Jump to content

Marantz CD-72 defect

Stefan
 Share

Recommended Posts

Hallo forummers,

Ik heb een CD-speler van een vriend onderhanden met een defect.

Bij het aanzetten draait de spindle, en blijft draaien! Wanneer je er een CD in stopt wordt hij gemold wanneer de lade sluit en de CD op de draaiende spindle geklemd wordt.

(ik ben dit defect ook eens tegengekomen bij een oude plilips cd-speler)

Ik denk dat het aan de stuurprint ligt maar ben er niet zeker van. Voordat ik een nieuwe print bestel zou ik graag weten of er meer forummers zijn die dit probleem gehad hebben.

Wie weet waar dit aan ligt?

groeten,

Stefan, die alleen maar verstand heeft van versterkerschakelingen :rolleyes:

Geplaatst door Stefan:

Hallo forummers,

Ik heb een CD-speler van een vriend onderhanden met een defect.

Bij het aanzetten draait de spindle, en blijft draaien! Wanneer je er een CD in stopt wordt hij gemold wanneer de lade sluit en de CD op de draaiende spindle geklemd wordt.

(ik ben dit defect ook eens tegengekomen bij een oude plilips cd-speler)

Ik denk dat het aan de stuurprint ligt maar ben er niet zeker van. Voordat ik een nieuwe print bestel zou ik graag weten of er meer forummers zijn die dit probleem gehad hebben.

Wie weet waar dit aan ligt?

groeten,

Stefan, die alleen maar verstand heeft van versterkerschakelingen :rolleyes:

Hoi Stefan,

Dit probleem komt helaas vaker voor bij Philips cd-spelers met een standaard philips draaiarm loopwerk. Het probleem zit 'm in de processor die het zooitje stuurt en niet in de stuurprint zelf. Vaak helpt simpel aan en uitzetten van de speler al (ff los van het net maken). Dan moet die normaal gesproken resetten. Als ie daarna nog steeds draait als een gek heb je echt pech. Dan is waarschijnlijk de processor helemaal aan flarden.

Op de stuurptint zelf zit alleen een IC om de motor te sturen, die kan het gewoon niet zijn (die is daar te dom voor). Het feit dat de spindle draait zonder cd, wijst erop dat de laser een cd "ziet", dus moet het in de processor gezocht worden, ..... of toch in een smerige laser?

Hallo Sodejuu,

Bij herhaaldelijk aan en uit zetten (en een reisje van Venlo naar Utrecht!) blijft het probleem zich voordoen.

Welke processor bedoel je? er zitten er meerdere in een CD-speler.

Op de stuurprint (waar het servo circuit zich bevind) zitten een paar verdachten: TDA-8808/T (photo diode signal processor) en TDA8809/T (radial error processor) en de MC68HC05 (servo ucom)

De laatste stuurt, samen met de SAA7310/H5 (de Decoder (ik hoop dat deze nog heel is :( )) de spindle motor aan.

Enige suggesties?

Geplaatst door Stefan:

Hallo Sodejuu,

Bij herhaaldelijk aan en uit zetten (en een reisje van Venlo naar Utrecht!) blijft het probleem zich voordoen.

Welke processor bedoel je? er zitten er meerdere in een CD-speler.

Op de stuurprint (waar het servo circuit zich bevind) zitten een paar verdachten: TDA-8808/T (photo diode signal processor) en TDA8809/T (radial error processor) en de MC68HC05 (servo ucom)

De laatste stuurt, samen met de SAA7310/H5 (de Decoder (ik hoop dat deze nog heel is :( )) de spindle motor aan.

Enige suggesties?

Da's een goeie. Als het met aan/uit schakelen niet minder wordt, lijkt het toch op de motorsturing aan te gaan, hoewel die TDA8808 hier wel wat mee te maken kan hebben. Dat de decoder defect is geloof ik niet zo snel. Lastig is het op afstand tracen van fouten wel.

Heb je enige documentatie van de speler (servicedok.) of een paar .PDF's van de IC's. Ik zal zelf eens op zoek gaan, waarschijnlijk vindt ik wel wat gegevens. I.i.g. moet de laserspanning tussen de 2 en 2,5 volt liggen. Is die lager kan die overslaan. Als die hoger is begint het zaakje raar te doen.

Geplaatst door sodejuu:

I.i.g. moet de laserspanning tussen de 2 en 2,5 volt liggen. Is die lager kan die overslaan. Als die hoger is begint het zaakje raar te doen.

Hallo Sodejuu,

Volgens mij komt hij niet eens zover dat de laser kan gaan focussen; dus daar zal het niet aan liggen.

Ik heb het complete servicedocument al in bezit, dus dat hoef je niet voor me uit te zoeken. Ik neem het zondag anders wel mee.

Mijn idee is dat het aan de servo sturing ligt, als dat zo is moet ik een nieuwe stuurprint kopen.

Kan jij misschien (via je werk?) bij Nedis kopen?

Groeten,