A90 Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Van het weekend wederom met veel plezier geluisterd naar klassieke muziek op een verzamel cd. Viel het me plotseling op dat ik regelmatig een spat of tik hoorde in de rechter speaker. De speaker (Martin Logan Ascent) tikte / spatte inderdaad. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan en zag toen een klein stof / pluis / vuil-dingetje. Nadat ik dit had weggehaald was alles weer 'normaal'. Wat zou er nou gebeurd zijn ? waarom ging de speaker nou tikken en spatten ? Gaat ie achteruit ? (hij is pas 3/4 jaar oud) of is het incidenteel en moet ik er soms eens langs met de stofzuiger om hem schoon te maken ? Zeg maar een beetje regulier onderhoud. We roken niet en verder proberen we de speakers zo goed en zo kwaad als het gaat te beschermen tegen onze kleine dreumes van 1.5 jaar die graag alles wat ie tegenkomt drinken wil geven uit zijn fles Dit is overigens niet aan de orde het was volgens mij echt het stofpluisje. Gegroet Michael Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste A90, Een paar maanden geleden heeft Tjako Fennema (vroeger bij TransTec, nu elders van groot belang) in de brievenrubriek van HVT uitgelegd wat dit is. Het gaat om een vorm van kortsluiting tussen membraan en stator, veroorzaakt door een geleidend deeltje (stofje). Als het deeltje heet wordt en verbrandt, kan dat beschadiging van het membraan veroorzaken. Schoonhouden is dus aan te bevelen. Vonkoverslag door de lucht (corona) kan ook plaatsvinden: vooral wanneer de esl luider moet spelen dan goed voor 'm is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 mei 2004 Report Share Posted 17 mei 2004 Beste A90, Een paar maanden geleden heeft Tjako Fennema (vroeger bij TransTec, nu elders van groot belang) in de brievenrubriek van HVT uitgelegd wat dit is. Het gaat om een vorm van kortsluiting tussen membraan en stator, veroorzaakt door een geleidend deeltje (stofje). Als het deeltje heet wordt en verbrandt, kan dat beschadiging van het membraan veroorzaken. Schoonhouden is dus aan te bevelen. Vonkoverslag door de lucht (corona) kan ook plaatsvinden: vooral wanneer de esl luider moet spelen dan goed voor 'm is. Of als de lucht erg vochtig is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 mei 2004 Report Share Posted 18 mei 2004 Beste A90, Een paar maanden geleden heeft Tjako Fennema (vroeger bij TransTec, nu elders van groot belang) in de brievenrubriek van HVT uitgelegd wat dit is. Het gaat om een vorm van kortsluiting tussen membraan en stator, veroorzaakt door een geleidend deeltje (stofje). Als het deeltje heet wordt en verbrandt, kan dat beschadiging van het membraan veroorzaken. Schoonhouden is dus aan te bevelen. Vonkoverslag door de lucht (corona) kan ook plaatsvinden: vooral wanneer de esl luider moet spelen dan goed voor 'm is. Of als de lucht erg vochtig is... Of als de spanning erg hoog is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now