Jump to content

project debut II

bees
 Share

Recommended Posts

ik heb dus een project debut II

met een ortofon omb 5e element (?)

hangt aan een primare 301 met mit term 3 speakerkabels naar de b&w n805

goed....

nu vroeg ik mij af is het een goed diee om dat elemnet te vervangen en dna wel door wat voor een?

of kan ik beter een andere draaitafel kopen?

budget is pak um beet 500 euro(max.)

Namoe.... Kun je gedachten lezen ofzo Puur :rolleyes::)

Ik wou net in grote lijnen 't zelfde vertellen.

Maar goed, Bees: ik sluit me dus geheel aan bij Puur!

Ik zou als 500,- euro je maximum budget is, gewoon nog heel even langer doorsparen, of e.v.t. je budget nog ietse uitrekken, en dan koop je een Rega P3.

Want 't is zonde als je een fraaie set hebt van jouw niveau, die je dan tekort doet met een Project Debut-II

(met alle respect voor Project overigens)

Het zou net zoiets zijn als een motor van een Suzuki Alto plaatsen in een Mercedes, o.i.d. :unsure:

Groeten,

Alco

Ik zou als 500,- euro je maximum budget is, gewoon nog heel even langer doorsparen.

Dit lijkt me het meest aanbevelenswaardig, wil je een stap vooruit...................

Groet Jitze <_<

precies geef eens een leuk advies....

(heb btw net een nieuwe digitale camera gekocht en een midweekje budapest geboekt....... ;-) dus moet nu toch nog een oosje doorsparen:)

btw op een ander forum (hifi.nl)

geven ze mij het advies om er een grado element in te gooien.....

al gaan daar idd ook stemmen op voor een totaal ander speler....

:)

ok,

ik vind het altijd heel erg lastig om tekortkomingen of misschien liever..beperkingen...

te omschrijven aan hifi componenten.....

ik heb het idee echter dat mijn draaitafel een beetje

...kramapachtig, geforceerd klinkt......ik mis een beetje los/open heid..... en het klinkt wat mat, mag een stuk helderder....

deze punten hoop ik met een beter element te kunnen oplossen....

is dit ijdele hoop?

of los ik dit idd met een ander/beter element op?

ok,

ik vind het altijd heel erg lastig om tekortkomingen of misschien liever..beperkingen...

...kramapachtig, geforceerd klinkt......ik mis een beetje los/open heid..... en het klinkt wat mat, mag een stuk helderder....

is dit ijdele hoop?

Beste ,

Begin bij het begin.

Schaf een Thorens aan , een gebruikte.

TD 166,160,147,126,127.226

TD 316,318,320

TD 2001,.........

Kijk op www.platenspeler.com voor updates.

Begin met een beter element zoals een Grado Prestige Black of Green prijs ongeveer 50,00-60,00 euro

Daarna kun je beslissen of je verder wilt gaan of dat het voor jou goed genoeg is .

MvG,

Haudio

:rolleyes:

ok,

is dit ijdele hoop?

Domme vraag tussendoor, misschien, is je speler wel goed ingeregeld ?

Hoe is dit gedaan, met welke hulpmiddelen ?

Zelfs jouw speler met dat elementje moet best een redelijk stukje muziek laten horen, alles kan beter maar toch...............................

Groet Jitze

apparaat is ingeregeld door mijn hifi dealer...

vraag me iet hoe...;-)

verder is er er het afgelopen jaar niet aan geprutst....

ik moet ook eerlijk zeggen dat deze tekort komingen (? kijk beetje raar tegen dat woord aan......:S )

mij pas opvielen nadat ik verschillende, veel duurdere draaitafels gehoord heb....

ik denk dat ik er toch eerst maar eens zo'n grado green of black opgooi.....

kijken hoe dat bevalt.......

en dan toch maar ga sparen voor zo'n draaiend kunstwerk.....

het oog wil tenslotte ook wat:)

btw. weet iemand de offical webpage van pro-ject????

ow ja...

jitze, het is niet zo dat het apparaat bagger klinkt.....het is net als met mijn vroegere rotel voor en eind..... het kan beter dat weet je, dat hoor je...en dat wil je.........

ow ja...

jitze, het is niet zo dat het apparaat bagger klinkt.....het is net als met mijn vroegere rotel voor en eind..... het kan beter dat weet je, dat hoor je...en dat wil je.........

