Jelte Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Gegroet, Ik heb een paar heel stille "casefans" over die precies in mijn Musical Fidelity A100 passen (Vantec Stealth 60mm). Echter, de molentjes draaien pas als ik ze een tikje geef, want het zijn gelijkstroommotortjes en de MF levert wisselstroom. Wie weet hier een oplossing voor? Ik hoop dat ik eindelijk een onhoorbaar gekoelde versterker heb. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Je zou een simpele gelijkrichter (4 diodes of een brug + een condensator) kunnen maken. Dan heb je wel gelijkspanning en gaat je fan als het goed is vanzelf draaien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Jelte:Gegroet, Ik heb een paar heel stille "casefans" over die precies in mijn Musical Fidelity A100 passen (Vantec Stealth 60mm). Echter, de molentjes draaien pas als ik ze een tikje geef, want het zijn gelijkstroommotortjes en de MF levert wisselstroom. Wie weet hier een oplossing voor? Ik hoop dat ik eindelijk een onhoorbaar gekoelde versterker heb. Jelte Al eens gedacht aan een gelijkrichter? Die paketjes kan je zo kopen bij b.v. conrad! Kost niet veel en is makelijk in elkaar te zetten. Groet Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 26 september 2003 Author Report Share Posted 26 september 2003 Hartelijk dank, Een gelijkrichter... zelfs als electronica-leek kan ik me voorstellen wat die doet. Ik zal eens bij Conrad kijken. Als het lukt is dit een zeer aanbevelenswaardige modificatie van de MF 100. Bijkomend voordeel is dat de casefans een behuizing hebben waardoor het aanlopen van de fans tegen de versterkerbehuizing verleden tijd is. En je hoort ze echt niet. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Kun je hier niet van die adaptertjes van een gsm voor gebruiken? Die dingen geven toch ook gelijkstroom? Die kun je vast wel ergens in een hoekje in de MF wegfrommelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Een enkelfasige gelijkrichting is al genoeg. Dus een diode (bijv een 1N4001) in serie zal voldoende zijn om de fans te laten draaien. Vergeet niet een elko van ca 100uF parallel over de fan te zetten als buffer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 26 september 2003 Author Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Geerdie:Kun je hier niet van die adaptertjes van een gsm voor gebruiken? Die dingen geven toch ook gelijkstroom? Die kun je vast wel ergens in een hoekje in de MF wegfrommelen. Geerdie, heb jij wel eens een A100 van binnen gezien? Alle hoekjes zitten al volgefrommeld! Toch bedankt voor de tip. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Jelte: Geerdie, heb jij wel eens een A100 van binnen gezien? Alle hoekjes zitten al volgefrommeld! Toch bedankt voor de tip. Jelte Da's waar ook. Was in de war met de MF van Erik. Nou ja, dan doe je bv alleen het draadje naar binnen en gooi je het adapter achter het rek in een stekkerblok. (ik denk even hardop) mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 26 september 2003 Author Report Share Posted 26 september 2003 Daar zat ik ook aan te denken. Misschien nog niet zo'n slecht idee. Schakelaartje erop en de fannetjes kunnen uitgeschakeld worden voor als ik een eitje wil bakken. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Jelte:Daar zat ik ook aan te denken. Misschien nog niet zo'n slecht idee. Schakelaartje erop en de fannetjes kunnen uitgeschakeld worden voor als ik een eitje wil bakken. Jelte Lees mijn vorige bijdrage nog eens. Simpeler kan echt niet en die dingen zijn erg klein. Als die er niet meer in passen is de versterker met gietmassa volgestort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Sodejuu: Lees mijn vorige bijdrage nog eens. Simpeler kan echt niet en die dingen zijn erg klein. Als die er niet meer in passen is de versterker met gietmassa volgestort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 september 2003 Report Share Posted 26 september 2003 Geplaatst door Geerdie: Vertel me aub wat ik fout heb gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 september 2003 Author Report Share Posted 27 september 2003 Sodejuu, Ik begrijp wat je bedoelt, en ga vandaag de onderdeeltjes halen (en weer nieuwe koelpasta, zucht). Maar dat van die bufferelco begrijp ik niet? Als je grapjes maakt bedenk dan dat je hier met een leek van doen hebt Ik vond het al knap dat ik zelf de diagnose AC / DC gesteld had, maar daar houdt het voor mij absoluut mee op. Ik draai altijd eerst de hoofdschakelaar in mijn meterkast op 0 voordat ik mijn luidsprekers aansluit. Bang voor 220. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Hoi Jelte. DL dit dokument: De Diode Vanaf paragraaf 2.7 (pag 8) staat precies beschreven hoe wat werkt en hoe de schakeling dienst doet. Op pag. 9 staat de schakeling ook getekend met de condensator erin. Let wel, Rbel is in jouw geval de ventilator. Ik weet niet op welke spanning de ventilatoren werken, maar ik denk dat een elco van 100uF/16V wel genoeg is. Wil je meer bufferen, verhoog je de waarde van de condensator (bijv 220uF/16V). Ik weet zeker dat het werkt en dat er plaats is in je A100 Kom je er echt niet uit, wil ik je best helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Sodejuu:Hoi Jelte. DL dit dokument: De Diode Vanaf paragraaf 2.7 (pag 8) staat precies beschreven hoe wat werkt en hoe de schakeling dienst doet. Op pag. 9 staat de schakeling ook getekend met de condensator erin. Let wel, Rbel is in jouw geval de ventilator. Ik weet niet op welke spanning de ventilatoren werken, maar ik denk dat een elco van 100uF/16V wel genoeg is. Wil je meer bufferen, verhoog je de waarde van de condensator (bijv 220uF/16V). Ik weet zeker dat het werkt en dat er plaats is in je A100 Kom je er echt niet uit, wil ik je best helpen. Dat bedoel ik nou! Jelte is een leek op dit gebied en jij komt met een moeilijk verhaal over diodes en zo... Het ergste vind ik dat je je oplossing bij Jelte door z'n s***t duwt. Ennuh, hoe wil je Jelte ff helpen vanuit jouw woonplaats? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 september 2003 Author Report Share Posted 27 september 2003 Tjonge, elektroles! Bedankt Sodejuu, dat is verhelderend. Jij hebt zeker na zwakstroom ook nog doorgeleerd voor sterkstroom? Er zit hier een goeie elektroboer, die me vast nog wel wil uitleggen hoe ik de onderdeeltjes installeer. De fannetjes zijn 0,96 Watt, 0,08 ampere. Was er niet iets met 0,96 : 0,08 = 12 Volt? O, en dan nog wat: er zit op de printplaat van de MF een + 24V een groudnd en een - 24V. Is mijn veronderstelling juist dat tussen de + en de ground 12V spanning staat? Ik sloot eerst een van die prachtige fannetjes aan op de + en de - (leek me logisch)waarna hij even heel snel draaide en toen in rook opging De tweede (ja, exerimenteerdrift kan ik niet onderdrukken) sloot ik aan tussen + en ground en nu loopt hij prima (nadat ik hem een zetje geef) Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 september 2003 Author Report Share Posted 27 september 2003 O Geerdie, jij heb niets fout gedaan hoor. Jouw oplossing met de GSM adapter is typisch iets waar leken als ik een prima houtje-touwtje oplossing mee kunnen bouwen. Sodejuu kan me prima op afstand helpen, dat gebeurt hier wel vaker op dit forum. Laatst nog met spanning de bouw, door een leek, van een spanningsdeler gevolgd. Compleet met foto's. Desnoods plaats ik foto's van de binnenkant van mijn MF, en kan Sodejuu zo aangeven waar ik moet solderen. Ik vind het helemaal niet erg als iemand de moeite neemt om mij iets te leren. Ik weet inderdaad niet wat een diode is, maar na lezing van Sodejuu zijn bestand wel (ongeveer). Ik weet weer meer van andere dingen Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Het belangrijkste is dat je probleem opgelost is. En of dit nu oplossing A of oplossing B is, doet er niet toe. Er leiden meerdere wegen naar Rome, zegt men. Het is gelukt en je hebt er ook nog iets van geleerd! mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Jelte:O, en dan nog wat: er zit op de printplaat van de MF een + 24V een groudnd en een - 24V. Is mijn veronderstelling juist dat tussen de + en de ground 12V spanning staat? Ik sloot eerst een van die prachtige fannetjes aan op de + en de - (leek me logisch)waarna hij even heel snel draaide en toen in rook opging De tweede (ja, exerimenteerdrift kan ik niet onderdrukken) sloot ik aan tussen + en ground en nu loopt hij prima (nadat ik hem een zetje geef) Jelte Tussen de +24V en de ground staat 24V! Er staat niet voor niks +24V bij. Tussen +24V en -24V staat dus 48V. Jij had het er over dat je fan 12V