Headshell Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Wat vinden we hiervan? http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/365175.html Gewicht toevoegen aan toonarm om de klankkleur te veranderen. Kan je dat zomaar doen? Is dat wat? Of doen ze dat alleen maar aan de overkant van de grote vijver? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Wat vinden we hiervan? http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/365175.html Gewicht toevoegen aan toonarm om de klankkleur te veranderen. Kan je dat zomaar doen? Is dat wat? Of doen ze dat alleen maar aan de overkant van de grote vijver? Jan. Kan je dat zomaar doen?-----Je moet nimmer zomaar iets doen! Is dat wat?------------Indien het je probleem oplost,ja . Creeer je ongewenste bijverschijnselen, neen. Of doen ze dat alleen maar aan de overkant van de grote vijver?---Nee,zie het hier ook bij tijd en wijle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 december 2004 Author Report Share Posted 9 december 2004 Dus het probleem is in zo'n geval dat de basweergave te mat is? Of kan het ook iets anders zijn? Is deze methode al erg oud? Het is toch niet zo'n verschrikkelijk bekende maatregel? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 december 2004 Report Share Posted 9 december 2004 Kennelijk hebben we twee dezelfde topics..... Door de extra massa aan de arm wordt de resonantie frequentielager. Dit kan het verschil zijn tussen wel en niet in de groef blijven bij extreme naaldbewegingen. Dat het hiermee van invloed in op de laagweergave kan ik me heel goed voorstellen. Normaliter zijn de dwarskrachten op de naald heel klein De arm moet die gemakkelijk op kunnen vangen. Wanneer de frequentie op de plaat in de buurt van de resonantiefrequentie van de arm komt, begint de arm te resoneren, waardoor de arm eigenlijk de naald van de groefwand trekt. Dit resulteert uiteraard in een slechter laag. Je armresonantiefrequentie moet dus altijd in orde zijn. Ik meen me te herinneren dat de optimale frequentie ergens tussen de 5 en 8 Hz moet liggen..... Het hangt ook sterk af van de compliancie van de naaldophanging. Bij MC elementen is deze meestal vrij laag, dus iets meer armmassa is dan zeker geen nadeel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 9 december 2004 Author Report Share Posted 9 december 2004 Het onderwerp was hier net overgenomen en toen kwam ik er zelf weer mee. Excuses. Raar toeval. Even niet verder gekeken zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts