srel Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Goedendag audiofanaten, Ik ben sinds kort in het gelukkige bezit van een 2e 303 eindtrap van Quad, en wil deze eigenlijk als monoblokken inzetten. Hoe dit te doen? Gewoon uitgang van pre splitten, 2 kanalen insturen, en uitgangen eindtrap weer samenvoegen? Of zie ik dit helemaal fout? Valt er tevens winst te behalen door op deze manier te gaan bi-wiren? Uitgang pre splitten, en uitgang eind hoog en laag apart aansturen? alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Beste Srel, Je kunt idd de twee Quads 303 paralell uitsturen,met behoud van dezelfde vervormingscijfers,en 2X het vermogen(<4ohm) van 1 eindtrap behalen. Maar als je ze echt in brug wil uitsturen en koppelen,en theoretisch 4X het vermogen van 1 versterker behalen,met weliswaar meer vervorming, dan zou ik zeker de luidspreker direkt koppelen tussen de twee versterkers,dus de 2200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Dat is toch een kaartspel (maar je hebt wel gelijk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Beste CGM, EDIT: had niet goed gelezen Bridgen: twee eindtrap helften in serie schakelen. De weergever hangt tussen de eindtrappen (potentiaal). elke helft ziet slechts de halve impedantie, dus zou er twee keer zoveel stroom geleverd moeten worden. EChter verkrijgen we ook twee keer zoveel spanning. Theoretisch zouden we dus vier ker zoveel vermogen moeten krijgen. Uitgangimpedantie wordt twe keer zo groot, dus dempingsfactor twee keer zo laag. Parallelen: De twee eindtrap helft doet letterlijk wat de andere helft ook doet. De weergever hangt (meestal) tussen deze twee parallel geschakelde eindtrappen en nul. Spanning blijft gelijk, echter bij lage impedantie's kan er meer stroom geleverd worden. De uitgangsimpedantie wordt twee keer zo laag, demping twee keer zo hoog. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 EDIT: had niet goed gelezen Bij je meetapparatuur let je wel goed op hoop ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Nee, dat is geen bridgen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? nope, bij brigden koppel je de versterkers en bij biampen niet (persee). Hij kan blijkbaar ook bi-wire aan dus bi-ampen kan ook. Bij de ene stereoversterker bij beide luidsprekeruitgangen op het laag en bij de andere stereoversterker beide luidsprekeruitgangen op het hoog. Of 1 stereoversterker per luidspreker. Bij wordt pas bridgen als je van 2 kanalen 1 maak en dat doe je niet Eigenlijk hetzelfde als sebastiaan zegt alleen dan zonder de technische uitleg Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Nee, dat is geen bridgen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet handiger om gewoon te gaan bi-ampen? Stereo eindverstersterker op 1 speaker Dat is toch bridgen? Nee, dat is geen bridgen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Schiet mij maar lek.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Schiet mij maar lek.. Nee, dat geeft zo'n rotzooi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Hmm Jerry, Voor je aan bridgen van een 303 denkt kijk dan toch maar even in de handleiding naar de grafiek m.b.t. de power output versus loadimpedantie. De 303 levert zijn max vermogen van 45W bij 8 ohm. Bij 4 ohm kan ie niet het dubbele leveren maar slechts 30W en bij lagere belasting (ohms) nog minder. Ga je bridgen dan kun je er niet meer dan 60W uithalen (met meer vervorming) en mag je speakerimpedantie liefst niet onder de 8 ohm zakken. Wil je het maximale er uit krijgen dan moet je er 16 ohm speakers aan hangen. Dan kan ie gebridged 90W leveren. Dat schiet dus in de praktijk niet echt op Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Niet alleen dat, ook de onderste grensfrequentie verdubbeld (naar ca 40Hz). De (krap bemeten) uitgangs elcos komen dan in serie te staan. Aangezien de Quad niet in staat is om de stroom te verdubbelen is een brugschakeling niet aan te bevelen. Overigens kan deze Quad makkelijk parallel worden aangesloten. In serie met elke uitgang een 5W 0,1 Ohm weerstand aansluiten en de weerstanden aan de luidspreker kant bij elkaar knopen. (Per uitgang twee weerstanden van 0,1 Ohm parallel zal ook nog wel gaan.) De uitgangs elco's voorkomen zowiezo dat er vereffenings stromen tussen de uitgangs trappen kunnen lopen door offset verschillen. De weerstanden zij nodig om de uitgangsstroom gelijkmatig over de beide versterker helften te verdelen. Als de feedback na de elco's is aangesloten dan zijn de weerstanden absoluut noodzakelijk. Bij moderne eindtrappen kan zoiets zonder speciale maatregelen echt niet! De rustroom instellingen kunnen scheeftrekken en in het ergste geval kunnen er grote vereffeningsstromen gaan lopen. Stel dat het offset verschil 50mV is dan zal er bij een uitgangs impedantie van 0.04 Ohm 1,25 Ampere gaan lopen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Hallo Peter, Zou best kunnen,maar geldt dit voor alle frequentie's ?Ik weet van vroeger ( ) dat er een 2200 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Hier de oorspronkelijke Engelse brochure: http://www.audiocostruzioni.com/pagina-man.../QUAD%20303.zip en hier het schema: http://www.geocities.com/ResearchTriangle/...quad303cir.html De feedback zit dus voor de elco's Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Bedankt Peter! Ik zag dat er geen stroombegrenzing op de eindtrap zit.Leuk,die "bootstrap"condensator van 47 Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 29 juli 2004 Report Share Posted 29 juli 2004 Sorry,rv100 voor de dc offset en rv101 voor de ruststroom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Hallo Jerry, Die torren zijn gewoon van Motorola. In de 303 die ik hier heb staan zitten weer andere van Motorola, zijn MJxxx typen. Als je er voor een prikkie aan kan komen is het zeker leuk. Het enige wat je hoeft te doen is alle elco's te vervangen voor goede BC typen. (= ex Philips) en de intstelpotjes met alcohol schoonmaken misschien. Het ontwerp is zeker voor die tijd vooruitstrevend te noemen en zit slim in elkaar. Wat me opvalt in de brochure is dat daar gewoon staat wat ie doet en er geen onbegrijpelijke marketing fantasie in staat zoals tegenwoordig gebruikelijk is. Het vermogen is gespecificeerd als continue sinus vermogen. Kwa piek vermogen kan ie in 4 ohm wel meer leveren. Wil je ook een Quad 33 vv gaan opknappen dan heb je daar wel een hoop werk aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Ik heb hier ook nog een oud quad setje staan: 33-303-fm3. De eindversterker doet het niet goed meer. Binnenkort zal ik die set weer eens te voorschijn halen. Eigenlijk vind ik het nog steeds niet erg fraai om te zien, maar in tegenstelling tot 15 jaar geleden, vind ik het nu toch wel weer leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
srel Posted 30 juli 2004 Author Report Share Posted 30 juli 2004 ok, iets leuks aangeboord zie ik. Maar wat nu te doen? Bi-ampen dan maar, of moet ik mijn hele 303's gaan verbouwen? Zijn hier geen ervaringen mee ipv alle theorie die ik hier hoor? Valt me ook zo op dat menigeen "nog wel zo'n setje heeft liggen".. ik ben werkelijk verliefd op het geluid van de 303! Maar nog even over bi-ampen.. Moet je dan aktief filteren of is dit niet nodig? Ik begrijp niet hoe een filter werkt als je deze ook bi-amped kan aansturen.. vervalt het filter dan? Ik hoop het wel te horen, ben ook niet bang de soldeerbout ter hand te nemen maar weet dan wel graag eerst wat ik ga doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 juli 2004 Report Share Posted 30 juli 2004 Als je wil bi-ampen, moet je op de aansluitingen van je speakers de hoog- en laagunits van elkaar loskoppelen. Ofwel: je moet de 4 aansluitingen (2x plus, 2x min) groeperen in 1x plus en 1x min. Meestal zit er een stukje metaal dat de 2 plussen en de 2 minnen met elkaar verbindt. Dan 1 versterker voor het laag gebruiken en die op de aansluitingen voor de woofer van je speakers aansluiten. De andere versterker gebruik je dan voor het hoog en sluit je dus aan op de aansluiting voor het hoog (tweeter en eventueel aanwezige mid-unit) op de speakers. Je hoeft dan verder niks te solderen of zo. Aansluiten en spelen maar. Voordeel van bi-ampen is dat je het laag apart van het mid/hoog aanstuurt. Daardoor zouden de versterkers het makkelijker moeten hebben dan wanneer je 1 versterker gebruikt (omdat ze maar 1 deel aansturen (alleen mid/hoog of alleen laag) i.p.v. zowel hoog als laag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 31 juli 2004 Report Share Posted 31 juli 2004 Hallo Srel, Zoals Henrie al hierboven aangeeft moet je,als je gaat bi-ampen,de hoog,(of mid/hoog) filtersectie electrisch scheiden van de bas-sectie.ALS je luidsprekers een 4-6 ohm impedantie hebben,is het misschien beter om de 303 gewoon parallel te koppelen en de ls.hiermee aansturen. Wil je bi-ampen,let op het volgende bij de filter:meestal is de spoel die met een aansluiting direkt naar de "+"aansluiting v/d ls.klemmen gaat,de + v/d bassectie. Dit kun je contoleren door deze spoelaansluiting los te solderen v/d print,(indien aan wezig,bij"hard-wiring"gewoon losknippen).Daarna de versterker aanzetten en luisteren als alleen de tweeter/middentoner geluid geven en de basspeaker absoluut stil is.Deze spoel is meestal de grootste,met of zonder kern.Voor hoog/mid-hoog worden meestal kleinere luchtspoelen gebruikt.(sommige ls.kunnen voor parallel affilteren v/d middentoner(indien aanwezig een spoel met kern gebruiken,maar deze is meestal kleiner van afmeting). Als op je bas geen spoel zit(natural-roll-off) dan ben je gauw klaar. Als de basspeaker stil is,heb je nu alvast twee gescheiden"+"aansluitingen,v/d bas,en hoog/mid-hoog.Nu alleen nog de twee "-"(min)aansluitingen van elkaar scheiden.Dit zal iets minder makkelijk gaan,maar als je geluk hebt,en een 6dB/okt. filter hebt op de bas-sectie,hoef je alleen maar de betreffende aansluiting op de basspeaker los te koppelen,en op de "min"aansluiting v/d versterker te koppelen. Zo niet,maar bv 12dB of meer,(YUK),dan moet je alle componenten aansluitingen die op de bas filter-sectie rechtstreeks naar min v/d filter aansluiting gaan,(bv een zijde v/e weerstand of condensator) loshalen,en weer samenknopen(indien nodig)en deze op de "min"v/d versterker aansluiten. Succes alvast,we horen 't nog wel.(ben pas morgenavond weer terug). Met vr.groet, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 31 juli 2004 Report Share Posted 31 juli 2004 Aktief filteren kan ook,als je slechts 2 speakerunits hebt,die kun je dan rechtstreeks koppelen a/d betreffende versterker,heb je drie speakerunits, dan moet je toch het passief gedeelte v/d mid en hoog blijven gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts