Jump to content

DIY cd loopwerk

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Mijne heren,

Is het mogelijk om je eigen cd loopwerk te maken mb.v. een mooi CD-Rom loopwerk bestemd voor een PC.

Alleen een voeding nodig .

Spartaanse bediening is geen probleem.

Sandwich van 2 oude betontegels uit de tuin van mijn vrouw en klaar is Kees.

Is mijn Tent clockje hier ook bruikbaar?

Googelen maar.......

Groeten,

Hans

Volgende maand komt er in de elektuur een artikel over cdrom als cdspeler.

Misschien moet je die eens uitchecken.

Even geduld aub

Groeten Simon

Het is Hear al vaker aan de orde geweest: Knutsel een barebone PC in elkaar en hang er een goede externe DAC aan.

M.b.t. tot die beveiliging: CloneCD kopieert zowat alles. Als CloneCD zo'n CD kan inlezen naar HD is er ook wel afspeelsoftware te bedenken die korte metten met die beveiligingen maakt.

;)

Eerlijk gezegd heb ik zo 6 jaar CD's afgespeeld met een Toshiba 14,6x (ja raar getal), en met Windows dusdanig geconfigureerd dat audio via de databus liep. Die speler had trouwens nog een prachtig loopwerk. Slechts

Het is Hear al vaker aan de orde geweest: Knutsel een barebone PC in elkaar en hang er een goede externe DAC aan.

M.b.t. tot die beveiliging: CloneCD kopieert zowat alles. Als CloneCD zo'n CD kan inlezen naar HD is er ook wel afspeelsoftware te bedenken die korte metten met die beveiligingen maakt.

;)

Wat dacht je van een Celeron 700MHz machine met een Philips cd brander als loopwerk en een Terratec geluidskaart.

Het resultaat van dit alles wordt digitaal (optisch) uitgevoerd op 48kHz naar een externe Philips DAC 960.

De eerste proeven klinken veelbelovend.... ;)

Als je nog leuke afspeel software zoekt!

Traktor dj studio

Asio 2 ondersteuning

Apparte headphone uitgang!! (moet wel via dezelfde driver)

upsampling naar 88k2hz

Midi controlled!

Midi sync !!!

Aanrader!!!

Groeten Simon

Traktor dj studio

Asio 2 ondersteuning

upsampling naar 88k2hz

Midi controlled!

Midi sync !!!

Aanrader!!!

Groeten Simon

Bedankt Seoman voor de tip.

Maar ik hou het voorlopig bij CoolEdit Pro.

Ik vind trouwens de Terratec met eigen drivers beter klinken als de SB Audigy 1 met Asio.

Vraag me af of je een PC nog iets audiofieler :eek: kan maken met batterij voeding ipv een geschakelde PC voeding.

Probleem is alleen dat de huidige mamaborden en cpu zo'n 3 a 4 verschillende voedingskabels (met verschillende spanningswaarden) nodig hebben.

Je kan natuulijk wel een laptop nemen, maar dat heeft weer ander nadelen. Misschien een laptop met externe geluidskaart.

Dat is vrij goed te ondervangen, anders had ik nooit computers in mijn homestudio kunnen gebruiken. Tegenwoordig bestaan er stillere voedingen, maar ik werkte altijd met temperatuurgeregelde snelheidregelaartjes, en passief gekoelde CPU's.

Geluid van de harddisks vormde altijd een groter probleem. Hiertoe bouwde ik de PC's altijd in, en maakte gebruik van o.a. bitumen (w

Bovendien zijn er fanloze voedingen (zero dB ;) ) maar die zijn wel erg duur. Probleem is dan idd nog het geronk van de HD. Mooste is om de hele CD in geheugen te lezen en van daar uit af te spelen, kan de HD even stil zijn.

Bedankt voor de tip voor Traktor dj studio Simon, zal er eens naar kijken.

;)

Traktor dj studio

Asio 2 ondersteuning

upsampling naar 88k2hz

Midi controlled!

Midi sync !!!

Aanrader!!!

Groeten Simon

Bedankt Seoman voor de tip.

Maar ik hou het voorlopig bij CoolEdit Pro.

Ik vind trouwens de Terratec met eigen drivers beter klinken als de SB Audigy 1 met Asio.

Kun je daar meerdere songs in laden dan?

of een playlist samenstellen?

Ik geloof niet dat creative al even ver is met de geluidskwaliteit en asio ondersteuning als terratec.

