Jump to content

Magnetische velden

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo speakerbouwers,

Bij de bouw van mijn speakers met een woofer in de zijwand van de kast heb ik gedacht dat het misschien wel goed zou zijn als ik de spoel rechtstreeks aan de unit zou solderen (korte verbinding).

Hierdoor is de spoel (1e orde filter op het laag) direct achter de unit terecht gekomen. Kan het zijn dat het magnetische veld van de spoel de unit be

...heb ik gedacht dat het misschien wel goed zou zijn als ik de spoel rechtstreeks aan de unit zou solderen (korte verbinding).

Het maakt totaal niets uit of de kabel tussen de spoel en de luidspreker zit of tussen de aansluitterminal en de spoel. de invloed van een hoop magnetiseerbaar metaal nabij de spoel zal zeker de waarde van de spoel be

Dank voor alle reacties.

Ik heb de boel inmiddels veranderd. De spoel is verder van de speaker af geplaatst en bovendien staat hij nu haaks op de magneet van de speaker.

Hierdoor ontstond er ruimte achter de speaker. Pal erachter tegen de wand heb ik een soort filt geplaatst om directe reflexies te dempen.

Het lijkt allemaal net iets strakker in het laag te klinken, maar ik sluit niet uit dat de opmerking van CGM over suggestie, er (ook?) iets mee te maken heeft.

groet,

Leobus