Jump to content

Nakamichi cassettedecks


zoveelste Henk
 Share

Recommended Posts

Nu we de spoelendecks aanhalen, ben ik nieuwsgierig, hoe het met de betere cassettedecks zit.

Wie gebruikt nog de, met name duurdere, Nakamichi cassettedecks, zoals de CR-4, -5, -7, Dragon, ZX-7, -9, etc. ??

Hoe presteren ze en kunnen ze nog wel mee met het digitale tijdperk ?

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik zelf nog steeds de bx 300 e.

Geweldige machine, klankmatig "bijna " zonder grenzen.

Kwam laatst alleen tot de ontdekking dat Transtec geen service zelf meer geeft op Nakamichi.

Deze worden naar B&W doorgestuurd in Engeland.

En ja, zeker kunnen ze nog steeds mee concureren in het digitale tijdperk.

Analoge klank verdient nog altijd mijn voorkeur t.o.v. digitale.

En daar past een goede Nakamichi natuurlijk bij.

Ik weet nog goed dat ik er toenmaals Fl. 2600 voor betaald heb.

Alleen jammer dat de firma niet veel meer maakt.

 

En ik heb een keertje de zxl 1000 lim. gehoord en gezien.

Als je dat een keer nog mag meemaken...zeker doen.

Geweldig wat er uit zo`n cassette bandje kan komen.

Link to comment
Share on other sites

De CR-4 mag dan wel eenvoudig zijn, maar zal klankmatig toch niet verkeerd zijn.

De 1000 ZXL trekt alles uit een cassette, daarom doet niemand hem weg. Als die aangeboden wordt, vragen ze (en krijgen ze) er nog steeds goud voor.

De CR-7 kom je overigens ook niet veel tegen, vandaar de vraag, zijn ze er (nog) wel hear...

Link to comment
Share on other sites

Nu we de spoelendecks aanhalen, ben ik nieuwsgierig, hoe het met de betere cassettedecks zit.

Wie gebruikt nog de, met name duurdere, Nakamichi cassettedecks, zoals de CR-4, -5, -7, Dragon, ZX-7, -9, etc. ??

Hoe presteren ze en kunnen ze nog wel mee met het digitale tijdperk ?

Onlangs kreeg onze S_K (De analoog fanaat :D ) een Nakamichi in bezit, en dat heeft hem niet bevallen nooo.gif. Hopelijk hebben jullie meer geluk gehad met met de huidige Naks. :D:):rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik heb 5 jaar geleden de legendarische Dragon goed kunnen verkopen. Hij stond er hier al zeker 4 jaar werkeloos bij, dat was ook zonde.

Zo ik tevreden en nieuwe eigenaar tevreden, hij kreeg er 10 lege metalbandjes bij. :D

Link to comment
Share on other sites

NAKAMICHI was altijd de toppper onder de cassette deck,s.

Daar werd dan ook voor betaald maar op een gegeven moment deden deck,s van andere merken niet echt meer onder voor de veel duurdere nak,s.

Zelf heb ik een korte tijd een BX 125 gehad een prima deck maar ging je een cassette afspelen op een ander deck dan klonk deze steevast wat aan de doffe kant.

Compatibel waren de opnames dus niet echt ook niet van de duurdere en andersom klonken opnames van een ander deck te hoog.

Ik heb het destijds op een sony tck 444 es mkII gehouden welke naderhand vervangen werd door de TCK 970 es een absolute topper van SONY welke zeker de strijd aankon en kan met nakamichi.

Probleem was toch ook wel dat ook nak goedkopere deck,s ging maken en deze waren helemaal zeker wat het het loopwerk betreft niet zo goed.

Ik zie het wel zo dat dankzij NAKAMICHI de cassette ontwikkeld is tot een volwaardig hifi product waar het in eerste instantie niet voor ontwikkeld was en waar andere fabrikanten in mee gingen .

Van de ontwikkelaar zelf PHILIPS heb ik slechts 1 exemplaar gehad welke fantastisch klonk een uit de laboratorium serie.

