Jump to content
High-End Forum
Ome Henk

Welke muziek staat er nu op (part 5) ???

Recommended Posts

26 minutes ago, Bloom said:

O, dank je wel voor de tip! Meteen gekocht!

Eeuuhhm, wélke tip van wíe? 😎

O, ik zie het al, die van Seed7, staat in de "gekochte" draad:

 

Edited by René N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep! Als ik niets citeer, gaat het om het vorige bericht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Bloom said:

O, dank je wel voor de tip! Meteen gekocht!

Ha, harde sequencer muziek. Ik heb indertijd alles t/m Audentity gekocht en later een paar uitgaves samen met Pete Namlook. De man heeft een gigantisch oeuvre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het aantal cd's dat Schulze uitbraakt is werkelijk verbijsterend. En vrijwel alles van hoge kwaliteit. Vangelis en Jean-Michel Jarre kunnen daar een voorbeeld aan nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met modulaire synths werkt denk je niet in nummers of stukken of tracks. Het is bijna een doorlopend proces, je gaat 'sochtends verder waar je 'savonds gestopt bent. De man was dan ook heel blij met de muziek dvd, geen noodzaak meer om werken van een uur of 6 in stukken te knippen. Vangelis, Jarre en ook Kitaro werken vanuit een heel andere achtergrond / opzet dan de "Berlin school".

Tegenwoordig is het vooral Granular Synthesis en gaat er veel richting glitch. Een paar lables:
https://www.12k.com/
https://raster-media.net/
https://room40.org/
https://editionsmego.bandcamp.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Bloom said:

Het aantal cd's dat Schulze uitbraakt is werkelijk verbijsterend. En vrijwel alles van hoge kwaliteit. Vangelis en Jean-Michel Jarre kunnen daar een voorbeeld aan nemen.

Ja, die deden dat nog met de hand toentertijd. Schulze zal het inmiddels wel geautomatiseerd hebben. Kan makkelijk met dat soort geluid per meter :lol: Vangelis, Jarre en ook Carlos waren nog vernieuwend voor hun tijd. Kan ik van dit niet zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen dat ik verrast werd door "The Cello" van Klaus Schulze. Zeker geen automatisatie, lijkt me.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze lang niet allemaal hoor. Alles met mate, ook de heer Schulze. 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Pjotr said:

Vangelis, Jarre en ook Carlos waren nog vernieuwend voor hun tijd

Nadat ze het truukje van Schulze, Göttsching en Tangerine Dream hadden geleerd, Wendy Carlos komt inderdaad uit een andere hoek. Ver daarvoor waren er een heleboel anderen, o.a. in Nederland op het Philips Lab ( Baltan, Badings , Dissevelt, Raaijmakers). Ook opvallend veel dames in het genre en voorlopers,  Beatriz Ferreyra, Eliane Radigue, Suzanne Ciani, Lauri Spiegel, Delia Derbyshire, Daphne Oram e.v.a

Komponisten als Xenakis, Truax en Stockhausen waren er ook intensief mee bezig, zowel praktisch als in muziektheorie. Natuurlijk Messiaen met de Ondes Martinot. Dennis Gabor schreef in 1947 al in “Acoustic quanta and the theory of hearing” over wat later granulaire synthese genoemd zou worden. Alleen hadden zijn niet de middelen van nu.

Vangelis en Jarre zijn "van het grote publiek" en niet bepaald vernieuwend. Het hele 'electronica' gebeuren is al een heel oude niche (b.v Evgeny Murzin's ANS), met af en toe een eruptie. Wel iets dat in heel veel andere genres gebruikt wordt, de hele dance scene hangt er van aan elkaar.

Ook mechanisatie van het spelen van muziek is niet nieuw, speeldoos en co.

T.a.v. vernieuwing, daar is overal opvallend weinig van. Neem de hele groten in de beeldende kunst, die zijn maar een keer vernieuwend geweest, mooi voorbeeld Picasso. Opvallend in de muziek dat "de hele groten" eigenlijk helemaal niet vernieuwend zijn/waren. Beatles? Bach? Niet bepaald. Wel zijn het 'punten' in de tijdlijn waar heel veel dingen samenkomen, maar vernieuwers? Neen. Mozart, ja en heel erg lang miskend.

Edited by Seed7

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minutes ago, Seed7 said:

Nadat ze het truukje van Schulze, Göttsching en Tangerine Dream hadden geleerd, Wendy Carlos komt inderdaad uit een andere hoek. Ver daarvoor waren er een heleboel anderen, o.a. in Nederland op het Philips Lab ( Baltan, Badings , Dissevelt, Raaijmakers). Ook opvallend veel dames in het genre en voorlopers,  Beatriz Ferreyra, Eliane Radigue, Suzanne Ciani, Lauri Spiegel, Delia Derbyshire, Daphne Oram e.v.a

Komponisten als Xenakis, Truax en Stockhausen waren er ook intensief mee bezig, zowel praktisch als in muziektheorie. Natuurlijk Messiaen met de Ondes Martinot. Dennis Gabor schreef in 1947 al in “Acoustic quanta and the theory of hearing” over wat later granulaire synthese genoemd zou worden. Alleen hadden zijn niet de middelen van nu.

Vangelis en Jarre zijn "van het grote publiek" en niet bepaald vernieuwend. Het hele 'electronica' gebeuren is al een heel oude niche (b.v Evgeny Murzin's ANS), met af en toe een eruptie. Wel iets dat in heel veel andere genres gebruikt wordt, de hele dance scene hangt er van aan elkaar.

Ook mechanisatie van het spelen van muziek is niet nieuw, speeldoos en co.

T.a.v. vernieuwing, daar is overal opvallend weinig van. Neem de hele groten in de beeldende kunst, die zijn maar een keer vernieuwend geweest, mooi voorbeeld Picasso. Opvallend in de muziek dat "de hele groten" eigenlijk helemaal niet vernieuwend zijn/waren. Beatles? Bach? Niet bepaald. Wel zijn het 'punten' in de tijdlijn waar heel veel dingen samenkomen, maar vernieuwers? Neen. Mozart, ja en heel erg lang miskend.

Ja zeg zo kun je alle kanten op :lol: En dat gaat die "muziek" ook, of eigenlijk gaat het helemaal geen kant op. Zo redenerend is er na de Theremin niets vernieuwends meer gebeurd.  Had het er met Onno nog over op de AVMN n.a.v. een paar moppies Jarre en Vangelis, het is eigenlijk meer geluid om in te leunen dan muziek. Met een modulaire synthesizer kun je natuurlijk oeverloos door blijven variëren, al dan niet automatisch, 24 uur per dag. Maar is dat ook muziek? Jarre en Vangelis waren i.i.g. in staat een groter publiek er mee te boeien. Kun je van Schulze niet zeggen ondanks die stapel CD's. En toch en toch........... waarom kan ik de naam van Stockhausen maar niet onthouden en die van Boulez wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Pjotr said:

.... waarom kan ik de naam van Stockhausen maar niet onthouden en die van Boulez wel.

misschien omdat Jarre bij Stockhausen gestudeerd heeft?

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...