Jump to content

(Zelfbouw) netkabels en netfilters.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

hoi hans.

 

leuk is het altijd om een test te lezen.

 

leuk is ook om te lezen dat jij toch goede ervaring heb met je eind versterker aan het filter,terwijl ik nooit eigenlijk hierover goede reacties heb gelezen.

 

maar wat ik wel wil weten is heb jij toevallig al geluisterd naar het verschil van een vlechtkabel met en zonder afscherming, ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

 

want hoe stom dit ook mag zijn,want ik heb een paar setjes netsnoeren (verschillende)gemaakt maar allemaal met afscherming.(ik had hier even niet bij stil gestaan)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans

Leuk verhaal. Jammer dat je niet een situatie hebt genomen zonder enige wijze van filtering. De bas op de geselecteerde opname klinkt heel goed, maar dat kan ik van de piano niet zeggen. Ik vind hem niet helder genoeg en op een gegeven moment hoorbaar flink vervormd. Het zou mij niets verbazen als de conclusies heel anders zijn als jullie een andere opname zouden gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans

Leuk verhaal. Jammer dat je niet een situatie hebt genomen zonder enige wijze van filtering. De bas op de geselecteerde opname klinkt heel goed, maar dat kan ik van de piano niet zeggen. Ik vind hem niet helder genoeg en op een gegeven moment hoorbaar flink vervormd. Het zou mij niets verbazen als de conclusies heel anders zijn als jullie een andere opname zouden gebruiken.

De derde opstelling was met gammablok en dropveters.

 

De vijfde opstelling was met gammablok en vlechten.

 

De zevende opstelling was eind op gamma en filter op CD.

 

Verder werd alleen de preamp gebruikt, deze was wel op het filteraangesloten, maar verbruikt volgens mij zo'n 20 Watt. Ik kan me niet voorstellen dat dit grote verschillen gebracht zou hebben.

 

We hebben verder van dat nummer alleen de eerste minuut (ongeveer) gedraaid. Hier was van vervorming op de piano niks te merken, integendeel deze staat er dan zeer mooi op.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

hoi hans.

 

leuk is het altijd om een test te lezen.

 

leuk is ook om te lezen dat jij toch goede ervaring heb met je eind versterker aan het filter,terwijl ik nooit eigenlijk hierover goede reacties heb gelezen.

 

maar wat ik wel wil weten is heb jij toevallig al geluisterd naar het verschil van een vlechtkabel met en zonder afscherming, ik ben benieuwd wat jouw ervaring is.

 

want hoe stom dit ook mag zijn,want ik heb een paar setjes netsnoeren (verschillende)gemaakt maar allemaal met afscherming.(ik had hier even niet bij stil gestaan)

Rob...

 

het enige wat ik aan afgeschermde vlechtkabels heb is een set interlinks welke ik tussen m'n Thorens draaitafel en Clearaudio basic gebruik.

 

Wanneer ik deze tussen m'n cd-speler en pre gebruik is deze toch een stuk matter dan zonder afscherming.

 

Als je afscherming gebruikt moet die volgens mij ver van de aders liggen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans

Leuk verhaal. Jammer dat je niet een situatie hebt genomen zonder enige wijze van filtering. De bas op de geselecteerde opname klinkt heel goed, maar dat kan ik van de piano niet zeggen. Ik vind hem niet helder genoeg en op een gegeven moment hoorbaar flink vervormd. Het zou mij niets verbazen als de conclusies heel anders zijn als jullie een andere opname zouden gebruiken.

De derde opstelling was met gammablok en dropveters.

 

De vijfde opstelling was met gammablok en vlechten.

 

De zevende opstelling was eind op gamma en filter op CD.

 

Verder werd alleen de preamp gebruikt, deze was wel op het filteraangesloten, maar verbruikt volgens mij zo'n 20 Watt. Ik kan me niet voorstellen dat dit grote verschillen gebracht zou hebben.

 

We hebben verder van dat nummer alleen de eerste minuut (ongeveer) gedraaid. Hier was van vervorming op de piano niks te merken, integendeel deze staat er dan zeer mooi op.

 

:)

Tsja, dan vrees ik dat jij naar andere vleugels hebt geluisterd dan ik. Tenzij hij met de klep dicht gespeeld heeft, vind ik de pianoklank echt veel te gedempt klinken. Als jullie dit nog eens doen, willen jullie dan een testopstelling maken met uitsluitend standaard bekabeling, standaard netsnoeren en geen enkele wijze van filtering? Als jullie het aantal testopstellingen dan kunnen beperken tot bijvoorbeeld 4, dan kunnen we dat later nog eens exact overdoen op andere sets zoals die van Erik, van mij of welke andere die er in geinteresseerd is. De gecombineerde resultaten kunnen dan een bijdrage leveren aan de discussies over bekabeling, filtering, schone stroom etc.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans

Leuk verhaal. Jammer dat je niet een situatie hebt genomen zonder enige wijze van filtering. De bas op de geselecteerde opname klinkt heel goed, maar dat kan ik van de piano niet zeggen. Ik vind hem niet helder genoeg en op een gegeven moment hoorbaar flink vervormd. Het zou mij niets verbazen als de conclusies heel anders zijn als jullie een andere opname zouden gebruiken.

De derde opstelling was met gammablok en dropveters.

 

De vijfde opstelling was met gammablok en vlechten.

 

De zevende opstelling was eind op gamma en filter op CD.

 

Verder werd alleen de preamp gebruikt, deze was wel op het filteraangesloten, maar verbruikt volgens mij zo'n 20 Watt. Ik kan me niet voorstellen dat dit grote verschillen gebracht zou hebben.

 

We hebben verder van dat nummer alleen de eerste minuut (ongeveer) gedraaid. Hier was van vervorming op de piano niks te merken, integendeel deze staat er dan zeer mooi op.

 

:)

Tsja, dan vrees ik dat jij naar andere vleugels hebt geluisterd dan ik. Tenzij hij met de klep dicht gespeeld heeft, vind ik de pianoklank echt veel te gedempt klinken. Als jullie dit nog eens doen, willen jullie dan een testopstelling maken met uitsluitend standaard bekabeling, standaard netsnoeren en geen enkele wijze van filtering? Als jullie het aantal testopstellingen dan kunnen beperken tot bijvoorbeeld 4, dan kunnen we dat later nog eens exact overdoen op andere sets zoals die van Erik, van mij of welke andere die er in geinteresseerd is. De gecombineerde resultaten kunnen dan een bijdrage leveren aan de discussies over bekabeling, filtering, schone stroom etc.

Kermit...

 

hoe dropveterder het werd, hoe dichter de klep zat.....

 

Met de gevlochten kabels en filtering klonk de piano inderdaad steeds frisser (zie boven).

 

kzou als ik jou was toch maar eens naar andere netkabels gaan kijken... :D

Link to comment
Share on other sites

hoe dropveterder het werd, hoe dichter de klep zat.....

 

Met de gevlochten kabels en filtering klonk de piano inderdaad steeds frisser (zie boven).

 

kzou als ik jou was toch maar eens naar andere netkabels gaan kijken... :D

Hoezo dat :confused:

Bij vlies/Quad combinaties maakt dat allemaal toch niet uit?

Dat mag na jaren hetzelfde verhaal posten over welke kabel dan ook toch wel duidelijk wezen ....

Je mag blij zijn dat je zelf een prettige ervaring hebt met die netsnoeren en filters Hans, zo ben ik ook ooit begonnen bij bifi.nl met "het nut van goede netsnoeren" :)

Na een jaar gingen sommige forummers dan toch zelf eens proberen wat netsnoeren nu werkelijk doen, i.p.v. te blijven roepen dat ze niets k

Link to comment
Share on other sites

Dus hoe frisser hoe beter begrijp ik hier uit? Deze piano-opnqme is echt de meest gedempte die ik in mijn collectie heb zitten (lijkt ook een beetje bij de Verve sound uit die tijd te horen): die opname klinkt gewoon niet fris, dus als je filters en bekabeling dat er van maken... Neem eens een goede piano opname en probeer het nog eens.

Link to comment
Share on other sites

Rob...

 

het enige wat ik aan afgeschermde vlechtkabels heb is een set interlinks welke ik tussen m'n Thorens draaitafel en Clearaudio basic gebruik.

 

Wanneer ik deze tussen m'n cd-speler en pre gebruik is deze toch een stuk matter dan zonder afscherming.

 

Als je afscherming gebruikt moet die volgens mij ver van de aders liggen.

 

:)

 

hoi hans

 

oke die snap ik , maar hoe ver is ver genoeg wat afscheming betreft zonder dat het nadelige gevolgen heb voor het geluid.(hoeveel mm zou rendabel zijn)

 

ik bedoelde eigenlijk de zelfbouw netsnoeren heb je al eens 2 setjes gemaakt 1 met afscherming en 1 zonder en deze vergeleken.

Link to comment
Share on other sites

Kermit...

 

hoe dropveterder het werd, hoe dichter de klep zat.....

 

Met de gevlochten kabels en filtering klonk de piano inderdaad steeds frisser (zie boven).

 

kzou als ik jou was toch maar eens naar andere netkabels gaan kijken... :D

Of andere....eh.... :lol:;)

Link to comment
Share on other sites

Aitos zeker. Nou, dat hebben we deze zomer met zijn allen beluisterd...

Beste Kermit,

 

Ja je hebt het een keer gehoord in een voor jou onbekende ruimte, met onbekende weergevers en onbekende randapparatuur............ :D

 

Groeten,

Bas

Haha, knal hem er maar in hoor :lol:

De speakers combineerden niet echt goed met de versterker (die hoorbaar te weinig vermogen in huis had).

Bij lagere volumes en rustige muziek waren er zeker bijzondere momenten.

Maar om hier nou een definitief oordeel over Aitos aan te verbinden :unsure:

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Aitos zeker. Nou, dat hebben we deze zomer met zijn allen beluisterd...

Beste Kermit,

 

Ja je hebt het een keer gehoord in een voor jou onbekende ruimte, met onbekende weergevers en onbekende randapparatuur............ :D

 

Groeten,

Bas

Het was een set die uitgezocht en neergezet was door de ontwerper van Aitos, dus mag ik er van uitgaan dat dat goed is. Bij sommige aspecten maken de luisterruimte e.d. echt niet meer uit: bij sommige muziekstukken trokken ze het luid en duidelijk hoorbaar niet.

Link to comment
Share on other sites

Kermit...

 

hoe dropveterder het werd, hoe dichter de klep zat.....

 

Met de gevlochten kabels en filtering klonk de piano inderdaad steeds frisser (zie boven).

 

kzou als ik jou was toch maar eens naar andere netkabels gaan kijken... :D

Of andere....eh.... :lol:;)

Grappig dat zo

Link to comment
Share on other sites

Rob...

 

het enige wat ik aan afgeschermde vlechtkabels heb is een set interlinks welke ik tussen m'n Thorens draaitafel en Clearaudio basic gebruik.

 

Wanneer ik deze tussen m'n cd-speler en pre gebruik is deze toch een stuk matter dan zonder afscherming.

 

Als je afscherming gebruikt moet die volgens mij ver van de aders liggen.

 

:)

 

hoi hans

 

oke die snap ik , maar hoe ver is ver genoeg wat afscheming betreft zonder dat het nadelige gevolgen heb voor het geluid.(hoeveel mm zou rendabel zijn)

 

ik bedoelde eigenlijk de zelfbouw netsnoeren heb je al eens 2 setjes gemaakt 1 met afscherming en 1 zonder en deze vergeleken.

Nee, zover :) ben ik nog niet gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Dus hoe frisser hoe beter begrijp ik hier uit? Deze piano-opnqme is echt de meest gedempte die ik in mijn collectie heb zitten (lijkt ook een beetje bij de Verve sound uit die tijd te horen): die opname klinkt gewoon niet fris, dus als je filters en bekabeling dat er van maken... Neem eens een goede piano opname en probeer het nog eens.

Als met gedempt bedoeld dat de piano geen heldere klank heeft klopt dat )Bosendorfer??).

 

Wat ik bedoel is dat de heel subtiel gespeelde piano in het begin nauwlijks opvalt met de dropveters. Met de gevlochten netkabels staat de piano mooi in het midden met een prachtige volle aanslag. Maar nog steeds heel zacht.

 

Met frisser bedoel ik dat het instrument steeds meer op een piano gaat lijken. Ondanks dat deze heel erg rond klinkt. Maar ja niet alle piano's zijn Steinway's of Yamaha's.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vandaag op de set van Wim met de netkabels gedraaid (Master 3, Array (2xM + A), CD 17 KI).

 

Ik moest moeite doen om ze terug te krijgen.

 

Wat was dit een verschil !!!!!

 

Hij draaide tot nu toe met dropveters op de versterkers, en een van de Hul Mainstream op de CD-speler.

 

Eerst met de hierboven genoemde plaat wat vergelijkingen gedaan.

 

Alle apparaten worden aangesloten op een Visonik netfilter (tenzij anders aangegeven).

 

1. Gevlochten op de eindversterkers, de rest zoals het was.

2. Gevlochten op alles behalve de CD-speler.

3. Alles gevlochten.

4. Alles gevlochten, eindversterkers rechtstreeks aan het stopcontact.

 

Tot 3 klaarde het geluid in stappen behoorlijk op. Alles aspekten die ik hierboven op mijn set omschreef bleken hier ook te verbeteren.

 

Zelfs nog wat uitvergroot...!!!

 

Met stap 4 kregen we iets meer laag (in volume) maar het hoog en midden was duidelijk slechter (minder open en ruwer).

 

In vergelijking met de vandenHul Mainstream (op de Marantz), bleek dat de gevlochten kabels het geluidsbeeld frisser maakte. Een dropveter bleek op dit vlak precies tussen de gevlochten en Mainstream in te zitten.

 

De Mainstream geeft dus een erg "warm" geluid. Ik houdt hier helemaal niet van, en Wim ook niet. Die kabel gaat dus weer snel terug naar de eigenaar.

 

Later nog allerlei ander materiaal gedraaid (alles van Wim) zijn opmerking:

 

Ik hoor veel meer details in de muziek. Uitklinken is beter, en de instrumenten zijn beter afzonderlijk te horen. Ook is de klank (in zijn oren) beter.

 

Kortom... ik vertrok met een blij gevoel. :)

 

A.s. zaterdag eens met andere vergelijken, ik ben benieud wat die er van vinden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...