Jump to content

mono schakelen endtrap?

srel
 Share

Recommended Posts

Guest muziekfreak

Bi-wiren/bi-ampen

Veel speakers zijn tegenwoordig uitgerust met dubbele aansluitingen, zodat de hoge- en lagere frequenties kunnen apart aangesloten worden. De voor- en nadelen:

Nou laat ik dan ook mijn steentje maar bijdragen:

Bi-ampen is over het algemeen alleen zinvol als je speakers daarvoor ook geschikt zijn. Dwz als er aparte aansluitingen achterop zitten voor het laag en het mid/hoog. Normaal zit daar een brug tussen. Haal je die los dan kun je daar 2 aparte versterkers op aansluiten.

Die versterkers zet je dan met de ingangen parallel mbv een Y-kabeltje. Voor de 303's zul daarvoor iets zelf moeten maken ivb met de speciale 4 polige DIN pluggen. Je maakt dan nog steeds gebruik van het interne filter in de speaker. Het voordeel hiervan is dan dat de versterker van b.v. de mid/hoog sectie geen vermogen hoeft te leveren aan de laagspeakers. Hierdoor klinkt ie schoner, ook al krijgt ie nog wel die basfrequenties toegevooerd. Dit is de eenvoudigste manier.

Wil je echt het onderste uit de kan hebben dan moet je eigenlijk actief gaan filteren, dus voor de versterkers. Dan zorg je dat de versterker van mid/hoog ook geen basfrequenties toegevoerd krijgt. Daardoor hou je ahw veel meer dynamiekreserve over voor dat mid/hoog. E.e.a geldt vanzelsprekend omgekeerd voor de laag versterker. Voor actief filteren moet je dan wel de filters uit je speakers slopen anders heeft dat geen zin (anders zou je dubbelop gaan filteren). Doordat er nu geen filter tussen versterker en speaker meer zit krijg je ook een betere controle van de versterker over met name de basspeaker. Dit is echt iets voor de expert omdat het filter in hoge mate de integratie bepaalt tussen de diverse speakers. Dat goed krijgen is beslist niet makkelijk en vereist behoorlijk wat achtergondkennis mbt de werking van speakers. Ga je zover dan maakt het niet uit of je speakers geschikt zijn voor bi-ampen, je moet ze toch gedeeltelijk verbouwen.

Bij bi-ampen kun je op twee manieren je versterkers aansluiten:

1/

Je gebruikt de ene (2 kanaals) versterker voor mid/hoog en de andere versterker voor het laag. Het voordeel is doorgaans een schoner mid/hoog en betere bas.

2/

Je gebruikt 1 twee kanaalsverster voor links met ieder apart kanaal van die versterker voor mid/hoog en laag. De andere versterker gebruik je dan net zo voor rechts. Het voordeel hiervan en zeker met de 303's, is dat je de versterker vlak achter je boxen kunt zetten en je geen lange speakerkabels nodig hebt. Je hebt dan wel weer een lange interlink nodig die van goed afgeschermde kwaliteit moet zijn een een lage capaciteit/m moet hebben.

;)

ok, bedankt voor de vele info! Ik ga dus sowiezo een splitter maken voor achter de pre, al had ik verwacht dat juist dat commentaar zou opleveren. Maar wat biedt nu meer voordeel: 1 kanaal hoog, een laag, met korte kabels, of 1 versterker voor laag, en 1 voor hoog? En in het eerste geval, wat is goed materiaal voor een interlink? Ben helaas gebonden aan een flinke afstand (+- 5 m.). Verlies ik met hoog/laag op 1 versterker echt alle voordelen van bv alleen laag op 1 versterker?

ok, bedankt voor de vele info! Ik ga dus sowiezo een splitter maken voor achter de pre, al had ik verwacht dat juist dat commentaar zou opleveren. Maar wat biedt nu meer voordeel: 1 kanaal hoog, een laag, met korte kabels, of 1 versterker voor laag, en 1 voor hoog? En in het eerste geval, wat is goed materiaal voor een interlink? Ben helaas gebonden aan een flinke afstand (+- 5 m.). Verlies ik met hoog/laag op 1 versterker echt alle voordelen van bv alleen laag op 1 versterker?

Tja wat nou het beste is is een kwestie van proberen. Het is alletwee een verbetering meestal.

Als je niet teveel kosten wil maken voor lange interlinks kun je prima een goede CATV coax kabel gebruiken of SATV downstream coax. Je soldeert dan L+R simpelweg aan elkaar in de plug bij de versterker (zie ook het schema van de 303 dat ik al eerder postte). Die 4 polige DIN pluggen voor de 303 kun je bij de meeste DHZ elektronicawinkels gewoon los kopen.

Waar je wel op moet letten met lange interlinks is dat je ze uit de buurt van netsnoeren houdt. Dus niet het netsnoer van je versterker "netjes" langs de interlink leggen. Anders krijg je nogal wat netstoring geinduceerd in je interlink en dat verstiert meestal de ruimtelijkheid van je geluid en/of geeft een soort achtergrondonrust. Afijn dat hoor je vanzelf wel.

;)

:)Hallo Srel,

Dus je hebt al de mogelijkheid tot bi-ampen op je luidsprekers?

Dan kun je mijn bla-bla verhaal effe vergeten en je idd concentreren op wat Peter en Frank geadviseerd hebben.

En ook als je de mogelijkheid hebt,de gelijkheid wat betreft signaalversterking van

de 4 eindtrappen te controleren en zonodig,corrigeren.(zowel in 't laag als in 't hoog met diverse freqenties).

Maar vertel ons,wat is nou de laagste en nominale impedantie van je luidspreker? :unsure: