Jump to content

Herkomst Acoustical.


PeterW
 Share

Recommended Posts

Het merk Acoustical heeft eind jaren zestig enkele markante loopwerken op de markt gebracht zoals b.v. model 3100. Het betreft een snaaraangedreven draaitafel voorzien van een Papst (Au

Link to comment
Share on other sites

Goede vraag, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Ik denk dat Acoustical dezelfde producent was als Onkyo. Onkyo en B&O hadden later dezelfde importeur en volgens mij heette die Acoustical.

 

Klopt dat?

 

Carl

Link to comment
Share on other sites

Acoustical was het eigen merk van Acoustical Handel Mij., Koninginneweg 54, Kortenhoef.

Onder dat merk werden in de jaren zeventig ondermeer grammofoons verkocht met een bizarre (veel te gunstige) prijs/kwaliteitverhouding. Beroemd was ook de los leverbare "All Balance" pick-up arm, die maar tachtig gulden kostte, maar beter aftastte dan de beroemde Engelse imponeerarmen. De AB-arm van Acoustical was volop in bedrijf bij de NRU (voorloper van NOS/NOB).

Verder was Acoustical importeur van Beyer (studiomicrofoons en hoofdtelefoons), ScanDyna (luidsprekers), en in een nog grijzer verleden ook van TrioTrack - de eerste pick-up waarbij de muziek niet verdronk in de rumble.

Link to comment
Share on other sites

Acoustical was het eigen merk van Acoustical Handel Mij., Koninginneweg 54, Kortenhoef.

Onder dat merk werden in de jaren zeventig ondermeer grammofoons verkocht met een bizarre (veel te gunstige) prijs/kwaliteitverhouding. Beroemd was ook de los leverbare "All Balance" pick-up arm, die maar tachtig gulden kostte, maar beter aftastte dan de beroemde Engelse imponeerarmen. De AB-arm van Acoustical was volop in bedrijf bij de NRU (voorloper van NOS/NOB).

Verder was Acoustical importeur van Beyer (studiomicrofoons en hoofdtelefoons), ScanDyna (luidsprekers), en in een nog grijzer verleden ook van TrioTrack - de eerste pick-up waarbij de muziek niet verdronk in de rumble.

 

 

Interessant verhaal. Dat verklaart ook waarom sommige studio loopwerken zoals b.v. de EMT 930st in Nederland werden uitgerust met een AB arm.

 

mvg,

PeterW

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Grappig.
Op het grammofoongenootschap benoemt men de ab arm als middenklasse en het loopwerk van de 3100  semie professioneel.
Hoe dan ook mijn Acoustical jobo 2800 klinkt heel genietbaar met een Nagoka mp 110.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...