Jump to content

Ervaringen gezocht...


Ome Henk
 Share

Recommended Posts

Henk,

Optie 3 vind ik eigenlijk een vreemde: eigenlijk is dit het zelfde als optie 2, maar gebruik je een andere kabel (immers de karakteristiek van je kabel verandert als je er 2 parallel zet). Wat dat betreft kun je dus net zo goed experimenteren met optie 2 en een andere kabel.

 

Voor mij zou de keuze dus beperkt blijven tussen optie 1 en 2.

Wat betreft de jumper bij optie 2: als dit echt zoveel verschil zou uitmaken dan zou ik er voor kiezen de speakerterminal even open te schroeven en de kabels in de speaker op 1 terminal aan te sluiten. Hiermee pak je het 'probleem' gelijk bij de bron aan en het kost je ook nog bijna niets.

 

Zle gebruik ik ook lange interlinks en korte speaker kabels (biwired, vd Hul Revelation).

 

Succes!

Link to comment
Share on other sites

Wat denk je te winnen met met bi-wiren met een kabel van een meter?

Gewoon mono-wiren en bij de luidsprekers de draad wat verder strippen. Die steek je dan via de ene aansluiting (laag) naar de andere (midden-hoog). Beide aandraaien en klaar is Henk. Siltech heeft natuurlijk prachtige verbindingen die na heel veel zorgvuldig research-werk tot stand gekomen zijn. Die dingen bevatten ionenkatalysators en die geven een bijzonder helder en transparant klankbeeld. Uiteraard uitsluitend toe te passen op loodvrije luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Op zo korte afstand zou ik altijd gaan voor bi-wiren.

 

Gehoormatig zal het niet zo veel uitmaken, de een of de andere oplossing maar mijn ervaring is dat je met jumpers en bruggen altijd blijft klungelen en prutsen en dus nooit klaar bent terwijl je met bi-wiren in een keer de goede oplossing hebt en tevreden blijft luisteren.

 

Bi-wiren is naar mijn idee de meest relaxte oplossing waar je zelden of nooit aan twijfelt, i.t.t. al dat gedoe met jumpers: zou het toch niet beter zijn als... etc.l

 

PS zelf doe ik gewoon single-wire met een brug van een extra stuk luidspreker kabel; ik heb liever een goede kabel waar ik tevreden mee ben, dat vind ik afdoende.

Link to comment
Share on other sites

Ome Henk,

 

Afhankelijk van je speakers kan bi wiren een vooruitgang in het geluid betekenen. Bij de speakers die ik heb wordt het hoog verfijnder en neemt de ruimtelijkheid toe bij het bi wiren. Ik zou dus ook meer neigen naar optie 1 en 2. Wat de voordelen zijn van meer kabel (optie 3) zou ik zo niet kunnen zeggen. Uiteindelijk moet je zelf proefondervindelijk vaststellen wat het beste is. Alhoewel een goede audiozaak die ervaring heeft met jou speakers wellicht ook kan aangeven wat de meeste kwaliteit uit je speakers haalt, single of bi wiren. Wat je met een jumper doet is eigenlijk single wire, je gebruikt alleen de standaard meegeleverde doorlus ijzertjes niet. Of zie ik dat verkeerd?

 

Aangezien je al bi wired speelde zou ik dat in eerste instantie handhaven om de verschillen duidelijker te maken. Als je teveel variabelen veranderd weet je op een gegeven moment niet meer waar verbeteringen zitten en waar het slechter van wordt.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Henk,

 

 

met de onderstaande tekst kan ik me helemaal vinden. Ik vond het dan niet nodig om het in mijn eigen woorden te zeggen!

 

 

Bi-wiren/bi-ampen

Veel speakers zijn tegenwoordig uitgerust met dubbele aansluitingen, zodat de hoge- en lagere frequenties kunnen apart aangesloten worden. De voor- en nadelen:

• Het signaal dat door een kabel loopt wekt een (elektro-)magnetisch veld op, dat op zijn beurt het signaal weer be

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de enige manier om dit zeker te weten uitproberen is.

Dus zal ik het nooit vantevoren zeker weten :rolleyes: Uitproberen is nl. nagenoeg onmogelijk bij de kabels die ik er nu tussen heb en dat geldt vast ook voor degene die er nu tussen komt.

Wat wil je nu als speakerkabels gaan gebruiken dan...???

 

:confused:

Link to comment
Share on other sites

Wat is het concept van die kabel, is dat een quad constructie, een meeranderige kabels of een "tweelingsnoer".

 

Als je n.l. de constructie kent zou je een paar proefkabels kunnen maken met dezelfde constructie. Hier doe je dan de proeven mee (optie 1 t/m 3).

 

Van hetgeen wat je het best vindt klinken bestel je dan je Straightwires. De klank kan dan n.l. alleen nog beter worden omdat het materiaal waarschijnlijk waarschijnlijk beter is (zuiverheid koper en teflon).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Doordat de draden dan dicht naast elkaar lopen kunnen ze elkaar beinvloeden. Mijn ervaring is dat je wat openheid verliest.

 

Beste Hans

Dit geloof je toch zelf niet?

Je leest niet goed.....

 

dit heeft niks met geloven te maken.

 

Heb je wel eens van een magnetisch veld rond een kabel gehoord.....

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit me aan bij de biwireders :).

 

Bij mij gaat vooral het laag erop vooruit - het wordt strakker en kickdrums pik je er makkelijker uit in complexere passages - verder gebeurt er niet zo gek veel (dynamiek wordt ook iets beter). Hoge tonen worden ook iets sterker, de vraag is idd of je dat wel wil.

 

Dat de boel niet meer zou integreren ervaar ik totaal niet. Mits je dezelfde kabels voor hoog en laag gebruikt (zelfde merk/type en ongeveer even lang).

 

Maar het is de vraag of je dat op een lengte van slechts 1 meter nog merkt. Mijn speakerkabels zijn 5 meter lang.

 

Een lange interlink moet trouwens wel goed van kwaliteit zijn heb ik gemerkt. Vandaag voor de computer een 6 meter lange dropveter vervangen door 1 meter dropveter + 5 meter VLS kabel (goedkoopste versie, dubbel afgeschermd meen ik) en het verschil was nogal groot (had ik niet verwacht, tis "maar" kabel).

Bij een interlink van 1 meter zijn de verschillen veel kleiner.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

propius,je zegt een extra stuk draad plaatsen bij single wire bij bi-wire aansluitingen.Wat is het bezwaar dan bij de eenvoudiger oplossing van joboton die de draad gewoon ''doortrekt''.Bij mij zou dat ,omdat ik massief draad gebruik een makkelijke oplossing zijn . Heb je m.i. ook minder last van kwaliteitsverlies van t signaal(overspringen van een op ander draad via de aansluiting) Gr,Paul

Link to comment
Share on other sites

propius,je zegt een extra stuk draad plaatsen bij single wire bij bi-wire aansluitingen.Wat is het bezwaar dan bij de eenvoudiger oplossing van joboton die de draad gewoon ''doortrekt''.Bij mij zou dat ,omdat ik massief draad gebruik een makkelijke oplossing zijn . Heb je m.i. ook minder last van kwaliteitsverlies van t signaal(overspringen van een op ander draad via de aansluiting)  Gr,Paul

Wat je zegt over Joboton met het doortrekken van de draad ipv een extra los stukje is helemaal niets mis mee. Ikzelf doe dat ook liever dan dat ik een extra los stukje ertussen doe. Het enige bezwaar waar ik nu tegenaan loop is dat het wisselen van speakers wat langer duurt...

 

De reden waarom ik opschreef dat je het beste een klein stukje massief draad van 0,5 mm dikte kunt gebruiken tussen de aansluitingen is dat zo'n stukje kabel de optimale eigenschappen heeft voor muzieksignaal. De meeste kabels zijn dikker, afgeschermder en multi-stranded: niet optimaal dus.

 

Dus als je een kabel hebt die aan de eigenschappen voldoet die in bovenstaande link staan, kan je zonder moeite de kabel doortrekken. Heb je dat niet, experimenteer dan eens met zo'n soort stukje draad (zonder hoes het liefst).

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk begrijp ik niet waar je dit allemaal vandaan haalt. De optimale dikte is 0,5 mm? Waar haal je het vandaan. Multistrabded? het zelfde verhaal. Wat zijn eigenlijk die eigenschappen waar je op doelt? En wat hoor je als je iets anders toepast, dan jij het hebt aangegeven? Het gaat om hoog uit 5 cm.

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk begrijp ik niet waar je dit allemaal vandaan haalt. De optimale dikte is 0,5 mm? Waar haal je het vandaan. Multistrabded? het zelfde verhaal. Wat zijn eigenlijk die eigenschappen waar je op doelt? En wat hoor je als je iets anders toepast, dan jij het hebt aangegeven? Het gaat om hoog uit 5 cm.

Heb je de link van mijn vorige post dan niet gelezen?

Link to comment
Share on other sites

Jazeker, maar het zijn losstaande beweringen. Ik wil graag weten hoe je er bij komt.

Wat ik schrijf over de ideale eigenschappen e.d. slaat niet alleen op dat kleine stukje tussen de aansluitingen op de speakers maar voor speakerkabel op zich.

 

Hoe ik er bij kom? Voornamelijk ook door jarenlang verschillende kabels persoonlijk te testen op systemen met een hele hoge resolutie. Op dit soort systemen (meestal niet opgebouwd uit consumenten-electronica) is elke verandering duidelijk hoorbaar en kun je dus goed bepalen of iets wel of niet een verbetering is.

 

Maar laten we dit topic niet veranderen in een ouderwets kabeltopic. Dat zou Ome Henk niet willen. Hij zoekt naar ervaringen in het, op verschillende manieren, aansluiten van speakers.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...