link to comment
Share on other sites

Er zijn ook armen waarvan je helemaal geen ddc kan instellen. Dat noem ik eerder een rare arm.

Dan is de RS-A1 een rare arm. Echter wel een arm waar Stereophile lyrisch over was. Hoe kan het toch? Zelf was is ook zo enthousiast over mijn opstelling zonder ddc.

 

Ik denk dat het systeem ook bepalend is, unipivot reageert anders zonder ddc dan een lagerarm.

 

Dit is trouwens de RS-A1:

 

rsdiagram3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bij een enigszins normale, dus niet - rare arm zal de VTF en de azymuth echt niet afhangen van de instelling van de dwarsdrukcompensatie. Zeker voor de bedragen die voor dit soort dingen worden gevraagd kan dit eigenlijk niet.

 

Ik vraag me ook af of de mate van dwarsdrukcompensatie wel enigszins reproduceerbaar is. Want in wat meer normale gevallen weet je op den duur precies wat de afwijking zal zijn bij een bepaalde instelling van de dwarsdrukcompensatie.

 

Nu zal bij een andere VTF de compensatie gaan verschillen en ook bij een volgende keer instellen. Dus telkens zal de andere excentriciteit van een ander element zal je weer opnieuw overleveren aan de grillen van dit rare verschijnsel. Mijnsinziens onaanvaardbaar op dit prijsniveau. Net als die kenmerken van die nieuwe SME-arm. Dito.

 

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Nee, ik sta altijd open voor concrete argumenten. En trouwens, het is maar de mening van 1 onbelangrijk forumbezoekertje, hoor. In dit geval ik dus. Die heeft nou eenmaal, al of niet tijdelijk, toevallig die mening. Er zijn zoveel meningen, duizenden. Het is maar een stofje tov. de hele kosmos....

 

Maar: interessant artikel. Kende ik niet. Ga ik vandaag effe doorlezen.

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n puntgelagerde RS-A1 arm heeft een extra 'bewegingsvrijheid' die extra vervorming veroorzaakt. Door dit principe kan de naaldtip net als een pendel in een klok een 'heen en weer zwaaiende' beweging maken.

 

Dwarsdruk compensatie met een draadje en een gewichtje blijft de simpelste methode waarbij zelfs het verloop van de benodigde kracht kan worden geoptimaliseerd.

Link to comment
Share on other sites

Maar... waar geeft 'ie vervorming en waar helpt de unipivot hem?

 

Zie mijn opmerking "Ik heb zelfs wel eens stiekum gedacht dat combinaties die heel hoog scoren eigenlijk helemaal geen goede combinaties zijn." eerder in dit topic.

Het is niet zo moeilijk alles meetbaar perfect te maken, het is veel moeilijker er dan ook nog muziek uit te krijgen. Maar ik ken je standpunten Frank, jij zult zeggen dat ik van vervorming houd, ik zal dit bestrijden. Moeten we het er verder nog over hebben?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...