Ik weet 't, errug eigenlijk.................

Groet Jitze

goed:

een en ander in e-mail wisseling besproken...

daar werd een Denon DL 110 genoemd ipv een grado...(er werd een green/black genoemd)

met als argument dat een grado wel (erg) rustig klinkt....

uw reacties graag! ;-)

(heb ook soort gelijke topic gepsot op hifi.nl ;-) )

Bees,

Zo' n Project Debut is zo slecht nog niet . Je kunt er best een Shure M97 xE in hangen. Als het plateaulager en de arm redelijk zijn. En dat zijn ze echt wel.

Op een site ergens in Duitsland zag ik die Shurem voor 85 Euro. De nederlandse importeur is een geheimzinnig iemand. Kan ik weinig hoogte van krijgen. Wordt door de Shure site toch aangemerkt als de echte agent in Nedereland. Verwijst naar Tonar en zegt dat ik daar inlichtingen moet vragen over de voorraad. Maar daar hebben ze me wel eens eerder gezegd dat ze niet praten met consumenten. Hun eigenlijke verkoper (van Tonar dus) is Remote Control, die je slecht kunt vinden via Google. Zie je hoe gek het in Nederland in elkaar steekt, als je een beter Shure element wilt kopen? Als je op de site van Remote Control kijkt, zie je niks over Shure.

De nederlandse importeur van Benz elementen kan je trouwens niet eens bereiken via e-mail. Waar zijn we mee bezig in Nederland? De prijzen van Benz zijn in Nederland trouwens stukken hoger dan elders. Benz MC 20E II is in de lagere prijsklasse lekker brutaal ding. En ook nog Hi Output. Maar spoort zo'n ding nog secuur als het met strijkers echt oorlog wordt? Denk ik wel, maar in Nederland te duur tov. buitenland. 170 Euro.

In Duitsland is er wel PhonoPhono, die Shure verkoopt, maar die zijn ten opzichte van de gangbare dollarprijzen vrij duur. Waarom begin ik over Shure? Nou ik denk de laatste tijd, dat die rottige strijkersweergave van de meeste elementen bij de crescendo- uithalen van flinke orkesten niet een probleem zijn bij de betere Shure- elementen. Vraag me af of de betere Grado's en of een OM 20 er last van hebben. De massale luide uithalen van grote strijkersorkesten dus, vooral op de laatse tracks.(zitten ze vaak ook typisch op)

We denken ook vaak dat we wat mindere weergave hebben, terwijl we in werkelijkheid gewoon last hebben van de grote spreiding in geluidskwaliteit tussen vinylplaten. Een Om 10 heeft wel erg last van de binnenste groeven, maar de rafelige kwaliteit van veel strijkersuithalen op sommige vinyllables als Deutsche Grammofon is vaak nog ergelijker. Pianoweergave klinkt bijvoorbeeld ook te vaak erg nasaal op vinyl.

Aan me spullen hoeft het niet te liggen. want ik ben momenteel bezig met Thorens Td 160 MkI en een OM 10- element. Ja, die laatste groeven....

Veel parameters dus bij Vinyl. Veel spreiding in programmakwaliteit. Die Project platenspeler kan dus wel een beter element hebben volgens mij. Zit te denken wat ook nog kan. Denon Dl 110. Kost niet eens zoveel: 115 Euro. Maar die MC- elementen zijn schril in het hoog. En de informatiestroom is voor Denon in Nederland niet zo chaotisch als het over prijs en leverbaarheid gaat. Begin je de problematiek een beetje te snappen?

Waarom roepen ze in het buitenland zo over Audio- Technica AT 440 E, terwijl je er in Nederland niet aan kunt komen via de officiele importeur? De expert, die je bij Look en Listen (zelfde importeur als voor Denon) te spreken krijgt is bijna over geen enkel MM- element tevreden. Zouden die modellen allemaal echt zo slecht zijn?

Grado- elementen hebben meestal een wat warme weergave. Weinig guts dus.

Ook niet lekker brutale strijkers vrees ik. Hangt dus ook van af waar je muzikaal gezien op gesteld bent.

Wat zou Haudio hierover zeggen? Ortofon OM 20, spoort dat goed in de laatste groeven, ook als die strijkers met z'n allen echt uit gaan halen?

De 2 platen, die ik als referentie graag gebruik voor massaal strijkerswerk zijn Mirielle Matthieu in de Parijse Opera en Concerto D'arangues van Rodriguo, Academy of Saint Martins huppelepup.

Mijn ouwe Erato- testplaat (redactie: Jan Kool) zou trouwens eens plaats moeten maken voor de HFN- testplaat, want de strijkers daarop zijn altijd al schuurpapier geweest vind ik. Maar in Nederland is de HFN test disc met 49 Euro ook veel te duur tov. buitenland. Wat een kolonie, heh?

Mijn mooiste vinyl- schijven zijn trouwens de dubbel- LP van Circle: Beroemde Sfeermuziek. Van alles: big- band en zo. Echt niet sullig. Mooie strijkersweergave. Kan dus wel degelijk op vinyl.

En niet van die dikke discs, wat je bij echt goeie zou verwachten. Nee, ze zijn juist vrij dun. En toch veel dynamiek en verfijning.

Ergens bij het spui in DenHaag zit een Jazz- vinyl zaak. Moet ik nog eens heen. Bij die winkels kan je prachtige dingen vinden. De betere jazz- lables hebben van die prachtige close- mike- solo zang. Moet op vinyl ook fijnzinnig kunnen klinken.

ik heb dus inmiddels een ortofon om20 inbestelling.....

gelukkig had mijn local hifi dealer afeglopen weekeinde een "draaitafel special"

en heb daar veel informatie kunnen in winnen.....

die om 20 is echt het max wat voor de draaitafel nog zin heeft.....

en voor 78 euro wil ik die gok wel wagen......

en dan maar ff paar maandjes sparen voor een linn lp12 ;-)

of een mooie vpi .......................

ik dank u allen voor uw reacties en informatie!

Bees,

Zo' n Project Debut is zo slecht nog niet . Je kunt er best een Shure M97 xE in hangen. Als het plateaulager en de arm redelijk zijn. En dat zijn ze echt wel.

Op een site ergens in Duitsland zag ik die Shurem voor 85 Euro. De nederlandse importeur is een geheimzinnig iemand. Kan ik weinig hoogte van krijgen. Wordt door de Shure site toch aangemerkt als de echte agent in Nedereland. Verwijst naar Tonar en zegt dat ik daar inlichtingen moet vragen over de voorraad. Maar daar hebben ze me wel eens eerder gezegd dat ze niet praten met consumenten. Hun eigenlijke verkoper (van Tonar dus) is Remote Control, die je slecht kunt vinden via Google. Zie je hoe gek het in Nederland in elkaar steekt, als je een beter Shure element wilt kopen? Als je op de site van Remote Control kijkt, zie je niks over Shure.

De nederlandse importeur van Benz elementen kan je trouwens niet eens bereiken via e-mail. Waar zijn we mee bezig in Nederland? De prijzen van Benz zijn in Nederland trouwens stukken hoger dan elders. Benz MC 20E II is in de lagere prijsklasse lekker brutaal ding. En ook nog Hi Output. Maar spoort zo'n ding nog secuur als het met strijkers echt oorlog wordt? Denk ik wel, maar in Nederland te duur tov. buitenland. 170 Euro.

In Duitsland is er wel PhonoPhono, die Shure verkoopt, maar die zijn ten opzichte van de gangbare dollarprijzen vrij duur. Waarom begin ik over Shure? Nou ik denk de laatste tijd, dat die rottige strijkersweergave van de meeste elementen bij de crescendo- uithalen van flinke orkesten niet een probleem zijn bij de betere Shure- elementen. Vraag me af of de betere Grado's en of een OM 20 er last van hebben. De massale luide uithalen van grote strijkersorkesten dus, vooral op de laatse tracks.(zitten ze vaak ook typisch op)

We denken ook vaak dat we wat mindere weergave hebben, terwijl we in werkelijkheid gewoon last hebben van de grote spreiding in geluidskwaliteit tussen vinylplaten. Een Om 10 heeft wel erg last van de binnenste groeven, maar de rafelige kwaliteit van veel strijkersuithalen op sommige vinyllables als Deutsche Grammofon is vaak nog ergelijker. Pianoweergave klinkt bijvoorbeeld ook te vaak erg nasaal op vinyl.

