Jump to content

Tikken en spatten met electrostaat

A90
 Share

Recommended Posts

Van het weekend wederom met veel plezier geluisterd naar klassieke muziek op een verzamel cd. Viel het me plotseling op dat ik regelmatig een spat of tik hoorde in de rechter speaker. :o

De speaker (Martin Logan Ascent) tikte / spatte inderdaad. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan en zag toen een klein stof / pluis / vuil-dingetje. Nadat ik dit had weggehaald was alles weer 'normaal'. :huh:

Wat zou er nou gebeurd zijn ? waarom ging de speaker nou tikken en spatten ? Gaat ie achteruit ? (hij is pas 3/4 jaar oud) of is het incidenteel en moet ik er soms eens langs met de stofzuiger om hem schoon te maken ? Zeg maar een beetje regulier onderhoud. :rolleyes:

We roken niet en verder proberen we de speakers zo goed en zo kwaad als het gaat te beschermen tegen onze kleine dreumes van 1.5 jaar die graag alles wat ie tegenkomt drinken wil geven uit zijn fles :ph34r: Dit is overigens niet aan de orde het was volgens mij echt het stofpluisje.

Gegroet

Michael

Beste A90,

Een paar maanden geleden heeft Tjako Fennema (vroeger bij TransTec, nu elders van groot belang) in de brievenrubriek van HVT uitgelegd wat dit is.

Het gaat om een vorm van kortsluiting tussen membraan en stator, veroorzaakt door een geleidend deeltje (stofje). Als het deeltje heet wordt en verbrandt, kan dat beschadiging van het membraan veroorzaken. Schoonhouden is dus aan te bevelen.

Vonkoverslag door de lucht (corona) kan ook plaatsvinden: vooral wanneer de esl luider moet spelen dan goed voor 'm is.

Beste A90,

Een paar maanden geleden heeft Tjako Fennema (vroeger bij TransTec, nu elders van groot belang) in de brievenrubriek van HVT uitgelegd wat dit is.

Het gaat om een vorm van kortsluiting tussen membraan en stator, veroorzaakt door een geleidend deeltje (stofje). Als het deeltje heet wordt en verbrandt, kan dat beschadiging van het membraan veroorzaken. Schoonhouden is dus aan te bevelen.

Vonkoverslag door de lucht (corona) kan ook plaatsvinden: vooral wanneer de esl luider moet spelen dan goed voor 'm is.

Of als de lucht erg vochtig is...

Beste A90,

Of als de lucht erg vochtig is...

Of als de spanning erg hoog is...