Karma Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 Ik ben sinds kort in het bezit van een hoofdtelefoonversterker. Er wordt een opamp gebruikt van het type NE 5532 A. Alhoewel dit een soort van geselecteerde versie is van deze opamp, kan dit volgens mij beter. Ik kan op zich al goed met het geluid leven. Ik hou van het open karakter van het geluid op dit moment. Enig klein kritiekpuntje is dat er soms nog iets van hardheid of schreeuwrigheid in het middengebied zit dat naar mijn smaak iets minder kan. Ik zit zelf te denken om een burr brown of analog devices te proberen. Heeft iemand suggesties en welke opamp kan ik zonder problemen van stabilieit en DC problemen erin stoppen. Ik zat zelf te denken aan een OPA 2134 en AD 825. Iemand ook suggesties waar ik deze opamps kan kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 april 2004 Report Share Posted 4 april 2004 De OPA2134 is een prima alternatief. De AD825 is een single opamp en dan zou je een klein subschakelingetje moeten bouwen om die te gebruiken. Bovendien is ie alleen in SMD-techniek beschikbaar. Dat wordt dus ff puzzelen. Ik ben niet echt gecharmeerd van de AD825. Die opamp is veel te snel, waardoor ie de neiging heeft erg scherp te klinken. Beter alternatief is bijv de OPA2604, ook van BB. Analog Device heeft echter ook prima alternatieven die zonder problemen in te passen zijn. De OP270 en OP275 zijn daar prima voorbeelden van. Ik weet dat Bas de NE5532 het liefst vervangt door de OP270. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts