Jump to content

High End 2003 Frankfurt


Recommended Posts

Ik denk dat Bas goed heeft neergezet hoe ik er ook over denk.

 

En over dat midden, alles hangt aan elkaar. Laag, midden, hoog, het heeft zoveel met elkaar van doen. Realistische doortekening van een instrument krijg je echt allen door een goede homogene combinatie.

Link to comment
Share on other sites

Hierom gaat het Henk:

 

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Carl's Zelfs een acuustische gitaar live op een groot podium, in een grote zaal wekt al schokgolven op tussen de 20 en 40 hz. De aanslag op het instrument relfectceerd met de wanden en buhne van de zaal, en zal zorgen voor laagfrequente rubles. Niet audiofiel? wel echt, en zo is het live.

 

Je hebt gewoon laag nodig om een "rijk" midden te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Gerrit Harteveld:

 

Wat is er mis aan Pamela?   :o    mad.gif

 

Ik vind haar maar een domme, lelijke, blonde (in de negatieve zin van het woord) muts. En ze heeft lelijke tieten. Totaal niet aantrekkelijk dus...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

 

He ga nou niet mekkeren over mijn spelfouten he  :) je weet wat ik bedoel  :)

 

Groeten,

Bas

 

Jawel, maar je schrijft dit woord consequent fout (kijk andere postings er maar eens op na)... Dit valt mij al een tijdje op en ik dacht dat je niet beter wist... :)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

M.i. klinklare onzin. Dit zou nl. betekenen dat 99% van de sets van alle forumleden af zou vallen. Nee... goed laag vult het goede midden aan, dat wel. Maar ik heb genoeg sets gehoord die vanaf 70Hz. prachtig klonken, wat niet gezegd kan worden van sets die er iets lager ook nog wat van proberen te maken.   ;)

 

'T zijn de nuances die het 'm doen   :D

 

Beste Henk,

 

Onzin is het niet!. Heel veel mensen die een goede subwoofer toevoegen hoor je vaak over het feit, dat met name het midden-hoog zo los en open wordt.

 

Waneer de echte grondtonen van instrumenten ineens worden weergegeven, krijgen deze hun natuurlijke harmonische structuur terug, waardoor ze losser ern vrijer klinken.

 

Echte fullrange systemen zijn duur, Moeilijk te plaatsen. Dus geen wonder dat bijna niemand het heeft staan.

 

Denk ook dat heel veel mensen nog nooit een echt fullrange systeemn hebben gehoord, want er zijn er maar heel erg weinig.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

M.i. klinklare onzin. Dit zou nl. betekenen dat 99% van de sets van alle forumleden af zou vallen. Nee... goed laag vult het goede midden aan, dat wel. Maar ik heb genoeg sets gehoord die vanaf 70Hz. prachtig klonken, wat niet gezegd kan worden van sets die er iets lager ook nog wat van proberen te maken.   ;)

 

'T zijn de nuances die het 'm doen   :D

 

Jammer dat je het zo algemeen stelt Henk, verwijs dan voor de duidelijkheid naar monitor speakers en smalle zuiltjes, dan heb je wat mij betreft gelijk met het laag dat ze beter niet (geforceerd) kunnen weergeven ;)

Verder vind ik het laag ook onder de 70Hz noodzakelijk, om redenen die Bas al aanhaalde, maar ook om instrumenten 'compleet' te kunnen weergeven.

Er gebeurt zoveel 'onderin', dat wordt zwaar onderschat door veel spiekerbouwers vind ik.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ach Henk,

 

Ik weet dat je het niet tegen mij hebt maar toch.

Als ik om me heen dan kan ik alleen nog maar lachen. Als een boer met kiespijn, dat wel.

 

D'r zijn er zoveel die er in mijn ogen geen snars van begrijpen. Die hele High-End is kolder op de manier zoals er nu mee omgegaan wordt. Allemaal alleen maar gefocussed op zijdezacht. Fabrikanten produceren apparatuur als McDonalds hamburgers, als het maar nergens naar smaakt dan vind ook niemand het vies. (kromme vergelijking, sorry, ik bedoel er niet mee dat apparatuur moet kleuren) D'r zijn ook zoveel dealers die er werkelijk geen ene f*ck van snappen.

 

Als je het over "wee die sufferds" hebt......

 

Ik zie er veel teveel. (en de rest ziet er maar een ;))

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Ome Henk:

Kijk eens om je heen Bas en zie dat ong. 99% van de forumleden geen fullrange systeem/goede sub heeft. Hebben die het allemaal mis    confused.gif

 

'K dacht het niet. Die zijn heel "gewoon" tevreden met een mooie weergave, ook al kan het beter...

 

;)

Link to comment
Share on other sites

M.i. klinklare onzin. Dit zou nl. betekenen dat 99% van de sets van alle forumleden af zou vallen.

 

Valt wel mee Henk. Als we even het kerkorgel en een synthesizer buiten beschouwing laten dan valt het met de diepte van de grondtonen wel mee. Een grote concertvleugel begint bij 27 hz., maar die meest linkse toetsen worden zelden gebruikt. Concertpauken beginnen bij ong. 40 hz., net als een contrabas. Als je dus een speaker hebt die tot 40 hz. recht loopt mis je weinig. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Maar als je een live opname beluisterd mis je al de helft van alle grondtonen. De ambiance creert zoveel laag informatie wat er voor zorgt dat het echt klinkt, wat je in eerste instantie niet eens door hebt. Maar als je dat laag wel hebt, klinkt alles nog veel echter.

Link to comment
Share on other sites

Wat een basgekibbel nou weer. Je luistert toch naar muziek en niet naar tonen? Of heb ik het nou mis. Bassen zijn idd belangrijk als fundament waar het midden op kan staan. Maar daarvoor heb je beslist geen sub nodig. Een goede basweergave vanaf 60 a 70 Hz is daarbij heus goed genoeg, heeft Ome Henk volkomen gelijk in m.i.

 

Dat sommigen zo niet van muziek kunnen genieten a la. Maar dat geldt toch niet voor de meesten.

 

Op het moment heb ook niet de ruimte voor laag onder de 60 Hz. Maar vanaf zo'n 70 Hz is het prima in orde. Bovendien lopen mijn boxen redelijk slap af naar beneden. Samen met de basversterking van de kamer (4m x 5m) geeft dat een mooi evenwichtig klankbeeld. En kan ik nou niet van muziek genieten omdat dat sublaag geen druk kan leveren ??? U zegt het maar hoor ...

 

En wat is dan sublaag genoeg? Het gedruis in een concertzaal/kerk loopt ver onder de 20 Hz door. ook al wordt er geen noot gespeeld. Moet dat ook in de kamer om "erbij te kunnen zijn"?

Link to comment
Share on other sites

En wat is dan sublaag genoeg? Het gedruis in een concertzaal/kerk loopt ver onder de 20 Hz door. ook al wordt er geen noot gespeeld. Moet dat ook in de kamer om "erbij te kunnen zijn"?

Neeeeeeee! en dat is dus aan jezelf en persoonlijk :)

Maar erbij zijn is wel iets waar veel mensen naar streven, de vraag luidt, of je dit wel wilt :)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Wat een basgekibbel nou weer. Je luistert toch naar muziek en niet naar tonen? Of heb ik het nou mis. Bassen zijn idd belangrijk als fundament waar het midden op kan staan. Maar daarvoor heb je beslist geen sub nodig. Een goede basweergave vanaf 60 a 70 Hz is daarbij heus goed genoeg, heeft Ome Henk volkomen gelijk in m.i.

 

Dat sommigen zo niet van muziek kunnen genieten a la. Maar dat geldt toch niet voor de meesten.

 

Op het moment heb ook niet de ruimte voor laag onder de 60 Hz. Maar vanaf zo'n 70 Hz is het prima in orde. Bovendien lopen mijn boxen redelijk slap af naar beneden. Samen met de basversterking van de kamer (4m x 5m) geeft dat een mooi evenwichtig klankbeeld. En kan ik nou niet van muziek genieten omdat dat sublaag geen druk kan leveren ??? U zegt het maar hoor ...

 

En wat is dan sublaag genoeg? Het gedruis in een concertzaal/kerk loopt ver onder de 20 Hz door. ook al wordt er geen noot gespeeld. Moet dat ook in de kamer om "erbij te kunnen zijn"?

 

Ik wil dat dus wel. Ik heb teveel live gespeelt, en eht echte ervaren om dat thuis nog te missen.

 

Dat bijna niemand fullragen heeft staan is A. omdat het te duur is. B dat ze er de ruimte niet voor hebben. en C omdat ze niets van muziekinstrumenten in het echt snappen.

 

Nieman, maar dan ook bijna niemand weet hoe instrumenten in het echt klinken. dat hebben ze in de loop der jaren wel bewezen.

 

Ze willen detail, willen ruimte, hebben het over losheid. maar laat je een clarinet horen, dan weten ze niet eens hoe het instrument heet. dat zegt mij al genoeg.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Arme Bas, zo jong nog en nu al audiofiel verpest :D Maar idd dat er sublaag uit een klarinet komt is toch geheel nieuw voor mij. Ja ik bedoel zo'n zwart houten toetertje met van die kleppies eraan ;)

 

Nou het zal wel. Vertel nog eens wat meer over Frankfurt want daar ging het tenslotte over.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Bas, weet jij wat een cumbus is, of een mbira, of een njarka?

Zo nee, dan beperkt jouw kennis zich tot de klassieke westerse instrumenten, maar het maakt iemand nog niet dom of onkundig wanneer hij/zij een bepaald instrument niet herkent aan de toon.

Sterker nog, niet zo gek veel sets geven die instrumenten allemaal correct weer :)

Je hoeft ook niet elk instrument live gehoord te hebben om het te kunnen herkennen in een opname.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Nehee Henno, het is het alom aanwezige omgevingsgedruis. Dat merk je allang niet meer bewust maar het is wel mede bepalend voor de atmosfeer op een bepaalde plaats. Het is ook niet zo hard maar het is er wel.

Link to comment
Share on other sites

Beste,

 

Als je die instrumenten nooit in het echt hebt gehoord, hoe weet je dan of ze natuurgetrouw klinken?

 

Zoals een mondharmonica in het echt. Dat klinkt open, vrij en wat metalig. Op die kleinste avalon's daar, klonk het zo neuzig, dat klopte dus gewoon van geen kant.

 

Nee PJotr. een clarinet gaat niet tot de sub regionen. Een bas clarinet wel!

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Edwin Snoek:

M'n Oma zei altijd. Als de stem van Frans Bauer over een paar luidsprekers net zo echt klinkt als tijdens een concert, dan is dat voor mij de ideale luidspreker.  :)

 

 

Ik vind het een wijze uitspraak van mijn Oma.  :D

 

hahaha zeker. als een speaker met die extreem moeilijke schokkerige harmonische van Frans's stem overweg kunnen, dan is het een dijk van een speaker :) :) :)

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...