Jump to content

Speksteen, PePe, en Array.....


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste,

 

Ben net terug. Zal er moregn over gaan schrijven, ben er nu echt te gaar voor.

 

Wou nog wel even kwijt, dat ik het ontzettend gezellig vond!.

 

De liefde van beide nederlandse fabrikanten voor de producten, en de bereidheid tot het sjouwen van de spullen en het rijden etc. vind ik fantastisch.

 

Frank bedankt voor het meebrengen van je vele DVD-audio's en je spelers.

 

Puur Bedankt voor het meebrengen van de werkelijk loodzware speksteen weergevers.

 

Hans en Chris van Liempd ontzettend bedankt voor het neerzetten van zo'n complete en fantastische Array set.

 

Klaas, ook ontzettend bedankt! mede ook voor je waanzinnige Bigband stukken, waar ik totaal van uit mijn plaat ging.

 

Andre, Tof van je dat je Frank D van en naar A,dam brengt.

 

Morgen meer. Trusten :D.

Bas

Link to comment
Share on other sites

Ha Puur

Een mooie aftrap voor wat wel eens een lage draad kan worden. Ik meen ik jouw tekst in ieder geval een groot deel te herkennen van de verschillen tussen de Van Liempd handmade special cable en gewone koperkabel. De klankverhoudingen komen iets anders te liggen: ik miste een stukje warmte aan de onderkant, vooral bij lage houtblazers, stemmen en piano. Het laag lijkt beter gecontroleerd, maar het zou er ook in verhouding minder luid uit kunnen komen. En het hoog ervaarde ik juist weer als iets benadrukt en zeer schoon, waardoor ook de informatie die daar zit extra benadrukt wordt. Met als gevolg dat met name de ruimtelijke informatie beter gehoord wordt. Het verbaast mij dan ook niet dat de 'gemene' opname van de klarinet er met de kabel van Hans minder goed uitkomt.

Bij mij thuis is me opgevallen dat bij gebruik van de kabels van Hans alles 'kleiner'wordt weergegeven. Heb jij daar gisteravond iets van gemerkt?

Link to comment
Share on other sites

Dit soort dingen doen alleen audiofielen, pas midden in de nacht wat eten (bedankt Bas, was dat jouw idee?) :)

Stapels apparatuur versjouwen en met name de kilo's speksteen in die arme Seas ehhh Seat :P

Hans en Chris bedankt voor het uitlenen van de versterkers en kabels.

Nu weten we ook waar Bas dagelijks zit te zwoegen, op een heel rustige lokatie :D

 

Stap voor stap werd de apparatuur neergezet en aan elkaar geknoopt, bewust nam ik geen netsnoeren mee en t

Link to comment
Share on other sites

Iedereen bedankt voor de gezellige avond.

Met name Bas voor het beschikbaar stellen van de ruimte en Andre voor de rit naar Hilversum.

 

We begonnen met luisteren naar de door Puur meegebrachte Speksteen PP prototypen.

Duidelijk een ontwerp in ontwikkelling.

Het laag klingt zeer schoon, snel en vrij van kastkleuring. Het midden en hoog daar moet duidelijk nog veel aan gebeuren.

Het was veel te luid en er was op zang en kritische instrumenten vrij veel vervorming hoorbaar. Langdurig luisteren op een luider niveau werd al snel onaangenaam.

Ook kreeg ook ik de indruk dat de tweeter te laag word ingezet daar er af en toe duidelijk vervorming te horen was.

Het ruimtelijke plaatje begon dan plat en gecomprimeerd te klinken met groot orkestwerk van Mahler. (Mooie uitvoering Puur ! )

 

Op een zachter niveau was de klank een stuk aangenamer.

Duidelijk is dat er nog een en ander in het filter afgestemt moet worden.

 

Toen Klaas met de PP model King was gearriveerd werd deze dan ook snel geplaatst.

Tot grote spijt van sommiggen omdat het verplaatsen van het speksteen een en ander aan fysieke inspanning vergt.

 

Al vrij snel is duidelijk dat de King een stuk gebalanceerdere weergave heeft dan de PPSS. Het laag heeft veel van het karakter van die van de PPSS. Schoon en strak. Dat komt ongetwijfeld door het filterloze concept dat is toegepast bij de woofer.

Het middengebied is bij de King duidelijk beter dan bij de PPSS. Evenals het hoog.

Op luide niveau's is er echter nog steeds een randje vervorming hoorbaar die er mischien op wijst dat de tweeter mischien iets hoger afgefilterd dient te worden.

 

Ik zeg hier mischien want er zijn nog meerdere verdachten die dat zouden kunnen veroorzaken.

Met name de gevlochten luidspreker kabel die door de dropveter met het stukje klarinet en piano min of meer een pak slaag kreeg.

Hier hebben we te weinig gewisseld om met andere stukken muziek een duidelijker beeld te krijgen.

 

De gevlochten kabel werd over het algemeen met de rest van de muziek goed gewaardeerd.

En toch blijft het bij mij knagen dat juist met die ene natuurlijke recht toe rechtaan opname van een stukje piano en klarinet met het vlechtwerk op z'n zachtst gezegt een tikkie onaangenaam klonk.

 

De King heeft echter nog steeds een duidelijke voorkeur voor een ietwat geprononceerd midden. Zeker niet hinderlijk luid. Het geeft een mooi duidelijke weergave van articulatie van stemmen en instrumenten. Het is een meer een kwestie van smaak en muziek selectie.

 

De King is wel zeer kritisch met plaatsen en indraaien in de kleine ruimte. Ik denk dat dat voornamelijk komt door het ontbreken van filtering op de woofer. Deze doet nu ook nog een flink stuk van het midden wat enige bundeling geeft.

 

De Denon en de HK ken ik beide niet goed als CD speler. (De DAC in de AV versterker is overduidelijk de betere zodat ik de Denon nooit als CD speler gebruik.)

 

De HK klonk hier en daar wat frisser terwijl de Denon duidelijker de decay en de ruimtelijkheid beter laat horen.

 

De L R uitgang van de mc output klonken duidelijk een stuk rustiger en hier leek zelfs het hoog en het detail enigzins te ontbreken bij cd weergave.

 

Hier was vrees ik sprake van een te snel oordeel.

Zelf vermoed ik dat de weergave een stuk schoner en rustiger is op de langere termijn.

We hebben voordien geluisterd naar weergave met een vrij luide weergave van mid en hoog uit de stereo uitgang van de Denon en de HK.

(met hier en daar spoortjes van vervorming)

Bij mij rijst dan de vraag is het extra hoog vervorming of is er echt sprake van een minder luide weergave van het hoog? De kans op dat laatste is bij cd spelers normaal gesproken erg klein...

 

Al met al nog flink wat vraagtekens aangezien er voor mij een flink aantal 'variabelen' meespeelden.

 

Speakers, spelers en kabels & versterking.

 

Duidelijk is wel dat de hogere resolutie van 24 bit en de hogere samplerate de weergave op een hoger niveau tilt.

 

Ik kijk dan ook rijkhalzend uit naar een betere DVDA speler.

 

Frank

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Duck-Twacy:

Spreekspoelloos concept ??

 

Bevat het filter iets van een baffle step correctie?

 

Ik heb begrepen dat mid en hoog ieder met een condensator werden gefilterd en dat de laag unit ongefilterd werkt.

Het is eigenlijk een 2-weg systeem met een gat tussen hoog en laag, dat door een (smalbandige) midden unit wordt opgevuld.

Klaas vertelde dat de midden unit een overlap heeft met de laag unit, die ook een stukje midden meeneemt.

Dit levert een sterk aanwezig middengebied op, dat bij enkele klassieke opnamen "spectaculair" over komt, maar bij de meeste andere muziek ronduit hinderlijk is (iig in mijn oren).

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Laten we wel even de PP SS en de PP King onderscheiden, want de PP King is meer gedempt in het midden dan de SS.

Mijn verhaal gaat over de PP SS, met die speaker hebben we die piep-cd volgens mij niet gedraaid.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Wat mij opviel aan de King t.o.v. eerdere indrukken is dat het laag nu wel vol en compleet was, dus ook het stukje laagmidden dat bij stemmen en het "kastgeluid" zo belangrijk is.

Dit is ook interessant in vergelijking met wat de Array's in bi-amp opstelling op mijn R90's deden, want het laag kwam toen nog steeds een beetje dun op mij over.

Dit is wel in een andere akoestiek en met een andere bron geconstateerd, maar verder ook met de Array pre en kabels.

 

Het hoog en midden was weer herkenbaar snel en open, kennelijk gaat dit bij alle luidsprekers wel goed, behalve misschien met de ESL's van Erik.

Ik denk dat de akoestiek de oorzaak was, maar echt mooi los kwam het geluid niet.

Wel was er met het orkestwerk een realistische diepte en breedte, die ik herken in de Mahler opnames van Puur die ik zelf ook heb.

 

De opname waar Bas mee kwam was inderdaad erg mooi en liet veel horen van akoestische instrumenten die samen in dezelfde ruimte spelen.

De zang had wat beter gekund, maar ik vond de uitvoering wel origineel :)

 

Het stuk met Janis Ian (toch?) was erg leuk, omdat er kennelijk nog geluid werd ingeregeld, want het geschuif met de knoppen (wel/geen galm in de stem, wel/geen publiek) was erg goed te horen.

 

De oude Engelse opera die Klaas liet horen was opzich leuk, het articuleren van de stemmen was heel goed te horen, maar het leken wel kinderen, zo kwamen de stemmen op mij over.

 

De vergelijking met 2 gitaarstukken was minder geslaagd, eenzelfde nummer werd op totaal verschillende wijzes uitgevoerd, waarbij een van de nummers muzikaal zou moeten zijn en de andere secuur gespeeld.

 

Het super droge stuk slagwerk was wel weer grappig, aan de ene kant hoor je precies wat de drummer doet, maar aan de andere kant stoort de gedempte studio, want je hoort een drumstel normaal op afstand en in een duidelijk ruimere akoestische omgeving.

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Puur:

 

Laten we het gewoon over de PP King sessie hebben en niet meer over de speksteen sessie. Bij de King sessie was de elektronica ook te beoordelen en dat vond ik intressant. Voor je het weet loopt dit weer uit op een topic dat alleen over de luidsprekers gaat.

 

Mee eens .... :D

 

En: sorry Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Sherwin:

 

Maar er werd wel weer grootmondig over gesproken door onze gastheer Spido, en dat lokt mij weer behoorlijk uit de tent.. maargoed, ik laat de topic netjes :D (in zoverre mogelijk)

 

Ben in een goede bui ;)

 

Mvgr, Sherwin

 

Laat die Spido discussies maar weg... Dit draagt n.l. niks bij aan dit topic.

 

Klaas heeft met die PePeSpSt wel een nieuwe standaard voor het laag neergezet.

 

En dat hoog... dat komt nog wel. Met b.v. een mooie, laag doorlopende ribbon.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...