Jump to content

CD-speler test 12 april 2003; resultaten & verslagen


John Picoso
 Share

Recommended Posts

LS,

 

De in hear-audio.forum genoemde CD-speler test is achter de rug. Deze rubriek open ik alvast maar hier om ruimte te creeren voor de indrukken die de verschillende deelnemers daarbij hebben opgedaan. Hopelijk vind ik morgen of overmorgen gelegenheid de precies de uiteindelijke uitvoering uit de doeken te doen. Het mooiste zou zijn als daarna verslagen komen van de deelnemers.

 

Inmiddels ben ik alle apparatuur weer aan het terugplaatsen. Dus ja, we hebben een 'blinde test' gedaan.

 

(wordt vervolgd)

Link to comment
Share on other sites

en moeilijk dat het was .

ik kreeg er koppijn van zeg .

je moest echt heel geconcentreerd luisteren om de verschillen te kunnen waarnemen.

en omdat het echt blind was speelde de psychologie geen rol .

en dat maakt het extra moeilijk .

 

maar al met al een zeer geslaagde en heel goed opgezette test

 

applaus voor picoso .

mooie formulieren had hij uitgeprint met daarop het muziekstuk beschreven en daaronder elke keer vakjes om het aantal punten op te schrijven mbt de speler die je hoorde .

ABCD of E .

 

en toen de uitslag :

die was zeer verassend en volgens picoso zelfs erg boeiend .

en voor mij bevredigend .

 

 

de uiteindelijke uitslag heeft puur op zijn blaadje .

nog even geduld dus

 

( mijn uitslag zet ik daarna te kijk )

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door John Picoso:

LS,

 

Hopelijk vind ik morgen of overmorgen gelegenheid de precies de uiteindelijke uitvoering uit de doeken te doen. Het mooiste zou zijn als daarna verslagen komen van de deelnemers.

 

(wordt vervolgd)

 

Moeten we nou allemaal wachten tot (hopelijk) morgen of overmorgen? Dat houden we niet uit hoor!

Pas nog de nieuwe netkabel van Andr

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

en moeilijk dat het was .

ik kreeg er koppijn van zeg .

je moest echt heel geconcentreerd luisteren om de verschillen te kunnen waarnemen.

en omdat het echt blind was speelde de psychologie geen rol .

en dat maakt het extra moeilijk .

 

maar al met al een zeer geslaagde en heel goed opgezette test

 

applaus voor picoso .

mooie formulieren had hij uitgeprint met daarop het muziekstuk beschreven en daaronder elke keer vakjes om het aantal punten op te schrijven mbt de speler die je hoorde .

ABCD of E .

 

en toen de uitslag :

die was zeer verassend en volgens picoso zelfs erg boeiend .

en voor mij bevredigend .

het gaat me geen geld kosten en ik heb WEL verschillen gehoord .

 

gelukkig ben ik niet doof .

en hierbij neem ik mijn opmerking :"iedere cdspeler klinkt eender "terug .

 

de uiteindelijke uitslag heeft puur op zijn blaadje .

nog even geduld dus

 

( mijn uitslag zet ik daarna te kijk )

 

 

dan weet ik al genoeg.

;)

Link to comment
Share on other sites

Wat hebben we op de dag van de CD-speler test allemaal gedaan en hoe hebben we het gedaan?

 

OCHTEND:

Er is een open sessie geweest in de ochtend, waar de MF en de Teac op het JK netfilter zijn toegevoegd waar ook mijn JK-pre op staat. De MF en de Teac werden verbonden met JK type II aan de JK pre; de JK-DAC was via de VDH Second met de JK pre verbonden. Tussen de JK pre en eind was links 4, rechts 8 meter JK type II geplaatst (die was een weekje aan het ‘inspelen’, mocht dat nog van invloed zijn).

 

 

MIDDAG, deel 1:

 

De uitvoering van de blinde CD-speler-test is op een andere wijze verlopen dan de in opzet beschreven situatie zoals die te vinden is op een van mijn webpagina’s:

 

Link webpage: CD-speler test uitvoering

 

Daarin had ik een aantal sessies beschreven van hoe we het zouden kunnen doen. Er zijn veel andere mogelijkheden. Het blind testen hebben we er wel in gehouden. De eerste sessie is een combinatie geworden van sessie 1 en 3.

 

Stroomvoorziening.

 

Omdat op de gang geen randaardestopcontact aanwezig is, heb ik een verlengkabel gemaakt van de bovenverdieping naar beneden vanaf het wasmachine netpunt (met zo’n trekkoord aan/uit te schakelen).

Daarmee is een stekkerblok verbonden en in de gang gelegd als centraal aansluitpunt voor alle apparatuur.

 

Opstelling apparatuur.

 

De huiskamertafel heb ik in de gang geplaatst en daarom zijn alle CD-speler en drive-DA-converter combinaties neergezet. (Nando heeft foto’s gemaakt).

Dat levert een verzameling op van naast en op elkaar gestapelde apparatuur.

De TEAC van Puur heeft een gemodificeerd, vast netsnoer. Andre zette ook al gelijk zijn eigen netsnoeren op zijn North Star. Dit heeft ertoe geleid dat elk apparaat werd voorzien van de stroomvoorziening zoals de eigenaren daar thuis mee gewend zijn te draaien. Dat betekende voor mijn eigen set dat ik de JK-drive en JK-DAC op een JK netfilter heb geplaats met gemantelde netsnoeren. Nando en Erik hebben een standaardnetsnoer aangesloten op respectievelijk hun MF en HK.

(oorspronkelijk had ik dit dus in de eerste sessie gelijk gehouden: alle apparaten met een standaard netsnoer aan het lichtnet gehangen; tevens had ik eigenlijk de NS drive en DAC willen verbinden met een JK type III zoals die ook geplaatst was tussen de JK drive en DAC)

 

Elke speler of DAC werd met JK Type II aangesloten aan de JK Ultimate Pre (4 x line-ingang, 1 apparaat op de Tape -1-in; tevens werd de Fostex als CD-speler aan Tape-2-in geplaatst).

 

De JK pre werd verbonden met de JK monoblokken, voor links 6 meter JK type II, voor rechts 8 meter JK type II.

 

Luisteren.

 

Voor de luistertest heb ik een sampler gemaakt op de Fostex van de zes eerder genoemde stukken muziek (1. CPE Bach orkest oude muziek; 2. JS Bach BWV 564 opening; 3. Grieg zang en piano; 4. Poulenc a-capella koor; 5. een stuk voor symfonie-orkest van Roel van Oosten in een opname van Fritz de With in Utrecht Vredenburg; 6. Kenny Loggins met ‘Outside from the Redwoods).

 

Link: pagina 11 topic CD-speler test

 

Deze stukken heb ik eerst laten horen via de Fostex als CD-speler om een eerste indruk te geven van de gekozen muziek.

 

Daarna heb ik als DJ gefungeerd en heb de originelen van deze opnames in deze volgorde gedraaid. CD 1, 3 en 5 in de volgorde speler A t/m E. CD 2, 4 en 6 in de volgorde E t/m A.

 

Van CD 5 hebben we vanaf 2:40 gedraaid tot het einde; van de overige CD’s is steeds de eerste 2-en-halve a 3 minuut gedraaid of het complete nummer als dat ongeveer 2 minuten bedroeg (Grieg).

Erik zat hotspot, Hans rechts van Erik, Nando links achter Erik, Puur voor Erik op de grond (!), Andre links van Erik.

 

Er is een pauze gehouden tussen CD 3 en 4.

 

De positie van de spelers aan de JK-pre was als volgt:

 

A: MF van Nanod

B: HK van Erik

C: NS van Andre

D: Teac van Puur

E: JK van Picoso

 

Op een formulier van elke deelnemer konden de indrukken worden bijgehouden. Rapportcijfers werden uitgedeeld aan hoe de spelers omgingen met de 6 muziekfragmenten en/of hoe de deelnemers dat ervoeren.

 

Aan het einde van de test werden de resultaten van de vijf panelleden bij elkaar gevoegd.

 

MIDDAG, deel 2:

 

De Array pre van Hans van Liempd hebben wij als voorversterker gebruikt. Puur moest al weg en zo sloten we drie CD-speler/drive-DAC combi’s aan op de Array. Eerst heeft Hans nog een tijdje wat eigen meegebrachte muziek gedraaid (ik meen met de NS) om een wat betere indruk van de set te krijgen. Daarna hebben we de CD van Madeleine Peyroux gepakt (in drievoud aanwezig) en gelijk in drie spelers opgestart: de JK, de NS en de HK. Andre was DJ. Aan voeding en interlinks werd niets gewijzigd.

 

Elke 10 seconden schakelde hij van de ene naar de andere speler. En wij maar luisteren. Dit minitestje beviel mij niet zo goed. Inmiddels was het al wel 17:30 uur geweest en Hans moest echt weg.

 

MIDDAG, deel 3:

We hebben daarna de vier overgebleven spelers aan de JK pre teruggeplaatst, zonder verdere wijzigingen in de stroomvoorziening en de interlinks en zijn gaan luisteren naar 2 minuten van een TELARC CD, Sing-sing-sing; een opname met bigband muziek met veel spectaculair slagwerk en veel swingend koper (2 minuten); dit hebben we op de vier spelers 2 keer gedaan, A t/m D

Spelers:

A: HK

B: JK

C: NS

D: MF

 

En nu mogen alle panelleden hun eigen indrukken toevoegen. Ik heb alleen indrukken van de ochtendsessie en deel 2 en 3 en kom daar later nog mee.

 

Mijn schot voor de boeg: het was voor mij een leuke en verwarrende ervaring wat de CD-speler-test betreft. En verder vond ik het bijzonder geslaagd weer eens wat nieuwe gezichten te zien van op het hear.forum actieve leden.

 

Ik hoop dat ik iedereen van voldoende eten en drinken heb kunnen voorzien. En ik heb de indruk dat de reis naar Groningen ‘te doen’ was voor Erik en Andre.

 

Ontzettend bedankt voor jullie inzet. Nu moeten we de discussie nog voeren. Daar hebben we het forum voor.

 

Puur heeft alle data bijgehouden van de beoordelingen zoals de leden van het luisterpanel in deel 1 middagsessie hebben gegeven. Aardig om te zien/horen dat er ook met die uitkomsten in cijfers te goochelen valt (voor mij niet vreemd als ik zie hoe statistiek bedreven kan worden in medisch wetenschappelijk onderzoek). Puur: wat mij betreft laat je gewoon alle mogelijke ‘bewerkingen’ zien.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Hans van Liempd:

Een andere set, een andere acoustiek en andere muziek dan ik gewend ben.

 

Het repertoire was hoofdzakelijk klassiek, hier luister ik wel eens naar, maar ik denk toch minder frequent dan de andere.

 

Toch wil ik niet zeggen dat ik zo maar wat heb geschreven. Ik heb echter wel anders geluisterd dan de anderen.

 

Ik heb vooral gelet op de vervorming in het hoog, de strakheid in het laag en de natuurlijkheid van de gepresenteerde muziek.

 

  :)

 

Hallo Hans,

 

Hoe kun je nou wat over de natuurlijkheid van de gepresenteerde muziek zeggen wanneer je zelden naar zulke muziek luistert en - neem ik dan aan - al helemaal niet live?

 

confused.gif

Link to comment
Share on other sites

De Array pre is maar heel kort op het eind gebruikt.

 

Bovendien had John de eer om te mogen disc-jockyen. Dus kon hij zijn eigen set niet beluisteren.

 

Ik zou aan de uitslag inderdaad geen keuze van een CD-speler laten afhangen. Hiervoor liepen de resultaten veel te ver uit elkaar.

 

Opmerkelijk was overigens dat iedereen die een speler had meegebracht deze (eigen speler) als een van de beste beoordeelde.

 

Het was absoluut niet te zien welke speler er aan stand. John had dit perfect onder controle.....

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij heb ik de eer de uitslag hier bekend te maken. Echter.... door de verschillende beoordelingswijzen van de testers zijn er meerdere uitslagen mogelijk.

 

John Picosso heeft iedereen een lijst gegeven met de zes muziekstukken en hieronder een vakje om de verschillende spelers te beoordelen. Op Andre na heeft iedereen cijfers gegeven aan de spelers. Toen er toch cijfers gegeven moesten worden besloot Andre de beste speler 50 punten te geven en elke volgende speler 5 minder.

Hierdoor kwamen wij na zes muziekstukken op de volgende uitslag:

 

_______M.F._H.K._N.S._Teac_J.K.

Erik___34___40___32___38___34

Hans___34___47___35___32___47

Andre__25___30___50___35___45

Puur___37___49___50___48___45

Nando__32___34___36___31___32

______162__200__203__184__203

 

M.F. is de Musical Fidelity X-Ray 24 bit 96 kHz met standaard netkabel van Nando

H.K. is de Harman Kardon HD 760 met standaard netkabel van Erik

N.S. is de NorthStar CD-drive en DA converter met XTC netkabels van Andre

Teac is de Teac CD P 1820 Rinsma met vast Belden netsnoer van Puur

J.K. is de JK Acoustics Reference CD-drive en DA converter met JK netsnoer van John

 

Bij deze puntentelling hebben de NorthStar en de JK Acoustics evenveel punten, gevolgd door de Harman Kardon. Echter Andre blijkt verkeerd punten te hebben toegekent. Andre's toekenning loopt als volgt: A 25 B 30 C 50 D 35 E 45. Hieruit blijkt dat er geen 40 punten zijn toegekend en speler A, B & D elk 5 punten meer moeten hebben. Dit heeft grote gevolgen voor de uitslag.

De uitslag is dan als volgt:

 

_______M.F._H.K._N.S._Teac_J.K.

Erik___34___40___32___38___34

Hans___34___47___35___32___47

Andre__30___35___50___40___45

Puur___37___49___50___48___45

Nando__32___34___36___31___32

______167__205__203__189__203

 

Het blijkt dat de Harman Kardon hierdoor het beste wordt beoordeeld

 

Omdat Andre alleen maar verhoudingen heeft genoteerd heb ik ook een andere rekenwijze toegepast. Hierbij geef ik bij iedere deelnemer de beste speler 5 punten en elke volgende 1 minder. Dit resulteerde in de volgende uitslag:

 

_______M.F._H.K._N.S._Teac_J.K.

Erik___3____5____1____4____3

Hans___2____5____3____1____5

Andre__1____2____5____3____4

Puur___1____4____5____3____2

Nando__3____4____5____1____2

______10___20___19___12___16

 

Ook bij deze uitslag komt de Harman Kardon als beste uit de bus.

 

Inmiddels hebben de testgenoten zich een oordeel kunnen vormen over deze uitslag en hoe die tot stand is gekomen, ik denk dat hierover een boeiende discussie kan ontstaan

 

 

P.S. Het komt niet door een overmaat aan drank dat ik de cijfers niet recht onder elkaar krijg. Ze staan bij het invoeren echt recht onder elkaar.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Puur:

Het blijkt dat de Harman Kardon hierdoor het beste wordt beoordeeld

 

 

Ook bij deze uitslag komt de Harman Kardon als beste uit de bus.

 

Inmiddels hebben de testgenoten zich een oordeel kunnen vormen over deze uitslag en hoe die tot stand is gekomen, ik denk dat hierover een boeiende discussie kan ontstaan

 

.

 

wat moet ik hier nou nog van zeggen .

 

confused.gif

 

niks up te graden dus voor mij :(

Link to comment
Share on other sites

Erg interessant 'voer' voor discussie. Bij een eerdere vergelijking tussen CD-spelers is mij opgevallen dat je bij elke opname eerst moet zien te vinden waar de verschillen hoorbaar zijn. Als je dat eenmaal weet zijn ze ook beter te onderkennen. Dat probleem heeft zich m.i. bij deze test ook voorgedaan. Daarom wil ik bij een volgende vergelijking (met een Heart buizen CD-speler en mijn eigen Quad) werken met opnames die we bij eerdere luistersessies hebben gebruikt, zodat van te voren aangegeven kan worden op welke aspecten bij een specifieke opname gelet kan worden om de verschillen goed te horen. Bijvoorbeeld: bij een opname van de vier jaargetijden waren de klankkleur van de violen en de ruimtelijke afbeelding heel onderscheidend. Toen dat bekend was waren die verschillen veel makkelijker vast te stellen.

 

En nu maar wachten op de postings van de deelnemers...

Link to comment
Share on other sites

Toelichting bij de :D:D:D:D:D :

 

De getalletjes, zoals 34, 28, 37 etc, wekken de indruk dat die cijfers weer uit andere cijfers zijn opgebouwd.

Vooropgesteld dat deze hele methode om (welke?) kwaliteit in cijfertjes uit te drukken en vervolgens te gaan optellen en aftrekken volgens mij zowiezo nonsens is, vraag ik me af of het toch niet nog erger is dan het op het eerste gezicht al lijkt, doordat bovenstaande cijfers dus nog de som zijn van een aantal onvergelijkbare grootheden.

 

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...