Gebruiken doe ik mijn deck bijna niet meer een cd rom is goedkoper en naar mijn idee veel beter.

Link to comment
Share on other sites

Van de ontwikkelaar zelf PHILIPS heb ik slechts 1 exemplaar gehad welke fantastisch klonk een uit de laboratorium serie.

Hallo Don was dat, dat deck met die 3 koppen met een gegoten loopwerk?

 

Die heb ik nl ook gehad B)

Klopt met een gigantische capstan motor welke servo gecontroleerd werd.

Daar ging het bij mij echter mis en de motor was duurder dan een nieuw deck.

Wat betreft het geluid vond ik dit een van de beste deck,s die ik ooit heb gehad.

Ze bewezen daar bij philips wel mee dat ze het konden maar helaas.

Link to comment
Share on other sites

Van de ontwikkelaar zelf PHILIPS heb ik slechts 1 exemplaar gehad welke fantastisch klonk een uit de laboratorium serie.

Hallo Don was dat, dat deck met die 3 koppen met een gegoten loopwerk?

 

Die heb ik nl ook gehad B)

Klopt met een gigantische capstan motor welke servo gecontroleerd werd.

Daar ging het bij mij echter mis en de motor was duurder dan een nieuw deck.

Wat betreft het geluid vond ik dit een van de beste deck,s die ik ooit heb gehad.

Ze bewezen daar bij philips wel mee dat ze het konden maar helaas.

Nou dan kan ik je de hand geven, achter op die capstan motor zat idd de servo, dit was een apparte spoel waarin een magneet mee draaide, die spoel was bij mij kapot :angry::angry:

 

Ik kan nu nog wel janken, maar het was een zeer goed deck idd.

Beter als die HK 420 wat ik nu heb :(

 

Groetjes Theo

Link to comment
Share on other sites

Van de ontwikkelaar zelf PHILIPS heb ik slechts 1 exemplaar gehad welke fantastisch klonk een uit de laboratorium serie.

Hallo Don was dat, dat deck met die 3 koppen met een gegoten loopwerk?

 

Die heb ik nl ook gehad B)

Klopt met een gigantische capstan motor welke servo gecontroleerd werd.

Daar ging het bij mij echter mis en de motor was duurder dan een nieuw deck.

Wat betreft het geluid vond ik dit een van de beste deck,s die ik ooit heb gehad.

Ze bewezen daar bij philips wel mee dat ze het konden maar helaas.

Nou dan kan ik je de hand geven, achter op die capstan motor zat idd de servo, dit was een apparte spoel waarin een magneet mee draaide, die spoel was bij mij kapot :angry::angry:

 

Ik kan nu nog wel janken, maar het was een zeer goed deck idd.

Beter als die HK 420 wat ik nu heb :(

 

Groetjes Theo

Ik had dus exact hetzefde de spoel was defect geraakt welke de servo verzorgde.

Oorzaak was en is waarschijnlijk de motor sturingsprint geweest waardoor er spanning op de spoel kwam te staan.

Betekende toen een motor van ruim F400 en reparatie aan de print.

Dat ging me te ver heb nog geprobeerd een andere motor te plaatsen maar dat ging niet goed.

Het geluid was echter zonder gebruik te maken van dolby zeer goed .

Link to comment
Share on other sites

:P Mijn 20 jarige DRAGON speelt nog steeds naar alle tevredenheid. :P

Je hebt cassettedecks, en....graafmachines. :P:lol::D

Link to comment
Share on other sites

Beste Forumgenoten,

 

Zojuist naar aanleiding van dit draadje weer even de Nakamichi 550 vergeleken met mijn Sony TCK 561 door op beiden een CD'tje op te nemen.

Klinken allebei nog steeds fantastisch, zelfs met de Nak op een verkeerde tapeafstelling (TDK SA), gebruikt Sony CDit) heel erg helder en strak geluid. De Sony laat zich met een testtoon op elke tape afregelen en klinkt dus met elke tape bijna het zelfde! Ook knap.

 

Even een paar foto's van de Nak, met uitleg van wat ie' allemaal (nog steeds) kan een portable cassette recordertje uit 1974-1980!

 

nak01.jpg

 

Mooie doos, met 8 dikke batterijen kun je minstens 15 uur opnemen!

 

nak02.jpg

 

Heeft een extra 'blend' microfoon voor solo of zangstem in het midden van je stereobeeld

 

nak03.jpg

 

Is niet erg klein en licht, maar kan wel tegen een stootje

 

nak04.jpg

 

Regelbare uitgangen en MPX filter

 

nak05.jpg

 

Dolby en testtoon plus afstelling voor 2 tapesoorten

 

nak06.jpg

 

Waanzinnig mooie en duidelijke meters, let op dat bereik! -40 +6

Plus een echt goed werkende Limiter schakeling.

Kortom een schatje.... en dat voor maar 75 euro

 

Groeten Fritzzel

Link to comment
Share on other sites

Dit is de eerste keer dat ik een dergelijke draagbare nakamichi zie.

Machtig ding en zeker als je bedenkt uit welke tijd.

S_K zou er van gaan watertanden, ik trouwens ook hoor. :D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik had dit topic doorgelezen, en ik kreeg opeens zin om weer eens een ouderwets

cassettebandje te luisteren :rolleyes:

 

Boven op zolder in m'n 2e set staat nog een Pioneer CT-S 670 D met ingebouwde

20 bit dac.

 

Ik heb nog zo'n 300 tapes, en ik heb gewoon genoten!!!!

Zoals die radio opnames van de cd show van Wim van Putten, pure nostalgie B)

 

En wat te denken van de eerste opnames van cd die ik in 1985 maakte :o

 

Heerlijk!!!

Link to comment
Share on other sites

Mjah, ik heb gisteren na 2 maanden naar banden te hebben geluisterd m'n cassettedeck nog eens aangezet (reVox H1, technisch identiek aan de bekendere B215S). En het miste toch wel degelijk iets t.o.v. een goede bandopnemer. Het klonk niet slecht maar wel nogal dunnetjes.

 

Ik hou het dus liever bij mijn reVox A77 bandopnemer.

 

Vriendelijke groeten

Link to comment
Share on other sites

Bij een goede cassetterecorder is bij A-B vergelijking met een goede koptelefoon het verschil slechts met hele grote moeite vast te stellen tussen originele weergave en de cassettebandweergave. Als de verschillen groter zijn dan is:

- het deck niet goed afgeregeld op de betreffende band

- de opname niet goed gemaakt

- de opname een tijdje geleden gemaakt en de band niet zorgvuldig bewaard

- de opname oorspronkelijk op een ander cassettedeck gemaakt

- het deck sinds de opname opnieuw afgeregeld.

 

De eerder geplaatste opmerking over de kwaliteit van een Sony-tape zal beslist op iets anders gebaseerd zijn dan de kwaliteit van de tape zelf. Zulke slechte tapes zijn er gewoon niet meer. (al jaren niet)

Link to comment
Share on other sites

Het verschil is inderdaad miniem als ik met de koptelefoon pre-luister maar als ik dan een maand erna nog eens speel merk ik toch dat de A77 (bandopnemer) veel *denkt na....*.... warmer, ruimtelijker eigenlijk (om het op mijn manier te zeggen :D:D ) gezelliger klinkt. De cassettedeck klinkt koeler...

 

Vriendelijke groeten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
De CR-4 mag dan wel eenvoudig zijn, maar zal klankmatig toch niet verkeerd zijn.

De 1000 ZXL trekt alles uit een cassette, daarom doet niemand hem weg. Als die aangeboden wordt, vragen ze (en krijgen ze) er nog steeds goud voor.

De CR-7 kom je overigens ook niet veel tegen, vandaar de vraag, zijn ze er (nog) wel hear...

ja die cr4e heb ik en onlangs laten hercalibreren en reviseren door iemand van transtec. klinkt heel erg goed en op wat dynamiek verschillen na met de cd-speler is een opname klankmatig identiek. Van de radio hoor ik geen verschil.

 

robin

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...