leobus Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Hallo speakerbouwers, Bij de bouw van mijn speakers met een woofer in de zijwand van de kast heb ik gedacht dat het misschien wel goed zou zijn als ik de spoel rechtstreeks aan de unit zou solderen (korte verbinding). Hierdoor is de spoel (1e orde filter op het laag) direct achter de unit terecht gekomen. Kan het zijn dat het magnetische veld van de spoel de unit be Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Ik denk dat alleen al het idee dat het van invloed zou kunnen zijn voldoende is om het n Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 Magneetveld van de speaker zal het probleem niet zijn. Dat is vrijwel statisch en staat haaks op de veldrichting van de spoel. Echter al het ijzer vlak bij het uiteinde van de spoel maakt dat de eigenschappen van de spoel veranderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 14 oktober 2004 Report Share Posted 14 oktober 2004 ...heb ik gedacht dat het misschien wel goed zou zijn als ik de spoel rechtstreeks aan de unit zou solderen (korte verbinding). Het maakt totaal niets uit of de kabel tussen de spoel en de luidspreker zit of tussen de aansluitterminal en de spoel. de invloed van een hoop magnetiseerbaar metaal nabij de spoel zal zeker de waarde van de spoel be Link to comment Share on other sites More sharing options...
weidok Posted 16 oktober 2004 Report Share Posted 16 oktober 2004 Filter buiten de kast in een apart kastje is mi het beste kun ook gemakkelijk iets aan het filter wijzigen Als je meer dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 16 oktober 2004 Report Share Posted 16 oktober 2004 Hoi Leobus, Dit draadje op het madisound forum moet jou interesseren: Listening to you coils? Try this yet? Groetjes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 oktober 2004 Author Report Share Posted 21 oktober 2004 Dank voor alle reacties. Ik heb de boel inmiddels veranderd. De spoel is verder van de speaker af geplaatst en bovendien staat hij nu haaks op de magneet van de speaker. Hierdoor ontstond er ruimte achter de speaker. Pal erachter tegen de wand heb ik een soort filt geplaatst om directe reflexies te dempen. Het lijkt allemaal net iets strakker in het laag te klinken, maar ik sluit niet uit dat de opmerking van CGM over suggestie, er (ook?) iets mee te maken heeft. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts