dickvermeulen Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Hallo mensen Ik heb een rotel ra985 gekoppeld aan B&W p4 de rotel versterker levert 2x100 de b7w's vragen 50 - 200 w Mijn zoon wil graag de 985 van mij overnemen Ik heb mijn oog laten vallen op de rotel ra1062 (geweldige recensies in oa What-hifi) Maar......... nu lees ik dat de 1062 beschikt over 2x60 w rms Is dat voldoende om de p4's aan te sturen wie heeft een goed advies?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Min ervaringen met de RA 1062 zijn goed, ik vind dit een zeer fijne amp, of deze het ook goed oet met de speakers die jij hebt weet ik niet. Mijn ervaring is wel dat Rotel over het algemeen het wel goed oet op moeilijke speakers. Maar probeer het eens en kijk luister of het werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dickvermeulen Posted 12 december 2004 Author Report Share Posted 12 december 2004 Min ervaringen met de RA 1062 zijn goed, ik vind dit een zeer fijne amp, of deze het ook goed oet met de speakers die jij hebt weet ik niet. Mijn ervaring is wel dat Rotel over het algemeen het wel goed oet op moeilijke speakers. Maar probeer het eens en kijk luister of het werkt. Het vreemde is dat in hifi-choice-magazine wordt gesteld dat de fabrieksopgave bij de 1062 2x60W is maar dat ze zelf 2x95w meten. Zijn er misschien verschillende uitgangspunten, zoals over de gehele bandbreedte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Min ervaringen met de RA 1062 zijn goed, ik vind dit een zeer fijne amp, of deze het ook goed oet met de speakers die jij hebt weet ik niet. Mijn ervaring is wel dat Rotel over het algemeen het wel goed oet op moeilijke speakers. Maar probeer het eens en kijk luister of het werkt. Het vreemde is dat in hifi-choice-magazine wordt gesteld dat de fabrieksopgave bij de 1062 2x60W is maar dat ze zelf 2x95w meten. Zijn er misschien verschillende uitgangspunten, zoals over de gehele bandbreedte? Er is hier eerder wat over geschreven in dit forum weet alleen niet meer waar. Er zijn meer merken met een verschil in opgeven en werkelijke waarden. Maar je moet je niet te blind staren op een wattage. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Je moet je idd niet blindstaren op het vermogen van de versterker... De reden dat fabrikanten soms een lager vermogen opgeven dan de versterker in werkelijkheid levert is om mooiere specificaties op papier te krijgen. Als een versterker namelijk 'slechts' 2x60W aan 8Ohm levert, dan zou hij in het ideale geval 2x120W aan 4Ohm leveren. Want bij halvering van de belastingsimpedantie zou de 'ideale' versterker het vermogen verdubbelen. Dus als de versterker 2x120W levert aan 4Ohm, dan staat het natuurlijk mooi in de boekjes dat je er dan neerzet dat ie 2x60W aan 8Ohm levert. En dan kan het best zijn dat ie meer levert. Maar als je er neerzet dat ie 2x95W aan 8Ohm levert, dan staat het niet zo mooi dat ie 'maar' 2x120W aan 4Ohm levert. Hij zou dan immers in het ideale geval 2x190W aan 4Ohm moeten leveren. En blijkbaar haalt ie dat dus niet. En om dat te verbloemen, geven fabrikanten dus wel eens lagere waardes op bij 8Ohm, zodat het vermogen bij 4Ohm niet zo weinig lijkt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 december 2004 Report Share Posted 12 december 2004 Daar 'bezondigt' zich zelfs Bryston aan. Mijn 4B levert aan 8 Ohm 300 Watt in plaats van de gespecificeerde 250 Watt. Op 4 Ohm is hij voor 400 Watt gespecificeert. Maar een feit lijft dat Rotel het ook goed doet met wat lastiger luidsprekers. Mijn zwager heeft Infinity's Renaissance 90 aan een vijfkanaals versterker (5 x 100 Watt) hangen en dat gaat prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dickvermeulen Posted 15 december 2004 Author Report Share Posted 15 december 2004 inmiddels kontakt gehad met de importeur (toevallig dezelfde voor b&w en rotel): men adviseerde mij toch een wat zwaardere versterker te nemen, omdat de 60 watt van de Rotel 1062 toch te licht zou kunnen zijn voor de BMW P5's om deze optimaal aan te sturen. Dank voor jullie reactie's. PS, ik schreef eerder over P4's, maar dit moet dus P5 zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 18 februari 2006 Report Share Posted 18 februari 2006 inmiddels kontakt gehad met de importeur (toevallig dezelfde voor b&wen rotel): men adviseerde mij toch een wat zwaardere versterker te nemen, omdat de 60 watt van de Rotel 1062 toch te licht zou kunnen zijn voor de BMW P5's om deze optimaal aan te sturen. Dank voor jullie reactie's. PS, ik schreef eerder over P4's, maar dit moet dus P5 zijn! onzin reactie van de importeur. De p5 van b&W zijn geen lastige speakers gaat dus prima met de 1062. De 1062 is zeer stabiel en ook met laag ohmige speakers is de aansturing perfect. robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts