Freshfighter Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Als muziekliefhebber moet ik het al jaren stellen met een oud versleten Pioneer setje, wegens gebrek aan financien (het studentenleven). Enfin, tijd voor eindelijk iets fatsoenlijk en ik ben dus stilletjes aan het sparen voor een presentabele receiver, een paar speakers en cd-speler. Dus nu volop bezig met wat preliminaire research te doen en dus hier advies vragen aan de Vlaamse en Nederlandse audiofielen leek me geen slecht idee. Ik ben btw ook nieuw op dit forum, dus niet te hard af kraken als ik newbie dumb-ass dingen zeg;) Ok, ik wil dus puur voor muziek gebruiken, in stereo. Heel die 5.1 handel moet ik niet van weten. Wat ik zoek is dus een deftige budget receiver, 2 boekenplank speakers, en een cd speler. Ik wil ook het systeem aansluiten op de pc, waarop ik een Soundstorm geluidskaart heb steken, 24bit capabel via SPDIF, wat dus maakt dat ik toch voor een surround receiver zal moeten kiezen. Ik ben van plan alles wat ik koop eens goed te gaan beluisteren, maar dus eerst een voorselectie maken aangezien ik moeilijk 100 receivers en 140 speakers kan gaan beluisteren. Totaal budget: +/- 1000 euro. Bon, mijn eerste gedachten waren op receiver gebied: - Harman Kardon AVR 130 - Yamaha RX-V450RDS - Denon AVR-1705 Qua luidsprekers trokken volgende speakers mijn aandacht: - Energy Connoisseur C1 of C3 - Athena AS-B1 - Axiom M3Ti SE Cd-spelers: - Marantz CD 5400 - Sony CDP-XE 370 - Yamaha CDX-396 Op andere forums zijn er qua speakers ook suggesties gekomen van te kijken naar Canton, Elac en Quadral en qua versterker/receiver naar de marantz pm75 en pm80. Probleem is wel met de speakers, dat blijkt dat deze speakers in benelux, laat staan Europa amper verkocht worden. Energy is wel te krijgen in Nederland. Athena en Axiom heb ik nog niet kunnen vinden. De prijzen van andere merken, die wel in Nederland verkocht worden, doen me vermoeden dat ik mijn budget ver ga moeten overschrijden wil ik dezelfde kwaliteit, afgaande op enkele internet reviews. www.soundstage.com/revequip/energy_c3.htm www.goodsound.com/equipment/productoftheyear_2001.htm www.soundstage.com/revequip/athena_asb1.htm www.stereo-speaker-buyers-guide.com/stereo-speaker-reviews_2.html www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0402/axiommillennia.htm Suggesties welkom!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
A90 Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Heb je overwogen om 2e hands te kopen ? gezien de 5.1 hause die aan de gang is worden massaal de 'oude' maar zeker niet versleten of achterhaalde stereo sets aan de weg gezet. Volgens mij is er voor jouw budget zeker een hele beste set samen te stellen. succes Michael Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Ok, ik wil dus puur voor muziek gebruiken, in stereo. Heel die 5.1 handel moet ik niet van weten. Wat ik zoek is dus een deftige budget receiver, 2 boekenplank speakers, en een cd speler. Ik wil ook het systeem aansluiten op de pc, waarop ik een Soundstorm geluidskaart heb steken, 24bit capabel via SPDIF, wat dus maakt dat ik toch voor een surround receiver zal moeten kiezen. Is zo'n receiver echt nodig om je pc op aan te sluiten? Je kunt nl. de Marantz PM 7200 wel ergens vinden voor 400 euro, voeg daarbij Focal Jmlab chorus 706S speakers ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Primaire bedoeling is wel gewoon cd-speler te gebruiken, maar aangezien de pc toch vlakbij staat, kan ik em evengoed erop aansluiten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Ik bedoel dat je je PC ook op een gewone versterker kan aansluiten. Als je primaire bedoeling toch is je cd speler te gebruiken dan is een 400 euro kostende versterker wel wat beter dan een 400 euro kostende receiver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Ok, gewoon gaan dus voor