Jump to content

Bizar en kleurijk....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een ervaring om nooit te vergeten......

 

Ik was i.v.m. mijn plannen om m'n zolder tot luisterruimte om te bouwen uitgenodigd op de zolder van S.O.T.A.jerry.

 

De luisterruimte van Jerry is relatief klein, ik denk 2,6 x 6 m, maar daar merk je weinig van, omdat de hele ruimte is volgebouwd met allerlei apparatuur en dempingsmateriaal. Hij lijkt dus veel kleiener dan hij werkelijk is.

 

Ik was voordat ik in de ruimte was al drie keer gewaarschuwd voor de "rommel" die ik zou aantreffen, maar wat ik zag overtrof alles.... :blink:

 

Jerry heeft z'n grote ESL's (Audiostatic) n.l. volledig ingebouwd met kartonnenpanelen, dempingsmateriaal, gordijnen en kussens. Alleen de fronten zijn zichtbaar. Ook de ruimte is van vloer tot plafond bekleed met kleine stukjes tandenschuim (electronicaverpakkingen), dit in alle kleuren, grootten en zeer willekeurig geplaatst. Het lijk eigelijk wel

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
Fantastisch!

Dit schreeuwt wel om een foto natuurlijk.

Dat vond ik dus ook, maar Jerry was bang dat hij dan daar op zou worden aangekeken.

 

:)

Dat is natuurlijk zijn goed recht en moet hij helemaal zelf bepalen.

Persoonlijk kan ik geen groter compliment bedenken dan het anders te doen dan anderen. Er is geen betere manier dan je eigen manier.

Dat het resultaat zo goed is, neem ik onmiddelijk van je aan.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat er ook geen foto te maken is.... tenzij je een extreme groothoeklens hebt natuurlijk.

 

Maar het was heel erg bijzonder, en dat voor iemand die pas 1/2 jaar weer serieus bezig is met audio.

 

Blijkbaar is zelf iets uitproberen een heel goede optie om te bereiken wat je wil. Jerry is hier zeker in geslaagd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik ben ook bijzonder benieuwd naar de "grot"rondom het hoofd op de luisterpositie. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ik denk nu aan een soort schuimplastic helm die aan het plafond hangt. Het is in ieder geval een bijzonder idee.

Hopelijk krijgen we ook daarover iets meer te horen.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben ook bijzonder benieuwd naar de "grot"rondom het hoofd op de luisterpositie. Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ik denk nu aan een soort schuimplastic helm die aan het plafond hangt. Het is in ieder geval een bijzonder idee.

Hopelijk krijgen we ook daarover iets meer te horen.

Jerry heeft aan het plafond boven de luisterplaats een aantal tandenschuimplaten gehangen. Deze hangen aan de zijkant door, waardoor er een soort tunneltje van 0,5 m hoog ontstaat. De achterkant van dit tunneltje is ook met schuimbekleed. Het lijkt wat op z'n telefoonkap die je wel eens op luidruchtige plaatsen ziet. Je zit er aleen anderom onder.

 

Dit grotje zorgt ervoor dat alleen direct geluid je oor kan bereiken. Hierdoor heb je veel minder last van kamerreflecties.

 

M.b.t. kameracoustiek.

 

Ik heb wel eens geprobeerd om een stem in een kamer op te nemen, en dan weer in dezelfde kamer af te spelen. Je kamer acoustiek is dan dubbel aanwezig. De stem is bijna onverstaanbaar.

Wanneer je een koptelefoon opzet en de stem draait, hoor je de acoustiek maar

Link to comment
Share on other sites

Maar het was heel erg bijzonder, en dat voor iemand die pas 1/2 jaar weer serieus bezig is met audio.

"Pas" :huh: volgens mij kan S.O.T.A Jerry putten uit een zeer grote schat aan ervaring <_< Dat die van een tijdje terug stamt, doet er kennelijk niets aan af.

Jij weet ook alles..... :P

Link to comment
Share on other sites

:) Hoi allemaal,

Hans,hartelijk bedankt voor de recensie;over het hoe en waarom van de luisterruimte op zolder en de bizarre aankleding ervan komt puur omdat ik het geluid in de opnamestudio's altijd apart vind klinken,althans die studio's met een goeie akoestiek.Onze (toen helaas failliet gegaan) sota-studio 220 in 1983 was ook goed akoestisch aangekleed,met lichtgroen tapijt opgetrokken langs de zijwanden tot aan het plafond.Dit en met tapijt beklede hoge panelen schuin tegen de zijwanden en een verhoogd podium van 25cm hoog en daarop een 3-persoons zitbank kon ook ervoor zorgen dat de toenmalige Beveridges SW-1 en Perspectief

luidsprekers (Gilles Milot) goed tot hun prestaties kwamen.

Zoals de meeste van ons al weten,is in de gemiddelde woonkamer 70%-80% van de muziek die wij horen indirekt geluid(reflecties)en dus niet echt bevorderlijk voor alles wat wij graag zouden willen horen uit onze set.Wat ik dus probeer te bereiken is het omgekeerde,nl. 70-80% direct geluid en de rest indirect.

En ik weet dat dit absoluut niet kan of mag bij de meeste van ons audiofielen,gezien het esthetisch oogpunt.En te begrijpen.Vandaar dus de uitwijkroute naar de zolder(en geen relatieproblemen :confused: ),hier mag ik dus mezelf uitleven.En met weinig geld toch een "kunstwerkje"van de akoestiek maken. :D In de toekomst zal ik proberen om het wat strakker aan te kleden,en dan kunnen we een fotootje maken.En een ieder is vrij en van harte welkom om te komen luisteren als ze de huidige "bekleding"niet erg vinden. :D:D:D

Met Vr.Groeten,Jerry.

Link to comment
Share on other sites

Leuke recentie Hans, dit moet velen tot nadenken stemmen.

 

;)

 

P.s. Jerry  :D;)

nou,

 

eierdoppen in combinatie met dropveter en lampensnoer , daar kun je niet tegenop vlechten :D

Erik.... tegen een goede acoustiek is inderdaad niet tegen te vlechten.

 

Ik heb met Jerry afgesproken eens wat andere spullen mee te nemen en dat op z'n ESL's aan te sluiten. Ik ben benieuwd of dat ook een ander (beter of slechter) geluid op zal leveren.

 

De ESL's komen indirect van Twinstatic, en komen uit een oude voorraad.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

:D Hoi Erik,

De Esl's zijn de hele ouwe "planaire"type ES-240.Echter met in totaal 6 panelen van 1,5M X 18cm.

Gr,Jerry :)

Bij Audiostatic weten ze kennelijk niet dat je luidsprekers in fase moet aansluiten,

 

Jerry vertelde me dat de aansluitingen van zijn speakers zijn ingegoten, en wel uit fase.

 

Ik vindt dit voor een gerenomeerd luidsprekerfabrikant toch wel een erg domme fout.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

:) Klopt Erik,maar Ben Peters (audiostatic) had in het begin v/d jaren '80 ook een

type ES-240,eentje aktief met ingebouwde hoogspanningsbuizenversterker,en de andere passief.Ik heb de passieve uitvoering,met 6 membramen ipv vier,totale eff.

opp. 1,1 vierkante meter.Gewicht :(samen) 140 Kg. (Zelf verzwaarde frame).

Kom maar een keer luisteren en neem veel orgel en muziekopnames met de "grote trom" mee, zelf heb ik maar een studio opname v/e solo diepte trom,deze gebruik ik soms om de luchtverplaatsing en aanslagen op natuurgetrouwheid te vergelijken.En natuurlijk heb ik aardig wat drumsolo's opnames v/d studio's op cd,en ook elektrische bas .Het dak kan bij ons ook door het laag omhoog en omlaag wapperen als we hard genoeg draaien, :D:D:D

en wel zeer gecontroleerd .Je begrijpt wel dat ik natuurlijk als ex-muzikant zelf in de ruimte al eens een paar flinke klappen met de bas-tom-tom uitgeprobeerd hebt,en ook een elektrische bas gitaar.Veel last van staande golven "live"?Niets van gemerkt in m'n kleine luisterruimte.Maar ik begrijp 't,eerst horen,dan geloven. ;)

Link to comment
Share on other sites

heej jerry,

 

zijn er foto's van jouw speaker??

[effe googelen]

 

ps : 1,1 vierkante meter, das niet misselijk.

mijn totale opp. = 125cmkeer75cm.

(hoeveel m2 is dat :unsure: kheb effe geen rekenmachine bijdehand.

0,9375 vierkante meter :D

Link to comment
Share on other sites

Hoi Erik,

Jou opp. is ook niet misselijk,zoals Beunky al voorgerekend heeft.Je hebt een opp. die bijna gelijk is aan 5 X 45cm conus Woofers,echter over de gehele oppervlakte aangedreven.Weliswaar met een kleinere maximale uitslag,maar toch....met de juiste technische foefjes kun je lachen.En geloof me,met zo'n oppervlakte hoeft je membraam niet extreem te bewegen om veel lucht te verplaatsen.

Dit type esl is denk ik niet op een site te vinden van Audiostatic,ze zullen 't waarschijnlijk "afkraken" omdat de nieuwere types belangrijker zijn,en ook technisch verbeterd,maar toch,een criteria van een weergever verbeteren is nog niet doorslaggevend voor de zwakste kant v/e elektrostatische weergever.

Dayton Wright gebruikte een "gasgevulde"elektrostaat,waardoor hij de werkzame eff.hoogspanning met bijna 50% kon verhogen op de laagsectie met grotere oppervlakte,dus zijn rendement in het laag steeg,met als gevolg meer output in 't laag,en ook verder naar onderen toe doorlopend.

1 speaker: 1vierkante meter,dus je had 2vierkante meters in je luisterruimte staan als eff membraam opp.Klonk geweldig,maar ja,de echte zwakke kant v/d esl bleef.

Hoe is 't nu met jou nieuwe experimenten?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...