Jump to content

NorthStar Design 192 dac en loopwerk


SpeedyAndr
 Share

Recommended Posts

Mooie aanwinst Andre en mooi verhaal (en ook zeer commercieel verantwoord, maar ik neem aan dat je gewoon oprecht (en terrecht) enthousiast bent).

 

Begrijp nu dat SACD er voor jouw voorlopig niet in zit. :)

Zomaar een vraag, heb je ook wel eens naar dCS gekeken (en geluisterd)?

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

Leuk verhaal, zo te zien een mooie speler, en niet alleen om naar te luisteren. Maakt die dac ook gebruik van upsample- of remastertechnieken om gewone cd's beter te laten klinken?

 

Richard.

 

Jep, zowel het loopwerk als de dac hebben upsamplers aan boord.

De dac kan vanaf elk formaat naar 192kbit upsamplen, het loopwerk alleen vanaf cd.

Dat doet hij met de i2S verbinding zo mooi, dat je denkt dvd-a te horen!

En dvd-a heb ik al uitgebreid bij Frank Derks kunnen beluisteren, het lijkt echt veel op wat deze dac doet.

 

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Duck-Twacy:

Mooie aanwinst Andre en mooi verhaal (en ook zeer commercieel verantwoord, maar ik neem aan dat je gewoon oprecht (en terrecht) enthousiast bent).

 

Begrijp nu dat SACD er voor jouw voorlopig niet in zit. :)

Zomaar een vraag, heb je ook wel eens naar dCS gekeken (en geluisterd)?

 

 

Wel gekeken, niet geluisterd.

Grappig dat het loopwerk ook sacd's leest, maar de huidige sacd-software is niet mijn smaak en ik vind het te vroeg.

De dac kan dvd-a aan, dus ik ben toch een beetje vooruit aan t kijken cool.gif

Met zo'n goedkope Pioneer dvd-a speler zou ik zo verder kunnen, maar nu even niet.

 

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Nanning:

Ja, die Italianen kunnen er wel wat van! Schitterend geraffineerd desing btw!

 

Onvoorstelbaar dat je Wadia, toch ook een kleintje nog aanzienlijk verbeterd kan worden!

 

Cuore Sportivo

 

:D Naninng

 

 

Tja, ik ging deze keer eens met de tijd mee en testte/kocht een recent ontwerp.

De Wadia 830 stamt alweer uit 1998 en de digitale techniek staat niet stil.

Vooral i2S is iets waar ik op zat te wachten, samen met de echte 24 bits resolutie.

Wadia heeft vrij veel van de beschikbare 24 bits nodig en komt uit op 21 voor muziek bruikbare bits in zijn spelers.

 

Eigenlijk ben ik uit op dvd-a, wat ik uitgebreid in het topsegment heb kunnen beluisteren bij Frank Derks, maar ik vind de software nog te karig om helemaal over te stappen.

Met deze combi is mijn cd voorraad niet verloren en tevens kan ik nu met een dvd-audio speler als extra bron ook op deze dac spelen.

De Denon dvd-A1 heeft ook een soort i2S aansluiting btw, ik ben benieuwd of deze compatible is met i2S of dat het alleen voor Denon apparatuur geschikt is :rolleyes:

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

ik kom binnenkort toch maar eens luisteren want ik geloof er allemaal geen bal van

24 bit

masterbase

en dan nog eens konussen met emits??

 

dit kan nooit goed zijn :D

 

Ik vermoed dat het je doet denken aan het geluid bij Kermit met z'n Quad cdspeler, maar dan met stevig en plaatsbaar laag natuurlijk :D:D

De specs overtreffen die van de Quad ruimschoots btw, kennelijk spelen het loopwerk en de dubbele voeding ook nog een grote rol ;)

(en de 2 NBS powercords niet te vergeten)

 

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

En ik maar denken dat je het stadium van de folders-met-specs voorbij was. Je bent op dat vlak dus veel minder ver dan ik dacht :D Geeft niet, kan nog komen. En ik heb nog een goede tip voor je:

luister heel veel naar muziek en niet naar je installatie! Zal wel moeilijk voor je zijn, want je hebt immers veel meer geld uitgegeven aan je installatie dan aan de muziek. :P;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

De digitale uitgang van een DVD-A is toch beperkt tot 48 kHz, of vergis ik me hier in? Het zou jammer zijn als een 192 kHz signaal eerst gedownsampled (wat een woord) wordt en door de DAC weer moet worden bijgewerkt tot 192 kHz, hierbij gaat wel de nodige informatie verloren.

 

Richard

 

 

Ehhh tja, ik keek eigenlijk vooral naar het RJ45 uitgangetje en (nog) niet zozeer naar de specs ervan.

Als je gelijk hebt, dan heeft die uitgang niet veel nut (voor dvd-a), tenzij de bron een cd is, want dan brouwt de dac er wel weer een mooi signaal van (zowel loopwerk als dac hebben een upsampler, vandaar dat beide eender reageren op een beter netsnoer).

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Kermit:

En ik maar denken dat je het stadium van de folders-met-specs voorbij was. Je bent op dat vlak dus veel minder ver dan ik dacht :D Geeft niet, kan nog komen. En ik heb nog een goede tip voor je:

luister heel veel naar muziek en niet naar je installatie! Zal wel moeilijk voor je zijn, want je hebt immers veel meer geld uitgegeven aan je installatie dan aan de muziek. :P;)

 

 

Hoe weet je dat nou Kermit, ben je soms helderziende eek.gif

Ik meen toch redelijk veel over muziek geschreven te hebben in mijn review, want de installatie zingt nu eenmaal :D

Dat kijken naar cijfertjes leer ik nooit af, uiteraard heeft mijn gehoor geconcludeerd dat deze combi er moest komen en niet die paar dB ruisafstand :)

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Hoi Paul

 

Vergelijk het geluid rustig met de stereoweergave bij Frank, and some more.

Indien jouw cdspeler een goede digitale output heeft (liefst aes/ebu met XLR) dan kun je alvast een sprong vooruit maken met alleen de Northstar 192 dac ;)

 

Bij gebrek aan zo'n output (ook niet optisch :( ) moest ik helaas de Wadia verkopen, anders had ik kunnen volstaan met de dac.

Ik denk echter, dat de combinatie van het loopwerk en de i2S verbinding zorgt dat je nog een grote stap verder komt.

 

Mijn broer heeft nl. ook deze dac staan en die speelt op zijn Wadia 23, die wel een digitale output (aes/ebu) heeft.

Het geluid is bij hem echter van een ander niveau en de digitale kabel blijkt van redelijk grote invloed te zijn, terwijl de i2S een gewone STP kabel is.

 

Of je met een zeer goede xlr kabel het niveau van de i2S verbinding kunt bereiken weet ik (nog) niet, ik verwacht het niet omdat i2S iets extra doet met de jittereductie en het Philips pro 2 loopwerk natuurlijk fantastisch mooi is.

In gebruik lijkt het iets op een draaitafel, er zit een puck bij en de klep beweeg je met de hand.

Ik heb meerdere loopwerken gezien die als bovenlader zijn uitgevoerd, kennelijk werkt dat goed of het is goedkoop te produceren natuurlijk :)

Je bent van harte welkom, dit is de 3e ronde alweer :D

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...