een integr amp ipv receiver. Welke types/merken kan je hier aanraden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 19 december 2004 Report Share Posted 19 december 2004 Ik zou binnen jou budget altijd kiezen voor 2e hands en dan eerst een fatsoenlijke luidspreker en versterker kopen en een goedkope cd speler die je daarna weer voor hetzelfde bedrag doorverkoopt als je een upgrade doet. Op dit moment zou ik iets in deze trant kiezen: Luidspreker: http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classif...1c5ccd258996b62 Versterker: http://markt.hifi.nl/cgi-bin/suite/classif...1c5ce307beac548 Dit is een hele leuke set om mee te beginnen. En als ik jou was zou ik dan sparen voor een Tjoeb '99 of 4000 cd speler (350 euro 2e hands), Teac VRDS 10 (350 euro 2e hands) of een Merdian 506.20 (400 euro 2ehands). Ik heb zelf al deze cd spelers gehad en bieden veel waar voor het geld, ik vond de Merdian trouwens met afstand de mooiste. Voor de rest zou ik geen staande luidsprekers kopen aangezien deze in mijn ogen altijd onder doen voor compacte luidsprekers in deze prijsklasse mbt detail, beeld en laagCOTROLE. In een andere prijsklasse zou ik wel liever fullrange luidsprekers hebben. Voor de rest neem er min. een maand de tijd voor, dan komen de koopjes vanzelf op hear.nl en hifi.nl. Als je je geduld bewaart is je gulden nog steeds een rijksdaalder waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 19 december 2004 Author Report Share Posted 19 december 2004 Ik zat qua versterker ook te denken, na wat research vanmiddag aan de NAD C320BEE. Overal is men vol lof hierover. Misschien ook 2e hands te vinden. N.B. de link voor de versterker werkt niet, over welk model gaat het? Bedankt voor de tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWV Posted 20 december 2004 Report Share Posted 20 december 2004 Hey Freshfighter, dat was de link naar de Camtech 8000a geintegreerde versterker, is optisch niet de mooiste, maar het geluid is super. Staat nu op hear.nl en hifi.nl voor 300 euro in perfecte staat, dat is echt een koopje als deze nog te koop staat zou ik zeker gaan luisteren. Verder staat er een demo te koop van de NAD 350 voor 325 euro, maar deze vind ik een stuk minder dan de Camtech. De c320be ken ik niet maar dat is waarschijnlijk een c350 met minder vermogen. Verder stond er op hifi.nl een Sphinx project 10 versterker te koop voor 550 euro, dat is ook goedkoop, mooi degelijk gebouwde versterker (niet te vergelijken met de NAD 320, deze is meerdere klasses beter eerder een eindpunt dan een beginstation). Op hear.nl een cyrus III versterker voor 295 euro. Verder op hear.nl is dit een mooi luidspreker, wel wat duur vergeleken met de nieuwprijs, Von Schweikert Vr 1 Monitoren 625,00. Tannoy R2 375 euro it is een vloerstaander waar ik wel mee kan leven de prijs is wat hoog aangezien deze toen ze uitliepen voor 450 euro verkocht werden. Maar zoals ik al eerder zei neem er de tijd voor. Waar studeer je eigenlijk? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 20 december 2004 Author Report Share Posted 20 december 2004 Ik studeer aan de TU Delft, maar ik kom uit Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 22 december 2004 Author Report Share Posted 22 december 2004 Kan iemand wat meer info geven over die Tannoys en Energys? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 22 december 2004 Report Share Posted 22 december 2004 Als ik nu opnieuw zou beginnen zou ik de Onkyo CR-L5 overwegen: reciever en CD-speler in 1. Nog mooi ook. ('k heb te maken met een WAF:) Getest in HVT van een paar maanden terug. o.a. Versterker met weinig feedback, tuner O.K., de cd-unit werd vergeleken met een cyrus (of mission?) stand alone speler. Helaas alleen in het zwart . Het punt is dat je flink geld overhoudt voor de speakers etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts