Jump to content

V.A.L. MP 211 monoblokken

Michel
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Kort maar krachtig; Wie kent ze en/of heeft er info over?

Het staat me bij dat in een oude A&T er een review over stond. Even zoeken...

nog even zoeken...

Ah! April 95.

Korte samenvatting:

- nieuwprijs fl. 6900,=

- bandbreedte 15 Hz - 25 kHz (als ik het zo bekijk beperking v/d uitgangstrafo)

- 18 watt SE vermogen (redelijk conservatief, je haalt 25 watt bij 1250 volt, dus ik denk dat ie op ongeveer 900 volt loopt)

- voortrap 6N6P, zo te zien in SRPP (gokje)

Ik kan me nog herinneren dat ik het destijds een wereldse bak vond, maar nu ik mijn eigen 845 bak heb ontworpen en gebouwd, komt deze 211 mij wat 'iel' voor. Kleine trafo's en condensatoren, wat flimsy stuurbuis, etc. Dat blijkt ook uit de luistertest, hij hield het volgens de luisteraars bij groter werk al gauw voor gezien.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groeten,

Remco

Beste Remco,

Zeker heb ik er wat aan, hiervoor mijn dank.

Ik vraag me nu alleen wel af met welke luidsprekers (en vooral type; conventioneel, hybrideelectrostaat, lowther) er geluisterd is.

Volgens mij hebben de 211's een enorme demping, dus met een snelle en gevoelige speaker moet het geheel toch strak klinken, ook bij wat hogere volumes...

Groet,

Michel cool.gif

Ik vraag me nu alleen wel af met welke luidsprekers (en vooral type; conventioneel, hybrideelectrostaat, lowther) er geluisterd is.

Nou moet ik oppassen wat ik zeg want dit is voor de gelovigen een heikel puntje, maar als ik v/d Sluis cum suis ken, hebben ze met die 400 piek PVC pijpjes deze bijna 7 rooien kostende versterker beluisterd... moet ik mijn mening nog toevoegen? ;-)

O wacht even. Ik heb het nagezocht, men heeft de Audionote AN-J/D gebruikt. Volgens mij heeft Guido Tent die later overgenomen, dus weet ik aardig hoe die klinken. Best helder en uitgewogen, maar geen ultralage bassen. Kun je gewoon niet vragen van een speaker het formaat van een forse schoenendoos.

Rendement is 93 dB.

Volgens mij hebben de 211's een enorme demping, dus met een snelle en gevoelige speaker moet het geheel toch strak klinken, ook bij wat hogere volumes...

Absoluut. Maar dan moet de trafo niet verzadigen. En hij komt me echt klein voor!

En elektrostaten aansturen is weer een heel ander vak. Dan kun je het best de uitgangstrafo weglaten en ze direct aansturen. Lijkt eng, maar valt best mee. Alleen moet je dan absoluut zwaarder geschut dan SE inzetten, aan PP zit je vast. Neem het maar van mij aan; ik heb beide geprobeerd en houd het nu bij PP 845. De 845 lijkt op de 211 maar wisselt een wat kleinere mu voor een grotere gm. Levert dus wat lagere uitgangsimpedantie, maar vraagt meer van de stuurtrap. Ach, dat is gewoon een kwestie van goed ontwerpen :D:D:D

Hee maar vertel eens: waarom vraag je zo specifiek naar die dingen? Kun je ze ergens voor een schappelijke prijs krijgen? Dan ga je ze toch eens stevig aan de tand voelen! ;-)

Groeten,

Remco

Geplaatst door UltrAnalog:

[/qb]

Hee maar vertel eens: waarom vraag je zo specifiek naar die dingen? Kun je ze ergens voor een schappelijke prijs krijgen? Dan ga je ze toch eens stevig aan de tand voelen! ;-)

Groeten,

Remco

Beste Remco,

Bij Studio107 (.nl) staat een setje (3500,- de twee, opgegeven nieuwprijs 7100,-). En ik ben eerder nieuwsgierig dan echt geinteresseerd. Heb namelijk zelf (nog) niet de benodigde kennis om te sleutelen met buizen, maar ik vermoedde al (gezien het formaat; bigger is better! -voor het oog tenminste ;)) dat hij overeenkomsten zou vertonen met de 845.

Groet,

Michel cool.gif

Bij Studio107 (.nl) staat een setje (3500,- de twee, opgegeven nieuwprijs 7100,-).

Is in principe niet eens een slechte prijs. Ik was meer kwijt aan de onderdelen van mijn versterker (maar dan ook met buizen voeding, PushPull, interstage gekoppeld, dure buizen en vele maten overbemeten ontwerp) en als ik mezelf voor mijn uren moest betalen, sliep ik nu onder de brug...

Even een paar dingen waar je op moet letten:

1. de eindbuizen. Op de foto die ik in A&T zag zaten er chinese types in. Herkenpunt: de mica platen die de constructie van het glas afhouden. Amerikanen hebben die niet. De chinese 211's hebben niet een ultieme reputatie m.b.t. betrouwbaarheid (de 845's uit china weer wel, volkomen onverklaarbaar, zijn nagenoeg gelijk).

2. de conditie van de buizen. De bak kan maximaal 6 jaar oud zijn gegeven de datum van mijn recensie. Afhankelijk van het aantal uren per dag natuurlijk, kan je wel stellen dat er waarschijnlijk nieuwe eindbuizen op moeten. Reken daar ongeveer 300 gulden voor chinezen voor. Amerikaanse 211's zijn niet te betalen! USD600 per stuk is geen uitzondering.

Beluisteren is bij 107 nooit een probleem. Ik was erg tevreden over die zaak toen ik daar een stel speakers kocht. De verkoper was niet te verleiden tot een oordeel. "Of het goed klinkt? Meneer het zijn uw oren, dan moet u gaan luisteren." Dus: speakers in de auto, CDs mee, lekker luisteren!

Tja, het blijven mooie buizen natuurlijk... echte lampen, je kunt er de krant bij lezen :)

Groeten,

Remco

Zozo Michel,

Op zoek naar Single Ended Triode bakken?

Ik ken de VAL-211 erg goed, Rik Stoet heeft ze vroeger geimporteerd, ik heb er ook veel mee gedemonstreerd.

1) Ga er maar vanuit dat de buizen op zijn.

2) Het is een chinees ontwerp, dus ook alle comp. zijn chinees; ze kunnen in ieder geval betere voedingselco's en koppelcondensatoren gebruiken. De voedingstrafo is aan de kleine kant.

De uitgangstrafo is waarschijnlijk de grootste bottle neck (te kleine kern).

3) De 211 komt pas los bij p/m 1200volt plaatspanning, deze versterker draait op 950v.

Ik vond de dempingsfactor van deze bak niet geweldig (ligt mijns inziens aan de uitgangstrafo)

Als je interesse hebt heb ik nog wel een schema van deze versterker liggen.

Ingangstrap met 6N6P, staat in SRPP.

Direct gekoppeld met anodevolger 6N6P, via condensator gekoppeld aan kathodevolger 6N6P, deze kathodevolger is opgetild van de aarde en zorgt met directe koppeling meteen voor de bias spanning van de 211.

Groeten,

De uitgangstrafo is waarschijnlijk de grootste bottle neck (te kleine kern).

3) De 211 komt pas los bij p/m 1200volt plaatspanning, deze versterker draait op 950v.

Ingangstrap met 6N6P, staat in SRPP.

Caramba - ik kan aardig educated gokken ;-)

Remco, die geld opzij zet voor Vegas :D

Geplaatst door UltrAnalog:

Remco, die geld opzij zet voor Vegas :D

Beste Remco,

Vegas? Gezien de weersverwachtingen kan je misschien beter geld opzij zetten voor Aardgas :D.

Bij wiwi.com hebben ze nog diverse 211-en NOS uit de USA en Engeland. Dito 845 en een flink aantal andere mooie triodes...

Groet,

Michel cool.gif