Jump to content

Beolab 5


wpstolk
 Share

Recommended Posts

Ik heb de BeoLab 5 vaker gehoord, en ........klinkt inderdaad niet verkeerd (popmuziek, jazz en klassiek). Ik weet niet hoe de speaker zich verhoudt tot andere in dezelfde prijsklasse. Ik vind een aantal andere speakers van B&O ook zeker fraai klinken; de Beolab 4000 klinkt lekker pittig en snel en strak (actief!), de BeoLab 1 is met name bij popmuziek en jazz indrukwekkend. En kan echt ongelofelijk strak en hard tekeergaan. (ICE power). Hun laatste product, de BeoLab 3, kan ik niet inschatten. De eerste indruk was niet geweldig: opgepompt laag.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de beolab 5 een aantal keren gehoord. Ik ben absoluut onder de indruk van deze speaker. Ik vond het alleen wat kil klinken. Het laag vind ik ongehoord strak.

 

De beolab 3 ben ik nu 1 keer gehoord, klonk wel grappig maar dan is het moeilijk te beoordelen.

 

nando

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Ja jongens, lang leve de PWM ICE modules. Daar kun je ongekende versterkers mee bouwen!

 

Groeten,

Bas

Al kreeg ik geld toe. :D

 

 

Edwin

Beste Edwin,

 

Ik denk toch niet dat je helemaal hebt begrepen waar het hier over gaat. Begrijp me niet verkeerd, maar ik wordt zo moe van al die vooroordelen altijd.

 

De techniek gaat vooruit, de PWM techniek wordt ebter en beter. Ik heb zelf in eht verleden met de ICE modules ge-experimenteerd. Ik heb de met ICE modules voorziene Jeff Rowlands gehoord. Geloof me, dit is eits bijzonders.!

 

Voor lineare versterkers was de klasse A techniek fraai. Echter sta ik open voor nieuwe technieken. En vergeet vooral niet "If it sounds good, it is good!!"

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Ja jongens, lang leve de PWM ICE modules. Daar kun je ongekende versterkers mee bouwen!

 

Groeten,

Bas

Al kreeg ik geld toe. :D

 

 

Edwin

Beste Edwin,

 

Ik denk toch niet dat je helemaal hebt begrepen waar het hier over gaat. Begrijp me niet verkeerd, maar ik wordt zo moe van al die vooroordelen altijd.

 

De techniek gaat vooruit, de PWM techniek wordt ebter en beter. Ik heb zelf in eht verleden met de ICE modules ge-experimenteerd. Ik heb de met ICE modules voorziene Jeff Rowlands gehoord. Geloof me, dit is eits bijzonders.!

 

Voor lineare versterkers was de klasse A techniek fraai. Echter sta ik open voor nieuwe technieken. En vergeet vooral niet "If it sounds good, it is good!!"

 

Groeten,

Bas

Ha Sebastiaan

 

Ik zei dit expres om jou een beetje te jennen. Sorry, ik zal het nooit meer doen. Ik had er even zin in. :D

 

Ik heb al vaker positieve verhalen gelezen over de ICE modules. En ik heb hier zelfs nog geen

Link to comment
Share on other sites

Beste Edwin,

 

Je mag me best jennen hoor :D maar je kent me langer dan vandaag :D :D dan krijg je hem ook terug :D

 

Maar serieus. Ik heb zo'n 5 jaar geleden versterkers gebouwd met de eerte ICE modules. Gebouwd is een groot woord eigenlijk. Je neemt een ICE module, bouwt een voeding en klaar!. Echter is dit niet de no noncense audiofiele aanpak. In mijn vrije avonduren ben ik toen eens wat verder gegaan met deze modules. Heb er zelfs meerdere parrallel/seriel gezet. een eigen gebufferde ingangstage gebouwd. Verschillende soorten voedingen gebouwd. Heb nooit en ontwerp afgemaakt, maar het werd wel heel goed op een gegeveven moment. Intussen zijn de ICE modules enorm verbeterd. Dus wieweet ga ik er ooit nog wat mee doen. Ik heb in elk geval erg veel vertrouwen in de PWM techniek. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat dit ook de toekomst wordt. Of we dat nu leuk vinden of niet :)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

(...) Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat dit ook de toekomst wordt. Of we dat nu leuk vinden of niet :) (...)

Hee Bas,

 

Zullen we eens nadenken over een hardly-any-compromise luidsprekersysteem met ingebouwde digitale cross-overs en digitale vermogensversterkers op alle units?

Puur actief, en met faserechte filtering?

(Dit idee ziekt al meer dan twintig jaar door mijn hoofd, maar destijds k

Link to comment
Share on other sites

Hee Bas,

 

Zullen we eens nadenken over een hardly-any-compromise luidsprekersysteem met ingebouwde digitale cross-overs en digitale vermogensversterkers op alle units?

Puur actief, en met faserechte filtering?

(Dit idee ziekt al meer dan twintig jaar door mijn hoofd, maar destijds k

Link to comment
Share on other sites

Hee Bas,

 

Zullen we eens nadenken over een hardly-any-compromise luidsprekersysteem met ingebouwde digitale cross-overs en digitale vermogensversterkers op alle units?

Puur actief, en met faserechte filtering?

(Dit idee ziekt al meer dan twintig jaar door mijn hoofd, maar destijds k?<=n het blijkbaar nog niet zo gemakkelijk. Nu wel?)

Dat kon 20 jaar geleden ook al, misschien toen nog niet digitaal. Je hebt dus aardig zitten slapen.

 

Afijn, zulke dingen kun je toch beter aan je goeroe Klaas over laten Spido.

 

B)

Beste Pjotr,

 

Jou werd niks gevraagd, zeurpjotr. Als je iets opbouwends te melden hebt, doe dat dan. Maar daar hoef ik niet op te hopen, vrees ik.

 

Overigens kon dat twintig jaar geleden niet. Technologisch w

Link to comment
Share on other sites

(...) Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat dit ook de toekomst wordt. Of we dat nu leuk vinden of niet :) (...)

Hee Bas,

 

Zullen we eens nadenken over een hardly-any-compromise luidsprekersysteem met ingebouwde digitale cross-overs en digitale vermogensversterkers op alle units?

Puur actief, en met faserechte filtering?

(Dit idee ziekt al meer dan twintig jaar door mijn hoofd, maar destijds k

Link to comment
Share on other sites

Beste Pjotr,

 

Anders dan vele anderen hier heb ik helemaal geen geloof, wat luidsprekers betreft.

Als er een methode is om met zo weinig mogelijk fasetegenstellingen tussen grondtonen en harmonischen, met zo weinig mogelijk vertraagde resonanties, zo recht mogelijk en met zo weinig mogelijk vervorming geluid weer te geven, dan kies ik die methode.

Principe, systeem, merk en heel veel meer dingen waar men zich hier druk over maakt, spelen voor mij geen enkele rol.

 

Mijn huidige systemen zijn zoals ze zijn omdat ik op dit moment niet zou weten hoe ik ze nog beter zou kunnen maken.

Maar wellicht is het met behulp van digitale filters wel mogelijk om elke luidsprekerunit in een actief systeem alleen maar exact het frequentiebereik te laten weergeven waarin die unit optimaal presteert: zonder faserotatie buiten dat gebied dus, en dus ook zonder fasetegenstellingen met flankerende units.

En wellicht kunnen dan meteen de stijgtijdverschillen op de overnamepunten worden opgeheven.

Zou toch mooi zijn?

 

Ach, maar waarom vertel ik je eigenlijk over mijn wensen, verwachtingen en dromen?

Jij zal toch wel weer met wat negatiefs reageren. Iets positiefs heb ik van jou nog nooit gelezen, geloof ik.

Link to comment
Share on other sites

Het ging over een product van B&O. Nou is het bij B&O toevallig erg problematisch om de combinatie te onderzoeken tussen muzikale kwaliteiten en de waardering die je voor het product kan opbrengen. Deze waardering is wel synoniem met kwaliteit, maar dat hoeft niet voor muzikaliteit op te gaan. Want juist B&O- produkten krijgen ook andere kwaliteiten mee, namelijk ook bedieningsgadgets, verfijnde styling en afwijkend materiaalgebruik.

 

Mensen die extra centjes willen neertellen voor de laatste drie kwaliteiten (want dat zijn het onmiskenbaar), zullen waarschijnlijk de muzikaliteit pas in laatste instantie belangrijk vinden.

 

En daar heb je dus precies de echte B&O- consumenten in de picture. Net zoiets als bij Bose. Heeft eigenlijk pas in laaste instantie met muzikaliteit te maken.

 

"Hoe klinkt dit B&O- product?" is misschien dus niet zo'n gelukkig gekozen vraag, omdat je die vraag beter kan stellen bij producten, waarbij in het ontwerpproces met redelijke kans zo'n criterium een beetje heeft meegewogen.

 

De Zoetermeerse B&O-dealer heeft gelijk: kwaliteit is wat de klant wil. En bij B&O wil de klant iets anders dan de bezoekers van dit forum meestal willen, denk ik.

 

En ook wat een doorgewinterde Bose-klant wil, is iets ook echt iets anders dan wat wij willen. Anders waren de meeste Bose- producten wel wat muzikaler geworden in al die decennia sinds Dr. Bose zijn afstudeerprincipes verkondigt.

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Beste Headshell,

 

B&O maakt nog steeds gewoon apparaten waar muziek mee gemaakt moet worden en dat is het hoofddoel, die gadgets zijn bijzaak, middelen om het doel te bereiken. Nu mag een B&O toch wel beoordeeld worden op die hoofdzaak door mensen die dat het belangrijkste vinden?

 

De B&O beolab 5 vind ik een mooi geluid hebben. Het uiterlijk is zo raar dat het mooi wordt.

 

Overigens vind ik dat een mooi geluid niet zaligmakend is. Als een speaker erg mooi klinkt maar vreselijk lelijk is komt die niet bij mij in de kamer. Mede hierom heb ik Musical Fidelity apparatuur uit de x-serie omdat ik die zo mooi vind.

 

nando

Link to comment
Share on other sites

Bensz,

denk dat dat niet zal lukken. Zeker interessant, misschien.

 

Nando,

"hoofddoel" en "als belangrijkste ontwerpcriterium beschouwen", dat zijn 2 verschillende zaken. Tuurlijk, je kan er muziek mee maken. Maar was het muzikale facet het belangrijkste ontwerpcriterium? Nee, dan moet je het echt anders doen en dat willen ze bij B&O ook duidelijk niet. B&O had vroeger trouwens een heel andere plaats in de hifi- wereld dan tegenwoordig.

 

Ik vind een optimale muzikaliteit voor je geld wel het belangrijkste. Maar nogmaals: elke consument bepaalt voor zichzelf wat kwaliteit is. Er zal in principe niet iets zijn als een universeel kwaliteitscriterium. Dat zal je telkens weer voor jezelf moeten beoordelen.

 

Maar er zijn wel thema's als muzikaliteit, styling en bedieningsgadgets. En het thema, dat duidelijk als een van de minst urgente criteria geldt bij B&O is de muzikaliteit. Anders bouw je de boel gewoon anders dan zij het doen. Dat staat voor mij vast.

 

Toevallig vind jij dat model goed klinken. Maar als ik zoveel geld zou moeten uitgeven, dan ging ik per se niet eerst bij B&O kijken. Want muzikalitiet moet nummer 1 zijn. Dan kan ik dus meer muzikaliteit krijgen voor hetzelfde geld.

 

OF: dezelfde muzikaliteit voor een lager budget. Dus B&O is duidelijk niet mijn "ding". Dat bedoelde ik. Het is dus het geluid van het mindere geld als je begrijpt wat ik bedoel. Klinkt mooi. Maar het is het mooie van het mindere geld. Echt: styling- en bedieningsgadgets eisen ook hun gehoormatige en budgettaire tol. Dat gaat je niet in je kouwe kleren zitten...

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Hij heeft vast wel lezingen gehouden op AES- conventions en zo. Maar afschriften daarvan zijn onbetaalbaar. Je zou eigenlijk aan zijn eigen toko moeten vragen of ze je iets willen emailen..

 

Ikzelf vind zijn theorie een dwaling en zijn producten technologisch ondermaats voor het gevraagde geld. Maar ik heb niks tegen de fans van het merk hoor. Het is echt amerikaans. Poneer een nieuwe stelling en verdien er goud munnie mee door een hoop schreeuwende reclame. Maar de basis van het hele principe stamt al uit de zeventiger jaren.

 

http://www.designnews.com/article/CA151328

 

http://www.intellexual.net/bose.html

 

Niet alle amerikaanse speakerfabrikanten werken zo, hoor. Er zijn echt wel betere.

Von Schweikert, Thiel, Avalon en ook dat merk van die Harman International Company met die wat kleinere speaker met dat visnetje aan de voorkant en die Dynaudio- achtige bass drivers. Ja, ik weet het weer: Revel.

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...