Jump to content

Line Array

Rogier
 Share

Recommended Posts

Mischien kun je ze aansturen middels een vertragingslijn (vergelijkbaar met de aansturing van een ELS63). Beginnend bij de buitenste naar binnen. Het signaal komt dan van alle luidsprekers gelijktijdig bij de luisteraar.

Hetzelfde zou je kunnen doen met een gebogen baffle, met het middelpunt van de boog op de luisterplaats.

Mischien kun je ze aansturen middels een vertragingslijn (vergelijkbaar met de aansturing van een ELS63). Beginnend bij de buitenste naar binnen. Het signaal komt dan van alle luidsprekers gelijktijdig bij de luisteraar.

Hetzelfde zou je kunnen doen met een gebogen baffle, met het middelpunt van de boog op de luisterplaats.

Of een Bessel array ..... zoals bij deze Fransman:

Naos3.jpg

Heb je ook geen delay line nodig.

Of maak een Linus Array, redelijk betaalbaar en de verschillende units worden apart van vermogen voorzien om afstandsverschillen tegen te gaan. In tegenstelling tot het apart filteren van units met de daarbij optredende faseverschillen.

Een probleem van line-arrays is dat je erg lang in close-field zit wat echt niet een fatsoenlijke respons heeft, voordat je in farfield zit, zit je in de achtertuin ;)

Ik ken de line arry alleen uit de PA wereld. En het verhaaltje wat daar achter hangt lijkt totaal niet op te gaan voor hifi.

En over 1 van de grootste problemen met de afstraling die in de Pa word opgelost met speciale wave guides word bij de hifi volgens mij niets over gezegt.

Helaas heb ik nu geen plaatje wat het heel duidelijk uit legt (de site waar dat op stond is uit de lucht). Maar ik zal proberen het te omschrijven.

Een luidspreker heeft een bol vormige afstraling. Zet je nou twee luidsprekers boven elkaar, en deze staan te ver van elkaar om goed te koppelen dan zie je dus dat de geluidsgolven door elkaar heen gaan. Zet je nu een hele zooi luidsprekers boven elkaar dan word het een grote puinhoop. Dit probleem is op te lossen door speciale wave guides toe te passen, die ik bij al die plaatjes niet tegen kom....

Hoe word dit in de hifi wereld opgelost??

Line arrys worden toegepast waar een hele lange Throw nodig is. En de lengte heeft te maken met de grens frkwentie tot waar het systeem zich gedraagt als een line arry zoals deze bedoelt is. Het idee is om de luidspreler vanplaats 6 db per afstands verdubbeling met slechts 3 db te laten afzwakken. Omdat de afstraling niet sferisch is, maar cilindrisch.

Uiteraard heb je nu ook veel meer controle over de plaats waar de energie naar toe word gestuurt in grote ruimtes of open lcuht locaties.

Deze dingen zijn niet echt van toepassing in de huiskamer, dus waarom dan wel een line arry vanplaats een normaal systeem?!

Hier heb ik dan ook wel wat op te zeggen. Je krijgt door al die luidsprekertjes een groot conus oppervlakte. Dus de slag van al die conusjes is kleiner om dezelfde geluidsdruk te krijgen van een enkele luispreker. Minder slag betekent minder vervorming en een beter dynamisch gedrag. En het rendement gaat omhoog.

Maar wil je dit ten koste laten gaan van de puntbron die je niet meer hebt? En de andere nadelen??

Ikke niet hoor. En daar hebben we het volgende voor bedacht. Men neme een luidspreker met zeer sterke aandrijving lichte conus, en deze stopt men achter een hoorn. Je krijgt een fantastisch rendement (102> dB), een mooie afstraling (wel kleine sweetspot), en bij een coaxiaal gemonteerde tweeter nog een puntbron ook. Met een goede laagsectie hier bij sleept je een practig klinkend, zeer dynamisch systeem in huis.

Als een line arry in de kamer geen probleem zou zijn, dan is een hoorn geladen setje ook geen probleem (dat van mij is iets te overdreven op het moment). En ik denk dat een hoorn veel beter klinkt dan de arry, en is misschien nog goedkoper ook!

Op het moment heb ik een volledig hoorn geladen set als "proto type" op m'n kamertje staan. Het is een 3 weg systeem met 15" bass, 10 cm breedbander voor het mid, en gemodificeerde piezo voor het hoog. De breedbander zit in een ronde hoorn en gaat vanaf 200 Hz tot zo'n 8-10 KHz.

Alle hoorns zijn zonder achterkamer uitgevoerd om het allemaal nog net iets leuker te laten klinken (geen compressie).

Foto:Hoorn geladen systeem (proefopstelling)

Volgende hoorn projectje word of een Pa top kast, of een 15" 100 Hz hoorn ala edgar audio.

Als er meer intresse is voor dergelijke systemen kan ik altijd nog een ander topic openen. Het is zonde om dit topic te vervuilen met hoorn materie. als iemand speciefike vragen heeft kun je me altijd melen op: Michiel_Rijckaert@hotmail.com

Hallo Michiel,

Je hebt gelijk line-array kan een hele goede richting ziin.Kijk hier eens:http://www.line-array.com/modules.php?name=Downloads&d_op=MostPopular.

Het worden echter grote bouwsels maar... het doel heiligt de middelen.Een mooiere benadering van live heb ik nimmer gehoord dan van een lijnbron.

Geen enkele kast kan daar bij in de schaduw staan.

S-M.

Het zal best wel z'n voordelen hebben. Ik zal er eens hard over na gaan denken om in een rustige periode een line arry in elkaar te knutselen. Ik heb er ooit een gezien met veel klein, en goedkope breedbanders. En dan is het het proberen wel waard! (ga eerst m'n monitortje afmaken, en dan de nodige hoorns fabriceren en een paar 15" subjes ontwerpen en bouwen... druk druk druk)

Ben toch erg benieuwd naar wat zo'n line arry doet vergleken met mijn hoorns. Ik denk dat de hoorns toch iets beter uit de verf komen....

Mdf ringen van 3-5 cm dik, gevuld met gips. De binnenkant is zo dood als een pier. Neem je hier geen genoegen mee, dan kun je de hoorn altijd zwevend ophangen in een kast gevuld met zand. Dat doe ik misschien met de 15" 100 Hz hoorn als ik deze ooit ga maken.

De bass hoorn die ik nu heb staan is een proto type. Er zit wel versteviging in, maar lang niet genoeg. De baffle is zelfs maar 18 mm dik. Wat eerder richting de 40 moet gaan.

Wie weet dat ik ooit een 1 op 1 verglijk kan maken. ik moet zeggen dat ik aardig gegrepen ben door de line arrys sinds ik gister dit topic zag staan. Heb al een hele zooi info binnen gehaald, en dat moet ik eerst eens door zien te worstellen. Vooral de toepassingen op PA gebied vind ik erg boeiend. Maar ik merk al dat het verektes moeilijk is om een fatsoenlijke wave guide te maken. :(

Ga eerst maar eens kijken hoe men het in de hifi wered oplost als er gebruik word gemaakt van dome tweeters. Bij gebruik van ribbons is er geen probleem. Die creeren al een vlak golffront. Er zijn zelfs al PA line arry's die gebruik maken van zware ribbon HF drivers. Dan is er al een heel moeilijk onderdeeltje opgelost.

Wat ook zou schelen in de kosten is een kortere line voor het hoog gebruiken. Van dus ook kan. Het werkgeb ied begint veel hoger, dus de benodigde lengte om de juiste werking te verkrijgen is veel minder dan voor het mid.

En voor het laag kan je nauwelijks het line arry effect in de huiskamer brengen.

Wat ik nog steeds niet scnap is waarom men nu perse een line arry thuis wil. In de PA word het gebruikt om gericht energie te kunnen afstralen. Om bijvoorbeeld het systeem in een groot stadion zo af te stellen dat alleen de tribune geluid krijgt, en alles daar omheen veel minder.

Iemand die hier antwoord op heeft??

Naos3.jpg

Geen delay neen, maar zo'n ding is bijna alleen maar actief realiseerbaar (zeker als je zoveel units gebruikt als in het plaatje) omdat bijna elke speaker anders moet worden aangestuurd. Kwa volume en fase. Het resultaat is dan wel een afstraalgedrag dat dat van een enkele luidspreker benaderd. Je moet wel een iets grotere luisterafstand aanhouden voor het geheel homogeen gaat klinken.

E.a. is door Philips gepatenteerd, zij hebben het onderandere toegepast in de luidsprekers die je vaak op stations ziet hangen.

Naos3.jpg

Geen delay neen, maar zo'n ding is bijna alleen maar actief realiseerbaar (zeker als je zoveel units gebruikt als in het plaatje) omdat bijna elke speaker anders moet worden aangestuurd. Kwa volume en fase. Het resultaat is dan wel een afstraalgedrag dat dat van een enkele luidspreker benaderd. Je moet wel een iets grotere luisterafstand aanhouden voor het geheel homogeen gaat klinken.

E.a. is door Philips gepatenteerd, zij hebben het onderandere toegepast in de luidsprekers die je vaak op stations ziet hangen.

Daar moet Andr

Ik ben al iets wijzer over line arrys in de huiskamer. :D Zal dan ook even het een en ander hier neer gooien met mijn gedachte spinsels erbij....

Ten eerste...

Een probleem van line-arrays is dat je erg lang in close-field zit wat echt niet een fatsoenlijke respons heeft, voordat je in farfield zit, zit je in de achtertuin

Nu is dat toch net de bedoeling, dat je altijd in het near field gebied zit.

De voordelen (is niet helemaal mijn mening , maar ook die van anderen die beter bekent zijn met dergelijke systemen):

-Minder last van reflecties van plafond en vloer

-Hogere gevoeligheid

-grotere sweetspot (is voor mij nog maar de vraag...)

-3 dB afval bij verdubbeling van afstand vanplaats 6 dB van conventionele systemen

-Betere dynamiek

Bij het maken van een line arry moet je met een aantal zaken rekeing houden. Je maakt de arry om altijd in het near field gebied te zitten (een overeenkomst met de PA). Dit is afhankelijk van de frekwentie, line lengte en de center to center afstand van de drivers. Voor hoge tonen is een kleine ctc afstand nodig en een minder lange line....

Neem nou een 2 weg line arry systeem. De woofers gaan zet je in een line. Deze kan uiteraard niet groter worden dan je luisterruimte hoog is. Je zou bijna denken dat het feest dan al tussen de 500 en 800 Hz is afgelopen als je de regeltjes volgt. Maar er gebeurt meer in een ruimte. De vloer en het plaffond werken als akoestische spiegels. De line arry word weerspiegelt, en zo onstaat er voor de lage tonen een oneindig lange line zonder gaten als je van vloer tot plafond werkt. Dus als je geluk hebt neemt dit laatst genoegmde effect de werking van de line arry over waar de te kort word om te werken.

Je zit nu al vanaf de onderste grens frekwentie tot aan een nader te bepalen waarde in het near field. dit near field is niet oneindig. De lengte van het near field is afhankelijk van de ctc afstand van de drivers en de weer te geven frekwentie.

Even een klein puntje tussendoor. Je wilt dus ALTIJD in het nearfield zitten, dus je zult je luister positie afstand moetn vast stellen voordat je het systeem ontwerpt. Dit heeft namelijk effect op de benodigde ctc afstand.

Om een hoge overgang van near field naar far field in je laag sectie te krijgen moet je de ctc afstand zo klein mogelijk houden. Hoe verder je van de speakers zit, hoe kleiner deze afstand moet zijn voor dezelfde grens frkwentie.

Uiteraard heeft dit ook te maken met de hoog sectie. Je crost minimaal op de bevonste grens frekwentie van je laag sevtie. Het liefst een stuk daar onder zodat je met 1st order filters kan werken (mijn persoonlijke mening). En, hoe hoger de laagsectie kan komen, hoe meer je de hoog sectie kan ontlasten en hoe korter de hoog sectie mag zijn.

De hoog sectie moet als onderste grens frekwentie minstens dezelfde waarde hebben als de bevonste grens frekwentie van de laag sectie, en het liefst nog een stukje over lap.

Dan moet je met de hoog sectie rekening houden met het feit dat je tot de 20 KHz wilt gaan. Dus hier moet je goed op gaan letten op de ctc afstand van de drivers. Met kleine domes kun al een acceptabele afstand halen. Maar de ribbons zijn beter te gebruiken. Deze stralen al over een groot vlak af, en hier spreekt men niet meer over een ctc afstand.

Kortom, deze dingen zijn belangrijk:

-Afstand van luister positie tot luidsprekers

-Minimale lengte van de laag sectie (anders gezegt, het punt waarop de kamer positief mee gaat werken)

-Benodigde bovenste grens frekwentie van de laag sectie voor goede aansluiting van de hoog sectie

-Benodigde lengte van de hoog sectie om de onderste grens frekwentie laag genoeg te krijgen voor een goede aansluiting op het laag

-Minimale ctc afstand van de drivers in de hoog sectie om een zo groot mogelijk near field te creeren op de hoogst weer te geven frekwentie

En toen was het al erg laat. Ben ik blij dat ik vakantie hebt zeg. Genoeg tijd om lekker het een en ander te leren over line arry's. Ik begin dit onderwerp steeds leuker te vinden! Maar toch zal ik eerder m'n geld op een goed ontworpen en juist aangestuurd hoorn systeem zetten. :D

Weltrusten :)

Ik weet niet of dat wel goed gaat, het akoestisch centrum van de cilindervormig afstralende lage- en middentoners ligt meer dan 50 cm onder het centrum van de kegelvormig afstralende tweeter. Ideaal was als deze zouden samenvallen.

Maar waarschijnlijk wordt je wel van dat probleem afgeleid met zo'n WAF.