Creative is meer gericht op de spelletjes (eax enzo)

Onder dwang van vele gebruikers is er wat moeite in asio ondersteuning gestopt.

Maar niet van harte ben ik bang.

Terratec mikt ook meer op de (semi)proffesionele markt.

Groeten Simon

Bovendien zijn er fanloze voedingen (zero dB ;) ) maar die zijn wel erg duur. Probleem is dan idd nog het geronk van de HD. Mooste is om de hele CD in geheugen te lezen en van daar uit af te spelen, kan de HD even stil zijn.

Voor MP3 gebruik ik al jaren een in de kast verstopte PC zonder monitor, toetsenbord en muis (remotecontrol). Tijdens opstarten wordt WinAmp kompleet in een ramdrive geladen, waardoor de harddisk nog nauwelijks wordt aangesproken. Over een tijd wordt de schijf enkel nog tijdens het opstarten aangesproken, omdat ik dan het gehele besturingssysteem vanuit die ramdrive laat werken. Win95 leent zich nog prima voor zoiets. :)

Passief gekoelde voedingen zijn inderdaad erg duur, maar als je niet aan de standaardbehuizing bent gebonden en geen energieverslindende CPU gebruikt, is dat volgens mij zeer goed zelf te verwezenlijken. En al helemaal als je er enkel CD's mee afspeelt.

En wat dit laatste betreft:

@Hans: je zei dat een spartaanse bediening al voldoende is. Zijn de functies start, stop, next en previous (en bij sommige spelers ook skip) voldoende? In dat geval heb je voor de meeste CD-romspelers enkel nog een voeding en behuizing nodig, en kan je je verdere aandacht richten op het verbeteren van de electronica.

Mario

Ik geloof niet dat creative al even ver is met de geluidskwaliteit en asio ondersteuning als terratec.

Creative is meer gericht op de spelletjes (eax enzo)

Onder dwang van vele gebruikers is er wat moeite in asio ondersteuning gestopt.

Maar niet van harte ben ik bang.

Terratec mikt ook meer op de (semi)proffesionele markt.

Groeten Simon

Creative is heel wat verbeterd, en ik gebruik ze dan ook in werkstations, maar voor audiogebruik laat ik dat merk nog steeds links liggen. Na Roland was Terratec het 1e merk wat zich voornamelijk op muzikanten richtte. Over Terratec ben ik goed te spreken, al schijnt het merk ook steeds meer "speelgoed" op de markt te brengen, en helaas zijn niet alle drivers even probleemloos.

Heb je echter al eens naar M-Audio gekeken? Een merk met een goede reputatie in de muziekwereld v.w.b. serieuze audio-interfaces met bewezen kwaliteiten en stabiliteit. Onlangs brachten ze hun 1e consumentenkaart (de Revolution 7.1) op de markt voor een fractie van de prijs van de AudigyII. Audio-weergave blijkt excellent te zijn, (ASIO-) drivers zijn zeer stabiel, en geen oversampling tot 48kHz, of in stereomode tot 192kHz. Dat de kaart ook op andere gebieden (o.a. effecten) niet onderdoet voor Creative, is mooi meegenomen voor wie hem ook voor andere toepassingen gebruikt.

Minpunt is dat 3.5mm aansluitingen worden gebruikt (en dat voor dat geld :D), maar ik ben nog steeds op zoek naar andere minpunten.

Mario

@Hans: je zei dat een spartaanse bediening al voldoende is. Zijn de functies start, stop, next en previous (en bij sommige spelers ook skip) voldoende? In dat geval heb je voor de meeste CD-romspelers enkel nog een voeding en behuizing nodig, en kan je je verdere aandacht richten op het verbeteren van de electronica.

Ja, dat zou al voldoende kunnen zijn.

Ik vind het wel belangrijk om van nummer te kunnen wisselen.

Ik heb veel gkeken maar weinig gekocht!!!!!!

Bedankt voor de info.

Hans

Stamt dat probleem met die condensatoren niet uit de periode dat een Taiwanese fabrikant zijn condensatoren volgens een gestolen (onvolledig) recept brouwde? Andere Taiwanese fabrikanten, zoals Abit, AOpen en Chaintech, zijn daar ook de dupe van geweest.

Mario

Ja, dat klopt. Heb zelf ook een moederbord (Epox) liggen met lekkende condensatoren (van m'n broer geweest). Een jaar oud. Heb inmiddels nieuwe C's en die ga ik er morgen misschien maar eens inzetten. Ik ga 'm dan in m'n computer gebruiken, ter vervanging van m'n Asus A7V.