Jump to content

Etude speakers


cgm
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag was ik bij een collega, en we kwamen in gesprek over audio. Hij vertelde me dat hij Etude 2 speakers had staan.

Nu heb ik er wel een site van gevonden, maar ze zeggen me helemaal niets. Ik ben wel benieuwd, op de site werd ik niet zoveel wijzer maar het zag er niet goedkoop uit.

Heeft iemand meer info of verwijzingen? Ik ben gewoon nieuwsgierig.. :)

Link to comment
Share on other sites

Mijn beste,

 

Al reeds in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw deed het merk Etude van zich spreken. Etude werd toen bij de betere Hifizaken aangeboden.

 

De Etude Kronos was het paradepaardje van Etude, terwijl de Etude Rea gretig aftrek vond bij de liefhebbers, die niet geld als water hadden. Beide waren ze prettig om naar te luisteren en waren in hun tijd een verademing voor de vrouw des huizes. Rank en slank van afmeting.

 

Groeten,

 

Hififreak

Link to comment
Share on other sites

Ooit heb ik de Etude Clio in huis gehad (eind jaren 80). Pas op flink volume klonken ze mooi  :blink: Op normaal nivo kwam er alleen mid & hoog uit  :( , waarbij m'n toenmalige akoestiek prima aan mee hielp  ;)

Ik vond de Kronos wel ok

Link to comment
Share on other sites

Hallo CGM

 

Etude.

Een oude bekende. :)

Heb met de Rhea(MPII) gespeeld van '89 - '92. Een kritische speaker: de ene cd klonk prima, de andere knudde.

En wat Ome Henk zegt klopt ook: pas bij een behoorlijk volume kwam het laag er pas goed uit(want gesloten kast). :(

Ze werden aangestuurd door een NAD voor/eind set. Niet slecht, maar het kon beter.

Op een heftige luisteravond sneuvelde er echter een tweeter( een Audax HD100). Beiden zijn toen vervangen door D28's van Dynaudio zonder wijzigingen aan het filter.

Dat kon, volgens van Moerbeke...

Het ging er in ieder geval niet slechter van klinken. :rolleyes:

Een tijdje later heb ik het filter opgewaardeerd met "wondercaps"(wie kent ze nog?).

 

Op de keper beschouwd, klinkt mijn huidige set echter muziekaler als die van toen en hij kost een fraktie... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

ik heb de Etude Ikaros gehad.

Ongeveer 85cm hoog en zowel 24cm breed als diep. Er zat een 20cm Audax TPX woofer in met faseplug. De tweeter was een Siare TWG (21 mm papier! dome). Latere versies hadden een Audax TW74A tweeter.

Dit waren de goedkoopste Etudes die ze toen hadden, de prijs bedroeg 1200 gulden per paar.

 

We praten over ongeveer 20 jaar geleden. De B&W Matrix luidsprekers waren net uit (toen te duur voor mij). Ik vond de Ikaros een verademing t.o.v. de concurentie. Dat TPX is een pracht van een konus materiaal; stijf en toch vervormingsvrij (waarom wordt TPX nu niet meer gebruikt?). Het resulaat is een gedetaileerd en toch neutraal geluid (toen minder normaal dan nu). Echter ik vond de overgang van de woofer naar tweeter hopeloos en heb ze weg gedaan (of lieten ze gewoon horen dat de rest van mijn installatie niet deugde).

 

En voordat er vragen komen over Siare:

Siare komt uit Frankrijk.

Als ik mij goed herinner: opgericht door iemand die bij Focal is weg gegaan. En diezelfde persoon heeft later Davis opgericht.

 

Groeten, Hans

Link to comment
Share on other sites

  • 17 years later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ik heb onlangs een setje Etude Ikaros gekocht voor 100€. Voor één van onze kinderen. Het mid-hoog is zeker niet verkeerd, maar ik vind ze wat dun in het laag. Diegene die ik heb is uitgevoerd met de Siare tweeter en daar is niks mis mee.

 

Destijds heb ik enkele jaren met de MP IV gespeeld, en dat vond ik echt wel een mooie speaker. De MP I was het toenmalig topmodel en die vond ik erg mooi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...