Jump to content

zelfbouw LCD projector???

gvy
 Share

Recommended Posts

Ja. Niet door mij overigens. Jaren geleden (ik dacht ergens in '92), voordat ik m'n eerste lcd projector kocht en naar een goedkopere oplossing zocht, was er iemand in Amsterdam die het als volgt had opgelost:

Die man nam een tv welke een speciale beeldbuis had. Had waarschijnlijk deze tv gekozen opdat de lichtsterkte veel opgevoerd kon worden (daar had hij ook wat mee gerommelt) zonder dat de buis na enige tijd 'opgebrand' was. Welke weet ik niet. Daarbij had hij een inverter gebouwd zodat het (gespiegelde) geprojecteerde beeld weer het juiste beeld gaf. Beeld moet je spiegelen. Om het beeld extra groot te projecteren had hij een koker gemaakt van hout waar op het einde een lens zat. Die 'lens' was zo'n lens die je wel eens op een achtervenster ziet zitten op een bus. De lens zat niet vast in- of aan de koker. Hij had dat schuifbaar gemaakt zodat een scherp beeld instelmogelijkheid ontstond.

Als projectordoek had hij wel zo'n ultra refecterend doek gebruikt. Dat grijze spul van diaprojector doeken. Ik gebruik overigen nu een wit verduisterend rolgordijn en projecteer op het witte kunststof achtige spul, maar dat terzijde. De licht opbrengst viel reuze mee. De ruimte moest verduisterd worden.

Die overhead oplossingen zijn al langer in de handel (geweest). Dit was een voorloper op de huidige lcd projectoren. Nu zal je niet kunnen vinden vermoed ik. De kleuren (flets) en lichtopbrengst was buitengewoon treurig.

Arie