Aan me spullen hoeft het niet te liggen. want ik ben momenteel bezig met Thorens Td 160 MkI en een OM 10- element. Ja, die laatste groeven....

Veel parameters dus bij Vinyl. Veel spreiding in programmakwaliteit. Die Project platenspeler kan dus wel een beter element hebben volgens mij. Zit te denken wat ook nog kan. Denon Dl 110. Kost niet eens zoveel: 115 Euro. Maar die MC- elementen zijn schril in het hoog. En de informatiestroom is voor Denon in Nederland niet zo chaotisch als het over prijs en leverbaarheid gaat. Begin je de problematiek een beetje te snappen?

Waarom roepen ze in het buitenland zo over Audio- Technica AT 440 E, terwijl je er in Nederland niet aan kunt komen via de officiele importeur? De expert, die je bij Look en Listen (zelfde importeur als voor Denon) te spreken krijgt is bijna over geen enkel MM- element tevreden. Zouden die modellen allemaal echt zo slecht zijn?

Grado- elementen hebben meestal een wat warme weergave. Weinig guts dus.

Ook niet lekker brutale strijkers vrees ik. Hangt dus ook van af waar je muzikaal gezien op gesteld bent.

Wat zou Haudio hierover zeggen? Ortofon OM 20, spoort dat goed in de laatste groeven, ook als die strijkers met z'n allen echt uit gaan halen?

De 2 platen, die ik als referentie graag gebruik voor massaal strijkerswerk zijn Mirielle Matthieu in de Parijse Opera en Concerto D'arangues van Rodriguo, Academy of Saint Martins huppelepup.

Mijn ouwe Erato- testplaat (redactie: Jan Kool) zou trouwens eens plaats moeten maken voor de HFN- testplaat, want de strijkers daarop zijn altijd al schuurpapier geweest vind ik. Maar in Nederland is de HFN test disc met 49 Euro ook veel te duur tov. buitenland. Wat een kolonie, heh?

Beste,

In een Project 1.2 moet je niet een super element in stoppen want dan vraag je om problemen.

Deze draaitafel heeft een middelzware arm , dus uitkijken voor een MM met een hoge compliance .

ook zijn niet alle benodigde instellingen voorhanden , dat betekent geen super naald met een zeer kleine radius.

Wat er goed in kan is een Grado Presige Green 59,00 euro of een Goldring uit de 1000 serie is natuurlijk mooier met een Frits Gyger naald bv de 2 niet de 1 of de S.

Een OM 20 van Ortofon is minder geschikt vanwege de compliance van 25 dyn/cm dan is de Goldring een stuk vriendelijker met 18 dyn/cm .

Ook een Grado met 20 kan nog mooi.

Ook hoe de naald is geslepen speeld een grote rol mee en een Grado zal zich er goed in thuis voelen, zal ook niet snel schel(scherp) worden zoals een AT of een Ortofon dit heeft niet veel met het element te maken maar meer met de instellingen die niet voorhanden zijn .

In een Project 1.2 is het dus zaak om niet te moeilijk willen doen , wil je meer dan moet je op zoek naar een andere draaitafel met een betere arm.

MvG,

Haudio

Toch heeft die Haudio er wel kijk op. Bedankt voor je antwoord. Sympathiek, een handelaar die er ook nog een beetje lol in heeft. En gewoon met forums meedoet.

Grado lijkt me best goed. Speciaal ontwerp. Met speciaal resonantiegedrag volgens sommigen. En het is aan de warme kant. Verder zegt de fabrikant, dat hij zijn spullen ontwerpt voor effectieve massa's (totaal) van 12 tot 17 g met als optimum 14 g. Als je die range een beetje doorrekent, komt het grootste deel nog onder de 10Hz uit. Dat verbaast me een beetje.

De compliantie van OM- elementen blijkt in de praktijk uit te komen op 20 cu. Verder valt de vergelijking ook nog anders uit, omdat OM- modellen een veel lagere massa hebben dan anderen. Dan mag je weer een wat hogere compliantie hebben voor dezelfde res.- frequentie. Overigens is daarover op Vinyl Engine het een en ander over te downloaden. (Begint'ie weer, hoor). Tegenwoordig ben ik weer een voorstander van Shure. Hebben vaak zo'n dempende borstel. Maar als de importeur zo vaag doet.... Het is allemaal wat!

Jan Voorn.

<kinp>compliance van 25 dyn/cm ?????????

Verder zegt de fabrikant, dat hij zijn spullen ontwerpt voor effectieve massa's (totaal) van 12 tot 17 g met als optimum 14 g. Als je die range een beetje doorrekent, komt het grootste deel nog onder de 10Hz uit. Dat verbaast me een beetje.

????????????????</knip>

euh.....???

help..???

leg dat eens uit voor mij, als jullie willen....

ik ben trouwens ff naar budapest .... zondag ben ik er weer....

e-mails zijn ook welkom op bees@saturnus.nl (zet ff debut ofzo in je onderwerp....ivm grote hoeveelheden spam)

met een vriendelijke kerstgroet!

bas

bees,

Wat men bedoelt met 18 of 25 cm/dyn is een omschrijving van indrukking, gedeeld door kracht: de veerconstante. Je drukt op een veer en hij wordt korter.

Dus de veerconstante is: indrukking van 1 centimeter , gedeeld door een de kracht van bijvoorbeeld 1 kilo: 1 cm/kg

Hetzelfde is cm/dyn. Dyn is een krachteenheid: een zoveelste deel van een gram. Als de waarde groot is, bijvoorbeeld 50, dan heb je een slappe naaldragerophanging. Als hij laag is een stugge. Stug is 9 cm/dyne. Beide waarden komen voor

Nou, dan heb je nog de effectieve massa. Die drukt de zwaarte van de arm uit. Maar dan zoals een element een arm ziet. Hij ervaart de headshell (ikke dus) als zwaarder dan de armbuis. Want de headshell zit boven op zijn kop en de armbuis steeds minder naarmate het deel verder naar het armlager zit. want het deel van de armbuis dicht bij het lager tilt het element met gemak op. Hefboomwerking, weet je wel? Dus de effectieve massa is een omscrijving van hoe looiig eeen element de arm vindt. Zwaar is bijvoorbeeld 35 g., licht is 4 g. Beide komen voor.

Er is een huwelijk gesloten tussen de effectieve armmassa en de veerconstante van de naald. En daar gaat het om. Want uit dit huwelijk komt de armresonantie voort. De resonantiefrequentie is te berekenen uit de compliantie samen met de effectieve massa.

Als je een beetje thuis bent in het engels vind je een belangrijke uitgave hierover op het Vinyl Engine- forum van nakedresource.com. En op blz 2 van het Turntables- forum aldaar een discussie die ik daar heb geopend over dat geschrift dat ik zelf had opgestuurd. Amerikanen moeten niet veel van het verhaal hebben. Maar engelsen zijn van oudsher bekend met dit soort nutteloze kennis.

Als je een hogere eff. massa hebt of een hogere compliantie, krijg je een lagere resonantiefrequentie.

Als je een lagere eff. massa hebt of een lagere compliantie, krijg je een hogere resonantiefrequentie.

Het is beter voor de muziekweergave om een lekker hoge res.- frequentie te hebben: als het effe kan 10Hz of meer. Maar dan heb je al erg veel geluk.

Met de HFN- testdisk kan je de res.- frequentie lekker uittesten. Alleen in Nederland hebben ze die weer extra duur gemaakt. Steeds weer hetzelfde liedje.

Heb je hier nog meer vragen over, stel ze gerust. Hier begint eigenlijk de kennis over draaitafels. Als je hier stopt, weet je eigenlijk dus nog niks, tenminste dat vind ik dus (eigenwijs!).

jippie!

kijk dit vind ik leuk, mensen die een goed en duidelijk antwoord geven!

zo leer ik ook nog eens iets

dank u wel!