nodig had (had je idd goed uitgerekend). Maar je hebt 'm dus op 48V (!) aangesloten. En dan kan ie idd stuk gaan. Waarom de 2e niet stuk is, zou ik niet weten. Is het wel eenzelfde type/soort? Wellict dat ie 24V nog wel aankan... Het was meen ik ook wisselspanning he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Geerdie: Dat bedoel ik nou! Jelte is een leek op dit gebied en jij komt met een moeilijk verhaal over diodes en zo... Het ergste vind ik dat je je oplossing bij Jelte door z'n s***t duwt. Ennuh, hoe wil je Jelte ff helpen vanuit jouw woonplaats? Sorry hoor dat ik besta . Ik douw niemand iets door z'n strot. Ik weet alleen dat Jelte niet dom is en best wat wil leren. Bovendien is de oplossing veel simpeler dan het inbouwen van een GSM adapter en ook nog eens mooier. En wat dat op afstand helpen betreft, met foto's kun je al heel veel doen en e-mailen (via kabel) kost niks extra's. Er is al meer heen en weer geschreven op het forum om iemand iets uit te leggen. Bovendien bestaan er voertuigen om van A naar B te reizen. Jelte kan naar mij komen, of ik rij gewoon ff naar Delft. No problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Als er +24V en -24V ergens staan vermeldt, zijn dat ook de spanningen die je bij dat punt meet tov GND/0. Dat je eerste fan de geest heeft gegeven is niet meer dan logisch. Een 12V fan kan helaas geen 48V hebben. Dat de 2e het wel nog doet, vind ik ook niet vreemd. Een ventilator is wel gemaakt voor een bepaalde spanning, maar is niet erg kieskeurig. Dat ding draait ook op 5V en ook op 24V. Alleen het toerental is dan verschillend en bij 24V zal hij niet een lang leven beschoren zijn. Nog iets over de spanningen op de print. Die +24V en -24V zijn gelijkspanningen tov GND. Dwz dat je toch te maken hebt met een DC-spanning. Om de ventilatoren toch op 12V te kunnen laten draaien zou je ze in serie (dus achterelkaar zoals bij de kerstverlichting) kunnen zetten. Het nadeel is echter dat beide ventilatoren exact gelijk moeten zijn. Dit komt zelden voor. Een mooie oplossing wordt dan weer wat ingewikkelder en dat wil ik Geerdie niet aandoen . Mocht je die toch willen weten Jelte, laat het dan ff weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 27 september 2003 Author Report Share Posted 27 september 2003 Toch gelijkstroom? En 1 ventilator? Kan ik de 24V eenvoudig terugbrengen naar 12V? Jezus, waar ben ik aan begonnen... Iemand een goed werkende MF A100 kopen zonder fans? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Jelte:Toch gelijkstroom? En 1 ventilator? Kan ik de 24V eenvoudig terugbrengen naar 12V? Jezus, waar ben ik aan begonnen... Iemand een goed werkende MF A100 kopen zonder fans? Jelte Geen paniek, Jelte. Met je MF is (denk ik) niks mis dus geen reden om 'm weg te doen 24V naar 12V terug brengen? Ja, je kunt beide fans achter elkaar (in serie dus) zetten, zoals Sodejuu ook al aangaf, maar dan heb je wel de kans dat de ene harder draait dan de ander, als ze niet gelijk aan elkaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Henrie: Geen paniek, Jelte. Met je MF is (denk ik) niks mis dus geen reden om 'm weg te doen 24V naar 12V terug brengen? Ja, je kunt beide fans achter elkaar (in serie dus) zetten, zoals Sodejuu ook al aangaf, maar dan heb je wel de kans dat de ene harder draait dan de ander, als ze niet gelijk aan elkaar zijn. Een heel simpele oplossing is een spanningsdeling maken met 2 weerstanden. Dat klinkt moeilijk, maar is bijzonder simpel. De ventilatoren plaats je dan parallel aan die weerstanden en dan is het niet meer zo belangrijk dat de ventilatoren gelijk moeten zijn, als ze dat dan maar ongeveer zijn is dat al meer dan voldoende. De diode en condensator kun je dan net zo goed vergeten. Die zijn niet meer nodig. Hoe moet je dat doen. Soldeer/sluit aan tussen +24V en GND 2 weerstanden van 1 kilo-ohm/3Watt. Nu valt over elke weerstand 12V. Als je nu de de 2 ventilatoren elk aansluit op 1 weerstand, draaien de ventilatoren gewoon op 12V en ook nog behoorlijk constant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 27 september 2003 Report Share Posted 27 september 2003 Geplaatst door Jelte: Geerdie, heb jij wel eens een A100 van binnen gezien? Alle hoekjes zitten al volgefrommeld! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts